• Bestuur
  • Nota Uitgangspunten ontwikkeling stationsknoop centrumzone Helmond

Nota Uitgangspunten ontwikkeling stationsknoop centrumzone Helmond

Documentdatum 05-07-2005
Bestuursorgaan Gemeenteraad
Documentsoort Nota
Samenvatting

Uitgangspunten ontwikkeling stationsknoop

Centrumzone HELMOND

R QQcl( sj uJ-L 2DO5

21 februari 2005

Management paper

Uitgangspunten ontwikkeling stationsgebied

centrumzone Helmond

In opdracht van:

Gemeente Helmond &

NS-Vastgoed

februari 2005

--- '-

Hol1and RaJlconsult

Inhoudsopgave

Blz.

1. Aanleiding

5

2. Toekomstige ontwikkeling Helmond

7

3. Nieuwe centrumzone Helmond

9

4. Centrale spoorzone I huidige situatie

11

5. De openbaar vervoersknoop I huidige situatie

13

6. Gewenste spoorkruisingen

15

7. Stedenbouwkundige uitgangspunten stationsknoop

17

8. Voorkeursscenario I fasering en kosten

25

9. Ruimtelijk ontwikkelingsbeeld spoorzone

27

10. Colofon

31

.----.--'--

Holland Ratlconsult 3

r-

Aanleiding

. Door sterke groei van Helmond is de behoefte ontstaan om het

centrum gebied uit te breiden

. De toekomstige centrumzone van Helmond omvat niet alleen het gebied

met het kernwinkelapparaat rondom de Markt, maar ook het nieuwe

Suytkadegebied ten zuiden van de spoorbaan.

. Tussen het kernwinkelgebied en Suytkade ligt de centrale spoorzone.

De opgave is om deze beter in de stedelijke structuur te integreren en

met name de barrierewerking op te heffen. De sporen bundel zelf zal op

maaiveld niveau blijven liggen.

. Voor dat een stedenbouwkundig plan voor de centrale spoorzone wordt

opgesteld, zijn eerst de uitgangspunten voor de spoorkruisingen

(verbindingen) en het functioneren van de stations knoop vastgelegd.

. De voorliggende notitie bevat deze uitgangspunten.

---'-

Holland RadeonsuIt

5

Toekomstige ontwikkeling Helmond

. De toekomstige ruimtelijke ontwikkeling van Helmond is volgens de

voorlopige contouren van het Algemeen StructuurPlan 2015 (ASP)

vooral gericht op uitbreidingen in zuidelijke richting.

. In het verlengde van Suytkade is voorzien in de uitbreiding van de

centrumzone in zuidelijke richting met wonen en stedelijke

voorzieningen.

. De Europaweg-Kasteeltraverse-Deurneseweg vormt de stedelijke

hoofdontsluiting voor autoverkeer.

. In het secundaire stedelijke wegensysteem is op dit moment een

"gat" aanwezig ter plaatse van de zone tussen de Kateeltraverse en

de Engelseweg-Heeklaan.

. In het in voorbereiding zijnde ASP is op de termijn tot 2015 voorzien

in de aanleg van een nieuwe verbinding tussen de (Verlengde)

Stationsstraat en de Suytboulevard. Voor de periode na 2015 is een

verdere aanvulling van dwarsverbindingen voorzien.

Ruimtelijke ontwikkelingen

zoals voorzien in het ASP

2015

Op het niveau van de

hoofdwegen-structuur

ontbreken voldoende

dwarsverbinding over

de spoorlijn

H 00 fdve rke ersstructu

ur na 2015, ASP

--'-

Holland RaIlconsult 7

De nieuwe centrumzone van Helmond

. Op termijn moeten ook het stationsgebied en Suytkade binnen de

centrumzone komen te liggen. Dit nieuwe centrumgebied bevat daarmee

niet alleen het bestaande commerciële en culturele centrum, maar ook

het kantorengebied bij het station, het kasteel-complex met tuinen,

de omgeving van Boscotondo en het centrumgebied aan de westzijde

van de Kanaaldijk en het nieuwe multifunctionele stedelijke gebied van

Suytkade. Verder ligt binnen de begrenzing ook het Vliscoterrein, dat een

reservering vormt voor de vestiging van eventuele centrumfuncties op de

langere termijn.

