• Bestuur
  • Commissiestukken Woonboulevard Engelseweg

Commissiestukken Woonboulevard Engelseweg

Documentdatum 10-11-2003
Bestuursorgaan Commissie Samenleving en Economie
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

~ GEMEENTE HELMOND ~

DEEL 3

Woonboulevard

ENGELSEWEG

Inwonersenquête 2002-2003 Ii DEEL 3 WOONBOULEVARD ENGELSEWEG

INHOUDSOPGA VE

Inhoudsopgave:

____m. -. ---- ___m --.. - - - _m__- ..-.--.---.-.------.--..---- -- - -...---.-.--______m ----..- --. -.- - -- - - -- -- - -.____.m.__. - --- -.--...-.------ ..---- --. -----.--. ---.---..----- - --.. -. -.- - .-- .--..----..---.-. .---.-.----.--. - - - ..--.__.___mm-

H22f~~~ _!:._A!g~~~~I1....._....mm____- ------...- ....._m_....._.__m._..m...m..__...mm______-...._mm.___._.mm...____.._m______?

Hoofdstuk 2 . Uitkomsten 5

_.m_.. ~:!:- ~!~ i ~!I1.g.. -...-. -. -.-.-.... m

5

.----.---.-.-.--.---.----..-----.-----.-.----.-.-.-.-.

2.2. Bekendheid met het

woonboulevard

6

7

~:~: ~~~2~!c ~~~I1.!~ y~~~~~ ~!~I?Y ~ ~~ ~!2(;;~!!~~!lg~! ~~"Y~gm

- ~ -: -~ --- _M~I1.!I1.g - - 2Y ~ t~!! I:>~~i~i!lg: _!c"Y ~!!!- .!c"Y~!!!~i! _I?(I:> ~! ~ ~I1.m

10

13

mH2.2f~~~!c__:?:_~-~~!lY!I1.g~!l__~2I1.(;!~~~~~ ----

A Tabellen

____~ij!:Y~(lg~!l!!j-~! -----

1

Inwonersenquête 2002-2003 Ii DEEL 3 WOONBOULEVARD ENGELSEWEG

HOOFDSTUK I ALGEMEEN

1. Algemeen

1.1. INLEIDING

Vanaf 1995 houdt de gemeente Helmond jaarlijks een Inwonersenquête onder de inwoners.

Inwonersenquêtes kenmerken zich door twee eigenschappen:

ze bevatten meerdere onderwerpen, meestal 5 a 6, die verschillende beleidsterreinen raken en

waarbij geen directe relatie tussen de diverse onderwerpen bestaat;

ze hebben deels een longitudinaal karakter: elk jaar komen om redenen van monitoring of

benchmarking één of twee onderwerpen terug.

1.2. DOELSTELLING

Doel van de Inwonersenquête is om middels één enquête de mening van de Helmondse bevolking te

kunnen peilen over een scala aan onderwerpen, die in het betreffende onderzoeksjaar om moverende

redenen de aandacht hebben, om daarmee belangrijke basisinformatie te verkrijgen voor de

beleidsontwikkeling.

Het voordeel van een dergelijke manier van onderzoeken is de beperktheid van het enquêteren: in

plaats van 5 of 6 enquêtes per jaar (een deel van de bevolking) maar 1 keer hiermee wordt

geconfronteerd. Zeker in de huidige tijd, waarin de burger via allerlei kanalen veelvuldig naar zijn

mening wordt gevraagd, is vermijding van overbelasting een belangrijke factor.

In 1999 is deze enquête eenmalig overgeslagen, omdat er in dat betreffende najaar een stadsvisie-

enquête is gehouden.

In oktober 2002 vond de zevende inwonersenquête plaats.

De onderwerpen betroffen de leefbaarheid en veiligheid (de monitor Leefbaarheid en Veiligheid van het

grote stedenbeleid), recreatiegebied Berkendonk, woonboulevard Engelseweg, brandweer, gebruik

internet en gemeentelijke dienstverlening (Stads winkel en Helmond, schone stad).

1.3. STEEKPROEFTREKKINGIRESPONS

Middels een a-selecte steekproef zijn bijna 5200 personen van 18 tot 85 jaar uit het bevolkingsregister

geselecteerd, die vervolgens een vragenlijst hebben ontvangen.

De respons bedroeg 3212, ofwel 62%.

De steekproef is een gestratificeerde steekproef. Per wijk zijn steekproeven getrokken van een dermate

omvang, dat per wijk betrouwbare uitspraken kunnen worden gedaan. Omdat in de respons ook sprake is

van enige over- of ondervertegenwoordiging van de kenmerken leeftijd en geslacht, vergeleken met de

feitelijke bevolkingssamenstelling, is ook hier door weging een correctie toegepast. De aldus verkregen

gecorrigeerde steekproef mag representatief genoemd worden voor de Helmondse bevolking van 18 tot

85 jaar.

1.4. INHOUD NOTA

De inwoners enquête van dit jaar bevat zoals eerder gemeld zeven thema' s. Vanwege de leesbaarheid

worden de analyses in separate rapportages beschreven en als aparte nota' s uitgebracht.

Deze nota heeft alleen betrekking op het onderdeel Woon boulevard Engelseweg.

3

Inwonersenquête 2002-2003 Ii DEEL 3 WOONBOULEVARD ENGELSEWEG

HOOFDSTUK I ALGEMEEN

Naast deze thematische analyse zal nog een geografische analyse plaatsvinden, waarbij de uitkomsten

in een wijkmonitor worden weergegeven. Dit rapport is in voorbereiding en verschijnt op een later

tijdstip van dit jaar.

Na dit algemeen inleidend hoofdstuk worden in hoofdstuk 2 de uitkomsten van de analyse van de

enquête gepresenteerd en hoofdstuk 3 geeft de samenvatting en conclusies. Tenslotte zijn in de bijlage

een copie van de vragenlijst en een aantal aanvullende cijfers in tabellen opgenomen.

