• Bestuur
  • Raadsvoorstellen RV 154 Tussentijdse zelfanalyse GSB

Raadsvoorstellen RV 154 Tussentijdse zelfanalyse GSB

Documentdatum 26-06-2001
Bestuursorgaan Gemeenteraad
Documentsoort Raadsvoorstellen
Samenvatting

GEMEENTERAAD VAN HELMOND

--VERBETERD EXEMPLAAR--

Bijlage: 154

Raadsvergadering d.d.- 26 juni 2001

B&W d.d.: 5 juni 2001

Dienstlafd.- BDIBC

Onderwerp: Rapport Tussenfijdse Zelfanalyse, juni 2001 "Naar een dynamisch

evenwichf'Grotenstedenbeleid Heimond

Aan de gemeenteraad,

Het rapport

In maart van dit jaar hebben wij u geïnformeerd over het traject dat Wij voor de tussentijdse

zelfanalyse en visitatie zouden doorlopen. Voor u ligt de afronding van de eerste fase, namelijk het

zelfanalyserapport.

Dit rapport is opgesteld aan de hand van een landelijk opgestelde handreiking, waarbij het voor

gemeenten mogelijk was een eigen invulling hieraan te geven. Op het punt van de inhoud en de

volgorde hebben wij de handreiking in grote lijnen gevolgd. Wij zijn echter afgeweken van het

voorgeschreven aantal pagina's in de hoofdstukken 4 "veiligheid' en 2 "Karakteristiek van Heimond

anno 2001". Veiligheid is speerpunt nr. 1 in onze stadsvisie, het is een veelomvattend programma

met een veelheid aan projecten. Wij hebben ervoor gekozen om op sommige zaken iets dieper in te

gaan en een duidelijk beeld te geven van de complexiteit. Deze inventarisatie wordt ook gebruikt bij de

opstelling van het actieprogramma "integraal veiligheidsbeleid". In hoofdstuk 2 geven we een

uitwerking van de economische, fysieke, sociale en uitvoeringspijler van het MOP. Wij zouden u in de

loop van 2001 en 2002 successievelijk op de hoogte stellen van de vorderingen op deze pijlers. Wij

hebben gemeend dit nu voor alle pijlers te doen. Hierdoor bent u in één keer geïnformeerd over de

"integrale' stand van zaken. Mede op basis van de reacties van onze partners, die kenbaar maakten

dat zij door deze tekst beter inzicht hebben gekregen in de concrete bedoelingen van het GSB, vinden

wij het wenselijk om af te wijken van de voorgeschreven lengte.

Voor alle duidelijkheid, zoals wij ook in het voorwoord hebben geschreven, is het rapport beslist geen

PR verhaal, maar een leermoment voor onze organisatie. Dit werd ook bevestigd in de reacties die wij

van derden ontvingen. We hebben met een kritische blik gekeken naar ons eigen functioneren, maar

ook zeker de positieve prestaties niet onvermeld gelaten.

Communicatie en in- en externe betrokkenheid

Op de stellingen en vragen is door zowel u, de burgers, de organisaties als de medewerkers

gereageerd en zij zijn verwerkt in met name paragraaf 9.4 en de hoofdstukken 3 en 4. Ze zijn cursief

weergegeven. Daarnaast is het concept gestuurd aan de ondertekenaars van de intentieverklaring,

regiogemeenten en medewerkers. Ondanks de korte tijd die beschikbaar was het aantal reacties

boven verwachting en afkomstig uit alle geledingen. Ook de partners die betrokken zijn bij de

uitvoering van projecten en activiteiten op de terreinen van veiligheid en arbeidsmarktbeleid, hebben

een actieve bijdrage geleverd aan de totstandkoming van het voorliggende rapport. Tenslotte hebben

de stellingen, vragen en conceptrapportages op de internetsite van de gemeente Heimond gestaan en

zijn ge@interesseerden in de gelegenheid geweest om hierop te reageren. Hiervan hebben slechts

enkele mensen gebruik gemaakt.

Gemeenteraad van Heimond blz. 1

Bijlage: 154

Bespreking zelfanalyse rapport; leeswijzer

In de commissie SO is met name hoofdstuk 1, 2 (paragrafen 2.2, 2.4 en 2.5), 5 besproken. In de

commissies EZOS en WSCP hebben zich met name gericht op hoofdstuk 4 "arbeidsmarktbeleid" en

paragraaf 2.1 op respectievelijk het sociaal economische beleid r e egen el en ociaa

maatschappelijke beleid (activering uitkeringsgerechtigden). Tenslotte is in de commissie ABA met

name hoofdstuk 3 "veiligheid" besproken.

