Vacature

Secretaris Bezwaarschriftencommissie Sociaal Domein

De uitdaging

Binnen Helmond willen en moeten we natuurlijk voldoen aan wet- en regelgeving. Het sociaal domein is behoorlijk in beweging. Vanuit het Juridische Zaken van de afdeling Bestuur & Organisatie houden wij dit kader in de gaten. Het team  ondersteunt de vakafdelingen, het bestuur en de directie in het bereiken van haar bestuurlijke en ambtelijke doelen.

Als secretaris van de onafhankelijk (externe) bezwaarschriftencommissie kamer II ben je verantwoordelijk voor het zelfstandig behandelen van bezwaarschriften (o.a. Wet maatschappelijke ondersteuning, Jeugd, Participatiewet voor zover het betreft het onderdeel bijzondere bijstand en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, Cultuur, Onderwijs, Burgerzaken, Leerlingenvervoer en Incidentele subsidiezaken). Wij zijn nadrukkelijk naar iemand op zoek die ook affiniteit heeft met het fysieke domein omdat ernaar gestreefd wordt dat de secretaris voor beide commissies de bezwaarschriften kan afwikkelen.

Je stelt daarnaast verweerschriften op in het kader van beroepsprocedures en voer je de procedures bij de rechtbank of Raad van State. Verder beantwoord je voorkomende juridische vragen van de vakafdelingen en ondersteunt hen, indien nodig, bij de uitvoering van hun werkzaamheden.

Passen we bij jou?

Werken bij de Gemeente Helmond betekent werken bij een organisatie die zich continu ontwikkelt en boordevol ambitie zit. Dat moet ook, want, ook al hebben we voor onze stad mooie dingen bereikt, de samenleving verandert. Helmond is een stad in beweging. We werken met trots vanuit verbinding, vertrouwen en waardering. Een integrale benadering met vernieuwende en innovatieve ideeën. Laat het je vertellen door onze collega’s in het volgende filmpje.

Wil je ons verhaal nog eens rustig nalezen? Klik dan hier voor het Helmond (b)en ik verhaal.

Goed om te weten:

  • Binnen gemeente Helmond geloven we in de kracht van diversiteit aan mensen en talenten. We kijken daarom verder dan het CV en zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens en jouw kwaliteiten.
  • Je ontvangt een salaris van minimaal € 3.602, - en maximaal € 5.313, - op basis van een 36-urige werkweek, afhankelijk van kennis en ervaring.
  • Werken bij de gemeente Helmond betekent een goede werk-privébalans; je hebt mogelijkheid tot thuiswerken en je kunt je werkdagen en -tijden flexibel indelen. 
  • Om (snel) vertrouwd te raken met het werk én de organisatie bieden wij een uitgebreid onboardingsprogramma aan.
  • Bij gemeente Helmond staat de ontwikkeling van onze medewerkers centraal. Daarom bieden wij via onze Helmond Academie diverse cursussen en trainingen aan. 
  • Gemeente Helmond biedt naast een passend salaris diverse overige arbeidsvoorwaarden aan. Bekijk ze allemaal.

Jouw werkzaamheden

  • je ondersteunt de (externe) leden van de bezwaarschriftencommissie;
  • Je bent vooral casus gericht bezig.
  •  Je verzorgt de bezwaarprocedure van begin tot eind. Dit doe je niet alleen, daarbij word je geholpen door een collega die jou administratief ondersteunt. Je moet dan denken aan het registreren van de ontvangen bezwaarschriften, het toetsen van de ontvankelijkheid van het bezwaarschrift, het verzorgen van de uitnodigingen voor de hoorzitting, het gereedmaken van de dossiers, ervoor zorgen dat alles netjes in het registratiesysteem komt te staan, het bewaken van de termijnen enz.
  • Je bent bij de hoorzittingen en de beraadslagingen van de commissie.
  • Je werkt de conceptadviezen uit.
  • Als de commissie het advies heeft vastgesteld, leg je dit voor aan het bestuursorgaan. Je maakt daarbij een voorstel en een concept besluit. Het bestuursorgaan (meestal  het college) neemt een besluit op het ingediende bezwaar.
  • Je draagt met je collega zorg voor verzending van dit besluit.
  • Daarbij koppel je de adviezen van de commissie terug aan de vak afdeling en bepaalt met hen de lessons learned. Zo draag je actief bij aan kwaliteitsverbetering in toekomstige besluitvorming.
  • De commissie stelt elk jaar een jaarverslag op over de bezwaren. Jij doet hiervoor de aanzet en maakt het concept jaarverslag.
  • In het verlengde van de bezwaarschriftenprocedure, ben jij in lead bij de vervolgprocedures. 

Ideale collega

Ben je goed in en word je blij van het analyseren van een juridisch vraagstuk, het toepassen van wet- en regelgeving en het vinden van relevante jurisprudentie? Kun je bovendien helder communiceren, mondeling en op papier? En weet je om te gaan met verschillende belangen? Dan kan dit wel eens de functie voor jou zijn. 

En verder beschik je over:

  • HBO/WO-niveau in een juridische richting
  • Aantoonbare juridische kennis van en relevante werkervaring met wetgeving op het gebied van het bestuursrecht (Awb) en het sociaal domein (met name Wmo, bijzondere bijstand, Participatiewet, BRP, Schuldhulpverlening en Jeugdwet);
  • Ervaring met ambtelijk horen en kennis van het subsidierecht is een pré;
  • Actuele kennis van voornoemde rechtsgebieden en het bestuuursprocesrecht;
  • Aantoonbare ervaring met het voeren van procedures bij de bestuursrechter. 

Zijn wij een match?

Start dan je sollicitatiereis door je CV en motivatie in te sturen via de ‘SOLLICITEREN’- knop. Wil je meer informatie neem dan contact op met Nicole Maas, Recruiter bij gemeente Helmond, tel. 06-41791587. Krijg je de voicemail? Aarzel niet om een berichtje achter te laten!

We kijken uit naar je reactie, tot binnenkort!

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld. 

Uw Reactie
Uw Reactie