- Bestuur
- Commissiestukken Woonboulevard Engelseweg
Commissiestukken Woonboulevard Engelseweg
Documentdatum | 10-11-2003 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Samenleving en Economie |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
~ GEMEENTE HELMOND ~ DEEL 3 Woonboulevard ENGELSEWEG Inwonersenquête 2002-2003 Ii DEEL 3 WOONBOULEVARD ENGELSEWEG INHOUDSOPGA VE Inhoudsopgave: ____m. -. ---- ___m --.. - - - _m__- ..-.--.---.-.------.--..---- -- - -...---.-.--______m ----..- --. -.- - -- - - -- -- - -.____.m.__. - --- -.--...-.------ ..---- --. -----.--. ---.---..----- - --.. -. -.- - .-- .--..----..---.-. .---.-.----.--. - - - ..--.__.___mm- H22f~~~ _!:._A!g~~~~I1....._....mm____- ------...- ....._m_....._.__m._..m...m..__...mm______-...._mm.___._.mm...____.._m______? Hoofdstuk 2 . Uitkomsten 5 _.m_.. ~:!:- ~!~ i ~!I1.g.. -...-. -. -.-.-.... m 5 .----.---.-.-.--.---.----..-----.-----.-.----.-.-.-.-. 2.2. Bekendheid met het woonboulevard 6 7 ~:~: ~~~2~!c ~~~I1.!~ y~~~~~ ~!~I?Y ~ ~~ ~!2(;;~!!~~!lg~! ~~"Y~gm - ~ -: -~ --- _M~I1.!I1.g - - 2Y ~ t~!! I:>~~i~i!lg: _!c"Y ~!!!- .!c"Y~!!!~i! _I?(I:> ~! ~ ~I1.m 10 13 mH2.2f~~~!c__:?:_~-~~!lY!I1.g~!l__~2I1.(;!~~~~~ ---- A Tabellen ____~ij!:Y~(lg~!l!!j-~! ----- 1 Inwonersenquête 2002-2003 Ii DEEL 3 WOONBOULEVARD ENGELSEWEG HOOFDSTUK I ALGEMEEN 1. Algemeen 1.1. INLEIDING Vanaf 1995 houdt de gemeente Helmond jaarlijks een Inwonersenquête onder de inwoners. Inwonersenquêtes kenmerken zich door twee eigenschappen: ze bevatten meerdere onderwerpen, meestal 5 a 6, die verschillende beleidsterreinen raken en waarbij geen directe relatie tussen de diverse onderwerpen bestaat; ze hebben deels een longitudinaal karakter: elk jaar komen om redenen van monitoring of benchmarking één of twee onderwerpen terug. 1.2. DOELSTELLING Doel van de Inwonersenquête is om middels één enquête de mening van de Helmondse bevolking te kunnen peilen over een scala aan onderwerpen, die in het betreffende onderzoeksjaar om moverende redenen de aandacht hebben, om daarmee belangrijke basisinformatie te verkrijgen voor de beleidsontwikkeling. Het voordeel van een dergelijke manier van onderzoeken is de beperktheid van het enquêteren: in plaats van 5 of 6 enquêtes per jaar (een deel van de bevolking) maar 1 keer hiermee wordt geconfronteerd. Zeker in de huidige tijd, waarin de burger via allerlei kanalen veelvuldig naar zijn mening wordt gevraagd, is vermijding van overbelasting een belangrijke factor. In 1999 is deze enquête eenmalig overgeslagen, omdat er in dat betreffende najaar een stadsvisie- enquête is gehouden. In oktober 2002 vond de zevende inwonersenquête plaats. De onderwerpen betroffen de leefbaarheid en veiligheid (de monitor Leefbaarheid en Veiligheid van het grote stedenbeleid), recreatiegebied Berkendonk, woonboulevard Engelseweg, brandweer, gebruik internet en gemeentelijke dienstverlening (Stads winkel en Helmond, schone stad). 1.3. STEEKPROEFTREKKINGIRESPONS Middels een a-selecte steekproef zijn bijna 5200 personen van 18 tot 85 jaar uit het bevolkingsregister geselecteerd, die vervolgens een vragenlijst hebben ontvangen. De respons bedroeg 3212, ofwel 62%. De steekproef is een gestratificeerde steekproef. Per wijk zijn steekproeven getrokken van een dermate omvang, dat per wijk betrouwbare uitspraken kunnen worden gedaan. Omdat in de respons ook sprake is van enige over- of ondervertegenwoordiging van de kenmerken leeftijd en geslacht, vergeleken met de feitelijke bevolkingssamenstelling, is ook hier door weging een correctie toegepast. De aldus verkregen gecorrigeerde steekproef mag representatief genoemd worden voor de Helmondse bevolking van 18 tot 85 jaar. 1.4. INHOUD NOTA De inwoners enquête van dit jaar bevat zoals eerder gemeld zeven thema' s. Vanwege de leesbaarheid worden de analyses in separate rapportages beschreven en als aparte nota' s uitgebracht. Deze nota heeft alleen betrekking op het onderdeel Woon boulevard Engelseweg. 3 Inwonersenquête 2002-2003 Ii DEEL 3 WOONBOULEVARD ENGELSEWEG HOOFDSTUK I ALGEMEEN Naast deze thematische analyse zal nog een geografische analyse plaatsvinden, waarbij de uitkomsten in een wijkmonitor worden weergegeven. Dit rapport is in voorbereiding en verschijnt op een later tijdstip van dit jaar. Na dit algemeen inleidend hoofdstuk worden in hoofdstuk 2 de uitkomsten van de analyse van de enquête gepresenteerd en hoofdstuk 3 geeft de samenvatting en conclusies. Tenslotte zijn in de bijlage een copie van de vragenlijst en een aantal aanvullende cijfers in tabellen opgenomen. 4 Inwonersenquête 2002-2003 Ii DEEL 3 WOONBOULEVARD ENGELSEWEG HOOFDSTUK 2. UITKOMSTEN ANALYSE Hoofdstuk 2. Uitkomsten analyse 2.1. INLEIDING In Nederland - en overal in West-Europa - vindt al decennia lang een locatieverschuiving plaats van oppervlakte-verslindende winkels vanuit de centra naar de industrie-Ibedrijventerreinen aan de randen van de steden en dorpen. Op deze terreinen met relatief goedkope bouwgrond vestigen deze bedrijven zich in elkaars nabijheid en op die manier zijn op verschillende plaatsen in Nederland winkel- nederzettingen ontstaan, die de term woonboulevard hebben meegekregen: 'woon', omdat de meeste winkels een assortiment hebben, dat alles te maken heeft met woninginrichting en 'boulevard' omdat deze winkels bij elkaar aan de - veelal relatief - brede wegen door de industrie-Ibedrijventerreinen zijn gesitueerd. Voorbeelden zijn Ekkersrijt op het industrieterrein van Son en Breugel, Alexandrië in Rotterdam en Eijerkamp in Zutphen. Voor de bezoekers bieden deze boulevards veel voordelen: een breed assortiment op het gebied van woninginrichting op één locatie, vrijwel altijd voldoende parkeermogelijkheden en over het algemeen kinderoppas mogelijkheden dan wel attracties om het verblijf ook voor kinderen aangenaam te maken. Helmond heeft tot op dit moment geen woonboulevard in de betekenis van het woord zoals hierboven is omschreven. De