Het verhaal van Hester de Boer werkzaam bij Stichting Halt

Stichting Halt is een partner binnen het sociaal en justitieel domein en in de breedste zin van het woord betrokken bij de jeugd. Niet gek dus dat Halt in de gemeente Helmond een partner is binnen het programma Preventie met Gezag. Hester de Boer werkt sinds 2008 bij Halt en is sinds anderhalf jaar als Halt-medewerker betrokken bij de gemeente Helmond waar zij diverse interventies coördineert en uitvoert, zowel preventief als repressief.

“Ik heb Halt de afgelopen jaren zien veranderen. Waar de nadruk eerst lag op de uitvoering van straffen, gaat het nu veel meer om gedragsverandering middels reflectie, bijsturen, genoegdoening naar slachtoffer of maatschappij en hulpverlening betrekken waar het nodig is. Daarom past Halt ook zo goed in het programma.

In Helmond waren er al preventie activiteiten, daar had de gemeente gelukkig geld voor opzij gezet. Maar nu kunnen we echte grote stappen gaan maken! Er is ineens ruimte om de bestaande activiteiten uit te breiden en uit te voeren zoals bedoeld. Bovendien is er goed overleg met partners, wat in bepaalde casuïstiek goed van pas komt.”

Hester werkt niet alleen in Helmond, maar is ook actief in Nuenen en Son en Breugel.

 “Het zijn goede tegenhangers,” vertelt ze. “Het laat mij zien dat pubergedrag overal voorkomt, alleen is de achterliggende problematiek anders. Dat is vooral in Helmond zichtbaar. Denk aan gebroken gezinnen, andere opleidingen en werkzaamheden van ouders of verzorgers, financiële (on)mogelijkheden en weinig begeleiding vanuit het gezin. Kinderen lijken zo nergens een plekje te hebben en worden niet gezien. Precies dat maakt de jeugd kwetsbaar.  Willen we dus iets doen aan het voorkomen van afglijden naar strafbaar gedrag, dan moeten we daar iets mee. Dat lijkt soms uitzichtloos, tegelijkertijd ook weer niet. Met de juiste aandacht en begeleiding kun je een wereld van verschil maken!”

 Halt werkt bijvoorbeeld met Jouw Ingebrachte Mentor (JIM).

 “Soms kunnen ouders hun kind niet begeleiden. Of ze begrijpen elkaar in deze fase van het leven niet. Maar een vertrouwenspersoon is wel heel belangrijk. Wanneer een jongere probleemgedrag laat zien, zoeken we binnen zijn of haar netwerk naar een volwassene, waar een klik mee is en die vertrouwd wordt. Deze mentor staat dan een tijdje wat bewuster en intensiever naast de jongere. Het is geen professional, die weer verdwijnt als het beter gaat, maar bijvoorbeeld de buurman. Hij luistert, geeft adviezen en staat klaar voor de jongere wanneer dat nodig is.

Ik geloof dat deze preventieve manier van werken echt van meerwaarde is

 Nu, met de PmG ondersteuning, is er ruimte om deze interventie goed op te zetten. Het draaide al wel, maar er was te weinig tijd om als Halt bereikbaar te zijn voor de mentors. Nu kan dat wel. Bovendien zorgt de versterkte samenwerking tussen alle partners binnen PmG ervoor dat we sneller overleggen. Misschien zijn we allemaal wel met hetzelfde gezin bezig. Dan is het goed om te overleggen welke interventie wel of niet werkt en waar en hoe we elkaar kunnen aanvullen. We trekken nu meer als netwerk op.”

In mei ging ook een eerste pilot met het spreekuur in Helmond van start op het Vakcollege Helmond.

“De naam ‘spreekuur’ is wellicht een onhandige term, want het suggereert dat je kunt binnenlopen en een vrijblijvend gesprek kunt voeren. Maar dat is niet het geval. Het is een prachtig initiatief waarbij we een preventieve straf kunnen geven zonder dat er een proces-verbaal aan ten grondslag ligt."

Als voorbeeld: een leraar wordt flink uitgescholden, misschien zelfs bedreigd, door één van zijn leerlingen. Hij doet daar geen aangifte van, maar de leerling is wel flink over de grens heengegaan. De leerling moet er op worden gewezen dat het niet oké is en er mag een signaal naar de andere leerlingen uitgaan. Het spreekuur is dan een soort tussenvorm.

“Een mentor uit het eigen vertrouwde netwerk, daar geloof ik in”

Bij een duidelijke aanleiding, kan er een aanmelding worden gedaan. Uiteraard zijn hier ook de ouders bij betrokken. De leerling komt dan langs in het spreekuur en krijgt een preventieve Halt-straf. Ze krijgen huiswerkopdrachten mee en er zit ook een stukje genoegdoening in. Denk in het voorbeeld aan excuses maken bij de leraar. We willen in deze aanpak de leerling leren hoe je in zo’n situatie op een goede manier kunt reageren of handelen. En er ook op wijzen dat er nu geen aangifte is gedaan, maar dat het de volgende keer anders kan zijn. Inclusief een uitleg over de gevolgen.

“Vooralsnog doen we dit alleen op deze school als voorloper op de Jeugd Netwerken en aanwezigheid van Halt op de andere scholen. Ik ben in ieder geval benieuwd naar de eerste resultaten en wat de toekomst brengt!”

 

Uw Reactie
Uw Reactie