. In het centrum plan wordt in de komende 15 jaar uitbreiding in en om het

kernwinkelgebied gerealiseerd..

. Het plan Suytkade voorziet in de ontwikkeling van een omvangrijk

multifunctioneel stedelijk programma dat complementair is aan het

bestaande centrum.

~

, - 'v '--YiJLJ~ Op termijn

~(!fiji een ruime

Z~fi!J; begrenzing

PiJ centrumzone

~-),' Helmond

r.~

Ontwikkeling deelgebieden in centrumzone

-

tsult

9

De centrale spoorzone I huidige situatie

. De centrale spoorzone omvat het gedeelte van de spoorzone dat binnen

de eerder omschreven centrumzone ligt.

. De centrale spoorzone kent op dit moment deels een laagwaardig en

weinig intensief gebruik. De aanwezigheid van hoofdverkeersroutes

parallel aan de spoorbaan versnipperen het gebied, versterken de

barrierewerking en maken het gebied onaantrekkelijk als centrumgebied.

. In de toekomst moet ook de centrale spoorzone de ruimtelijke

functionele karakteristieken van de centrumzone krijgen.

. Er ontbreken directe verbindingen tussen de noord- en zuidzijde van de

spoorbaan ter plaatse van het station. De woon buurtjes ten zuiden van

het spoor liggen daardoor geïsoleerd van het stationsgebied.

. Opvallend is de geringe activiteit die zich op het stationsplein afspeelt.

Hoewel er een constante beweging is van reizigers, is niemand geneigd

langer dan noodzakelijk op het plein aanwezig te zijn.

. Er zijn te weinig functies op en rond het stationsplein aanwezig die de

ruimte tot een verblijfsgebied maken. Hotels, restaurants en cafés met

terrassen ontbreken.

"",""f

pi1"w- ,l:

'I)\.

fJ~ .

; ,

" "

, ...

....."

/';;-, (

-""/

Huidige hoofdwegenstructuur

ft

4u! ~

--_._~_.-

11

Holland Rallconsult

De openbaar vervoersknoop I huidige situatie

. De openbaar vervoersknoop functioneert goed. De overstaprelaties (de

transferkwaliteit) zijn kort en comfortabel. Busstation, fietsenstallingen en

kiss&ride voorzieningen liggen direct voor de stationsentree en zijn via

het voorplein te bereiken.

. Het middenperron is bereikbaar via een gelijkvloerse oversteek over het

spoor. Tot op heden is de gelijkvloerse kruising voor NS/Prorail geen

aanleiding geweest om uit oogpunt van veiligheid naar een

ongelijkvloerse kruising te streven.

. Er ontbreekt een toegang tot het station vanaf de zuidzijde van de

spoorbaan.

. Voor de toekomst wordt rekening gehouden met een groei van de ruimte

voor de fiets van 650 m2 naar 1 .150 m2; voor park&ride wordt een groei

van 150 naar 300 parkeerplaatsen gewenst.

. Het stationsgebouw wordt minder positief beoordeeld. De verschijnings-

vorm is gedateerd, het bouwvolume te bescheiden ten opzichte van de

meer omvangrijke vernieuwingen die zich in de directe omgeving hebben

voltrokken. Door invoering van het Service in Shop concept is een

uitbreiding van 250 m2 naar 450 m2 noodzakelijk. Het bestaande

gebouw kan dit in zich opnemen.