nabijheid van Ekkersrijt (op ca. 20 km afstand van Helmond) zal hierin zeker een rol spelen. Wel heeft de stad een soort grootwinkelstraat op het industrieterrein, waar - naast enkele meubelzaken - met name doe-het-zelf-winkels zijn gevestigd. Het gaat hier om de zogenoemde locatie 'Engelseweg' . De gemeente Helmond bezint zich momenteel op de toekomstige functie van deze locatie in relatie tot de vraag van de Helmondse bevolking. Zij wil een lange-terrnijn-visie voor de Engelseweg ontwikkelen en de vraag doet zich daarbij gelden of de huidige situatie gehandhaafd moet blijven of dat er een kwalitatieve dan wel kwalitatieve uitbreiding (of beide) moet plaatsvinden. Het hebben van inzicht in de mening van de bevolking ten aanzien van deze toekomstvarianten geeft belangrijke achtergrondinformatie bij de beleidsontwikkeling hieromtrent en leidt tot een goede afstemming van het (mogelijke) aanbod op dit terrein op de wensen van de burgers. Daarom is - als onderdeel van de Inwonersenquête Helmond 2002 - eind vorig jaar middels een schriftelijke enquête de mening van de Helmondse bevolking over dit onderwerp gepeild. Er heeft inmiddels een analyse plaatsgevonden en hieronder staan de uitkomsten weergegeven. Uitgebreide cijfermatige uitkomsten zijn opgenomen in bijlage A De probleemstelling luidt als volgt: Wat is de bekendheid van de Helmondse burgers over woonboulevards in zijn algemeenheid, hoe denken zij over de huidige winkelconcentratie aan de Engelseweg en wat is hun mening over uitbreiding van de winkels aan deze weg naar een locatie met een woonboulevard-achtig karakter? Vanuit deze probleemstelling zijn de volgende onderzoeksvragen opgesteld: Zijn de Helmondse burgers bekend met het begrip woonboulevard? Zijn zij ook bekend met de huidige locatie Engelseweg (daar gevestigde winkels) en wat is hun mening over deze locatie? Wil de Helmondse burger een uitbreiding van de locatie Engelseweg met nadruk op meer kwaliteit of nadruk op meer kwantiteit? In de volgende drie paragrafen worden de vragen beantwoord. 5 Inwonersenquête 2002-2003 Ii DEEL 3 WOONBOULEVARD ENGELSEWEG HOOFDSTUK 2. UITKOMSTEN ANALYSE 2.2. BEKENDHEID MET HET BEGRIP WOONBOULEVARD Bekendheid De overgrote meerderheid van de Helmondse bevolking kent het begrip woonboulevard: 81 % heeft bevestigend op de desbetreffende vraag geantwoord; 15% heeft nog nooit van het begrip gehoord en 4% gaf geen antwoord op de vraag. Indien deze laatste categorie buiten beschouwing worden gelaten, stijgt het percentage naar 84%. Jongeren en ouderen zijn iets minder bekend met het begrip woonboulevard, de tussenliggende leeftijdscategorieën 25 tot 54 jaar daarentegen meer. In de wijken Binnenstad, Helmond-Oost en Helmond-West ligt het percentage iets lager (respectievelijk 72, 79 en 80%); in de wijken Brouwhuis, Warande, Dierdonk en Brandevoort is de bekendheid relatief groter (alle meer dan 90%). Met uitzondering van de wijk Warande blijken deze percentages verklaard te kunnen worden vanuit de leeftijdsverdeling van de bewoners van deze wijken: de Binnenstad, -Oost en -West hebben relatief meer jongere en oudere inwoners, in de wijken Brouwhuis, Dierdonk en Brandevoort is het aandeel van de leeftijdscategorieën 25-54 (die meer bekend zijn met het begrip) veel groter. Mannen en vrouwen scoren hier gelijk: het percentage is bij beide geslachten even hoog. Bezoek gebracht aan een woonboulevard? Niet alleen is het begrip woonboulevard algemeen bekend bij de meeste Helmonders; de overgrote meerderheid van hen die bekend zijn met het fenomeen, is er wel eens geweest: 88%. Van de totale groep ondervraagden blijkt uiteindelijk bijna drievierde er wel eens geweest te zijn, zoals de volgende grafiek aantoont. Bekendheid en bezoekersgedrag van woonboulevards Onbekend 4% Nooit van gehoord 15% Ja, bekend en ook ooit bezocht 72% Ja, maar nooit bezocht 9% De bewoners van de Binnenstad, Helmond-Oost en Helmond-West zijn niet alleen minder bekend met het fenomeen woonboulevard, ook de bezoekersaantallen (van degenen, die er wél mee bekend zijn) zijn minder. Bewoners van de twee wijken Dierdonk en Brandevoort hebben nagenoeg allemaal wel eens een woonboulevard bezocht (97% en 99%). Redenen van bezoek: Bijna tweederde deel van de mensen is gericht naar iets op zoek als ze naar een woonboulevard gaan, 28% gaat erheen om vrijblijvend rond te kijken en een klein groepje gaat puur voor het plezier van het 'shoppen' . En ook hier blijken verschillen in de mening van de jongere en oudere bewoners en de middenklassen- leeftijdscategorieën: bij de jongere bewoners is het deel, dat gericht op zoek gaat naar een bepaald product relatief kleiner (55%) en is het aandeel, dat de woonboulevard bezoekt om er te gaan 6 Inwonersenquête 2002-2003 Ii DEEL 3 WOONBOULEVARD ENGELSEWEG HOOFDSTUK 2. UITKOMSTEN ANALYSE 'shoppen' relatief groter (14% to.V. 6%). Ook bij de 55-plussers is het aandeel 'gerichte kopers' kleiner (55%), maar de ouderen bezoeken daarentegen in grotere aantallen de woonboulevard om er vrijblijvend het aanbod te bekijken. Bij de categorie 25-34 gaat daarentegen juist een relatief groot deel naar een woonboulevard om er gericht naar een bepaald product te zoeken. Het verschil in vrije tijd tussen deze categorie en de ouderen zal hier wellicht van invloed zijn op dit verschil in bezoekersgedrag. Aansluitend bij de verschillen in leeftijd is het bezoekersgedrag van de bewoners per wijk: in de wijken met gemiddeld meer oudere en jongere bewoners is het aandeel mensen, dat naar een woonboulevard gaat om er vrijblijvend rond te kijken of 'om te shoppen' wat groter; de wijken waar gemiddeld meer mensen wonen in de categorie 25-34 (Dierdonk,Brandevoort) is het percentage 'gerichte productzoekers' relatief veel groter. Uitzondering hierop vormen de bewoners van de wijk Stiphout: alhoewel de gemiddelde leeftijd van deze wijk relatief hoog is, is hun aandeel' gerichte productzoekers' het hoogst van alle wijken (75 % ). Welke aspecten zijn van belang? Voor de helft van de mensen blijkt de mogelijkheid tot prijs- en assortimentsvergelijking het belangrijkste aspect van een woonboulevard te zijn; in onderstaande tabel is weergegeven welke aspecten door mensen het belangrijkste worden gevonden: Belangrijkste aspecten van een woonboulevard: ~~~~~!