- Bestuur
- Raadsvoorstellen RV 154 Tussentijdse zelfanalyse GSB
Raadsvoorstellen RV 154 Tussentijdse zelfanalyse GSB
Documentdatum | 26-06-2001 |
---|---|
Bestuursorgaan | Gemeenteraad |
Documentsoort | Raadsvoorstellen |
Samenvatting |
GEMEENTERAAD VAN HELMOND --VERBETERD EXEMPLAAR-- Bijlage: 154 Raadsvergadering d.d.- 26 juni 2001 B&W d.d.: 5 juni 2001 Dienstlafd.- BDIBC Onderwerp: Rapport Tussenfijdse Zelfanalyse, juni 2001 "Naar een dynamisch evenwichf'Grotenstedenbeleid Heimond Aan de gemeenteraad, Het rapport In maart van dit jaar hebben wij u geïnformeerd over het traject dat Wij voor de tussentijdse zelfanalyse en visitatie zouden doorlopen. Voor u ligt de afronding van de eerste fase, namelijk het zelfanalyserapport. Dit rapport is opgesteld aan de hand van een landelijk opgestelde handreiking, waarbij het voor gemeenten mogelijk was een eigen invulling hieraan te geven. Op het punt van de inhoud en de volgorde hebben wij de handreiking in grote lijnen gevolgd. Wij zijn echter afgeweken van het voorgeschreven aantal pagina's in de hoofdstukken 4 "veiligheid' en 2 "Karakteristiek van Heimond anno 2001". Veiligheid is speerpunt nr. 1 in onze stadsvisie, het is een veelomvattend programma met een veelheid aan projecten. Wij hebben ervoor gekozen om op sommige zaken iets dieper in te gaan en een duidelijk beeld te geven van de complexiteit. Deze inventarisatie wordt ook gebruikt bij de opstelling van het actieprogramma "integraal veiligheidsbeleid". In hoofdstuk 2 geven we een uitwerking van de economische, fysieke, sociale en uitvoeringspijler van het MOP. Wij zouden u in de loop van 2001 en 2002 successievelijk op de hoogte stellen van de vorderingen op deze pijlers. Wij hebben gemeend dit nu voor alle pijlers te doen. Hierdoor bent u in één keer geïnformeerd over de "integrale' stand van zaken. Mede op basis van de reacties van onze partners, die kenbaar maakten dat zij door deze tekst beter inzicht hebben gekregen in de concrete bedoelingen van het GSB, vinden wij het wenselijk om af te wijken van de voorgeschreven lengte. Voor alle duidelijkheid, zoals wij ook in het voorwoord hebben geschreven, is het rapport beslist geen PR verhaal, maar een leermoment voor onze organisatie. Dit werd ook bevestigd in de reacties die wij van derden ontvingen. We hebben met een kritische blik gekeken naar ons eigen functioneren, maar ook zeker de positieve prestaties niet onvermeld gelaten. Communicatie en in- en externe betrokkenheid Op de stellingen en vragen is door zowel u, de burgers, de organisaties als de medewerkers gereageerd en zij zijn verwerkt in met name paragraaf 9.4 en de hoofdstukken 3 en 4. Ze zijn cursief weergegeven. Daarnaast is het concept gestuurd aan de ondertekenaars van de intentieverklaring, regiogemeenten en medewerkers. Ondanks de korte tijd die beschikbaar was het aantal reacties boven verwachting en afkomstig uit alle geledingen. Ook de partners die betrokken zijn bij de uitvoering van projecten en activiteiten op de terreinen van veiligheid en arbeidsmarktbeleid, hebben een actieve bijdrage geleverd aan de totstandkoming van het voorliggende rapport. Tenslotte hebben de stellingen, vragen en conceptrapportages op de internetsite van de gemeente Heimond gestaan en zijn ge@interesseerden in de gelegenheid geweest om hierop te reageren. Hiervan hebben slechts enkele mensen gebruik gemaakt. Gemeenteraad van Heimond blz. 1 Bijlage: 154 Bespreking zelfanalyse rapport; leeswijzer In de commissie SO is met name hoofdstuk 1, 2 (paragrafen 2.2, 2.4 en 2.5), 5 besproken. In de commissies EZOS en WSCP hebben zich met name gericht op hoofdstuk 4 "arbeidsmarktbeleid" en paragraaf 2.1 op respectievelijk het sociaal economische beleid r e egen el en ociaa maatschappelijke beleid (activering uitkeringsgerechtigden). Tenslotte is in de commissie