. De huidige spoorinfrastructuur(perron-Iayout, bereikbaarheid perrons)

voldoet maar matig. De perrons liggen in een bocht van de spoorbaan,

daardoor ontstaat er een hinderlijke spleet tussen de trein en het perron,

de trein staat in een verkanting en de trein is moeilijk te overzien voor het

treinpersoneel.

. Het huidige perronoverpad voldoet matig aan eisen van veiligheid.

~

Schema OV-knoop

---"-

Holland Rallconsult 13

Gewenste spoorkruisingen

, In het plan Suytkade zijn twee ontsluitingsroutes opgenomen. De meest

oostelijke, de Suytboulevard, legt de relatie met het stationsgebied en is

in de hiërarchie van de wegenstructuur hoger ingedeeld dan de

westelijke route, de Kanaalboulevard.

, De wens is om de Suytboulevard op een meer directe wijze aan te sluiten

op de Stationsstraat en daarmee een rechtstreekse verbinding te leggen

tussen Suytkade en de Kasteeltraverse en tussen Suytkade en het

centrum van Helmond.

'. De voorkeur gaat uit naar een tunnelverbinding onder de spoorbaan ter

plaatse van het stationsplein met een rechte verbinding tussen het

stationsplein en de Suytboulevard in Suytkade.

, Deze tunnelvariant biedt een logische en rechtstreekse verkeersstructuur

voor auto en fietsverkeer en past in het ruimtelijk beeld van het centrale

stadsgebied als oostelijke begrenzing en oostelijke ontsluitingsroute.

Randvoorwaarden voor de aanleg van deze tunnelvariant zijn:

, Het stationsplein moet kunnen worden aangesloten op de Stationsstraat

en de tunnel in verband met de afwikkeling van het busverkeer en het

K+R en P+R verkeer en de bereikbaarheid van het station vanaf de

zuidzijde.

, De fiets- en voetgangersrelaties met de omgeving mogen op geen enkele

wijze worden belemmerd.

, De kruising met de Engelseweg moet gehandhaafd kunnen blijven. De

tunnel moet hier weer op maaiveld niveau zijn.

, Voor de ontsluiting van de omgeving van de stadskantoren en de Vlisco

dient de overweg Engelseweg-Verlengde Stationsstraat gehandhaafd te

blijven of dient een nieuwe ontsluitingsroute vanaf de Kanaaldijk via het

Vlisco-terrein te worden aangelegd.

. De aansluiting van de Zuid Koninginnewal op de Kasteeltraverse dient

gehandhaafd te blijven.

Bestaande

wegenstructuur

centrale spoorzone

Gewenste

wegenstructuur

centrale spoorzone

-- '--

Hol1andRatlconsult

15

Stedenbouwkundige uitgangspunten voor de stationsknoop

Het stationsgebouw

. Het huidige stationsgebouw voldoet niet aan de ambities ten aanzien van

representativiteit van Helmond en in zijn bijdrage aan de

stedenbouwkundige kwaliteit van de stationsomgeving.

. Er is een uitbreiding van de stationsfunctie tot 450 m2 voorzien, het

huidige stationsgebouw kan dat in zich opnemen. Er is vanuit de

"spoorpartijen" dan ook geen druk om snel tot vervanging van het huidige

stationgebouwover te gaan.

. Een facelift van het station kan een positieve uitwerking hebben op de

functionaliteit en de allure van het gebouw. Deze allure kan verder

toenemen met een flankerend programma, geleverd door

vastgoedontwikkeling met nieuwe stedelijke functies maar ook door de

bouw van de gewenste passerelle voor voetgangers boven de sporen.

. Een andere optie is een geheel nieuw stationsgebouw te realiseren met

een geïntegreerde fietsenstalling en luchtbrug, eventueel gecombineerd

met andere stedelijke functies.

Uitgangspunt voor het stedenbouwkundig plan:

. Een "gefacelift" stationsgebouw eventueel gecombineerd met nieuwe

stedelijke functies, indien gewenst gecombineerd met een luchtbrug over

de sporen.