~J~~~~~~~~~J~._._.- .........__.._-_.~?_~ :!~.cl.~~e.s p~~~~._------_._._....- ._?~~ ~~~_t~ige vr1etij~.:>~~~~~~in~__...._.?~. ..Q~!~.~~~.~E'[._....__......__.._.._-_._- ......_~2'. Andere redenen 2% .......................................-..-....-..-......................... .............-...-........ ..................--. Totaal 100% En ook hier blijken leeftijd en vrije tijd van invloed op de mening van de mensen: de 65-plussers hebben in grotere mate het aspect 'prettige-vrije-tijdsbesteding' genoemd, de leeftijdscategorie 25-34 daarentegen relatief vaker het aspect 'tijdsbesparing'. En ook de keuze van de bewoners van de verschillende wijken sluit hierbij aan: Bij de bewoners van Brandevoort, waar meer dan tweederde deel van de volwassenen in de leeftijdscategorie 25-39 valt, is het aspect 'tijdsbesparing' relatief vaak genoemd, 44%. De bewoners van de Binnenstad, Helmond-Oost en Helmond-West (met een relatief groter aandeel 65-plussers) noemden dit laatstgenoemde aspect daarentegen minder; bij hen scoort het aspect 'prettige vrije-tijdsbesteding' hoger. 2.3. BEZOEK AAN EN TEVREDENHEID OVER DE LOCATIE ENGELSEWEG Bezoek Het overgrote deel van de Helmondse bevolking heeft wel eens een bezoek gebracht aan één of meer winkels op de locatie Engelseweg: 78%. De best bezochte winkels daar zijn de doe-het-zelf-winkels, zoals onderstaande grafiek laat zien. Bezoek winkels locatie Engelseweg 8% 22% I11III Bezoekt doe-het-zelf-winkels regelmatig (gemiddeld 1 keer per kwartaal) 11 Bezoekt doe-het-zelf-winkels af en toe 11 Bezoekt overige winkels regelmatig (gemiddeld 1 keer per kwartaal) 0 Bezoekt overige winkels af en toe I11III Komt er nooit 7 Inwonersenquête 2002-2003 Ii DEEL 3 WOONBOULEVARD ENGELSEWEG HOOFDSTUK 2. UITKOMSTEN ANALYSE Het beeld van de bekendheid met het fenomeen boulevard in zijn algemeenheid van de bewoners per wijk komt terug in het beeld van het bezoek aan de locatie Engelseweg: bewoners van de wijken Binnenstad, Helmond-West, Helmond-Noord-WestlWarande en Stiphout bezoeken in relatief mindere getalen de winkels aan de Engelseweg, de bewoners uit Brouwhuis, Rijpelberg, Dierdonk en Brandevoort daarentegen juist meer. Navolgende grafiek geeft een overzicht van het bezoek per wijk. Bezoek locatie Engelseweg van bewoners per wijk t Hout Binnenstad Helmond-Oost Helmond-Noord Brouwhuis Helmond-West Helmond-N-W /Warande Stip hout Rijpelberg Dierdonk Brandevoort 0% 20% 40% 60% 80% 100% IIja, regelmatig doe-het-zelf I 0 ja, af en toe overige winkels 1______----- . :~~~~:~:a~oVerige Win~elS .mJa-:n toe~:~het-zelf . ] Tevredenheid De Helmonders zijn tevreden over de bereikbaarheid en de parkeermogelijkheden op de locatie Engelseweg; beide items scoren hoog. Duidelijk minder tevredenheid toont de Helmonder over de functionele aspecten van de locatie: slechts de helft is tevreden over de kwaliteit van de geboden artikelen en een nog kleiner deel (44%) is tevreden over het aantal winkels. Enigszins relativerend wordt hier opgemerkt, dat maar een heel klein deel van de mensen zich echt ontevreden heeft uitgelaten over het aantal winkels en de kwaliteit van het gebodene. Ronduit negatiever is men over het geboden assortiment: nog niet eenderde deel (32%) is tevreden en een vierde deel toont zich ontevreden. Daarmee geeft de Helmondse bevolking duidelijk een signaal af: de geografische ligging van het gebied lijkt goed gekozen, maar de functionele invulling - met name waar het gaat om het assortiment - laat te wensen over. En juist deze laatste verwijst ook meteen naar datgene waar de gemeente zich momenteel over beraadt: uitbreiding van het aantal winkels op de locatie Engelseweg. Door het tonen van de ontevredenheid over het assortiment heeft de bevolking ook impliciet te kennen gegeven, dat ze voorstander is van uitbreiding. De navolgende grafiek geeft de tevredenheid weer. 8 Inwonersenquête 2002-2003 Ii DEEL 3 WOONBOULEVARD ENGELSEWEG HOOFDSTUK 2. UITKOMSTEN ANALYSE Tevredenheid over aspecten locatie Engelseweg Aantal winkels 13% Assortiment aan 'woon'winkels 25% Kwaliteit van het aangebodene Parkeermogelijkheden Bereikbaarheid 0% 20% 40% 60% 80% 100% ---- --- -... 11 Tevreden I!I!II Neutraal 0 Ontevreden ---- De bezoekers die er regelmatig komen, zijn gemiddeld wat meer tevreden dan de sporadische bezoekers. Een uitzondering daarop vormt de categorie mensen, die de woon winkels (de niet-doe-het- zelf-winkels) bezoeken: zij zijn minder te spreken over het aantal winkels. Ontevredenheid Aan degenen die ontevreden zijn over één of meerdere aspecten is gevraagd of zij deze mening willen toelichten. In de navolgende tabel zijn de antwoorden cijfermatig weergegeven. Redenen van ontevredenheid Assortiment/aanbod: (te beperkt! te weinig: 37%, te eenzijdig: 20%, te weinig kwaliteit in aanbod: 19%) --.-..--....-.-----.-.....-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-.........-..................................-.-.....u........u.-...................................--...-....................-...................-..-........-.........................................-........-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx .........".""..""'." Bereikbaarheid: 15% (slecht bereikbaar: 4%, te weinig parkeermogelijkheden: 6%, winkels liggen te ver uit elkaar 5% ........-....-...........--..--..-......--..........................-.........--..-....................................-.....................-....................--..-.......u_..-.......................-.....................--........-.....-..............-..........-..............-....-....................-......