- Bestuur
- Commissiestukken BP herziening centrum hout hoofdstraat janssen en fritsenplein
Commissiestukken BP herziening centrum hout hoofdstraat janssen en fritsenplein
Documentdatum | 20-11-2000 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Stedelijke Ontwikkeling |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
Bestemmingsplan "Herziening Centrum 't Hout/ Hoofdstraat - Janssen & Fritsenplein" Inhoud: Toelichting Bijlage Voorschriften Kaart 990454 Procedure: Terinzagelegging t.b.v. de inspraak d.d. 28 oktober 1999 1 e Wettelijke terinzagelegging d.d. 22 juni 2000 Vastgesteld door de Raad d.d. Bijlage no. 2e Wettelijke terinzagelegging d.d. Goedgekeurd door Gedeputeerde Staten d.d. no. 3e Wettelijke terinzagelegging d.d. In Werking vanaf d.d. Gemeente Helmond Stadsontwikkeling Ruimtelijke Ordening 1. B. 1 P.Z. 1 08p 21 juni 2000 Toelichting behorende bij bestemmingsplan `Herziening Centrurn't Hout 1 Hoofdstraat - Janssen & Fritsenplein`. 1. Algemeen. De gronden waarvoor het onderhavige bestemmingsplan wordt opgesteld zijn gelegen in het vigerende bestemmingsplan `Herziening Centrum 't Hout' vastgesteld bij raadsbesluit van 7 maart 1995 bijlage no. 52, gedeeltelijk goedgekeurd door Gedeputeerde Staten bij besluit d.d. 1 1 oktober 1995 no. 1390901148522, en in beroep door Raad van State beslist d.d. 6 oktober no. E01,95,0469. De gedeelten waaraan goedkeuring is onthouden hebben geen betrekking op het onderhavige be- stemmingsplan. In dit plan hebben de gronden de bestemmingen ` aaneengesloten woningen, aaneengesloten enlof gestapelde woningen, maatschappelijke doeleinden 1, nutsvoorzieningen, gemengde doeleinden III, Horeca, wegverkeer, erf 1, erf 11, sportvoorzieningen` Het plangebied is gelegen aan de zuidzijde van het centrum van 't Hout ter weerszijden van de Hoofdstraat. Aanleiding planherziening Het plangebied is qua aanleiding voor de herziening in drie gebieden te onderscheiden: 1 . Hoofdstraat 122: In het vigerende bestemmingsplan `Herziening Centrurn't Houf'was voor de bestaande boerderij Hoofdstraat 122 reeds een andere invulling mogelijk gemaakt. De boerderij is opgekocht door woningbouwvereniging Volksbelang die er appartementen en woningen wil bouwen. Het bouwplan past niet binnen het vigerende bestemmingsplan. 2. Beukehoutstraat 42 : Medisch Centrum Mierlo Hout wil een beperkte uitbreiding aan de achterzijde op de begane grond. Deze is mogelijk geworden doordat de woningbouwvereniging bereid is een stukje van de nieuw verworven grond te verkopen t.b.v. het Medisch Centrum. De uitbreiding past niet in het vigerende plan. 3. Hoofdstraat 1 1 9: het bestaande café is opgekocht door de gemeente. Gezien de planontwikkeling die als doel heeft het centrum van 't Hout te versterken is de behoefte ontstaan in ruimtelijke zin ook de zuidzijde van het plein voor de Rabobank een nieuwe impuls te geven. Een dergelijke ontwikkeling is niet mogelijk in het vigerende bestemmingsplan. 