Het huidige stationsgebouw dient minimaal een facelift te ondergaan

Maarssen, een voorbeeld van

een gecombineerd

stationsgebouw

,--.

- '--...

HolJand Rallconsult 17

Het huidige overpad moet

kunnen blijven functioneren

totdat een nieuwe toegang naar

het middenperron is

gerealiseerd.

:-::--....

----

~..-

Verschuiving perrons in de

rechtstand op langere termijn

18

-' '-

Holland Rallconsult

Functionaliteit spoorinfrastructuur

. De huidige spoorinfrastructuur(perron-Iayout, bereikbaarheid perrons)

voldoet maar matig. De perrons liggen in een bocht van de spoorbaan,

daardoor ontstaat er een hinderlijke spleet tussen de trein en het perron,

de trein staat in een verkanting en de trein is moeilijk te overzien voor het

treinpersoneel.

. Het huidige perron overpad voldoet matig aan eisen van veiligheid.

Uitgangspunten voor het stedenbouwkundig plan:

. Op langere termijn verschuiven van de perrons in westelijke richting. De

huidige perrons en het huidige overpad moeten te kunnen blijven

functioneren.

De voetgangersverbinding naar de zuidzijde

. In samenhang met de ontwikkeling van Suytkade is er op korte termijn

dringend behoefte aan een zuidelijke entree naar het station met een

nieuwe spoorkruising voor voetgangers.Tegelijkertijd moet een

voetgangersverbinding vanaf de nieuwe zuidelijke entree naar Suytkade

worden gerealiseerd..

. Een luchtbrug als spoorkruising voor voetgangers heeft de voorkeur

vanwege de flexibiliteit. de kosten. de sociale veiligheid en de bijdrage

die het gebouwde element kan leveren aan de uitstraling van het station.

. De voetgangersverbinding zou op de langere termijn ook gecombineerd

kunnen worden met de tunnel voor auto's en fietsers.

. De tunnel zal niet op korte termijn kunnen worden aangelegd.

Overwogen kan worden een tijdelijke luchtbrug aan te leggen.

Uitgangspunten voor het stedenbouwkundig plan:

. Het heeft de voorkeur voor de ontsluiting van het station vanaf de

zuidzijde van de spoorbaan (Suytkade) een luchtbrug aan te leggen.

. De luchtbrug is ook bedoeld voor niet-treinreizigers. De invoering van

ET/BTS mag dit niet verhinderen.

Verbindsas station Den Bosch

Trapparlijen naar de luchtbrug opgenomen in "stationsgebouw"

Boxtel zorgen voor extra uitstraling

Referentie van een hooggelegen traverse

"-

Holland Ratlconsult 19

20

'-

Holland. Rallconsult

De stationsomgeving

Het stationsplein

. Het huidige stationsplein voldoet goed aan de eisen, zowel functioneel

als kwalitatief. De opzet is helder, de integratie met het busstation is

goed, de aansluiting met de overige voorpleinfuncties eveneens.

. Er is behoefte aan een zuidelijk stationsplein aansluitend aan de nieuwe

stationstoegang aldaar.

Uitgangspunten voor het stedenbouwkundig plan:

. Het huidige stationsplein aan de noordzijde wordt gehandhaafd. Een

eventuele verplaatsing van de perrons zal moeten worden aangesloten

op de bestaande configuratie van het huidige stationsplein.

. Aan de zuidzijde een nieuw stationsvoorplein aansluitend aan de nieuwe

voetgangersverbinding.

Busstation

. Het huidige busstation voldoet goed, het ligt goed in de structuur van het

stationsplein, er is voldoende comfort en overzicht voor de reizigers en er

is voldoende opstelgelegenheid voor bussen.

. De bereikbaarheid voor bussen is goed.

Uitgangspunt voor het stedenbouwkundig plan:

. Handhaving van het huidige busstation.