-......................-....-.......oo...... ..... Geen uitstraling 3% .-.-.u_--- .....-.....-...--... -........ -........ -... ................-..-................................ -.. ...............-.-. ....-..-........................... ....... -.. ... ...._u- ..-.-................. .........- ---............... .-...........-.......................... .... ........- .-.......-....................... .....u..... Overige 6% ...-_u_....-.................................-.--..-..u....-...................................._u.....-.........u......................................-..-....--..--..-...................................... ..... .....-..........-..............................................-......-..............-.........-........ Totaal 100% 76% De al eerder gebleken grote mate van ontevredenheid over het aanbod (zowel kwantitatief als kwalitatief) komt hier in alle 463 gegeven antwoorden nog eens terug: drievierde deel betreft klachten over de eenzijdigheid, beperktheid en kwaliteit van het aanbod. Alhoewel bij de bereikbaarheid/parkeermogelijkheid slechts respectievelijk 2% en 3% ontevreden bleken, lijkt uit de opgegeven redenen alsof hun aantal veel hoger is. Ter relativering wordt opgemerkt, dat het hierboven gegeven percentage niet is uitgedrukt als aandeel van de totale groep, maar sec van de opgegeven redenen. De totalen komen in absolute zin overeen. 9 Inwonersenquête 2002-2003 Ii DEEL 3 WOONBOULEVARD ENGELSEWEG HOOFDSTUK 2. UITKOMSTEN ANALYSE 2.4. MENING OVER illTBREIDING: KWALITEIT, KWANTITEIT OF BEIDEN Zoals in de inleidende paragraaf gesteld, beraadt de gemeente zich momenteel in welke kwalitatieve richting ze de uitbreiding van de winkellocatie Engelseweg wenst: exclusievere, duurdere, speciaalzaken of winkels in de goedkopere prijsklassen. Uit de enquête komt naar voren, dat meer dan de helft van de Helmonders zich niet uitspreekt voor één van de beide en heeft aangegeven geen voorkeur te hebben, zoals uit onderstaande grafiek blijkt. Voorkeur voor soort uitbreiding 6% 53% . Geen mening gegeven 11 Voorkeur voor meer exclusieve winkels 11 Voorkeur voor meer winkels in goedkopere prijsklassen 11 Geen voorkeur In feite heeft 41 % zich wél voor een uitbreidingsrichting uitgesproken: 14% wenst meer exclusievere, duurdere zaken en 27% wil een ruimer aanbod van winkels in de goedkopere prijsklassen. De ontevredenheid over zowel kwantitatieve als kwaliteit huidige invulling koppelend aan de mening over de uitbreidingsrichting geeft de bevolking een duidelijk signaal aan het gemeentebestuur : uitbreiding ja en liefst zowel in de breedte als in de diepte: zowel kwantiteit als kwaliteit; meer winkels en een oter assortiment, zowel in dure als in oedko ere riO sklassencate orieën. Welke soort exclusieve winkels? In een open vraag hebben de respondenten vervolgens aan kunnen geven, aan welke soorten exclusievere, duurdere zaken zij denken ter aanvulling van de locatie Engelseweg. Hieronder zijn de antwoorden gerubriceerd en cijfermatig weergegeven. Voorkeur voor soort exclusieve zaken op locatie Engelseweg Kwaliteitswinkels in woninginrichting 26% . """,..--,-..-.-,,-..---'.-.'-"".".'-.-"""'----- -.-..-""..,"-....""'-'--.'..'---'.'."--.-'----..-.. .-.- -.--.... .-..-.. --..-.--.---.-..........-.-................. Betere, designachtige meubelzaken (Leolux, Interliibke,Lodewijks) 30% .........-...-. ......- -...-....-......-..-.. ..........---.-...-.-.-..--........-...-..----- ..-..-...-... .-....-..--..-..-.-.-- ..-......-.....-...- .-.- -.-...----......... .-... -. ........ ....-............... ......- -.......-. Speciaalzaken op het gebied van wonen: 26% (decoratie/woonaccessoires: 7%, verlichting: 7%, keukens:3%, badkamers: 4%, __be d ~~ !1..~~~!~!~~~!l..:.1..~!.~~~4!1Il~ nI ~~i~.:..l~L.._.... ---.--....- ..-..---...--..---- -.....-....- ..-...-........ ....-... ..----...---.-.... Andersoortige exclusieve zaken (o.a. kleding/babyzakenlantiekzaken) 13% -.-...-...-.. ......-..........--........-......-.......-.....-.....--..--....-..--"---"'-'-"--- ...................--......-.-......... ..--.. ....- ... ....-.- ........- - ..-.. ...-.......-........-.. -.... .-........-........ .........---... ......-.--..--. Combinatie van beide: duurdere en goedkopere prijsklassen 5% xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx .......................-............................-......""-"'....-........-.............................-."-"""................-..-.....................--...........................-........................ .............................--..-...-."'.'.'.""" Totaal 100% 10 Inwonersenquête 2002-2003 Ii DEEL 3 WOONBOULEVARD ENGELSEWEG HOOFDSTUK 2. UITKOMSTEN ANALYSE Uit de antwoorden blijkt een duidelijke voorkeur voor meer kwaliteit in woninginrichting/meubels: meer dan de helft van alle gegeven meningen gaan die richting uit. Verder blijkt eenvierde deel belangstelling te hebben voor speciaalzaken op het gebied van woning; 13% wenst andersoortige exclusievere zaken en 5% wenst een combinatie van winkels in goedkopere en duurdere prijsklassen. Welke soort winkels in de goedkopere prijsklassen? Bijna 40% van de mensen die voorkeur hebben voor winkels in de goedkopere prijsklassen, wenst woninginrichtingzaken van het Ikea-concept; 16% spreekt een voorkeur uit voor betaalbare winkels in woonaccessoireslhuishoudelijke artikelen (o.a. Blokker en Xenos). De voorkeur van de overigen is zeer divers, zoals uit onderstaande tabel blijkt. Opvallend is de keus van 5% voor een uitbreiding van het aanbod aan doe-het-zelf-winkels. Met name het eenzijdige aanbod (van dit type winkel) heeft 20% van de huidige bezoekers als reden van ontevredenheid opgegeven. Voorkeur voor ruimer aanbod van winkel in goedkopere prijsklassen, in % van het aantal gegeven antwoorden Betaalbare woninginrichting (Ikea, Trendhopper) ...-......-....-.----..............................-...- - ...--........-.........