Maximaal faciliteren en samenwerken voor een veilige schoolomgeving

Jan Roelands werkt sinds vorig jaar september bij de gemeente Helmond. Als coördinator Veilige School binnen het programma Preventie met Gezag doet hij precies wat hij écht leuk vindt: werken met én voor de jeugd in de stad. Hij vertelt ons meer over het project ‘Veiligheid in en om School’.

Faciliteren

 “Deze scholen willen we zo veilig mogelijk maken voor zowel de leerlingen als de onderwijsprofessionals,” vertelt Jan. ”In de basis richt VIOS zich op een veilige school en leeromgeving voor alle leerlingen. Om zo te voorkomen, of beperken, dat jongeren grensoverschrijdend of crimineel gedrag gaan vertonen. En als het nodig is, treden we accuraat op. Hiervoor gaan we scholen maximaal faciliteren op het gebied van veiligheid. Dit doen we als gemeente samen met bijvoorbeeld Stichting Halt en Stichting Jeugdcoach.”

Coachen

Zo worden een aantal producten en samenwerkingsverbanden ontwikkeld of geoptimaliseerd. “We helpen scholen bijvoorbeeld met het aanscherpen van de bestaande veiligheidsplannen.  We kijken daarbij naar de visie en waarden die op de school gelden, welke preventieve activiteiten mogelijk zijn. En hoe je handelt bij het signaleren van bijzonderheden en in situaties van onveiligheid.”

Maar het gaat ook om de versterking van de ketensamenwerking en het ondersteunen van het onderwijspersoneel, afhankelijk van de behoefte van de school. “Door scenariokaarten te maken bijvoorbeeld, met handvatten rondom grensoverschrijdend en crimineel gedrag. En het aanbieden van trainingen en 1op1 coaching over vroegtijdig signaleren. Daarnaast is het eens per jaar mogelijk om op maat ingevulde workshopdagen te organiseren waarbij we zowel leerlingen als de docenten en samenwerkingspartners betrekken. Een recent voorbeeld is het project Comeback waarbij een professioneel kickbokser langskwam en zijn levenslessen deelde. Binnenkort gaan de betrokken leerlingen ook nog bij hem langs voor een lesje kickboksen.”

Stappenplan

De planning is dat het project draait tot halverwege 2026. “Dat klinkt ver weg, maar we staan niet stil. Binnenkort wordt het projectplan vastgesteld en kunnen we de projectorganisatie officieel informeren. Het streven is om dan in september daadwerkelijk aan de slag te gaan. We beginnen dan met het voeren van gesprekken en een analyse per school om te kijken wat er per school nodig is. Dit bereiden we voor, we koppelen de juiste mensen en voeren het uit. En tot aan 2026 leren we van elke stap die we zetten. We sturen bij en scherpen aan. Totdat we in 2026 een blauwdruk hebben liggen. Mogelijk dat andere scholen hier dan ook gebruik van kunnen maken.”

Uw Reactie
Uw Reactie