. Handhaven huidige bereikbaarheid

Fietsenstalling

. In het kader van het landelijke programma Ruimte voor de fiets is een

uitbreiding tot 1.150 m2 voorzien. De kwaliteit van de bewaakte

fietsenstalling zal worden verbeterd, mogelijk in samenhang met een

nieuw "stationsgebouw" of gekoppeld aan een fietsroute door een

tunneltraverse.

Uitgangspunten voor het stedenbouwkundig plan

. Een bewaakte en onbewaakte fietsenstalling aan de noordzijde, waarbij

de ligging nog afhangt van de inrichting van het stationsplein en het

(nieuwe) stationsgebouw.

. Aan de zuidzijde een secundaire fietsenstalling.

Autovoorzieningen

. De huidige voorzieningen voor auto's voldoen. Er is een uitbreiding van

het P&R voorzien tot 300 pp, die deels aan de zuidzijde kunnen worden

gesitueerd.

Uitgangspunt voor het stedenbouwkundig plan:

. Handhaving van de huidige voorzieningen, en het ruimte geven aan 50

pp extra aan de noordzijde en 100 pp aah de zuidzijde.

-----'-

. Holland Ratlconsult 21

De tunneltraverse op het stationsplein

Er is gekozen voor de aanleg van een auto en fietstunnel tussen de

Stationsstraat en de Suytboulevard. Voor de vormgeving van de tunnel en

de ruimtelijke inpassing op het stationsplein zijn twee varianten

onderzocht.

Variant met een korte tunnel:

. Ontwerpsnelheid: 30 km/uur

. Vrije doorrijhoogte: 4,60 m

. Constructiehoogte: 1,60 m

. Helling: 7%

leidt tot een baklengte van 107 m tot het hart van de tunnel of tot een

lengte van ca. 90 m vanaf de tunnelmond. Deze baklengte biedt de

mogelijkheid om het Stationsplein aan te sluiten op de tunnelroute meteen

iets verlaagde kruising. Ook de Engelseweg is met het huidige tracé nog

goed aan te sluiten. Ook dit kruisingsvlak zal iets moeten zakken.

Variant met een lanqe verschoven tunnel:

. Ontwerpsnelheid: 50 km/uur,

. Overige variabelen hetzelfde,

leidt tot een baklengte van 129m tot het hart van de tunnel of tot een

lengte van ca. 116,50 m vané!fde Junnelrn()nd. De noordelijk tunnel bak

wordt verschoven zodat de tunnelrnond zich bevindt voor de

voetgangers route tussen he!~entrumenhetstation. Het wordt dan niet

mogelijk geacht het Stationspl~inopdetunnelbak aan te sluiten. De

aansluiting van de Engelsewegi::3mogelijk maar zal door de extra

baklengte aanzienlijk lager kol11ehtelïggen.

22

-.--

Holland Rallconsult

Conclusies tunnelvarianten

-De korte tunnel heeft verkeerskundig nauwelijks belemmeringen omdat

de aansluiting van het stationsplein op de tunneltraverse mogelijk is.

Slechts een eventueel gewenste aansluiting van de Verlengde

Stations straat op de tunnel is niet mogelijk.

-De lange tunnel geeft meer problemen voor de verkeersafwikkeling

omdat de aansluiting van het stationsplein op de tunneltraverse

ontbreekt. Auto-en busverkeer zal via de Smalstraat en de

Kasteeltraverse moeten worden geleid. Bij een lange tunnel is de

aansluiting van de Verlengde Stationsstraat eenvoudiger te realiseren als

dit noodzakelijk wordt geacht.

Uitgangspunten stedenbouwkundig plan:

. Er is op korte termijn behoefte aan de aanleg luchtbrug boven sporen ten

behoeve van zuidelijke voetgangerstoegang station.

.Aanleg van de korte tunnelvariant voor auto- en fietsverkeer op langere

termijn mogelijk maken.