--.....................................-. .............................--xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-.-..-.................................................-............. ....-...-.... ................... Speciaalzaken op gebied van woninginrichting (gordijnenlstoffen/keukens/badkamers/keukens) -............-...-...--... -....--.......-............-............................................----................................................-.............--.....-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx ..-...--...................................... ........... ....-....-..-.... ........ Betaalbare winkels in woonaccessoires/huishoudelijke artikelen (o.a. Xenos, Blokker, Marskramer) .---......-....................................-.....----....................... ... ..................... .-...-. ..---.-........................ ..... ............. ........ ......-. ........... ....... ....................---. ................................ ..................-...........--.-..................... ........ .....--...........--........... Doe...het-zelf-zaken ............-..-...-..........-.--..-....-..................-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-...... ......-..........................--...-.....-.....-.-...... Speciaalzaken in kleding en baby-artikelen xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx--.............-.................-...............................-...-..............................................-....-................ Supermarkt ..-.....................................-.................. Warenhuis xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-.........-...................-....-....-.........................................-................-........................... .............................-...................................... Alle soorten betaalbare winkels ........---....-...-....................-..........-.......--xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-........................-.....................................-....................................-........-.........-..................-...........-..............................................-....................-................... ......-.............................................. Overige ..-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-.......... Totaal xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx ......-..................-................................... 38% ...........-....-........... 6% .....................................- 16% 5% .........................-.-............................-...................... 12% ......-.............................................-................. 7% 3% 9% 4% xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 100% .............--.............-............ ...................................... ..........-...........-............... ..................................... ............................................. ...................................-...-..........-.......................................... xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Leidt uitbreiding ook tot meer klandizie? Indien het winkelaanbod en assortiment op de locatie Engelseweg wordt uitgebreid en aangepast aan de wensen van de Helmondse bevolking, dan zal dit leiden tot meer bezoekers en klandizie: desgevraagd geeft ruim de helft aan dan een regelmatige bezoeker te worden, 10% zal er af en toe naar toe gaan en 27% zal de nieuwe uitbreidingen minstens één keer gaan bezoeken. Eentiende deel van de bevolking is niet geïnteresseerd in dit soort kooplocaties. Indien wordt gekeken naar de mening hieromtrent van de verschillende leeftijdscategorieën, dan blijken daar geen echte noemenswaardige verschillen te bestaan in voorkeuren, uitgezonderd de ouderen, die nog meer dan de jongere leeftijdscategorieën geen echte voorkeur tonen. Het is voor het gemeentebestuur extra van belang om te weten of de categorie mensen die nu nooit of maar sporadisch de Engelseweg bezoeken hun gedrag in de toekomst veranderen als het aanbod wordt uitgebreid. De onderstaande grafiek geeft een inzicht in hun potentiële bezoekers gedrag. Huidige klandizie in relatie tot mogelijke toekomstige klandizie nu af en toe I11III straks: af en toe I11III straks: min. 1 keer I11III straks:niet 11 Inwonersenquête 2002-2003 Ii DEEL 3 WOONBOULEVARD ENGELSEWEG HOOFDSTUK 2. UITKOMSTEN ANALYSE De grafiek laat zien, dat uitbreiding aan de Engelseweg de bezoekersaantallen zal doen stijgen: van de bezoekers die er nu af en toe komen, zal straks bijna de helft wellicht een regelmatige bezoeker worden. En van diegenen die er tot nu toe nog nooit geweest zijn, zal straks ruim eenderde deel er minimaal 1 keer naar toe gaan en 31 % zal er vaker gaan komen. Belangrijke voorwaarde is wel, dat dan recht wordt gedaan aan de wensen van de bevolking. Alhoewel vaste bezoekers nooit verwaarloosd mogen worden, is het van belang te weten, welke voorkeuren mensen hebben, die tot nu toe de locatie slechts sporadisch of niet hebben bezocht. Bij deze laatste categorieën zitten toch de potentiële nieuwe klanten. Daarom is nagegaan hoe de mening omtrent de uitbreiding is van de verschillende categorieën huidige bezoekers/niet-bezoekers. Onderstaande tabel geeft de cijfers hieromtrent weer. Uit de cijfers blijkt, dat geen enkele categorie zich echt uitspreekt voor één bepaalde uitbreidingsrichting: bij alle is de categorie 'geen voorkeur' het grootst. Wel blijkt uit de cijfers, dat de huidige regelmatige bezoekers zich wat meer uitspreken voor uitbreiding van woonwinkels in de goedkopere prijsklassen dan de potentieel nieuwe klanten. Mening omtrent uitbreiding locatie Engelseweg van de verschillende soorten huidige (niet)bezoekers, in % van het totaal gegeven antwoorden per categorie Voorkeur voor ~ Uitbreiding van Uitbreiding van Geen Totaal assortiment assortiment in voorkeur in exclusiviteit, goedkopere duurdere prijsklassen prijsklassen Huidige klandizie"'" .........................