- Stad
- Helmond Centrum 2030
- Verplaatsen | Centrum 2030
Verplaatsen | Centrum 2030
De groei van de stad brengt keuzes met zich mee. We houden de stad bereikbaar voor diegenen die er moet zijn en leiden doorgaand verkeer meer om. We maken het centrum aantrekkelijker voor wandelaars en fietsers. Parkeren doen we meer ondergronds in de huidige parkeergarages dichtbij de winkelkern. Parkeerplaatsen worden in de loop van de tijd voor een deel naar de randen van het centrum verplaatst en het wegennet en verkeersstromen worden daarop aangepast. Wat gaan we zoal doen?
Noorderlijke parkeerlus
De noordelijke parkeerlus loopt van de Waardstraat, via de Torenstraat en de Kanaaldijk N.W. De bedoeling is om het verkeer gestroomlijnd richting de parkeerplekken te begeleiden. Op dit moment worden er ontwerpen gemaakt voor die route en uitvoering staat gepland in 2027. Om die noordelijke kant van het centrum beter bereikbaar te maken, komt er een extra brug over het kanaal in het verlengde van de Waardstraat. Deze brug wordt nu ontworpen en uitvoering staat nu gepland voor 2026-2027.
Impressie brug:
Kanaaldijk verkeersluw
De Kanaaldijk Noordwest, ten zuiden van de nieuwe brug bij de Waardstraat, wordt omgebouwd tot een fiets en wandelboulevard. Zo zorgen we er ook voor dat er geen fietsverkeer meer is op het Havenplein. Het ontspanningsplein wordt daarmee groter. Meer ruimte voor horeca, vergroening en evenementen. De Beatrixlaan wordt autoluw om sluipverkeer daar te voorkomen.
Centrumgebied uitbreiden
Om het centrumgebied uit te breiden wordt ook de Steenweg autoluw. Zo is er meer ruimte voor terrassen en een veilige omgeving.
Er komt éénrichting verkeer op Zuid Koninginnewal. Sluipverkeer en doorgaand verkeer wordt voorkomen. Zo is er meer ruimte voor winkels, horeca en vergroening.
Kasteel-Traverse
De Kasteel-Traverse tussen de Eikendreef-Prins Hendriklaan en de Churchilllaan is aan onderhoud toe. In het onderhoud nemen we ook mee dat de oversteekbaarheid van Kasteel Traverse wordt verbeterd en wordt er meer groen toegevoegd. Zo kunnen voetgangers en fietsers makkelijker van noord naar zuid in de stad komen, en andersom. Start werkzaamheden verwachten we in 2026.
Piet Blomplein
De parkeergarage onder het Piet Blomplein wordt uitgebreid. Extra parkeerplaatsen voor bezoekers van het kernwinkelgebied. Verwachte start uitbreiding in 2026. De Elzasparkeergarage blijft open tijdens de bouw.
Stationsgebied
Het Stationskwartier wordt verkeersluw; de auto is te gast. Zo wordt het een comfortabel verblijfsgebied voor bewoners, fietsers en voetgangers. Ook zorgen we voor heldere routes van het Station en omliggende wijken naar het kern winkelgebied.
Parkeerverwijssysteem
Een Parkeer verwijssysteem zal het zoekende verkeer helpen om doelgericht de gewenste locatie te vinden. We verwachten dat eind maart/begin april de werkzaamheden starten om het systeem aan te leggen.
Watermolenwal autoluw
We maken de Watermolenwal autoluw, zodat het centrum en het Burgemeester Geukerspark park beter in elkaar over lopen.
Per deelgebied volgt een communicatietraject met mogelijkheden voor participatie.