2. Planherziening. Ad 1: Hoofdstraat 122 Het vigerende bestemmingsplan voorzag reeds in de ontwikkeling van deze locatie. Doch doordat het bestemmingsplan `Herziening Centrum't HouV een voornamelijk op conserveren gerichte bestemmingsplanmethodiek hanteert is weinig afwijking van het plan mogelijk. Het gewenste bouwprogramma van de woningbouwvereniging bleek niet te realiseren binnen het vigerende bestemmingsplan. De gemeente was bereid het bestemmingsplan te herzien indien duidelijk kan worden aangetoond door de woningbouwvereniging dat het te realiseren bouwplan een aanzienlijke kwaliteitsverbetering betekent ten opzichte van hetgeen in het vigerende bestemmingsplan mogelijk was. Daartoe werd in nauw overleg met de gemeente een bouwplan opgesteld. De afwijking van het bouwplan t.o.v. het vigerende bestemmingsplan bestaat voornamelijk uit het toevoegen van een overbouwing van de geplande langzaamverkeersdoorsteek. Daarnaast vormen de woningen gelegen aan deze doorsteek een verkeersvrije hof, hetgeen een duidelijke meerwaarde betekent t.o.v. hetgeen in het vigerende plan mogelijk bleek. Dit werd mede mogelijk door het realiseren van een parkeerkelder onder het appartementengebouw aan de Hoofdstraat. Als gevolg van het omvangrijke programma van de woningbouwvereniging en tevens de hoge vraag naar appartementen op deze locatie is afgezien van het invullen van de bestemming "Gemengde doeleinden 111". Deze vigerende bestemming maakt kleinschalige kantoren met een baliefunctie mogelijk alsmede dienstverlenende bedrijfjes, maar uitdrukkelijk geen detailhandelsactiviteiten. BESTEMMINGSPLAN B.P. `Herz. Centrum 't Hout/ RO 08p 21 juni 2000 Hoofdstraat - Janssen & Fritsenplein` 2 Ad 2: Medisch Centrum Het medisch centrum heeft te kennen gegeven uit te willen breiden op de begane grond. Zij werden daartoe in de gelegenheid gesteld doordat de woningbouwvereniging bereid bleek een stuk van de verworven grond te verkopen. De invulling van deze grond door de woningbouwvereniging laat uitbreiding van het medisch centrum toe. Er zijn geen planologische bezwaren tegen deze uitbreiding. Integendeel, juist de locatie van het medisch centrum op korte afstand van het centrum van 't Hout en op korte afstand van diverse woonvoorzieningen voor ouderen moet als positief worden aangemerkt. Ad 3: Café Hoofdstraat 119 Reeds eerder werd intern een studie verricht om de zuidelijke pleinwand van het pleintje voor de Rabobank in 't Hout te versterken. Door de nieuwe supermarkt met daarboven woningen aan de noordzijde van het pleintje ontstond sterk behoefte ook de zuidzijde meer in evenwicht te brengen met stedelijke karakter dat is ontstaan. Door aanpak van de zuidelijke pleinwand kan tevens de relatie van de Hoofdstraat met de daarachter gelegen squashhal verbeteren. De eigenaar van de squashhal heeft eerder te kennen gegeven behoefte aan uitbreiding te hebben, waarvoor aan de achterzijde planologisch de mogelijkheid is gecreëerd. Deze uitbreidingsmogelijkheid biedt echter niet de gelegenheid de squashhal ook naar de Hoofdstraat te presenteren. Onderhavige planher-ziening beoogt een horecavoorziening, zo mogelijk samenhangend met de squashhal, te ontwikkelen, die de zuidelijke pleinwand versterkt alsmede de relatie Hoofdstraat - squashhal. Op de verdieping kunnen appartementen worden gerealiseerd danwel een bedrijfswoning t.b.v. de functies op de begane grond. Aangezien voor deze ontwikkeling nog geen bouwplan is ontwikkeld is gekozen voor een meer globale bestemmingsregeling dan voor ad 1 en ad 2 het geval is. 3. Verkeer 3.1 Ontsluiting De woningen en het medisch centrum in het plangebied worden ontsloten via de Beukehoutstraat. Deze straat staat via Pastoor Elsenstraat en Koeveidsestraat in verbinding met de Hoofdstraat, onderdeel van de hoofdwegenstructuur van Helmond. Hoofdstraat 1 1 9 wordt ontsloten via de Hoofdstraat. Het plangebied wordt goed ontsloten middels het openbaar vervoer. De stadsdienst ontsluit het gebied via de Hoofdstraat. Ook het langzaamverkeer wordt goed ontsloten, een langzaam verkeersroute (voetgangers en fietsers) doorsnijdt het plangebied en zorgt voor een verbinding tussen de Beukehoutstraat en de Hoofdstraat. 