-.............................. ..................---...............-....-...-...................... Bezoekt nu doe-het-zelf-winkels ~~~?~~!~~E ~ ~~!~~~~..?'Y~!i~~~~~.~~l~... ----...... Bezoekt nu af en toe doe-het-zelf-winkels xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Bezoekt nu af en toe winkels Heeft tot nu toe locatie nooit bezocht xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-...........................-...................... ..... Totaal ........................................ ......-.-...-.................-....... ...................--....................................... 16% 12% ..............-............. 18% 16% 12% ...............-................... 15% 33% 39% 27% .............-.......................... 31% 17% 28% 51% 50% 55% ...............-.................. 54% 71% ......................................... 57% 100% 100% ....................-...... 100% 100% 100% .........--......... 100% Tot slot hebben respondenten over het onderhavige onderwerp nog hun mening kunnen geven en 100 personen hebben daarvan gebruik gemaakt. De antwoorden zijn verdere aanvullingen van de eerder gegeven redenen van ontevredenheid en de eerder beschreven voorkeuren voor uitbreiding. Twee aspecten komen meerdere malen naar voren die niet eerder zijn aangehaald: enerzijds een sceptische houding over het welslagen van een woonboulevard met 'Ekkersrijt' op korte afstand en anderzijds opbouwende kritiek om de Engelseweg meer uitstraling te geven, niet alleen middels de eerder beschreven kwalitatieve uitbreiding, maar ook door verbetering van de infrastructuur en de uitbreiding met horeca-faciliteiten. 12 Inwonersenquête 2002-2003 Ii DEEL 3 WOONBOULEVARD ENGELSEWEG HOOFDSTUK 3.SAMENVAillNGICONCLUSIES 3. Samenvatting/conclusies Uit de gepresenteerde analyse worden tenslotte de volgende samenvatting en conclusies getrokken: De meeste Helmonders zijn bekend met het fenomeen woonboulevard en ook een groot deel van hen heeft wel eens een dergelijke winkellocatie bezocht. Tweederde deel van de mensen gaat gericht op zoek naar een bepaald product als ze een woonboulevard bezoeken; de overigen gaan er vrijblijvend rondkijken of gaan puur om het winkelen an sich. De helft van de Helmondse bevolking mensen vindt als belangrijkste aspect van een woonboulevard, dat door de concentratie van gelijksoortige winkels vergelijking mogelijk is. Eenderde deel vindt de tijdsbesparing het belangrijkste aspect. Het overgrote deel van de respondenten heeft wel eens een bezoek gebracht aan de winke1concentratie aan de Engelseweg: de meesten van hen bezochten met name de doe-het-zelf- winkels. De bezoekers zijn uitermate tevreden over de bereikbaarheid en de parkeermogelijkheden op de locatie, maar tonen zich minder tevreden over de functionele aspecten van de locatie: de kwaliteit van het aangebodene, het aantal winkels en zeker het assortiment aan 'woon' winkels. Daarmee geeft de Helmondse bevolking duidelijk een signaal af: de geografische ligging van het gebied lijkt goed gekozen, maar de functionele invulling - met name waar het gaat om het assortiment - laat te wensen over. En juist deze laatste verwijst ook meteen naar datgene waar de gemeente zich momenteel over beraadt: uitbreiding van het aantal winkels op de locatie Engelseweg. Door het tonen van de ontevredenheid over het assortiment heeft de bevolking ook impliciet te kennen gegeven, dat ze voorstander is van uitbreiding. De Helmondse bevolking spreekt zich niet echt uit voor één bepaalde uitbreidingsrichting: 14% wenst een uitbreiding met meer exclusievere zaken in de duurdere prijsklassen, 27% wenst een ruimer aanbod van winkels in de goedkopere prijsklassen, maar ruim de helft heeft aangegeven geen voorkeur voor één van beide te hebben. De ontevredenheid over zowel kwantitatieve als kwalitatieve huidige invulling koppelend aan de mening over de uitbreidingsrichting geeft de bevolking een signaal aan het gemeentebestuur: uitbreiding ja en liefst zowel in de breedte als in de diepte: zowel kwantiteit als kwaliteit; meer winkels en een groter assortiment, zowel in dure als in goedkopere prijsklassencategorieën. De voorkeur voor meer exclusieve zaken gaat vooral naar designachtige meubel- en woninginrichtingzaken (Leolux, Interlubke) en speciaalzaken op het gebied van wonen; de voorkeur voor meer winkels in de goedkopere prijsklassen gaat in meerderheid naar woninginrichtingzaken van het lkea-concept en naar 'betaalbare' speciaalzaken op het gebied van w onin ginri c htin g/ woonaccessoire s. Indien het winkelaanbod en assortiment op de locatie Engelseweg wordt uitgebreid en aangepast aan de wensen van de Helmondse bevolking, dan zal dit leiden tot meer bezoekers en klandizie dan in de huidige situatie. 13 Inwonersenquête 2002-2003 Ii DEEL 3 WOONBOULEVARD ENGELSEWEG HOOFDSTUK 3.SAMENVATTINGICONCLUSIES Alhoewel de voorkeur voor een uitbreiding met winkels in de goedkopere prijsklassen wat beter scoort dan de voorkeur voor meer exclusievere, duurdere zaken, moet toch geconcludeerd worden, dat noch degenen die nu regelmatig de locatie Engelseweg bezoeken noch degenen die er maar sporadisch of niet komen, een echte voorkeur voor één bepaalde uitbreidingsrichting hebben aangegeven. Daarmee wordt tot slot geconcludeerd, dat de Helmondse bevolking toch een duidelijk signaal richting gemeentebestuur heeft afgegeven: plannen die een kwalitatieve enlof een kwantitatieve uitbreiding van de locatie Engelseweg inhouden, worden ondersteund door een meerderheid van de bevolking. Bovendien is door de bevolking zelf ook het draagvlak hiervoor aangegeven: als de uitbreiding geschiedt naar de wensen van de bevolking, leidt dit - afgaande op de mening van de Helmonders - tot een grotere tevredenheid van de Helmondse bevolking en tot meer klandizie op de winkellocatie Engelseweg. 