- Huis voor de Stad
- Hoe hebben we de stad bij het Huis voor de Stad betrokken?
- Verslag inloopavond omwonenden 17 december 2019
Verslag inloopavond omwonenden 17 december 2019
De voorbereidingen voor het nieuwe Huis voor de Stad zijn in volle gang. Inmiddels is er een peiling geweest onder de inwoners over het volume of de vorm van het nieuwe Huis voor de Stad en de wijze waarop deze vorm kan worden ingebed in zijn omgeving. Inwoners konden zich uitspreken over twee mogelijke vormen: de Carré-vorm en de Toren-vorm. De peiling is op 28 november gesloten. Uit de peiling blijkt dat een overgrote meerderheid de voorkeur heeft voor de Carré-vorm boven de Toren-vorm (de resultaten van de peiling vindt u op www.helmond.nl/huisvoordestad). De meningen en de reacties van de inwoners (op de open vragen) zijn verwerkt in een aangepast voorstel voor de Carré-vorm. Deze aangepaste vorm is op 17 december 2019 voorgelegd aan de direct omwonenden van het huidige stadskantoor. De omwonenden konden vragen stellen over deze Carré-vorm, over de huidige stand van zaken en over het proces. In totaal werd de inloopavond bezocht door ca. 35 inwoners. Onderstaand een aantal vragen dat op deze avond werd ge
Vraag…
Een aantal omwonenden vraagt zich af waarom er geen parkeergarage onder het nieuwe Huis voor de Stad wordt gebouwd. En waar gaan ambtenaren en bezoekers van het Huis voor de Stad straks parkeren?
Antwoord…
Onderzoek heeft uitgewezen dat er in de omgeving van het huidige stadskantoor voldoende parkeercapaciteit is om het parkeren voor bezoekers en ambtenaren op te vangen. Voor de ambtenaren is er nu en straks voldoende capaciteit in Doorneind (betaald). Het bezoekers parkeren wordt gerealiseerd bij het Huis voor de Stad. Problemen die zich voordoen hebben dan ook niet zozeer te maken met gebrek aan capaciteit maar met het gegeven dat veel mensen die in het centrum werken (waaronder ambtenaren) op dit moment gebruik maken van gratis parkeervoorzieningen. Belangrijk is ook dat de raad in juli heeft ingestemd met de visie Bereikbaarheid en Parkeren centrum waarin vooral wordt ingezet op ‘groen’, ‘autoluw’ en ‘technologie gedreven’. De wijze waarop mensen zich in de komende jaren gaan verplaatsen verandert heel snel. Met deze argumenten in combinatie met het gegeven dat op dit moment de bestaande parkeercapaciteit niet optimaal wordt benut, wordt er niet voor gekozen om een grote en dure parkeergarage onder of naast het Huis voor de Stad te realiseren.
Vraag…
Een aantal omwonenden vraagt zich af waarom er een nieuw Huis voor de Stad wordt gebouwd. Waarom het bestaande gebouw niet renoveren?
Antwoord…
Er zijn in de aanloop naar de beslissing om een nieuw Huis voor de Stad te bouwen veel onderzoeken gedaan naar de noodzaak en de haalbaarheid voor een nieuw Huis voor de Stad. Deze onderzoeken laten zien dat renovatie van het huidige stadskantoor qua financiën, duurzaamheid en toegankelijkheid niet gunstiger is. Ook als we het huidige stadskantoor stevig zouden renoveren - wat ongeveer net zoveel kost als nieuwbouw - hebben we een gebouw dat op veel punten niet voldoet aan de moderne eisen van deze tijd. Dat zou zoiets zijn als een nieuwe motor plaatsen in een oude krakkemikkige auto.
Vraag…
Omwonenden vragen zich af of het nieuwe gebouw werkelijk zo duurzaam wordt als je dat vergelijkt met de huidige situatie.
Antwoord…
Architect: Het nieuwe gebouw is in zijn totaliteit een stuk duurzamer dan het huidige gebouw. We gaan straks een gebouw maken dat veel minder energie nodig heeft. Met de gevels kunnen we het klimaat in het gebouw aanzienlijk beter beheersen; we kunnen warmte en kou beter ‘vasthouden’. Daarnaast is de energie die we zelf opwekken ‘schoon’. We halen de energie uit de zon (panelen) en uit de aarde (koudeopslag). Wat ook meetelt is dat we de ruimtes optimaal (multifunctioneel) gaan benutten waardoor we niet méér hoeven te bouwen (én te slopen) dan nodig is.
Vraag…
Waar gaan de ambtenaren werken tijdens de verbouwing?
Antwoord…
Op dit moment zijn we zorgvuldig aan het inventariseren hoe we de tijdelijke huisvesting gaan regelen. We hebben tijdens de verbouwing nog de beschikking over drie andere locaties (Boscotondo, ’t Cour en Zandstraat) en we bekijken nu hoe we die zo efficiënt mogelijk kunnen inzetten.
Vraag…
Hoeveel verdiepingen krijgt het gebouw?
Antwoord…
Er komen vier of vijf verdiepingen.
Vraag…
Wanneer wordt er gebouwd?
Antwoord…
We zijn voornemens om in 2021 te starten met de bouw. Eind 2022 kan het gebouw gereed zijn. Een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van de besluitvorming door de gemeenteraad en eventuele niet te voorziene tegenslagen.
Vraag…
Hoe lang moet het gebouw er staan?
Antwoord…
Het wordt een duurzaam en degelijk gebouw dat er héél lang kan staan. Inzet is vooral dat het een flexibel en multifunctioneel gebouw wordt dat relatief makkelijk met zijn tijd kan mee veranderen.