3.2 Bereikbaarheids- en mobiliteitsprofiel In de ruimtelijke ordening wordt sinds enkele jaren door de overheid (Rijk, Provincie en Gemeente) een beleid ontwikkeld dat gericht is op het terugdringen van de (vermijdbare) automobiliteit. Dit zogenaamde locatiebeleid wordt gekenmerkt door een zorgvuldige afstemming tussen de situering van activiteiten (functies) en het verkeers- en vervoerssysteem. De functies die in dit bestemmingsplan worden toegelaten, in samenhang met de aard en ligging van het plangebied, behoeven in dit kader geen bijzondere maatregelen. 3.3 Parkeren Het parkeren ten aanzien van de activiteiten/functies binnen het plangebied moeten op eigen terrein worden gerealiseerd. De normen voor de verschillende functies zijn als volgt: Wonen seniorenwoningen : 1 parkeerplaats per woning gestapelde woningen: 1,2 parkeerplaatsen per woning (waarvan 1 op eigen terrein en 0,2 in het openbare gebied) rijtjeswoningen/vrijstaande woningen: 1,5 parkeerplaatsen per woning (waarvan 1 op eigen terrein en 0, 5 in het openbare gebied) BESTEMMINGSPLAN B. P. "Herz. Centrum 't Hout 1 RO 08p 21 juni 2000 Hoofdstraat - Janssen & Fritsenplein' 3 Medisch centrum 1 parkeerplaats per behandelkamer en 1 per arbeidsplaats. Horecalsquashbaan cafelrestaurantlbar: 0,4 per arbeidsplaats en 0.2 per zitplaats squashbaan: 1,5 parkeerplaats per baan De bouwplannen voor adl en ad2 voorzien in die parkeerbehoefte. Voor de parkeerplaatsen in het openbaargebied c.q. voor gd3 is en komt voldoende parkeerruimte beschikbaar. 4. Waterhuishouding en waterbeheersing. Een totaalvisie op het omgaan met water in Helmond is omschreven in het waterplan. Het waterplan geeft een uitgewerkte visie op de plaats die het water nu en in de toekomst in Helmond kan innemen en geeft aan wat als de gewenste ontwikkeling wordt gezien. De visie op het omgaan met water is richtinggevend voor het onderdeel water bij planvorming en invulling van projecten. De visie maakt het mogelijk het aspect water te betrekken in integrale beleidsafwegingen en daarbij de consequenties van de keuzen voor het water aan te geven. Veel aspecten van het omgaan met water vragen de aandacht en kunnen worden onderverdeeld in een zestal hoofdlijnen: ¿ De eigen broek ophouden. Door verstedelijking, de aanleg van wegen, woningen en bedrijven, is de directe afvoer van neerslag sterk vergroot. De watergangen in en rond Helmond worden in natte periodes belast door piekafvoeren uit Helmond en de stroomopwaarts gelegen plaatsen. Wateroverlast problemen in het recente verleden hebben duidelijk gemaakt, dat het noodzakelijk wordt dat de gebieden qua waterafvoer hun eigen broek ophouden oftewel water waar mogelijk laten infiltreren, bergen en vertraagd afvoeren. Het streefbeeld voor Helmond is; elke waterhuishoudkundige eenheid houdt eigen broek op, en pieken in de afvoer van water uit het stedelijk gebied zijn afgevlakt. ¿ Anders omgaan met regenwater. In de gemeente Helmond zijn