- Bestuur
- Vragen van Raadsleden VA 57 PvdA Overkluizing sloot in ecologische verbindingszone BP Akkers
Vragen van Raadsleden VA 57 PvdA Overkluizing sloot in ecologische verbindingszone BP Akkers
Documentdatum | 13-02-2007 |
---|---|
Bestuursorgaan | Gemeenteraad |
Documentsoort | Vragen van Raadsleden |
Samenvatting |
Gemeente Helmond Vragen van gemeenteraadsleden Gemeenteraad Bijlage: Datum ingekomen brief: Datum antwoord college: Overkluizing sloot in ecologische verbindingszone van het bestemmingsplan Akkers VA57 2 december 2006 13 februari 2007 Onderwerp: Partij: PvdA Aan het college van burgemeester en wethouders van Helmond, 1. Heeft het College (de gemeente) inmiddels een aanvraag voor het overkluizen van de sloot in de EVZ van het plan Akkers tussen de woningen Eikenwal 15 en Catharina Berthoutlaan 5 ontvangen? 2. Heeft het College hiervoor inmiddels een aanlegvergunning, zoals bedoeld is in artikel 15 lid 3 van bestemmingsplan Akkers, afgegeven en krijgen de aanwonenden en belanghebbenden nog gelegenheid tot het maken van bezwaren tegen de eventueel reeds verleende vergunning? 3. Heeft het College inmiddels de ingesloten brief van de Brabantse Milieufederatie ontvangen en is al bekend wat het Collegestandpunt inzake deze brief is? 4. Bij de verkoop van de grond aan de aanwonende eigenaren is als reden aangevoerd dat er sprake is van ongedierte en hoge onderhoudskosten. Kan het College aangeven hoe hoog de onkosten van het onderhoud van de sloot op jaarbasis is en hoe vaak er m.b.t. ongedierte is geklaagd en actie is ondernomen? 5. Een gedeelte van de sloot is eigendom van de gemeente Eindhoven. Kan het College toestemming geven voor het overkluizen van de sloot in een EVZ die op het grondgebied van de gemeente Eindhoven ligt? 6. De gemeente Eindhoven heeft plannen met het Eindhovens kanaal. Deze plannen zijn o.a. gericht op het in stand houden van ecologische waarden langs het kanaal. Wanneer overkluizing van de sloot in deze situatie langs het kanaal wordt toegestaan, moet overkluizing van sloten langs het gehele kanaal worden toegestaan. Heeft het College met deze consequentie rekening gehouden? 7. En tot slot wil de PvdA van het College weten of de gemeente Helmond bereid is om de grond van de bewoners terug te kopen, omdat het College onvoldoende rekening heeft gehouden met de gevolgen van de verkoop? 8. Is het College bereid handhavend op te treden om de overkluizing van de bedoelde sloot tegen te gaan? Dit is van belang omdat de ecologische verbindingszone, in het kader van bescherming van natuurwaarden in het plan Akkers en het vigerende bestemmingsplan, in stand moet blijven. Onlangs is door de gemeente grond verkocht aan de eigenaren van de panden langs de Eikenwal (en het Eindhovens Kanaal) in Mierlo-Hout. Deze grond is onderdeel van de ecologische verbindingszone in het Plan Akkers. De grond is door de eigenaren gekocht met het oog op het overkluizen van de sloot om op die manier de oppervlakte bruikbare grond bij de woningen te vergroten, om ongedierte te bestrijden en om de onderhoudskosten van de gemeente te verminderen. De aanwonende belanghebbende bewoners zijn hierover niet vooraf geïnformeerd en willen dat de situatie geheel in overeenstemming met het vigerende bestemmingsplan blijft gehandhaafd. Bewoners vragen het College in deze handhavend op te treden. Renie Groenendal Fractie PvdA 2-12-2006 Antwoord college van burgemeester en wethouders: Naar aanleiding van uw bovenvermelde brief, delen wij u het volgende mede. InleidinG/ Aanleidina Enige jaren geleden hebben twee bewoners van de wijk Akkers contact gezocht met de gemeente in verband met een waterloop naast hun perceel. Deze waterloop lag tussen vier percelen, waaronder die van Gemeenteraad van Helmond Bijlage VA 57 Blz. 1 de twee betreffende bewoners. Bij de inrichting en verkaveling van de wijk Akkers is destijds geen rekening gehouden met de aanleg van een onderhoudsstrook langs de waterloop. Bij alle andere waterlopen in Akkers vormt de rijbaan en/of het fietspad tevens de onderhoudsstrook, of is er een aparte groenstrook gereserveerd. In onderhavig geval buigt de rijbaan noordelijk van de betreffende percelen af en is ook geen groenstrook gereserveerd. . Voor de gemeente was het regulier en periodiek onderhoud lastig en verhoudingsgewijs kostbaar geworden door het ontbreken van een onderhoudsstrook. De bewoners hadden last van