4

Inwonersenquête 2002-2003 Ii DEEL 3 WOONBOULEVARD ENGELSEWEG

HOOFDSTUK 2. UITKOMSTEN ANALYSE

Hoofdstuk 2. Uitkomsten analyse

2.1. INLEIDING

In Nederland - en overal in West-Europa - vindt al decennia lang een locatieverschuiving plaats van

oppervlakte-verslindende winkels vanuit de centra naar de industrie-Ibedrijventerreinen aan de randen

van de steden en dorpen. Op deze terreinen met relatief goedkope bouwgrond vestigen deze bedrijven

zich in elkaars nabijheid en op die manier zijn op verschillende plaatsen in Nederland winkel-

nederzettingen ontstaan, die de term woonboulevard hebben meegekregen: 'woon', omdat de meeste

winkels een assortiment hebben, dat alles te maken heeft met woninginrichting en 'boulevard' omdat

deze winkels bij elkaar aan de - veelal relatief - brede wegen door de industrie-Ibedrijventerreinen zijn

gesitueerd. Voorbeelden zijn Ekkersrijt op het industrieterrein van Son en Breugel, Alexandrië in

Rotterdam en Eijerkamp in Zutphen.

Voor de bezoekers bieden deze boulevards veel voordelen: een breed assortiment op het gebied van

woninginrichting op één locatie, vrijwel altijd voldoende parkeermogelijkheden en over het algemeen

kinderoppas mogelijkheden dan wel attracties om het verblijf ook voor kinderen aangenaam te maken.

Helmond heeft tot op dit moment geen woonboulevard in de betekenis van het woord zoals hierboven

is omschreven. De nabijheid van Ekkersrijt (op ca. 20 km afstand van Helmond) zal hierin zeker een

rol spelen. Wel heeft de stad een soort grootwinkelstraat op het industrieterrein, waar - naast enkele

meubelzaken - met name doe-het-zelf-winkels zijn gevestigd. Het gaat hier om de zogenoemde locatie

'Engelseweg' .

De gemeente Helmond bezint zich momenteel op de toekomstige functie van deze locatie in relatie tot

de vraag van de Helmondse bevolking. Zij wil een lange-terrnijn-visie voor de Engelseweg

ontwikkelen en de vraag doet zich daarbij gelden of de huidige situatie gehandhaafd moet blijven of

dat er een kwalitatieve dan wel kwalitatieve uitbreiding (of beide) moet plaatsvinden.

Het hebben van inzicht in de mening van de bevolking ten aanzien van deze toekomstvarianten geeft

belangrijke achtergrondinformatie bij de beleidsontwikkeling hieromtrent en leidt tot een goede

afstemming van het (mogelijke) aanbod op dit terrein op de wensen van de burgers.

Daarom is - als onderdeel van de Inwonersenquête Helmond 2002 - eind vorig jaar middels een

schriftelijke enquête de mening van de Helmondse bevolking over dit onderwerp gepeild. Er heeft

inmiddels een analyse plaatsgevonden en hieronder staan de uitkomsten weergegeven. Uitgebreide

cijfermatige uitkomsten zijn opgenomen in bijlage A

De probleemstelling luidt als volgt:

Wat is de bekendheid van de Helmondse burgers over woonboulevards in zijn algemeenheid, hoe

denken zij over de huidige winkelconcentratie aan de Engelseweg en wat is hun mening over

uitbreiding van de winkels aan deze weg naar een locatie met een woonboulevard-achtig karakter?

Vanuit deze probleemstelling zijn de volgende onderzoeksvragen opgesteld:

Zijn de Helmondse burgers bekend met het begrip woonboulevard?

Zijn zij ook bekend met de huidige locatie Engelseweg (daar gevestigde winkels) en wat is hun

mening over deze locatie?

Wil de Helmondse burger een uitbreiding van de locatie Engelseweg met nadruk op meer kwaliteit

of nadruk op meer kwantiteit?

In de volgende drie paragrafen worden de vragen beantwoord.

5

Inwonersenquête 2002-2003 Ii DEEL 3 WOONBOULEVARD ENGELSEWEG

HOOFDSTUK 2. UITKOMSTEN ANALYSE

2.2. BEKENDHEID MET HET BEGRIP WOONBOULEVARD

Bekendheid

De overgrote meerderheid van de Helmondse bevolking kent het begrip woonboulevard: 81 % heeft

bevestigend op de desbetreffende vraag geantwoord; 15% heeft nog nooit van het begrip gehoord en

4% gaf geen antwoord op de vraag. Indien deze laatste categorie buiten beschouwing worden gelaten,

stijgt het percentage naar 84%.

Jongeren en ouderen zijn iets minder bekend met het begrip woonboulevard, de tussenliggende

leeftijdscategorieën 25 tot 54 jaar daarentegen meer.

In de wijken Binnenstad, Helmond-Oost en Helmond-West ligt het percentage iets lager

(respectievelijk 72, 79 en 80%); in de wijken Brouwhuis, Warande, Dierdonk en Brandevoort is de

bekendheid relatief groter (alle meer dan 90%). Met uitzondering van de wijk Warande blijken deze

percentages verklaard te kunnen worden vanuit de leeftijdsverdeling van de bewoners van deze

wijken: de Binnenstad, -Oost en -West hebben relatief meer jongere en oudere inwoners, in de wijken

Brouwhuis, Dierdonk en Brandevoort is het aandeel van de leeftijdscategorieën 25-54 (die meer

bekend zijn met het begrip) veel groter.

Mannen en vrouwen scoren hier gelijk: het percentage is bij beide geslachten even hoog.

Bezoek gebracht aan een woonboulevard?

Niet alleen is het begrip woonboulevard algemeen bekend bij de meeste Helmonders; de overgrote

meerderheid van hen die bekend zijn met het fenomeen, is er wel eens geweest: 88%.

Van de totale groep ondervraagden blijkt uiteindelijk bijna drievierde er wel eens geweest te zijn,

zoals de volgende grafiek aantoont.

Bekendheid en bezoekersgedrag van woonboulevards

Onbekend

4%

Nooit van gehoord

15%

Ja, bekend en ook

ooit bezocht

72%

Ja, maar nooit

bezocht

9%

De bewoners van de Binnenstad, Helmond-Oost en Helmond-West zijn niet alleen minder bekend met

het fenomeen woonboulevard, ook de bezoekersaantallen (van degenen, die er wél mee bekend zijn)

zijn minder. Bewoners van de twee wijken Dierdonk en Brandevoort hebben nagenoeg allemaal wel

eens een woonboulevard bezocht (97% en 99%).

Redenen van bezoek:

Bijna tweederde deel van de mensen is gericht naar iets op zoek als ze naar een woonboulevard gaan,

28% gaat erheen om vrijblijvend rond te kijken en een klein groepje gaat puur voor het plezier van het

'shoppen' .