overwegend gemengde rioolstelsels (75%) aangelegd. Neerslag die valt op daken en wegen wordt vermengd met afvalwater van huishoudens en bedrijven getransporteerd naar de rioolwaterzuiveringsinstallatie. Het transporteren en zuiveren van relatief "schoon" regenwater is geen duurzame oplossing. De ambitie is om bij grootschalige rioolvervanging, indien technisch haalbaar, altijd de verharding af te koppelen. Bij het afkoppelen van verharding kan het regenwater afhankelijk van de lokale situatie, worden geïnfiltreerd in de bodem, tijdelijk worden opgevangen en vastgehouden of rechtstreeks worden afgevoerd naar oppervlaktewater, indien er voldoende open water voor berging aanwezig is. Ook zijn er mogelijkheden om het water te gebruiken als huishoudwater 1 industriewater. Verder is een regenton een eenvoudig en instructief voorbeeld van hoe anders kan worden omgegaan met regenwater. Door het water uit de regenton te hergebruiken, wordt de regenwaterafvoer gereduceerd en het waterverbruik beperkt. ¿ Stedelijke ontwikkeling en de beleving van water. Moet bij de herinrichting van de bestaande gebieden of de ontwikkeling van nieuwe gebieden moet aan water een belangrijke rol worden toegekend, het watersysteem als uitgangspunt en ordenend principe. Het watersysteem moet zo natuurlijk mogelijk kunnen functioneren. Stedelijke ontwikkeling mag dus niet ten koste gaan van het watersysteem. Vanuit het water gezien betekent dat stedelijke ontwikkeling op de hoge droge gronden en bij voorkeur niet in de beekdalen. Indien er toch bebouwing in een beekdal plaats vind, moet de woonvorm aansluiten bij het natte karakter van het gebied. Gedacht kan bijvoorbeeld worden aan een landgoed, een paalwoning of een drijvend huis. 5. Milieu. 5.1 Algemeen. Milieubeleid wordt steeds meer geïncorporeerd in andere beleidsvelden waaronder het ruimtelijk beleid. In de ruimtelijke planvorming is structureel aandacht noodzakelijk voor milieudoeistellingen ten einde een duurzame samenleving te ontwikkelen. De milieudoelstellingen moeten hiertoe integraal en in een zo vroeg mogelijk stadium in het planproces worden betrokken. BESTEMMINGSPLAN B.P. `Herz. Centrurn't Hout/ RO 08p 21 juni 2000 Hoofdstraat - Janssen & Fritsenplein` 4 Daarmee wordt het milieubelang ook volwaardig afgewogen tegen andere belangen die evenzeer claims kunnen leggen op de schaars beschikbare ruimte. In deze milieuparagraaf wordt ingegaan op de resultaten van een dergelijke afweging in het onderhavige bestemmingsplan. Daarbij wordt alleen ingegaan op de, voor dit plan, meest relevante milieuaspecten. 5.2 Geluid. Het bestemmingsplan valt binnen de zones van diverse wegen, waaronder de Hoofdstraat en de Beukehoutstraat. Omdat het bestemmingsplan de realisering mogelijk maakt van een of meerdere geluidgevoelige bestemmingen, is een akoestisch onderzoek vereist. De rapportage van dit onderzoek is separaat bij het bestemmingsplan gevoegd. Uit het onderzoek blijkt dat ten gevolge van het verkeer op de genoemde wegen, ter plaatse van de geluidgevoelige bestemmingen, de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden. Onderzocht is of door middel van verdere aanvullende maatregelen de overschrijdingen nog verder kunnen worden verminderd of ongedaan gemaakt. Dat blijkt niet mogelijk, zodat het college van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant is verzocht om hogere waarden dan de voorkeursgrenswaarde toe te laten. Als gevolg hiervan zullen aan (de gevels van) de woningen extra eisen worden gesteld. Bij de aanvraag van een bouwvergunning dient hiertoe door de bouwer een nader akoestisch onderzoek te worden overlegd. 