ABA met name hoofdstuk 3 "veiligheid" besproken. Naar aanleiding van de behandeling in bovengenoemde commissies zal extra aandacht geschonken worden aan: - daadwerkelijk keuzes maken en prioriteiten stellen; geen projecten stapelen, - het creëren van werkgelegenheid voor (etnische) minderheden en acties worden ondernoemen in de verbetering van de sociale cohesie; - vraaggericht werken; invulling van participatie van doelgroepen waarvoor het beleid bedoeld is; - de situatie in Binnenstad-Oost; voor zowel de fysieke als sociale kwaliteit van de woonomgeving. Daarnaast zal de zinsnede op pagina 35 van de nota worden verandert in: "Hoewel er sinds de start van het IVB in 1995 op veel fronten aangaande veiligheid veel integraler wordt gewerkt blijkt, zowel voor onze eigen organisatie als voor onze partners en burgers, dat het beleid nog onvoldoende duidelijk is. Dit geldt voor de organisatie, de aansturing en de transparantje van het integrale veiligheidsbeleid'" De reacties op de vragen en stellingen rondom het thema veiligheid worden verder verwerkt in het actieplan integraal veiligheidsbeleid. Wij zullen de commissie stedelijke ontwikkeling in het najaar 2001, aanvullend op de tekst van pagina 57 aan de hand van een casus, een toelichting geven op de meerwaarde van het grotestedenbeleid. Daarnaast zullen wij' u eveneens in het najaar 2001 informeren over relevante landelijke ontwikkelingen met betrekking tot het grotestedenbeleid. Het voorwoord, de inleiding en hoofdstuk 5 vormen een samenvatting van het rapport. Visitatie Na vaststelling van dit rapport zal een "niet gedrukte" versie gestuurd worden naar de B&A groep. Zij verzorgen de voorbereidingen van de visitatie. Vervolgens zullen wij medio augustus aan alle betrokkenen en ook aan u een officieel (waarin de laatste correcties hebben plaatsgevonden, correcte lay-out met foto's, zoals in Stadsvisie n P) exem aar turen. ]t exemp aar za oo p augustus 2001 door de B&A groep verstrekt worden aan de visitatiecommissie. De visitatiecommissie, onder leiding van de heer In het Veld, zal op 10 september een bezoek brengen aan Heimond. Zij zal het zelfanalyserapport gebruiken als basis voor gesprekken op deze dag. Onder meer de fractievoorzitters zullen worden gevraagd om op deze dag aanwezig te zijn en een gesprek met de visitatiecommissie te voeren. De visitatiecommissie zal ingaan op de volgende aspecten: politiek-bestuurlijk leiderschap, organisatorische vermogen (intern en extern), resuitaatgerichtheid en beleidsprestaties en maatschappelijke effecten (zie bijlage). Na afloop van het bezoek stelt de visitatiecommissie een rapport op met daarin uitspraken over de stad ten aanzien van de geleverde beleidsprestaties en over de wijze van uitvoering Over de concrete invulling van de visitatiedag wordt u op korte termijn geïnformeerd. Wij stellen u voor te besluiten conform bijgaand concept-besluit. De adviezen van de commissies stedelijke ontwikkeling, economische zaken, zorg, ouderenbeleid en sport, welzijn, sociale zaken en culturele centrumprojecten en algemene en bestuurlijke aangelegenheden zullen, na ontvangst, voor u ter inzage worden gelegd. Burgemeester en wethouders van Heimond, De burgemeester, Mr. W.J.B.M. van Eik. De secretaris, Mr. A.C.j.M. de Kroon. Gemeenteraad van Heimond blz. 2 Bijlage: 154 BESLUIT De raad van de gemeente Heimond; gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 5 juni 2001, bijlage. 154-, gelet op de bepalingen van de Gemeentewet; besluit: In te stemmen met de inhoud van het rapport "Tussentijdse zelfanalyse, juni 2001 "Naar een dynamisch Evenwichf'. het raDDort toe te zenden aan de visitatiecommissie. Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 26 juni 2001, bijlage 154. De raad voornoemd, De voorzitter, De secretaris, Gemeenteraad van Hetmond blz. 1 |