En ook hier blijken verschillen in de mening van de jongere en oudere bewoners en de middenklassen-

leeftijdscategorieën: bij de jongere bewoners is het deel, dat gericht op zoek gaat naar een bepaald

product relatief kleiner (55%) en is het aandeel, dat de woonboulevard bezoekt om er te gaan

6

Inwonersenquête 2002-2003 Ii DEEL 3 WOONBOULEVARD ENGELSEWEG

HOOFDSTUK 2. UITKOMSTEN ANALYSE

'shoppen' relatief groter (14% to.V. 6%). Ook bij de 55-plussers is het aandeel 'gerichte kopers'

kleiner (55%), maar de ouderen bezoeken daarentegen in grotere aantallen de woonboulevard om er

vrijblijvend het aanbod te bekijken.

Bij de categorie 25-34 gaat daarentegen juist een relatief groot deel naar een woonboulevard om er

gericht naar een bepaald product te zoeken. Het verschil in vrije tijd tussen deze categorie en de

ouderen zal hier wellicht van invloed zijn op dit verschil in bezoekersgedrag.

Aansluitend bij de verschillen in leeftijd is het bezoekersgedrag van de bewoners per wijk: in de

wijken met gemiddeld meer oudere en jongere bewoners is het aandeel mensen, dat naar een

woonboulevard gaat om er vrijblijvend rond te kijken of 'om te shoppen' wat groter; de wijken waar

gemiddeld meer mensen wonen in de categorie 25-34 (Dierdonk,Brandevoort) is het percentage

'gerichte productzoekers' relatief veel groter.

Uitzondering hierop vormen de bewoners van de wijk Stiphout: alhoewel de gemiddelde leeftijd van

deze wijk relatief hoog is, is hun aandeel' gerichte productzoekers' het hoogst van alle wijken (75 % ).

Welke aspecten zijn van belang?

Voor de helft van de mensen blijkt de mogelijkheid tot prijs- en assortimentsvergelijking het

belangrijkste aspect van een woonboulevard te zijn; in onderstaande tabel is weergegeven welke

aspecten door mensen het belangrijkste worden gevonden:

Belangrijkste aspecten van een woonboulevard:

~~~~~!~J~~~~~~~~~J~._._.- .........__.._-_.~?_~

:!~.cl.~~e.s p~~~~._------_._._....- ._?~~

~~~_t~ige vr1etij~.:>~~~~~~in~__...._.?~.

..Q~!~.~~~.~E'[._....__......__.._.._-_._- ......_~2'.

Andere redenen 2%

.......................................-..-....-..-......................... .............-...-........ ..................--.

Totaal 100%

En ook hier blijken leeftijd en vrije tijd van invloed op de mening van de mensen: de 65-plussers

hebben in grotere mate het aspect 'prettige-vrije-tijdsbesteding' genoemd, de leeftijdscategorie 25-34

daarentegen relatief vaker het aspect 'tijdsbesparing'.

En ook de keuze van de bewoners van de verschillende wijken sluit hierbij aan:

Bij de bewoners van Brandevoort, waar meer dan tweederde deel van de volwassenen in de

leeftijdscategorie 25-39 valt, is het aspect 'tijdsbesparing' relatief vaak genoemd, 44%.

De bewoners van de Binnenstad, Helmond-Oost en Helmond-West (met een relatief groter

aandeel 65-plussers) noemden dit laatstgenoemde aspect daarentegen minder; bij hen scoort het

aspect 'prettige vrije-tijdsbesteding' hoger.

2.3. BEZOEK AAN EN TEVREDENHEID OVER DE LOCATIE ENGELSEWEG

Bezoek

Het overgrote deel van de Helmondse bevolking heeft wel eens een bezoek gebracht aan één of meer

winkels op de locatie Engelseweg: 78%. De best bezochte winkels daar zijn de doe-het-zelf-winkels,

zoals onderstaande grafiek laat zien.

Bezoek winkels locatie Engelseweg

8%

22%

I11III Bezoekt doe-het-zelf-winkels regelmatig (gemiddeld 1 keer per kwartaal)

11 Bezoekt doe-het-zelf-winkels af en toe

11 Bezoekt overige winkels regelmatig (gemiddeld 1 keer per kwartaal)

0 Bezoekt overige winkels af en toe

I11III Komt er nooit

7

Inwonersenquête 2002-2003 Ii DEEL 3 WOONBOULEVARD ENGELSEWEG

HOOFDSTUK 2. UITKOMSTEN ANALYSE

Het beeld van de bekendheid met het fenomeen boulevard in zijn algemeenheid van de bewoners per

wijk komt terug in het beeld van het bezoek aan de locatie Engelseweg: bewoners van de wijken

Binnenstad, Helmond-West, Helmond-Noord-WestlWarande en Stiphout bezoeken in relatief mindere

getalen de winkels aan de Engelseweg, de bewoners uit Brouwhuis, Rijpelberg, Dierdonk en

Brandevoort daarentegen juist meer. Navolgende grafiek geeft een overzicht van het bezoek per wijk.

Bezoek locatie Engelseweg van bewoners per wijk

t Hout

Binnenstad

Helmond-Oost

Helmond-Noord

Brouwhuis

Helmond-West

Helmond-N-W /Warande

Stip hout

Rijpelberg

Dierdonk

Brandevoort

0%

20%

40%

60%

80%

100%

IIja, regelmatig doe-het-zelf

I 0 ja, af en toe overige winkels

1______-----

. :~~~~:~:a~oVerige Win~elS .mJa-:n toe~:~het-zelf . ]

Tevredenheid

De Helmonders zijn tevreden over de bereikbaarheid en de parkeermogelijkheden op de locatie

Engelseweg; beide items scoren hoog.

Duidelijk minder tevredenheid toont de Helmonder over de functionele aspecten van de locatie: slechts

de helft is tevreden over de kwaliteit van de geboden artikelen en een nog kleiner deel (44%) is

tevreden over het aantal winkels. Enigszins relativerend wordt hier opgemerkt, dat maar een heel klein

deel van de mensen zich echt ontevreden heeft uitgelaten over het aantal winkels en de kwaliteit van

het gebodene. Ronduit negatiever is men over het geboden assortiment: nog niet eenderde deel (32%)

is tevreden en een vierde deel toont zich ontevreden.