5.3 Lucht. Uit berekeningen in het kader van de Verkeersmilieukaart van de gemeente Helmond blijkt dat bij ongewijzigd beleid in het jaar 2006 geen overschrijdingen te verwachten zijn van concentraties koolmonoxide, stikstofdioxide, en benzeen ten gevolge van het wegverkeer. 5.4 Bodem. De locatie is nog niet onderzocht. Indicatief historisch onderzoek heeft geen gegevens opgeleverd op grond waarvan bodemverontreiniging verwacht kan worden. De zekerheid dat wordt voorkomen dat op verontreinigde bodem zal worden gebouwd, wordt verkregen in het kader van de bouwvergunningsprocedure. Op grond van de Woningwet c.q. de gemeentelijke bouwverordening zal een onderzoeksrapport worden verlangd inzake de gesteldheid van de bodem. Aan de hand van de resultaten van het daartoe te verrichten onderzoek kan worden vastgesteld of (en zonodig) welke saneringsmaatregelen nodig zijn alvorens tot verlening van de bouwvergunning zal worden overgegaan. 5.5 Bedrijven. Rond het plangebied liggen bedrijfsvestigingen. Een aantal van deze vestigingen ligt dichter op de geprojecteerde woonbebouwing dan als normafstand is vermeld in de VNG publicatie `Bedrijven en Milieuzonering`. Het realiseren van (extra) woningen dient zo zorgvuldig te geschieden, dat geen nadelige consequenties voor de huidige bedrijfsvoering optreden. 5.6 Duurzaamheid 1 energie. In de gemeente Helmond wordt gestreefd naar duurzame (nieuw)bouw, waarbij het energieverbruik zoveel mogelijk wordt teruggedrongen. De gemeente heeft het convenant `Duurzaam bouwen Regio Eindhoven` ondertekend. In dit convenant is een basispakket opgenomen van 1 1 verplichte (vooral bouwkundige) en 23 aanbevolen maatregelen. De te realiseren woningbouw dient minimaal te voldoen aan de eisen (energieprestatienormen) op grond van de Bouwverordening, alsmede van het convenant `Duurzaam bouwen`. (zie bijgevoegde lijst). Hierop zal in het kader van de afgifte van een bouwvergun- ning worden getoetst. BESTEMMINGSPLAN B. P. `Herz. Centrum 't Hout/ RO 08p 21 juni 2000 Hoofdstraat - Janssen & Fritsenplein' 5 6. Economische uitvoerbaarheid. Ruimtebalans Het bestemmingsplangebied, groot 10739 m2, wordt als volgt verdeeld: Netto uitgeefbaar 8102 m2 Verharding 1804 m2 Groen 833 m2 10739 m2 De gronden zijn slechts gedeeltelijk eigendom van de gemeente Helmond. De gronden met bestemming Wa; Ws en Ell zijn eigendom van de woningbouwvereniging. Met de woningbouwvereniging is een exploitatieovereenkomst afgesloten. 7. Inspraak. Het voorontwerp heeft vanaf 28 oktober 1999 gedurende twee weken ter inzage gelegen voor schriftelijke inspraak. Er zijn geen reacties op ingekomen. Op 3 november is er een informatie- en inspraakavond gehouden; een verslag van deze avond is als bijlage opgenomen. 8. Wettelij overleg. De in het kader van het ex artikel 10 BRO, overleg gehoorde instanties hebben geen inhoudelijke opmerkingen gemaakt over het plan. Het advies van de Provinciale Planologische Commissie is gedateerd 26 april 2000 nr. 6584621682365. BESTEMMINGSPLAN B. P. 'Herz. Centrum 't Hout 1 RO 08p 21 juni 2000 Hoofdstraat - Janssen & Fritsenplein" |