-Bij het afsluiten van de perrons in het kader van ET/BTS entree via

station en huidig overpad handhaven.

-De toekomstige verkeersstructuur moet een goed alternatief bieden voor

de bereikbaarheid van de stationsomgeving als de verbinding tussen de

Verlengde Stationsstraat en het stationsplein voor autoverkeer wordt

afgesloten.

. --..

Holland Rallconsult

23

Fasering en kosten

De aanleg van de tunnel onder het stationsplein is een belangrijk

maatschappelijk vraagstuk en een kostbare ingreep. Om te voorkomen dat

andere ontwikkelingen in de omgeving van het station moeten wachten op

de besluitvorming omtrent de aanleg van de tunnel, is het verstandig

deelprojecten zoveel mogelijk los te koppelen. Deelprojecten zijn:

1. Passerelle

. een goedkope, tijdelijke luchtbrug die over 10 jaar vervangen wordt door

een voetgangerstraverse door de combitunnel;

. of een permanente luchtbrug met een bijzondere architectonische

uitstraling in combinatie met een tunnel waar alleen auto- en fietsverkeer

doorrijden.

2. Het stationsaebouw

. Het huidige gebouw blijft bestaan en krijgt een eenvoudige face-lift. De

uitstraling wordt verbeterd door de bouw van de luchtbrug voor

voetgangers;

. Het huidige stationsgebouw wordt gesloopt en maakt plaats voor een

gebouw waarin naast de huidige stationsfuncties zoals de Wizzl, ook de

bewaakte fietsenstalling wordt ondergebracht. De nieuwe luchtbrug voor

voetgangers wordt in het nieuwe gebouw geïntegreerd.

3. Voorpleinen en verbindina Suvtkade

. Als gevolg 'van de voorgenomen ingrepen zal het bestaande

stationsplein aan de noordzijde van de spoorbaan moeten worden

aangepast.

. Aan de zuidzijde zal een nieuw voorplein met voorzieningen moeten

worden aangelegd. De uitvoering van de pleinen is afhankelijk van de

keuze voor de aanleg van een voetgangerstunnel of een luchtbrug.

".,"~.._".~.,._~.." "O__-...

,"25

r

Holland Radconsult

. De nieuwe route die de Suytkade verbindt met de zuidelijke toegang tot

het station moet opnieuw vorm krijgen. De zichtlijn op het station is een

belangrijk aspect bij de aanleg. De kwaliteit van de route wordt

afgestemd op de allure van de Suytkade.

4. De tunnel onder de spoorbaan

. een "smalle" tunnel voor alleen auto- en fietsverkeer die gecombineerd

wordt met een luchtbrug voor voetgangers;

. of een "brede" tunnel waarin ook ruimte is gemaakt voor voetgangers die

door middel van zogenaamde "luie" trappen op een vanzelfsprekende

wijze onder spoorbaan door gevoerd worden.

Op basis van de voorgaande variabele uitvoering van de projectonderdelen

zijn er 3 scenario's verder op hun kostenconsequenties bekeken.

Scenario 1

Er wordt een goedkope, tijdelijke luchtbrug aangelegd die zal worden

verwijderd op het moment dat een brede tunneltraverse wordt gerealiseerd

waarin ook een voetgangersroute is opgenomen. De toegang tot het

middenperron vindt plaats vanuit de tunnel. Het stationsgebouw krijgt een

opknapbeurt en een schermconstructie aan de pleinzijde om de uitstraling

te verbeteren. Er wordt een nieuwe gebouwde fietsenstalling gerealiseerd.