ongedierte, riet ingroei in de tuinen en afkalvende oevers. Deze klachten zijn overigens niet uniek voor deze situatie, maar komen meer voor in Akkers. Verschil met de rest van de wijk is wel dat de gemeente deze zaken hier lastig aan kan pakken omdat de inzet van materieel niet mogelijk is: alles moet handmatig gebeuren. De combinatie van klachten van bewoners met de lastige onderhoudssituatie heeft ertoe geleid dat de gemeente op zoek is gegaan naar oplossingen van de problemen. Hierbij is naar voren gekomen dat het aanbrengen van een overkluizing de problemen oplost, de waterhuishouding in stand houdt en geen wezenlijk effect heeft op het functioneren van het gebied vanuit ecologisch en ruimtelijk perspectief. Als vervolg op deze constatering is een discussie gevoerd over mogelijke overdracht van de grond boven de aan te brengen overkluizing naar de betreffende bewoners. Daarbij is eveneens overwogen dat de gemeente de grond behoudt en hier een pad/groenstrook aanlegt. Dat bleek echter een minder goed idee, omdat hiermee mogelijk een onveilig paadje wordt gecreëerd direct grenzend aan de percelen. Als uitkomst van deze discussie is besloten om de grond boven de aan te brengen overkluizing te verkopen aan de betreffende bewoners en hierop een erfdienstbaarheid te vestigen. In de koopovereenkomst zijn, zoals gewoonlijk, eisen en randvoorwaarden gesteld m.b.t. het gebruik van de betreffende grond mede in relatie tot het bestemmingsplan. Nadat bekend werd dat de gemeente dit stuk waterloop zou overkluizen, hebben een aantal mensen zich hiertegen verzet. Het betreft de bewoners van de Margareta van Kuyclaan 25 en 7. Daarnaast is een handtekeningenlijst rondgegaan, 12 andere bewoners hebben hierop hun handtekening gezet. 1) De gemeente heeft in de koopovereenkomst van de bewoners van betreffende panden vastgelegd dat zij de hele sloot zal overkluizen, voordat deze formeel wordt overgedragen. Het betreft daarbij ook het gedeelte van de sloot dat ligt tussen de panden Margareta van Kuyclaan 25 en 27. 2) De te overkluizen sloot is gelegen in bestemmingsplan "Akkers", grotendeels in de bestemming "woondoeleinden" (41 meter) en voor een kleiner deel (10 meter) in de bestemming "wegverkeer en groenvoorzieningen". Circa 6 meter van de overkluizing in eerstgenoemde bestemming en de 10 meter in de laatstgenoemde bestemming heeft tevens de medebestemming "ecologische verbindingszone". Binnen deze medebestemming geldt een aanlegvergunningenstelsel voor het uitvoeren van een aantal limitatief opgesomde werken of werkzaamheden. Aan een externe adviseur is gevraagd zich uit te spreken over de noodzaak tot het al dan niet aanvragen van aan aanlegvergunning. Deze deskundige komt tot de volgende bevindingen: Een aanlegvergunning is alleen verplicht voor expliciet in het aanlegvergunningenstelsel benoemde werken/ werkzaamheden. Een overkluizing valt daar in dit geval niet onder. . De overkluizing is passend binnen de doeleindenomschrijving en gebruiksvoorschriften van de geldende bestemmingen. De grond boven de overkluizing wordt immers één met het belendende terrein. Uit onderzoek van de gemeentelijke natuur- en landschapsdeskundige is gebleken dat hiermee geen onevenredige afbreuk wordt gedaan aan de in dit gebied voorkomende flora en fauna (zie ook verderop in deze tekst). Onze conclusie is dan ook dat het niet nodig is om een aanlegvergunning aan te vragen. 3) De brief van de Brabantse Milieufederatie is op 12 december 2006 ontvangen en zal beantwoord worden in de lijn van de beantwoording van de vragen aan uw raad. 4) de kosten voor het jaarlijks maaionderhoud van de sloot zijn ca. 200 euro op jaarbasis (exclusief afvoer van maaisel). Machinaal maaionderhoud zou in dit geval uitkomen op ca. 30-40 euro. Voor grootschaliger periodiek onderhoud zijn de kosten moeilijk in te schatten, omdat al het bagger, graaf- en herprofileringswerk met de hand gedaan moet worden. Dit soort onderhoud zal verhoudingsgewijs aanzienlijk duurder zijn dan het maaionderhoud. Absoluut gezien zijn de kosten voor het jaarlijks maaionderhoud beperkt. Echter, bedacht moet worden dat de gemeente op dit moment onvoldoende middelen heeft om alle wateren te onderhouden. De gemeente heeft ca. 100 km waterloop in beheer en onderhoud. Op basis van de huidige beschikbare middelen kan slechts Gemeenteraad van Helmond Bijlage VA 57 Blz. 2 ca. 60 km jaarlijks gemaaid worden. Het zal duidelijk zijn dat de gemeente in deze ook streeft naar maximalisatie van de (kosten) effectiviteit, zodat zoveel mogelijk werk met zo weinig mogelijk middelen uitgevoerd kan worden. Daarbij worden eisen vanuit aanpalende beleidsvelden (stedenbouwkundig, planologisch-juridisch, water huishoudkundig, milieutechnisch etc.) altijd meegewogen. In 2006 is voor rattenbestrijding 39 keer een bezoek gebracht aan de wijk Akkers voor bestrijding en (na)controle. De klachten concentreren zich rondom de woningen die grenzen aan het Eindhovens Kanaal en de watergangen in Akkers zelf, waaronder de Eikenwal. 