Daarmee geeft de Helmondse bevolking duidelijk een signaal af: de geografische ligging van het

gebied lijkt goed gekozen, maar de functionele invulling - met name waar het gaat om het assortiment

- laat te wensen over. En juist deze laatste verwijst ook meteen naar datgene waar de gemeente zich

momenteel over beraadt: uitbreiding van het aantal winkels op de locatie Engelseweg. Door het tonen

van de ontevredenheid over het assortiment heeft de bevolking ook impliciet te kennen gegeven, dat ze

voorstander is van uitbreiding.

De navolgende grafiek geeft de tevredenheid weer.

8

Inwonersenquête 2002-2003 Ii DEEL 3 WOONBOULEVARD ENGELSEWEG

HOOFDSTUK 2. UITKOMSTEN ANALYSE

Tevredenheid over aspecten locatie Engelseweg

Aantal winkels

13%

Assortiment aan

'woon'winkels

25%

Kwaliteit van het

aangebodene

Parkeermogelijkheden

Bereikbaarheid

0%

20%

40%

60%

80%

100%

---- --- -...

11 Tevreden

I!I!II Neutraal

0 Ontevreden

----

De bezoekers die er regelmatig komen, zijn gemiddeld wat meer tevreden dan de sporadische

bezoekers. Een uitzondering daarop vormt de categorie mensen, die de woon winkels (de niet-doe-het-

zelf-winkels) bezoeken: zij zijn minder te spreken over het aantal winkels.

Ontevredenheid

Aan degenen die ontevreden zijn over één of meerdere aspecten is gevraagd of zij deze mening willen

toelichten. In de navolgende tabel zijn de antwoorden cijfermatig weergegeven.

Redenen van ontevredenheid

Assortiment/aanbod:

(te beperkt! te weinig: 37%, te eenzijdig: 20%, te weinig kwaliteit in aanbod: 19%)

--.-..--....-.-----.-.....-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-.........-..................................-.-.....u........u.-...................................--...-....................-...................-..-........-.........................................-........-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx .........".""..""'."

Bereikbaarheid: 15%

(slecht bereikbaar: 4%, te weinig parkeermogelijkheden: 6%, winkels liggen te ver uit elkaar 5%

........-....-...........--..--..-......--..........................-.........--..-....................................-.....................-....................--..-.......u_..-.......................-.....................--........-.....-..............-..........-..............-....-....................-......-......................-....-.......oo...... .....

Geen uitstraling 3%

.-.-.u_--- .....-.....-...--... -........ -........ -... ................-..-................................ -.. ...............-.-. ....-..-........................... ....... -.. ... ...._u- ..-.-................. .........- ---............... .-...........-.......................... .... ........- .-.......-....................... .....u.....

Overige 6%

...-_u_....-.................................-.--..-..u....-...................................._u.....-.........u......................................-..-....--..--..-...................................... ..... .....-..........-..............................................-......-..............-.........-........

Totaal 100%

76%

De al eerder gebleken grote mate van ontevredenheid over het aanbod (zowel kwantitatief als

kwalitatief) komt hier in alle 463 gegeven antwoorden nog eens terug: drievierde deel betreft klachten

over de eenzijdigheid, beperktheid en kwaliteit van het aanbod.

Alhoewel bij de bereikbaarheid/parkeermogelijkheid slechts respectievelijk 2% en 3% ontevreden

bleken, lijkt uit de opgegeven redenen alsof hun aantal veel hoger is. Ter relativering wordt

opgemerkt, dat het hierboven gegeven percentage niet is uitgedrukt als aandeel van de totale groep,

maar sec van de opgegeven redenen. De totalen komen in absolute zin overeen.

9

Inwonersenquête 2002-2003 Ii DEEL 3 WOONBOULEVARD ENGELSEWEG

HOOFDSTUK 2. UITKOMSTEN ANALYSE

2.4. MENING OVER illTBREIDING: KWALITEIT, KWANTITEIT OF BEIDEN

Zoals in de inleidende paragraaf gesteld, beraadt de gemeente zich momenteel in welke kwalitatieve

richting ze de uitbreiding van de winkellocatie Engelseweg wenst: exclusievere, duurdere,

speciaalzaken of winkels in de goedkopere prijsklassen.

Uit de enquête komt naar voren, dat meer dan de helft van de Helmonders zich niet uitspreekt voor één

van de beide en heeft aangegeven geen voorkeur te hebben, zoals uit onderstaande grafiek blijkt.

Voorkeur voor soort uitbreiding

6%

53%

. Geen mening gegeven

11 Voorkeur voor meer exclusieve winkels

11 Voorkeur voor meer winkels in goedkopere prijsklassen

11 Geen voorkeur

In feite heeft 41 % zich wél voor een uitbreidingsrichting uitgesproken: 14% wenst meer exclusievere,

duurdere zaken en 27% wil een ruimer aanbod van winkels in de goedkopere prijsklassen.

De ontevredenheid over zowel kwantitatieve als kwaliteit huidige invulling koppelend aan de mening

over de uitbreidingsrichting geeft de bevolking een duidelijk signaal aan het gemeentebestuur :

uitbreiding ja en liefst zowel in de breedte als in de diepte: zowel kwantiteit als kwaliteit; meer

winkels en een oter assortiment, zowel in dure als in oedko ere riO sklassencate orieën.

Welke soort exclusieve winkels?

In een open vraag hebben de respondenten vervolgens aan kunnen geven, aan welke soorten

exclusievere, duurdere zaken zij denken ter aanvulling van de locatie Engelseweg. Hieronder zijn de

antwoorden gerubriceerd en cijfermatig weergegeven.

Voorkeur voor soort exclusieve zaken op locatie Engelseweg

Kwaliteitswinkels in woninginrichting 26%

. """,..--,-..-.-,,-..---'.-.'-"".".'-.-"""'----- -.-..-""..,"-....""'-'--.'..'---'.'."--.-'----..-.. .-.- -.--.... .-..-.. --..-.--.---.-..........-.-.................

Betere, designachtige meubelzaken (Leolux, Interliibke,Lodewijks) 30%

.........-...-. ......- -...-....-......-..-.. ..........---.-...-.-.-..--........-...-..----- ..-..-...-... .-....-..--..-..-.-.-- ..-......-.....-...- .-.- -.-...----......... .-... -. ........ ....-............... ......- -.......-.