Kosten (in miljoenen):

. tijdelijke luchtbrug

. voorpleinen en verbinding Suytkade

. fietsenstalling

. opknappen station (inclusief scherm)

. brede tunnel

. totaal

¿ 1,7

¿ 4,0

¿ 2,2

¿ 1,6

¿ 25.4

¿ 35,0

Scenario 2

Er wordt een permanente, overdekte luchtbrug aangelegd met luxe

toegangen en liften (2). Er is geen rekening gehouden met toegankelijkheid

van het middenperron vanuit de luchtbrug. Er wordt een separate nieuwe

fietsenstalling gebouwd. Het stationsgebouw krijgt een opknapbeurt en een

schermconstructie aan de pleinzijde om de uitstraling te verbeteren.

Kosten (in miljoenen):

" permanente luchtbrug

" voorpleinen en verbinding Suytkade

" fietsenstalling

" opknappen station (inclusief scherm)

" smalle tunnel (auto+fiets)

" totaal

¿ 5,2

¿ 3,3

¿ 2,2

¿ 1,6

¿ 17.7

¿ 30,0

Scenario 3

De ontwikkeling is vergelijkbaar met scenario 2, met dien verstande dat

een nieuw stationsgebouw wordt gebouwd met een geïntegreerde

fietsenstalling en toegang tot de luchtbrug.

Kosten (in miljoenen):

" permanente luchtbrug

" voorpleinen en verbinding Suytkade

" nieuw station met fietsenstalling

"_smalle tunnel

" totaal

¿ 5,2

¿ 3,3

¿ 6,5

¿ 17.7

¿ 32,7

Kosten zijn op basis van prijspeil 2004, exclusief tijdelijke voorzieningen,

grondaankoop en sloop, kabels en leidingen, onvoorzien. Alleen de kosten

voor civiele techniek en bouwkunde zijn geraamd. Alle bedragen zijn

exclusief BTW.

-"",_..~_.,.,_._-.'._--

Holland Rallconsult

Ruimtelijk ontwikkelingsbeeld spoorzone

Ontwikkel ingsmogel ij kheden

Langs de spoorzone liggen diverse terreinen die voor ontwikkeling of

herstructurering in aanmerking komen binnen een samenhangend

ruimtelijk concept voor de centrale spoorzone. Het gaat om de volgende

gebieden.

1. Het stationsolein. Gebruik en lay-out blijven grotendeels gehandhaafd.

2. De noordelijke sooorstrio. Beperkte vastgoed ontwikkelingen mogelijk.

Aanwezigheid woongebouw Parc Bruxelles met oriëntatie op spoorbaan

heeft beperkende rol voor grotere gebouwde ontwikkelingen.

3. Het aebied aan de Smalstraat. Gezien de geluidhinderproblematiek van

spoorbaan en Kasteeltraverse zal ontwikkeling van geluidgevoelige

functies slecht onder voorwaarden mogelijk zijn. Parkeerfunctie dient te

worden

gehandhaafd of te worden gecompenseerd op een voor wat betreft

bereikbaarheid en nabijheid vergelijkbare locatie.

4. De aroenstrookaan de Buitenoarallelwea..Biedt mogelijkheden voor

nieuwe gebouwde functies. Bij de ontwikkeling van het gebied dient

rekening te worden gehouden met de groenfunctie voor de buurt en de

geluidhinder als gevolg van de spoorbaan en de Engelseweg.

5 en 6~ De bestaande woonbuurtiesAnnabuurt en Oversooor. De aanpak

van de woonbuurtjes kent echter haar eigen logica en tijdspad en moet

zelfstandig van de overige ontwikkelingen in de centrale spoorzone kunnen

plaatsvinden, maar wel naadloos daarbij aansluiten.

7. Het Vlisco-terreinaande westzijde van de centrale spoorzone zal naar

verwachting op termijn, en wellicht gefaseerd, ter beschikking komen voor

nieuwe stedelijke ontwikkelingen.