5) De (on)mogelijkheden van activiteiten en gebruik van gronden op basis van het bestemmingsplan is altijd een afweging van het bevoegd gezag op grond van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, in dit geval dus de gemeente Helmond, en niet van de eigenaar van de grond. De gemeente Helmond kan dus een overkluizing toestaan op het grondeigendom van een ander, voor zover deze niet strijdig is met het geldende bestemmingsplan. 6) Vooraf moet helder gesteld worden dat niet de sloot langs het kanaal wordt overkluisd, maar de haaks daarop aantakkende sloot richting Elderse Loop. De waterlopenstructuur langs het kanaal wordt dus niet aangetast. Daarnaast wordt er, ten onrechte, van uitgegaan dat het toestaan van een overkluizing op een bepaalde locatie betekent dat dit overal toegestaan zou moeten worden. De argumenten om een waterloop wel of niet te overkluizen zijn specifiek voor een bepaalde situatie. Daarnaast gelden langs het Eindhovens Kanaal verschillende bestemmingsplannen met hun eigen accenten en belangen afwegingen. Het al dan niet toestaan van een overkluizing zal daarom per geval bekeken moeten worden. Het aanleggen van deze overkluizing schept dus geen enkel precedent voor toekomstige aanvragen. 7) Naar onze mening is er een integrale belangenafweging gemaakt, waarbij alle aspecten de revue zijn gepasseerd. Het college blijft derhalve bij haar besluit om de waterloop te overkluizen en de koopovereenkomst met de twee bewoners te effectueren. 8) Zoals reeds aangegeven, past de overkluizing en het toekomstig gebruik van de grond binnen het geldende bestemmingsplan en is het aanlegvergunningenstelsel niet van toepassing. Het is niet mogelijk voor de bewoners om bezwaar te maken tegen (passendheid in) een inmiddels onherroepelijk bestemmingsplan. Indien de bewoners bij de start van de werkzaamheden een handhavingsverzoek indienen, dan zal de gemeente dit verzoek toetsen aan het bestemmingsplan. Indien blijkt dat de werkzaamheden hierin passen (wat wel de verwachting is, want deze toets is immers al uitgevoerd), dan zal de gemeente het handhavingsverzoek afwijzen. Uit jurisprudentie blijkt dat een dergelijk besluit wél voor bezwaar vatbaar is. Benadrukt moet worden dat met het overkluizen van de sloot de ecologische waarde van de verbindingszone langs het Eindhovens Kanaal op geen enkele manier wordt aangetast. In het provinciale beleid is het Eindhovens Kanaal aangeduid als ecologische verbindingszone. Voor de Elderse Loop en de aantakkende afwateringssloten geldt dit niet. Deze zijn dus niet van primair belang voor het regionale ecologische systeem, maar vooral voor het lokale systeem in Akkers zelf. Met de reeds bestaande ecologische verbindingen in en rondom de wijk, zijn er voldoende migratieroutes voor flora en fauna om van het Eindhovens Kanaal naar de Elderse Loop te komen en v. v. Hoewel het overkluizen van de sloot altijd zal leiden tot een wijziging in de aanwezige flora en fauna ter plaatse (hiervoor zal dit voorjaar nog een onderzoek plaatsvinden), zijn de gevolgen niet zodanig groot dat deze van wezenlijke invloed zijn op het functioneren van het systeem als geheel. De situatie die ontstaat, namelijk het vervangen van een sloot door een tuin, is op dit moment in Akkers reeds aanwezig. Aan de zijde van het Eindhovens Kanaal liggen immers de voortuinen van de woningen in de ecologische zone. Bij vaststelling van het bestemmingsplan in 1996 is reeds beoordeeld dat de combinatie van tuin met ecologische verbindingszone mogelijk was. Er is dus op geen enkele manier sprake van strijdig (toekomstig) gebruik. Wij hopen u hiermede voldoende te hebben geantwoord. Burgemeester en wethouders van Helmond, De burgemeester, Drs. AAM. Jacobs. De secretaris, Mr. AC.J.M. de Kroon. Gemeenteraad van Helmond Bijlage VA 57 Blz. 3 |