Naar aanleiding van de behandeling in bovengenoemde commissies zal extra aandacht geschonken

worden aan:

- daadwerkelijk keuzes maken en prioriteiten stellen; geen projecten stapelen,

- het creëren van werkgelegenheid voor (etnische) minderheden en acties worden ondernoemen in

de verbetering van de sociale cohesie;

- vraaggericht werken; invulling van participatie van doelgroepen waarvoor het beleid bedoeld is;

- de situatie in Binnenstad-Oost; voor zowel de fysieke als sociale kwaliteit van de woonomgeving.

Daarnaast zal de zinsnede op pagina 35 van de nota worden verandert in: "Hoewel er sinds de start

van het IVB in 1995 op veel fronten aangaande veiligheid veel integraler wordt gewerkt blijkt, zowel

voor onze eigen organisatie als voor onze partners en burgers, dat het beleid nog onvoldoende

duidelijk is. Dit geldt voor de organisatie, de aansturing en de transparantje van het integrale

veiligheidsbeleid'" De reacties op de vragen en stellingen rondom het thema veiligheid worden verder

verwerkt in het actieplan integraal veiligheidsbeleid.

Wij zullen de commissie stedelijke ontwikkeling in het najaar 2001, aanvullend op de tekst van pagina

57 aan de hand van een casus, een toelichting geven op de meerwaarde van het grotestedenbeleid.

Daarnaast zullen wij' u eveneens in het najaar 2001 informeren over relevante landelijke

ontwikkelingen met betrekking tot het grotestedenbeleid.

Het voorwoord, de inleiding en hoofdstuk 5 vormen een samenvatting van het rapport.

Visitatie

Na vaststelling van dit rapport zal een "niet gedrukte" versie gestuurd worden naar de B&A groep. Zij

verzorgen de voorbereidingen van de visitatie. Vervolgens zullen wij medio augustus aan alle

betrokkenen en ook aan u een officieel (waarin de laatste correcties hebben plaatsgevonden, correcte

lay-out met foto's, zoals in Stadsvisie n P) exem aar turen. ]t exemp aar za oo p

augustus 2001 door de B&A groep verstrekt worden aan de visitatiecommissie.

De visitatiecommissie, onder leiding van de heer In het Veld, zal op 10 september een bezoek

brengen aan Heimond. Zij zal het zelfanalyserapport gebruiken als basis voor gesprekken op deze

dag. Onder meer de fractievoorzitters zullen worden gevraagd om op deze dag aanwezig te zijn en

een gesprek met de visitatiecommissie te voeren. De visitatiecommissie zal ingaan op de volgende

aspecten: politiek-bestuurlijk leiderschap, organisatorische vermogen (intern en extern),

resuitaatgerichtheid en beleidsprestaties en maatschappelijke effecten (zie bijlage).

Na afloop van het bezoek stelt de visitatiecommissie een rapport op met daarin uitspraken over de

stad ten aanzien van de geleverde beleidsprestaties en over de wijze van uitvoering

Over de concrete invulling van de visitatiedag wordt u op korte termijn geïnformeerd.

Wij stellen u voor te besluiten conform bijgaand concept-besluit.

De adviezen van de commissies stedelijke ontwikkeling, economische zaken, zorg, ouderenbeleid en

sport, welzijn, sociale zaken en culturele centrumprojecten en algemene en bestuurlijke

aangelegenheden zullen, na ontvangst, voor u ter inzage worden gelegd.

Burgemeester en wethouders van Heimond,

De burgemeester,

Mr. W.J.B.M. van Eik.

De secretaris,

Mr. A.C.j.M. de Kroon.

Gemeenteraad van Heimond blz. 2

Bijlage: 154

BESLUIT

De raad van de gemeente Heimond;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 5 juni 2001, bijlage. 154-,

gelet op de bepalingen van de Gemeentewet;

besluit:

In te stemmen met de inhoud van het rapport "Tussentijdse zelfanalyse, juni 2001 "Naar

een dynamisch Evenwichf'.

het raDDort toe te zenden aan de visitatiecommissie.

Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 26 juni 2001, bijlage 154.

De raad voornoemd,

De voorzitter,

De secretaris,

Gemeenteraad van Hetmond blz. 1

Uw Reactie
Uw Reactie