Publieksdiensten

Jaarlijks ontvangen wij 40.000 bezoekers voor een product of dienst en daarnaast nog zo'n 50.000 telefonische en digitale vragen en verzoeken. Binnen de afdeling Publiekdiensten staan we klaar voor alle mensen die wonen of werken binnen onze gemeente en die een vraag hebben. We werken vanuit een belangrijke missie, namelijk iedereen in één keer goed helpen en het gevoel geven dat zij welkom zijn. Wij streven ernaar te excelleren in onze dienstverlening. Met de intrek in het nieuwe Huis voor de Stad (in 2024) zullen wij de dienstverlening nog verder moderniseren, waarbij een warm en gastvrij ontvangst de basis vormt.  Publiekdiensten kent twee subteams, namelijk Burgerzaken en Klantcontact Center (KCC).

 

Het team Burgerzaken is het visitekaartje van de organisatie. Ieder mens heeft in zijn leven te maken met Burgerzaken. Denk maar eens aan je rijbewijs halen, verhuizen, de geboorte van een kind of trouwen. Het team van 40 enthousiaste collega's zet zich dagelijks in voor het gastvrij ontvangen van bezoekers aan de balie en het verzorgen van de verwerking van vraag, dienst of een product. Vanwege het belang en de betekenis van de juiste verwerking van de gegevens voor tal van diensten en producten door dit team vervullen zij vooral de rol van poortwachter. 

Binnen dit team kennen we drie aandachtsgebieden

Burgerlijke stand: Inwoners doen aangifte van geboorte, huwelijk en overlijden, de levensgebeurtenissen. Deze aangiften worden vastgelegd in de akten van burgerlijke stand.  

Basis Registratie Personen (BRP): Het juist registreren van de persoonsgegevens is van groot belang, omdat deze registratie de basis vormt voor diensten en voorzieningen van vele andere instanties, zoals de belastingdienst, het UWV, verzekeraars etc.  

Diensten: Naast het registreren van de persoonsgegevens en de levensgebeurtenissen verstrekt de gemeente onder andere ook paspoorten, rijbewijzen en uittreksels. Ook voltrekken wij de huwelijken. 

Verkiezingen: Het organiseren van verkiezingen vindt plaats door deze afdeling.  

Het KCC is het eerste telefonische en digitale aanspreekpunt voor onze gemeente. Binnen het KCC werken 70 communicatieve en dienstverlenende collega's. Voor de gehele organisatie vangt het klantcontact centrum de eerstelijns vragen af en zorgt voor een correcte registratie.  Klanten worden te woord gestaan, direct geholpen of in verbinding gebracht met de juiste afdeling of specialist. Vragen zijn uiteenlopend, waardoor deze collega's brede kennis (juridisch en van de organisatie) hebben en daardoor mensen snel en goed op weg kunnen helpen. Binnen team KCC vallen ook de medewerkers gastontvangst. Dit zijn de collega's die als eerste aanspreekpunt dienen in de centrale hal van ons Huis voor de Stad. 

Uitdagende vraagstukken 

Binnen het team burgerzaken werken backoffice en frontoffice medewerkers. De medewerkers hebben veelal een administratieve of juridische achtergrond. Het verwerken van de gegevens gebeurt op basis van verschillende wetten, waarbij het Internationaal Privaat Recht wel de meest uitdagende is. Binnen de gemeente Helmond hebben we namelijk te maken met 130 verschillende nationaliteiten. Naast het zorgvuldig verwerken van de gegevens, verricht het team ook onderzoek en controle naar de juiste inschrijvingen in de BRP.  Zij houden zich bezig met bestrijding van identiteits- en adresfraude. 

Snijvlak mens en wetten 

Binnen deze afdeling werken collega's die klant- en mensgericht werken en scherp zijn op juridische kaders en wetgeving. Vanuit dit team leer je de organisatie breed kennen en zien we collega’s vanuit deze afdeling doorgroeien binnen de gemeente. Een plek waar veel ruimte is voor ontwikkeling en groei.

Er zijn momenteel geen vacatures. Op de hoogte blijven van vacatures? Meld je aan op het kandidatenportaal!

Uw Reactie
Uw Reactie