14 Inwonersenquête 2002-2003 Ii WOONBOULEVARD ENGELSEWEG BIJlAGE A. TABEUEN 1. Hebt u wel eens gehoord van het begrip woonboulevard? Leeftijd Niet ingevuld Ja, weet van bestaan Nee, tot dit moment nooit Totaal .............. ........... ..m............. . ..... ....... .-..................................... ...... ... .-.....-......... ...................... ................. .-....... -........ ....... ......... ._.._.............._"-t!!!K~!!.~~~...... ......... ..-.-.. ....-......-.... -...- 18-24 13 203 61 277 ......-.........................-..-........... ........................-. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx_......................-....-..........-....-....-................................-...........................-...........--...-......---.......... 25-34 9 629 92 730 ..........................-..-.-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-................... ............... ..........................-.-.......-............................-..............................-.. ...... ......-..........-.....--...-.-........... 35-54 23 1072 133 1228 .....-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-..-....................-...... xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx ........-.........-....................... ...........-......................-.........--......--.. 55-64 11 361 75 447 .............-.....................-....................... ..........-...............................................-....-........... ..... ..............-..................... .... .... xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx .......................................-.. vanaf 65 41 289 110 440 ....-.............................. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx .. ........-............................ . ..........................................-................................. ..............................-.............. Totaal 97 2554 471 3122 la. Hebt u wel eens gehoord van het begrip woon boulevard, in % (zonder categorie 'niet ingevuld'), in % van totaal per leeftijdscategorie Leeftijd Ja, weet van bestaan Nee Totaal ......................... . ........................... 18-24 25-34 35-54 55-64 .......................................... vanaf 65 .................................... Totaal 77% 87% 89% 83% 72% 84% 23% ........................... 13% 11% 17% 28% 16% 100% .................................... 100% 100% ................................... 100% ................................. 100% ................................... 100% l.b. Hebt u wel gehoord van het begrip woon boulevard (antwoorden in % weergegeven) Huidige Ja Nee, nog nooit Totaal Binnenstad ............................................ ....... Helmond-Oost xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx .. Helmond-Noord t Hout Brouwhuis xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Helmond- West Warande (voormalig .lIelI!l()~~:N:()<:>~~: West) . 72% 79% 85% 89% 90% 80% 90% 28% 21% 15% 11% 10% 20% 10% 100% .................................. 100% ................................. 100% 100% 100% ............................... 100% 100% Dierdonk Brandevoort Totaal 87% 84% 93% 92% 84% 13% 16% 7% 8% 16% 100% 100% 100% 100% 100% l.c. Hebt u wel gehoord van het begrip woonboulevard (antwoorden iu % weergegeven) Geslacht Ja Nee, nog nooit Totaal Man Vrouw Totaal 84% 85% 84% 16% 15% 15% 100% 100% 100% 15 Inwonersenquête 2002-2003 Ii WOONBOULEVARD ENGELSEWEG BIJlAGE A. TABELLEN 2.a. Hebt u wel eens een woonboulevard bezocht? (antwoorden in % weergegeven)* Huidige Ja Nee, nog nooit Totaal ..:,:!.~~~:,:!:iJ!':...._xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx ... . xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx ................ "'.......-.... xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-............-.....................................-......--..........-- Binnenstad 83% 17% 100% .......................... ...... .................. -. '...""""" '..." ................... ........-. ........................ ..................... -........ ..... ............... ...... ...... .-...- -....... .....-.... ............... ..... ......................... .-.... ...-................ ..... ..................-. ............ ......... Helmond-Oost 85% 15% 100% """"""""""'.. ........ .----... ............... ........... ............................... ..................... ... ....... ......._............. ...-... _. ......... ..........-.-....-. -...... ........... ......... c........ .... ........-. ...... .....-...... .---................. ...-.-.. ... ........................ Helmond-Noord 89% 11 % 100% xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-......................... ............................................ ............................. ...............-........................................----................... ..............................-......'-.......... tHout 91% 9% 100% . "'............._.................................................. """,,""".. """'-........................ ............-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx .................................-................... Brouwhuis 90% 10% 100% """""""""""""","""""""........""'-'"-"xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx """"""""'.""""""""""""",,-,"""""'.."""",,-,-....'.......'..........--...."'" .............................-.............................. Helmond-West 85% 15% 100% .. .............._...................... ....... ........ ................... ..."""'"""""""""""", -...................................... ..................... ............. ............ ....... ..-........... ....................... .......... ............. .................. ......... ........... .... ................ ................ -....................... ~...~~~~...(":~~ ~~~~~!!~~()~~=~~~~~=~~ ~ t 2 ................. ...