Speciaalzaken op het gebied van wonen: 26%

(decoratie/woonaccessoires: 7%, verlichting: 7%, keukens:3%, badkamers: 4%,

__be d ~~ !1..~~~!~!~~~!l..:.1..~!.~~~4!1Il~ nI ~~i~.:..l~L.._.... ---.--....- ..-..---...--..---- -.....-....- ..-...-........ ....-... ..----...---.-....

Andersoortige exclusieve zaken (o.a. kleding/babyzakenlantiekzaken) 13%

-.-...-...-.. ......-..........--........-......-.......-.....-.....--..--....-..--"---"'-'-"--- ...................--......-.-......... ..--.. ....- ... ....-.- ........- - ..-.. ...-.......-........-.. -.... .-........-........ .........---... ......-.--..--.

Combinatie van beide: duurdere en goedkopere prijsklassen 5%

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx .......................-............................-......""-"'....-........-.............................-."-"""................-..-.....................--...........................-........................ .............................--..-...-."'.'.'."""

Totaal 100%

10

Inwonersenquête 2002-2003 Ii DEEL 3 WOONBOULEVARD ENGELSEWEG

HOOFDSTUK 2. UITKOMSTEN ANALYSE

Uit de antwoorden blijkt een duidelijke voorkeur voor meer kwaliteit in woninginrichting/meubels:

meer dan de helft van alle gegeven meningen gaan die richting uit. Verder blijkt eenvierde deel

belangstelling te hebben voor speciaalzaken op het gebied van woning; 13% wenst andersoortige

exclusievere zaken en 5% wenst een combinatie van winkels in goedkopere en duurdere prijsklassen.

Welke soort winkels in de goedkopere prijsklassen?

Bijna 40% van de mensen die voorkeur hebben voor winkels in de goedkopere prijsklassen, wenst

woninginrichtingzaken van het Ikea-concept; 16% spreekt een voorkeur uit voor betaalbare winkels in

woonaccessoireslhuishoudelijke artikelen (o.a. Blokker en Xenos). De voorkeur van de overigen is

zeer divers, zoals uit onderstaande tabel blijkt.

Opvallend is de keus van 5% voor een uitbreiding van het aanbod aan doe-het-zelf-winkels. Met name

het eenzijdige aanbod (van dit type winkel) heeft 20% van de huidige bezoekers als reden van

ontevredenheid opgegeven.

Voorkeur voor ruimer aanbod van winkel in goedkopere prijsklassen,

in % van het aantal gegeven antwoorden

Betaalbare woninginrichting (Ikea, Trendhopper)

...-......-....-.----..............................-...- - ...--........-.........--.....................................-. .............................--xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-.-..-.................................................-............. ....-...-.... ...................

Speciaalzaken op gebied van woninginrichting (gordijnenlstoffen/keukens/badkamers/keukens)

-............-...-...--... -....--.......-............-............................................----................................................-.............--.....-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx ..-...--...................................... ........... ....-....-..-.... ........

Betaalbare winkels in woonaccessoires/huishoudelijke artikelen (o.a. Xenos, Blokker, Marskramer)

.---......-....................................-.....----....................... ... ..................... .-...-. ..---.-........................ ..... ............. ........ ......-. ........... ....... ....................---. ................................ ..................-...........--.-..................... ........ .....--...........--...........

Doe...het-zelf-zaken

............-..-...-..........-.--..-....-..................-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-...... ......-..........................--...-.....-.....-.-......

Speciaalzaken in kleding en baby-artikelen

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx--.............-.................-...............................-...-..............................................-....-................

Supermarkt

..-.....................................-..................

Warenhuis

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-.........-...................-....-....-.........................................-................-........................... .............................-......................................

Alle soorten betaalbare winkels

........---....-...-....................-..........-.......--xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-........................-.....................................-....................................-........-.........-..................-...........-..............................................-....................-................... ......-..............................................

Overige

..-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-..........

Totaal

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

......-..................-...................................

38%

...........-....-...........

6%

.....................................-

16%

5%

.........................-.-............................-......................

12%

......-.............................................-.................

7%

3%

9%

4%

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

100%

.............--.............-............

......................................

..........-...........-...............

.....................................

.............................................

...................................-...-..........-..........................................

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Leidt uitbreiding ook tot meer klandizie?

Indien het winkelaanbod en assortiment op de locatie Engelseweg wordt uitgebreid en aangepast aan

de wensen van de Helmondse bevolking, dan zal dit leiden tot meer bezoekers en klandizie:

desgevraagd geeft ruim de helft aan dan een regelmatige bezoeker te worden, 10% zal er af en toe

naar toe gaan en 27% zal de nieuwe uitbreidingen minstens één keer gaan bezoeken.

Eentiende deel van de bevolking is niet geïnteresseerd in dit soort kooplocaties.

Indien wordt gekeken naar de mening hieromtrent van de verschillende leeftijdscategorieën, dan

blijken daar geen echte noemenswaardige verschillen te bestaan in voorkeuren, uitgezonderd de

ouderen, die nog meer dan de jongere leeftijdscategorieën geen echte voorkeur tonen.

Het is voor het gemeentebestuur extra van belang om te weten of de categorie mensen die nu nooit of

maar sporadisch de Engelseweg bezoeken hun gedrag in de toekomst veranderen als het aanbod wordt

uitgebreid. De onderstaande grafiek geeft een inzicht in hun potentiële bezoekers gedrag.

Huidige klandizie in relatie tot mogelijke toekomstige klandizie

nu af en toe

I11III straks: af en toe

I11III straks: min. 1 keer

I11III straks:niet

11

Inwonersenquête 2002-2003 Ii DEEL 3 WOONBOULEVARD ENGELSEWEG

HOOFDSTUK 2. UITKOMSTEN ANALYSE

De grafiek laat zien, dat uitbreiding aan de Engelseweg de bezoekersaantallen zal doen stijgen: van de

bezoekers die er nu af en toe komen, zal straks bijna de helft wellicht een regelmatige bezoeker

worden. En van diegenen die er tot nu toe nog nooit geweest zijn, zal straks ruim eenderde deel er

minimaal 1 keer naar toe gaan en 31 % zal er vaker gaan komen.

Belangrijke voorwaarde is wel, dat dan recht wordt gedaan aan de wensen van de bevolking.