Beperkingen door externe veiligheid

Voor Helmond valt te verwachten dat, na herroutering van de

transporten van gevaarlijke stoffen via de Betuwelijn, de

contour voor plaatsgebonden risico beperkt blijft tot minder

dan 10 meter. Het groepsrisico wordt in de huidige situatie al

niet overschreden, en kijkend naar de huidige situatie in Weert

en Roermond, valt te verwachten dat het groepsrisico bij

ontwikkelingen langs het spoor in Helmond geen probleem zal

opleveren.

Vanwege veranderende regelgeving en vanwege

onzekerheden over het daadwerkelijk verplaatsen van al het

transport gevaarlijke stoffen van de Brabantlijn naar de

Betuwelijn blijft het echter belangrijk om de ontwikkelingen

nauwkeurig te volgen.

-"-

Holland RaJlconsult 27

Voorstel toekomstbeeld centrale s

---'--.-.

28

Holland Rallconsult

Ruimtelijk toekomstbeeld spoorzone

.Oe spoorzone in het centrale stadsgebied heeft het karakter van een

stedelijke ruimte. De sporen liggen op maaiveldniveau en vormen

daardoor visueel één geheel met het aangrenzende openbare stedelijk

gebied. .

. Ter plaatse van de wachtruimte voor reizigers (de perrons) wijkt het

bebouwingspatroon iets terug, als bij een pleinruimte. De perrons maken

zo figuurlijk onderdeel uit van de verblijfsruimten in de stad.

. Ook in de verschijningsvorm zal de spoorzone aansluiting zoeken bij het

beeld van een centrumzone van Helmond.

. Voor de stedelijke reiziger is het spoor geen hindernis die moet worden

overwonnen. Voor vastgoedontwikkelingen is de spoorbaan een

stedelijke ruimte geworden waarlangs op een aantrekkelijke wijze

nieuwe functies kunnen worden gevestigd.

. De route Stationsstraat-Suytboulevard wordt over en onder het

stationsplein doorgeleid en wordt zodanig afgebogen dat een separate

hooggelegen voetgangerstraverse over de sporen kan worden

aangelegd in de zichtas van de Suytboulevard.

. Aan de westzijde vormt de Kanaaldijk de hoofdontsluitingsroute voor

auto- en fietsverkeer. Op termijn zal ook deze route in een tunnel onder

het spoor doorgevoerd kunnen worden om een onbelemmerde doorgang

te verkrijgen

. De bestaande spoorwegovergang Engelseweg-Verlengde Stationsstraat

blijft gehandhaafd en heeft een belangrijke functie voor het

langzaamverkeer tussen Suytkade en het centrum van Helmond.

Referenties integratie spoorbaan in de stad

---~-'-

Holland Rallconsult 29

Colofon

Opdrachtgevers

Begeleidingsgroep:

Gemeente Helmond, de heer ir. C.M.P. Steijn

NS-Vastgoed, de heer ing. H. J.E. Heringa

Gemeente Helmond:

Dhr. I. Bastiaansen

Dhr. M. Farla

Dhr. W. van Hal

Mevr. M. van Heek

Dhr. P. Kloet

Mevr. T. Posno

Dhr. C. Steijn

NS:

Dhr. H.J. Heringa

Mevr. MD.H. Naaijkens

Dhr. M. Kiezebrink

Dhr. G. Korpershoek

Dhr. M. van der Plas

Prorail:

Dhr. A. Moerman

WoCom:

Dhr. E. Verheijen

Van Wijnen:

Dhr. J. van Rens

Dhr. H. van Stiphout

Holland Railconsult

Dhr. K. Peters

Dhr. B. Klarus

Uitgave

STUDIO SK

Holland Railconsult

Postbus 2855

3500 GW Utrecht

Auteurs

ir. Bert Klarus, senior stedenbouwkundige

ir. Kees Peters, senior adviseur stationsknoop

t 030-2653716

e Iklarus@hr.nl

Plaats/datum

Utrecht, februari 2005

Projectnummer

Status

SK101088

versie 2.0

---"-

31

Holland Rallconsult

Uw Reactie
Uw Reactie