Vacature

Klantbegeleider bijzondere bijstand en minimaregelingen

De uitdaging

De gemeente Helmond is groot genoeg om ambitie te hebben en klein genoeg om directe lijnen te hebben met de partijen waarvoor je het doet. Samen met de aanbieders zorgen wij ervoor dat ondersteuning niet alleen effectief is, maar ook dichtbij en op maat voldoet aan de ondersteuningsbehoefte. We vinden het belangrijk dat inwoners zelf regie houden op hun eigen leven. Dit laat zich niet in een boekje vastleggen. We zullen de komende jaren dan ook samen met jou en het team ruimte nemen om te experimenteren, veranderen en ontwikkelen.

Als klantbegeleider behandel je (complexere) aanvragen bijzondere bijstand, minimaregelingen en inkomensondersteunende maatregelen. Vanuit een integrale benadering kijk je wat nodig is en oordeel je op grond van de bedoeling van de wet. Je rapporteert de bevindingen en stelt de beschikking op. Daarnaast informeer je de inwoners over bestaande (lokale) regelingen. Je beoordeelt de rechtmatigheid door de afhandeling van heronderzoeken en mutaties. Het klantcontact is via de telefoon en vanuit je werkplek voer je de werkzaamheden uit. In je werk kijk je uitdrukkelijk niet alleen naar de financiële problematiek maar heb je ook aandacht voor problematieken op andere leefgebieden. Je werkt actief mee aan de doorontwikkeling van het team en bent actief in het netwerk van ketenpartners.

Passen we bij jou?

Werken bij de Gemeente Helmond betekent werken bij een organisatie die zich continu ontwikkelt en boordevol ambitie zit. Dat moet ook, want, ook al hebben we voor onze stad mooie dingen bereikt, de samenleving verandert. Helmond is een stad in beweging. We werken met trots vanuit verbinding, vertrouwen en waardering. Een integrale benadering met vernieuwende en innovatieve ideeën. Laat het je vertellen door onze collega’s in het volgende filmpje.

Wil je ons verhaal nog eens rustig nalezen? Klik dan hier voor het Helmond (b)en ik verhaal.

Goed om te weten:

  • Binnen gemeente Helmond geloven we in de kracht van diversiteit aan mensen en talenten. We kijken daarom verder dan het CV en zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens en jouw kwaliteiten.
  • Je ontvangt een salaris van minimaal € 3.052, - en maximaal € 4.297, - op basis van een 36-urige werkweek, afhankelijk van kennis en ervaring.
  • Werken bij de gemeente Helmond betekent een goede werk-privébalans; je hebt mogelijkheid tot thuiswerken en je kunt je werkdagen en -tijden flexibel indelen. 
  • Om (snel) vertrouwd te raken met het werk én de organisatie bieden wij een uitgebreid onboardingsprogramma aan.
  • Bij gemeente Helmond staat de ontwikkeling van onze medewerkers centraal. Daarom bieden wij via onze Helmond Academie diverse cursussen en trainingen aan. 
  • Gemeente Helmond biedt naast een passend salaris diverse overige arbeidsvoorwaarden aan. Bekijk ze allemaal.

Wat ga je doen?

  • Als klantbegeleider ontferm je je over de rechtmatige verstrekking van bijzondere bijstand en minimaregelingen.
  • Je toetst en beoordeelt aanvragen aan de hand van kaders, beleid, wet- en regelgeving voor rechtmatige verstrekking van bijzondere bijstand, minimaregelingen en inkomensondersteunende maatregelen. Indien nodig gebruikmakend van de discretionaire bevoegdheid.
  • Je begeleidt aanvrager op weg naar de juiste instantie, team of functionaris.
  • Je zoekt actief de samenwerking op en stemt hulpvragen en signalen af met interne (schulddienstverlening, front office, etc.)  of externe partners (sociale teams, Senzer, bewindvoerders,  sociale raadslieden etc.)
  • Je voert  collegiale toetsing uit voor aanvragen die door andere consulenten zijn behandeld.
  • Je signaleert mogelijke knelpunten in de praktische uitvoering en denkt op een proactieve manier mee voor het vinden van oplossingen.

Jij bent de ideale kandidaat als je beschikt over

  • HBO denk niveau, bij voorkeur SJD
  • Gerichte werkervaring waarin je gedegen kennis en ervaring hebt opgedaan op het gebied van de Participatiewet, Algemene Wet Bestuursrecht en overige relevante regelgeving is duidelijk een pré. Echter ook schoolverlaters met affiniteit met sociale zekerheid en aantoonbare betrokkenheid bij de doelgroep worden gevraagd te reageren.
  • Je hebt goede redactionele, communicatieve en onderhandelingsvaardigheden.
  • Je hebt ervaring met MS Office,  ervaring met het computerprogramma ZorgNed systeem is een pré.

Zijn wij een match?

Start dan je sollicitatiereis vóór 25 maart aanstaande via de onderstaande ‘SOLLICITEREN’-knop. Wil je aanvullende informatie over deze vacature, dan kun je contact opnemen met onze recruiter Lia van Beek. Zij is te bereiken via telefoonnummer 06-41789382 of per mail recruitment@helmond.nl.


Wij kijken uit naar je reactie!

Uw Reactie
Uw Reactie