Alhoewel vaste bezoekers nooit verwaarloosd mogen worden, is het van belang te weten, welke

voorkeuren mensen hebben, die tot nu toe de locatie slechts sporadisch of niet hebben bezocht. Bij

deze laatste categorieën zitten toch de potentiële nieuwe klanten.

Daarom is nagegaan hoe de mening omtrent de uitbreiding is van de verschillende categorieën huidige

bezoekers/niet-bezoekers. Onderstaande tabel geeft de cijfers hieromtrent weer.

Uit de cijfers blijkt, dat geen enkele categorie zich echt uitspreekt voor één bepaalde

uitbreidingsrichting: bij alle is de categorie 'geen voorkeur' het grootst. Wel blijkt uit de cijfers, dat de

huidige regelmatige bezoekers zich wat meer uitspreken voor uitbreiding van woonwinkels in de

goedkopere prijsklassen dan de potentieel nieuwe klanten.

Mening omtrent uitbreiding locatie Engelseweg van de verschillende soorten huidige

(niet)bezoekers, in % van het totaal gegeven antwoorden per categorie

Voorkeur voor ~

Uitbreiding van Uitbreiding van Geen Totaal

assortiment assortiment in voorkeur

in exclusiviteit, goedkopere

duurdere prijsklassen prijsklassen

Huidige klandizie"'"

.........................-.............................. ..................---...............-....-...-......................

Bezoekt nu doe-het-zelf-winkels

~~~?~~!~~E ~ ~~!~~~~..?'Y~!i~~~~~.~~l~... ----......

Bezoekt nu af en toe doe-het-zelf-winkels

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Bezoekt nu af en toe winkels

Heeft tot nu toe locatie nooit bezocht

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-...........................-...................... .....

Totaal

........................................

......-.-...-.................-.......

...................--.......................................

16%

12%

..............-.............

18%

16%

12%

...............-...................

15%

33%

39%

27%

.............-..........................

31%

17%

28%

51%

50%

55%

...............-..................

54%

71%

.........................................

57%

100%

100%

....................-......

100%

100%

100%

.........--.........

100%

Tot slot hebben respondenten over het onderhavige onderwerp nog hun mening kunnen geven en 100

personen hebben daarvan gebruik gemaakt.

De antwoorden zijn verdere aanvullingen van de eerder gegeven redenen van ontevredenheid en de

eerder beschreven voorkeuren voor uitbreiding.

Twee aspecten komen meerdere malen naar voren die niet eerder zijn aangehaald: enerzijds een

sceptische houding over het welslagen van een woonboulevard met 'Ekkersrijt' op korte afstand en

anderzijds opbouwende kritiek om de Engelseweg meer uitstraling te geven, niet alleen middels de

eerder beschreven kwalitatieve uitbreiding, maar ook door verbetering van de infrastructuur en de

uitbreiding met horeca-faciliteiten.

12

Inwonersenquête 2002-2003 Ii DEEL 3 WOONBOULEVARD ENGELSEWEG HOOFDSTUK 3.SAMENVAillNGICONCLUSIES

3. Samenvatting/conclusies

Uit de gepresenteerde analyse worden tenslotte de volgende samenvatting en conclusies getrokken:

De meeste Helmonders zijn bekend met het fenomeen woonboulevard en ook een groot deel van

hen heeft wel eens een dergelijke winkellocatie bezocht.

Tweederde deel van de mensen gaat gericht op zoek naar een bepaald product als ze een

woonboulevard bezoeken; de overigen gaan er vrijblijvend rondkijken of gaan puur om het

winkelen an sich.

De helft van de Helmondse bevolking mensen vindt als belangrijkste aspect van een

woonboulevard, dat door de concentratie van gelijksoortige winkels vergelijking mogelijk is.

Eenderde deel vindt de tijdsbesparing het belangrijkste aspect.

Het overgrote deel van de respondenten heeft wel eens een bezoek gebracht aan de

winke1concentratie aan de Engelseweg: de meesten van hen bezochten met name de doe-het-zelf-

winkels.

De bezoekers zijn uitermate tevreden over de bereikbaarheid en de parkeermogelijkheden op de

locatie, maar tonen zich minder tevreden over de functionele aspecten van de locatie: de kwaliteit

van het aangebodene, het aantal winkels en zeker het assortiment aan 'woon' winkels.

Daarmee geeft de Helmondse bevolking duidelijk een signaal af: de geografische ligging van het

gebied lijkt goed gekozen, maar de functionele invulling - met name waar het gaat om het

assortiment - laat te wensen over. En juist deze laatste verwijst ook meteen naar datgene waar de

gemeente zich momenteel over beraadt: uitbreiding van het aantal winkels op de locatie

Engelseweg. Door het tonen van de ontevredenheid over het assortiment heeft de bevolking ook

impliciet te kennen gegeven, dat ze voorstander is van uitbreiding.

De Helmondse bevolking spreekt zich niet echt uit voor één bepaalde uitbreidingsrichting: 14%

wenst een uitbreiding met meer exclusievere zaken in de duurdere prijsklassen, 27% wenst een

ruimer aanbod van winkels in de goedkopere prijsklassen, maar ruim de helft heeft aangegeven

geen voorkeur voor één van beide te hebben.

De ontevredenheid over zowel kwantitatieve als kwalitatieve huidige invulling koppelend aan de

mening over de uitbreidingsrichting geeft de bevolking een signaal aan het gemeentebestuur:

uitbreiding ja en liefst zowel in de breedte als in de diepte: zowel kwantiteit als kwaliteit; meer

winkels en een groter assortiment, zowel in dure als in goedkopere prijsklassencategorieën.

De voorkeur voor meer exclusieve zaken gaat vooral naar designachtige meubel- en

woninginrichtingzaken (Leolux, Interlubke) en speciaalzaken op het gebied van wonen; de

voorkeur voor meer winkels in de goedkopere prijsklassen gaat in meerderheid naar

woninginrichtingzaken van het lkea-concept en naar 'betaalbare' speciaalzaken op het gebied van

w onin ginri c htin g/ woonaccessoire s.

Indien het winkelaanbod en assortiment op de locatie Engelseweg wordt uitgebreid en aangepast

aan de wensen van de Helmondse bevolking, dan zal dit leiden tot meer bezoekers en klandizie

dan in de huidige situatie.

13

Inwonersenquête 2002-2003 Ii DEEL 3 WOONBOULEVARD ENGELSEWEG HOOFDSTUK 3.SAMENVATTINGICONCLUSIES

Alhoewel de voorkeur voor een uitbreiding met winkels in de goedkopere prijsklassen wat beter

scoort dan de voorkeur voor meer exclusievere, duurdere zaken, moet toch geconcludeerd worden,

dat noch degenen die nu regelmatig de locatie Engelseweg bezoeken noch degenen die er maar

sporadisch of niet komen, een echte voorkeur voor één bepaalde uitbreidingsrichting hebben

aangegeven.

Daarmee wordt tot slot geconcludeerd, dat de Helmondse bevolking toch een duidelijk signaal

richting gemeentebestuur heeft afgegeven: plannen die een kwalitatieve enlof een kwantitatieve

uitbreiding van de locatie Engelseweg inhouden, worden ondersteund door een meerderheid van de

bevolking.

Bovendien is door de bevolking zelf ook het draagvlak hiervoor aangegeven: als de uitbreiding

geschiedt naar de wensen van de bevolking, leidt dit - afgaande op de mening van de Helmonders -

tot een grotere tevredenheid van de Helmondse bevolking en tot meer klandizie op de winkellocatie

Engelseweg.

14

Inwonersenquête 2002-2003 Ii WOONBOULEVARD ENGELSEWEG

BIJlAGE A. TABEUEN

1. Hebt u wel eens gehoord van het begrip woonboulevard?

Leeftijd Niet ingevuld Ja, weet van bestaan Nee, tot dit moment nooit Totaal

.............. ........... ..m............. . ..... ....... .-..................................... ...... ... .-.....-......... ...................... ................. .-....... -........ ....... ......... ._.._.............._"-t!!!K~!!.~~~...... ......... ..-.-.. ....-......-.... -...-

18-24 13 203 61 277

......-.........................-..-........... ........................-. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx_......................-....-..........-....-....-................................-...........................-...........--...-......---..........

25-34 9 629 92 730

..........................-..-.-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-................... ............... ..........................-.-.......-............................-..............................-.. ...... ......-..........-.....--...-.-...........

35-54 23 1072 133 1228

.....-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-..-....................-...... xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx ........-.........-....................... ...........-......................-.........--......--..

55-64 11 361 75 447

.............-.....................-....................... ..........-...............................................-....-........... ..... ..............-..................... .... .... xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx .......................................-..

vanaf 65 41 289 110 440

....-.............................. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx .. ........-............................ . ..........................................-................................. ..............................-..............

Totaal 97 2554 471 3122

la. Hebt u wel eens gehoord van het begrip woon boulevard, in % (zonder categorie 'niet ingevuld'), in %

van totaal per leeftijdscategorie

Leeftijd Ja, weet van bestaan Nee Totaal

......................... .

...........................

18-24

25-34

35-54

55-64

..........................................

vanaf 65

....................................

Totaal

77%

87%

89%

83%

72%

84%

23%

...........................

13%

11%

17%

28%

16%

100%

....................................

100%

100%

...................................

100%

.................................

100%

...................................

100%

l.b. Hebt u wel gehoord van het begrip woon boulevard (antwoorden in % weergegeven)

Huidige Ja Nee, nog nooit Totaal

Binnenstad

............................................ .......

Helmond-Oost

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx ..

Helmond-Noord

t Hout

Brouwhuis

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Helmond- West

Warande (voormalig

.lIelI!l()~~:N:()<:>~~: West) .

72%

79%

85%

89%

90%

80%

90%

28%

21%

15%

11%

10%

20%

10%

100%

..................................

100%

.................................

100%

100%

100%

...............................

100%

100%

Dierdonk

Brandevoort

Totaal

87%

84%

93%

92%

84%

13%

16%

7%

8%

16%

100%

100%

100%

100%

100%

l.c. Hebt u wel gehoord van het begrip woonboulevard (antwoorden iu % weergegeven)

Geslacht Ja Nee, nog nooit Totaal

Man

Vrouw

Totaal

84%

85%

84%

16%

15%

15%

100%

100%

100%

15

Inwonersenquête 2002-2003 Ii WOONBOULEVARD ENGELSEWEG

BIJlAGE A. TABELLEN

2.a. Hebt u wel eens een woonboulevard bezocht? (antwoorden in % weergegeven)*

Huidige Ja Nee, nog nooit Totaal

..:,:!.~~~:,:!:iJ!':...._xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx ... . xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx ................ "'.......-.... xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-............-.....................................-......--..........--

Binnenstad 83% 17% 100%

.......................... ...... .................. -. '...""""" '..." ................... ........-. ........................ ..................... -........ ..... ............... ...... ...... .-...- -....... .....-.... ............... ..... ......................... .-.... ...-................ ..... ..................-. ............ .........

Helmond-Oost 85% 15% 100%

""""""""""'.. ........ .----... ............... ........... ............................... ..................... ... ....... ......._............. ...-... _. ......... ..........-.-....-. -...... ........... ......... c........ .... ........-. ...... .....-...... .---................. ...-.-.. ... ........................

Helmond-Noord 89% 11 % 100%

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-......................... ............................................ ............................. ...............-........................................----................... ..............................-......'-..........

tHout 91% 9% 100%

. "'............._.................................................. """,,""".. """'-........................ ............-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx .................................-...................

Brouwhuis 90% 10% 100%

"""""""""""""","""""""........""'-'"-"xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx """"""""'.""""""""""""",,-,"""""'.."""",,-,-....'.......'..........--...."'" .............................-..............................

Helmond-West 85% 15% 100%

.. .............._...................... ....... ........ ................... ..."""'"""""""""""", -...................................... ..................... ............. ............ ....... ..-........... ....................... .......... ............. .................. ......... ........... .... ................ ................ -.......................

~...~~~~...(":~~ ~~~~~!!~~()~~=~~~~~=~~ ~ t 2 ................. ...~~ ?'~. _.....................!~~... ....................-.....! oo...~..................

86% 14% 100%

90% 10% 100%

Dierdonk 97% 3% 100%

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx ............................................ xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx ........................ xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Brandevoort 99% 1 % 100%

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx ................................ ........................ .... .....................................

Totaal 89% 11 % 100%

* Betreft personen die bekend zijn met het begrip en exclusief categorie 'geen antwoord'

3.a. Redenen van bezoek aan woonboulevard(s), in % van totaal van antwoorden gegeven

g.~~~~!..()P...~()~~~~~~~~..tJ~P~~~....P~~~ll~!...... .()?~.......

'Yil~~y~j?!iJv~~~ ~IltJ~~tJ~~j ~~Il.. . ...~.~.~.......

Zomaar zin in 6%

Andere reden 1%

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx """"""""""',,""... ...

Totaal 100%

3.b. Redenen van bezoek aan woon boulevards, antwoorden in % van bewoners per wijk

Huidige Gericht op zoek naar Vrijblijvend Zin in Overige

:':!()(} J:I~ j!,:~~ J:II.)~p~~c:l p,::() c:lJ:i ~! ~~J:II.) (}c:ll.)~!':i j!,: ~J:I'!> ~ () P p~ J:I' E~c:l~ J:I

Binnenstad 56 35 7 3

Helmond-Oost 57 32 9 2

Helmond-Noord 60 32 8 0

t Hout 68 26 5 I

Brouwhuis 67 26 6 2

Helmond-West 65 23 9 3

Warande (voormalig 65 29 4 2

flelm...o')}~-Noor~~\Vest) .

Dierdonk

Brandevoort

Totaal

75

66

71

72

65

1

2

1

0

1

22

26

24

23

28

3

6

5

5

6

Totaal

"""""",,""""'.'.

100%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

3.3. Redenen van bezoek aan woonboulevards, antwoorden in % per leeftijdscategorie

Leeftijd Gericht op zoek Vrijblijvend Zin in Overige

naar een bepaald aanbod bekijken 'shoppen' reden

Totaal

18-24 55 24 14 7

25-34 74 21 5 1

35-54 67 27 5 1

55-64 55 38 6 0

vanaf 65 53 40 6 1

Totaal 65 28 6 1

100%

100%

100%

100%

100%

100%

16

Inwonersenquête 2002-2003 Ii WOONBOULEVARD ENGELSEWEG

BIJLAGE B. VRAGENUJST

DEEL 3. WOONBOULEVARD ENGELSEWEG

De gemeente bekijkt momenteel of er mogelijkheden zijn voor het verder ontwikkelen van de Engelseweg tot

een soort woonboulevard. Met een woonboulevard wordt hier bedoeld een aantal grote winkels op het

gebied van wonen op één lokatie (straat/plein) bij elkaar.

De gemeente wil van haar burgers weten wat ze hiervan vinden.

0 Ja, ik weet van het bestaan van dergelijke winkelgebieden ~ ga naar vraag 2

0 Nee, tot op dit moment had ik er nog nooit van gehoord ~ ga naar vraag 5

0 Ja ~ ga naar vraag 3

0 Nee nog nooit ~ ga naar vraag 5

0 Ik was gericht op zoek naar een bepaald product (meubels, vloerbedekking, doe-het-zelf-artikelen

op het gebied van woninginrichting, enz.)

0 Ik wilde vrijblijvend kijken wat er allemaal werd aangeboden op de woonboulevard(s)

0 Ik had zomaar zin in 'shoppen'

0 Andere reden, namelijk xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

....... ...... .... ......... ......... ...... ............ ............... ......... ... ..... ....... ......... ........ ......................

0 Tijdsbesparing omdat veel winkels over woninginrichting bij elkaar zitten

0 Geldbesparing, omdat dezelfde soort winkels bij elkaar zitten en dat werkt concurrerend

0 Vergelijking mogelijk van prijs, kwaliteit, assortiment door nabijheid van dezelfde soort winkels

0 Prettige vrijetijdsbesteding

0 Andere reden, namelijk..... ..... ............. ........ ....... ............... ......... ...... ............... ................

0 Nee, nooit ~ Ga naar vraag 7

6

Tevreden Niet ontevreden! Ontevreden Weet niet!

niet tevreden Geen mening

Het aantal winkels

Het assortiment aan 'woon'-winkels

- De kwaliteit van het aangebodene 0 0 0 0

- De parkeermogelijkheden 0 0 0 0

- De bereikbaarheid 0 0 0 0

Inwonersenquête 2002-2003 Ii WOONBOULEVARD ENGELSEWEG

BIJIAGE B. VRAGENliJST

. ....... ...... ..... ....................... .......... ................ .................. ...... ... ..... ............... .... .................

.... ... ...... ...... ....... ..... ....... ............... ........................... ...... .................. ... ...... .............. .........

0 Meer exclusieve winkels, zaken met dure merken ~ Ga naar vraag 7.a

0 Meer winkels die goedkopere producten aanbieden, dus wel een ruimer aanbod, maar dan wel in de

goedkopere prijsklassen ~ Ga naar vraag 7.b.

0 Maakt me niets uit ~ Ga naar vraag 8

....... ......... ................ ......... ...... ...... ........... .... ......... ...... ...... ............ ....... ...... ......... ........ ......

....... ......... ................ ......... ............ ..... .... ............... ...... .................... ............. ....... ..............

Ga na invulling naar vraag 8

........ ..... ....... ..... ............. ......... ... ...... ......... ......... ............ ..... .... ............ ...................... ........

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

8

0 Ja, ik zou er regelmatig naar toe gaan (gemiddeld 1 keer per kwartaal), maar dan vooral voor de

doe-het-zelf-winkels

0 Ja, ik zou er regelmatig naar toe gaan (gemiddeld 1 keer per kwartaal), voor de overige winkels

0 Ja, ik zou er af en toe naar toe gaan (gemiddeld 1 keer per jaar) voor de doe-het-zelf-winkels

0 Ja, ik zou er af en toe naar toe gaan (gemiddeld 1 keer per jaar) voor de overige woonwinkels

0 Ik zou die minstens 1 keer bezoeken en dan besluiten of ik er vaker naar toe zou gaan

0 Nee, ik ben helemaal niet geïnteresseerd in dit soort kooplokaties

0 Nee ~ Ga naar Deel 4 Brandweer op de volgende pagina

0 Ja, de volgende.... . ... .. . ....... . . ... .. . .. . ........ . .. . ... ... ........ . .. . ... .. . .............. . .. ......... . .. . ... ..... . .. ...

.......... ....... ... ....... ...... ..... .............. .... ....... .......................... ...... ............. .............. .........

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Uw Reactie
Uw Reactie