~~ ?'~. _.....................!~~... ....................-.....! oo...~.................. 86% 14% 100% 90% 10% 100% Dierdonk 97% 3% 100% xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx ............................................ xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx ........................ xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Brandevoort 99% 1 % 100% xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx ................................ ........................ .... ..................................... Totaal 89% 11 % 100% * Betreft personen die bekend zijn met het begrip en exclusief categorie 'geen antwoord' 3.a. Redenen van bezoek aan woonboulevard(s), in % van totaal van antwoorden gegeven g.~~~~!..()P...~()~~~~~~~~..tJ~P~~~....P~~~ll~!...... .()?~....... 'Yil~~y~j?!iJv~~~ ~IltJ~~tJ~~j ~~Il.. . ...~.~.~....... Zomaar zin in 6% Andere reden 1% xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx """"""""""',,""... ... Totaal 100% 3.b. Redenen van bezoek aan woon boulevards, antwoorden in % van bewoners per wijk Huidige Gericht op zoek naar Vrijblijvend Zin in Overige :':!()(} J:I~ j!,:~~ J:II.)~p~~c:l p,::() c:lJ:i ~! ~~J:II.) (}c:ll.)~!':i j!,: ~J:I'!> ~ () P p~ J:I' E~c:l~ J:I Binnenstad 56 35 7 3 Helmond-Oost 57 32 9 2 Helmond-Noord 60 32 8 0 t Hout 68 26 5 I Brouwhuis 67 26 6 2 Helmond-West 65 23 9 3 Warande (voormalig 65 29 4 2 flelm...o')}~-Noor~~\Vest) . Dierdonk Brandevoort Totaal 75 66 71 72 65 1 2 1 0 1 22 26 24 23 28 3 6 5 5 6 Totaal """""",,""""'.'. 100% 100% 100% 100% 100% 100% 100% 100% 100% 100% 100% 100% 3.3. Redenen van bezoek aan woonboulevards, antwoorden in % per leeftijdscategorie Leeftijd Gericht op zoek Vrijblijvend Zin in Overige naar een bepaald aanbod bekijken 'shoppen' reden Totaal 18-24 55 24 14 7 25-34 74 21 5 1 35-54 67 27 5 1 55-64 55 38 6 0 vanaf 65 53 40 6 1 Totaal 65 28 6 1 100% 100% 100% 100% 100% 100% 16 Inwonersenquête 2002-2003 Ii WOONBOULEVARD ENGELSEWEG BIJLAGE B. VRAGENUJST DEEL 3. WOONBOULEVARD ENGELSEWEG De gemeente bekijkt momenteel of er mogelijkheden zijn voor het verder ontwikkelen van de Engelseweg tot een soort woonboulevard. Met een woonboulevard wordt hier bedoeld een aantal grote winkels op het gebied van wonen op één lokatie (straat/plein) bij elkaar. De gemeente wil van haar burgers weten wat ze hiervan vinden. 0 Ja, ik weet van het bestaan van dergelijke winkelgebieden ~ ga naar vraag 2 0 Nee, tot op dit moment had ik er nog nooit van gehoord ~ ga naar vraag 5 0 Ja ~ ga naar vraag 3 0 Nee nog nooit ~ ga naar vraag 5 0 Ik was gericht op zoek naar een bepaald product (meubels, vloerbedekking, doe-het-zelf-artikelen op het gebied van woninginrichting, enz.) 0 Ik wilde vrijblijvend kijken wat er allemaal werd aangeboden op de woonboulevard(s) 0 Ik had zomaar zin in 'shoppen' 0 Andere reden, namelijk xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx ....... ...... .... ......... ......... ...... ............ ............... ......... ... ..... ....... ......... ........ ...................... 0 Tijdsbesparing omdat veel winkels over woninginrichting bij elkaar zitten 0 Geldbesparing, omdat dezelfde soort winkels bij elkaar zitten en dat werkt concurrerend 0 Vergelijking mogelijk van prijs, kwaliteit, assortiment door nabijheid van dezelfde soort winkels 0 Prettige vrijetijdsbesteding 0 Andere reden, namelijk..... ..... ............. ........ ....... ............... ......... ...... ............... ................ 0 Nee, nooit ~ Ga naar vraag 7 6 Tevreden Niet ontevreden! Ontevreden Weet niet! niet tevreden Geen mening Het aantal winkels Het assortiment aan 'woon'-winkels - De kwaliteit van het aangebodene 0 0 0 0 - De parkeermogelijkheden 0 0 0 0 - De bereikbaarheid 0 0 0 0 Inwonersenquête 2002-2003 Ii WOONBOULEVARD ENGELSEWEG BIJIAGE B. VRAGENliJST . ....... ...... ..... ....................... .......... ................ .................. ...... ... ..... ............... .... ................. .... ... ...... ...... ....... ..... ....... ............... ........................... ...... .................. ... ...... .............. ......... 0 Meer exclusieve winkels, zaken met dure merken ~ Ga naar vraag 7.a 0 Meer winkels die goedkopere producten aanbieden, dus wel een ruimer aanbod, maar dan wel in de goedkopere prijsklassen ~ Ga naar vraag 7.b. 0 Maakt me niets uit ~ Ga naar vraag 8 ....... ......... ................ ......... ...... ...... ........... .... ......... ...... ...... ............ ....... ...... ......... ........ ...... ....... ......... ................ ......... ............ ..... .... ............... ...... .................... ............. ....... .............. Ga na invulling naar vraag 8 ........ ..... ....... ..... ............. ......... ... ...... ......... ......... ............ ..... .... ............ ...................... ........ xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 8 0 Ja, ik zou er regelmatig naar toe gaan (gemiddeld 1 keer per kwartaal), maar dan vooral voor de doe-het-zelf-winkels 0 Ja, ik zou er regelmatig naar toe gaan (gemiddeld 1 keer per kwartaal), voor de overige winkels 0 Ja, ik zou er af en toe naar toe gaan (gemiddeld 1 keer per jaar) voor de doe-het-zelf-winkels 0 Ja, ik zou er af en toe naar toe gaan (gemiddeld 1 keer per jaar) voor de overige woonwinkels 0 Ik zou die minstens 1 keer bezoeken en dan besluiten of ik er vaker naar toe zou gaan 0 Nee, ik ben helemaal niet geïnteresseerd in dit soort kooplokaties 0 Nee ~ Ga naar Deel 4 Brandweer op de volgende pagina 0 Ja, de volgende.... . ... .. . ....... . . ... .. . .. . ........ . .. . ... ... ........ . .. . ... .. . .............. . .. ......... . .. . ... ..... . .. ... .......... ....... ... ....... ...... ..... .............. .... ....... .......................... ...... ............. .............. ......... xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx |