Raadsnotulen

Documentdatum 11-05-1999
Bestuursorgaan Gemeenteraad
Documentsoort Raadsnotulen
Samenvatting

NOTULEN

ZEVENDE vergadering van de raad der gemeente Helmond, gehouden op dinsdag 1 1 mei

1999 des avonds om zeven uur.

Bij aanvang der vergadering zijn aanwezig de leden: H.F.J. Bekkers, C.J. BethIehern,

J.F.C. Damen, drs. W.M.H. Dams, drs. S. Ferwerda, J.L. Henraat, drs. E.R.M. Hesen, R.A.C.

van Heugten (later), mevrouw B.M. Houthooft-Stockx, mevrouw M.M. Jonkers-Goedhart,

G.T.H. Klaus, W. Klerkx, J.H.J. Kuijpers, J.F.J. Kuypers, mevrouw M.J. Lintermans, S.

Mokadim, T.J. van Mullekom, drs. S.H. Prinsen, W.C.M. Raaymakers, J.L.C. van Rest, M.P.J.

Rieter, F. Rietveld, J.H.J.M. Roefs, J.N.M. van Rooij, L.M.M. Smits, T.J.W. van de Ven,

A.F.H. Wijnen, J.P. Witteveen, S.H. Yeyden en R.A.L. van der Zanden.

Afwezig zijn de leden: mevrouw J.S.A.M. Jurrius-Hakvoort, M. Naourn, drs. G.B.

Praasterink, P.G.M. Tielemans en J.G.M. Verbakel.

VOORáTTER:mr. W.J.B.M. van Elk, burgemeester.

SECRETARIS: mr. A.C.J.M. de Kroon. '

De VOORZITTER opent de vergadering en deelt mede dat bericht van verhindering is

ingekomen van de heren Naoum, Praasterink, Tielemans en Verbakel.

Vervolgens verleent hij het woord aan de heer Ferwerda voor een punt van orde.

Het lid FERWERDA (D66): Voorzitter! Ik meld nu alvast dat ik vanwege te nauwe

betrokkenheid bij het onderwerp, niet zal deelnemen aan de beraadslagingen over het voorstel

onder agendapunt 10.

Het lid VAN ROOIJ (PvdA): Voorzitter! Met betrekking tot agendapunt 10 het volgende.

Ik was verbaasd toen ik de brief van de SWH en stichting HOP las en de namen van de onder-

tekenaars zag. Ik vind dat er sprake is van een mate van belangenverstrengeling, die ik niet kan

accepteren. Ik kan me nog als de dag van gisteren herinneren dat de vertegenwoordigers van D66

een banvloek uitspraken over vertegenwoordigers vanuit de woningbouwvereniging in de raad. Uit

de bedoelde brief kun je duidelijk opmaken dat er sprake is van een belangenverstrengeling. Ik

vind dat een raadslid zich wat terughoudender moet opstellen. Ik kan het niet nalaten deze

opmerking te maken. Ik heb me er echt aan geërgerd.

De VOORZITTER: Dames en heren! Ik zal eerlijkheidshalve zeggen dat het betrokken

onderwerp vanmorgen in het college is besproken. Ook wij hebben geconstateerd dat er sprake is

van een mate van verstrengeling die achterwege zou moeten blijven, omdat wij elkaar anders in

moeilijkheden brengen. Ik vind het verstandig dat de heer Ferwerda aankondigt niet aanwezig te

zullen zijn bij de behandeling van het voorstel onder agendapunt 10.

Aanwiizing van een lid als bedoeld in artikel 16 van het Redernent van orde 1997.

De VOORZITTER trekt nummer 4, zodat eventuele hoofdelijke stemmingen zullen

aanvangen bij het lid Henraat.

2. Voorstel tot het beslissen op een verzoek om subsidie van de Wiikraad Dierdonk op grond van de

Verordening Bestuurliike Participatie (bijlage nr. 98).

1 mei 1999.

3. Voorstel een verklaring van geen bezwaar af te leveren om de burgemeester instaat te stellen de

gemeenschUpelijke regeling distributiekring Helmond op te heffen (bijlage nr. 99).

4. Voorstel tot:

a. vaststelling van de eerste wijziging van de Verordening ot) de Rekeningcommissie 1996

(bijlage nr. 112),

b. benoeming van de heer W. Klerkx tot lid van de Rekeningcommissie.

Zonder stemming wordt overeenkomstig deze voorstellen van burgemeester en wethouders

besloten.

5. VoorStel tot het nemen van een voorbereidingsbesluit voor het terrein:

a. gelegen op de hoek Hortsediik-Europaweg (bijlage nr. 100);

b, gelezen op de hoek Kloosterstraat/Het Buske (bijlage nr. 101).

Het lid RAAYMAKERS (GroenLinks): Voorzitter! Wij gaan akkoord met de voorliggende

voorbereidingsbesluiten. Ik wil een algemene opmerking maken over voorbereidingsbesluiten in

relatie tot de buurt waar ze betrekking op hebben.

Het gaat ten aanzien van het terrein Kloosterstraat om iets ingrijpends. Je ziet als

omwonende iets veranderen. Het doet mij deugd dat onlangs een inspraakavond is georganiseerd,

zodat de omwonenden kennis hebben kunnen nemen van de plannen. Bij het plan rond de Jan van

Goyenlaan, waarvoor wij in maart een voorbereidingsbesluit hebben genomen, is dat niet gebeurd.

Ook daar gaat het om een ingrijpende wijziging van de omgeving. Ik neem aan dat er nog een

informaticavond zal plaatsvinden. Wij pleiten ervoor om, als het gaat om een ingrijpende

wijziging, in een vroeg stadium een informatieavond voor de omwonenden te organiseren, zodat

eventuele reacties kunnen worden meegenomen bij het nemen van een voorbereidingsbesluit.

Het lid SMITS (Hetmondse Belangen): Voorzitter! Wij sluiten ons aan bij de opmerking

van de heer Raaymakers. Wij hebben van het college opheldering gevraagd met betrekking tot de

situatie rond de Jan van Goyenlaan/Hobbemalaan.

Het lid RIETER (Helmondse Belangen): Voorzitter! Door omstandigheden heeft onze partij

noch de commissievergadering SO noch de informatieavond van donderdag 6 mei kunnen

bijwonen. Wij willen daarom thans van de gelegenheid gebruikmaken om een korte reactie te

geven.

Helmondse Belangen is er blij en verheugd over dat er ook in de wijk Stiphout een

woonvoorziening voor ouderen gaat komen. Volgens ons beschikken inmiddels alle wijken van

Helmond, op Dierdonk na, over een of meerdere (kleine of grotere) woonvoorzieningen voor

ouderen. Een achterstand die de wijk Stiphout heeft op andere wijken, is daarmee eerdaags

voorbij.

Ten aanzien van de gekozen locatie willen wij het volgende mededelen. Feitelijk zouden

wij blij moeten zijn. omdat er eindelijk schot komt in het wegwerken van de onooglijke situatie in

de Dorpsstraat. Tegelijkertijd moeten wij jammerlijk constateren dat een van de laatste monumen-

tale boerderijen - nota bene in de Dorpsstraat van een van de voormalige dorpskernen - moet

wijken voor een project. Het project is op zichzelf natuurlijk een aanwinst voor Stiphout. Hier ligt

echter wederom een bewijs van het feit dat de gemeente liever dergelijke projecten ambieert dan

over te gaan tot behoud en hergebruik van monumentale panden. De tijd heeft ons inmiddels

geleerd dat dit bijna een normale gemeentelijke procedure aan het worden is en dat zelfs

vertragende acties van eigenaren, die uiteindelijk leiden tot verval en sloop van zulke beeldbepa~

lende gebouwen, achteraf worden beloond. Daar wij echter vanavond niet over het bouwplan

besluiten, maar slechts beslissen over het nemen van een voorbereidingsbesluit om op de locatie

een woonvoorziening voor ouderen mogelijk te maken, zal Helmondse Belangen zich positief over

liet voorstel uitspreken. Wel spreken wij van onze zijde de - wellicht ijdele - hoop uit dat er nog

een poging zal worden ondernomen om de monumentale boerderij in het plan te betrekken.

Hedenmorgen hen ik ter plaatse geweest en heb letterlijk met mijn neus tegen de gevel gestaan.

Ondanks het feit dat je door het dak heenkijkt, is het muurwerk nog in een zeer goede staat. De

boerderij zou een schitterende dorpscombinatie, Stiphout meer dan waardig, kunnen vormen met

de ertegenover liggende rijksmonumenten (kerk en pastorie).

-3- 1 1 mei 1999.

Het plan voorziet gelukkig in het behoud van de monumentale boom aan de Dorpsstraat-

zijde, de enige boom in Helmond die vooralsnog op de landelijke bornenlijst voorkomt. Als je de

huidige tekening ziet, dan valt echter op dat de geplande voorgevel tegen de stam van de boom

aan staat. Op de informatieavond is overigens toegezegd dat er een onderzoek komt, zodat er

rekening kan worden gehouden met het wortelstelsel. Graag worden wij daarvan op de hoogte

gehouden.

Het lid mevrouw JONKERS-GOEDHART (wethouder): Voorzitter! Wij hebben de

gewoonte altijd inspraak- en informatieavonden te houden. In de situatie van de Jan van Goyen-

laan hebben die niet plaatsgevonden, omdat ik zowel vanuit het projectbureau als vanuit Woon-

partners de geruststellende geluiden hoorde dat de plannen bekend zouden zijn bij de omwonenden

en dat inspraak- en informatiea onden in dit geval niet nodig zouden zijn. Ik zal me het nooit

meer laten overkomen dat er geen informatie- en ïnspraakavond wordt georganiseerd. Dan krijg je

immers een nasleep á la deze.

Ik zal me zelf in de communicatie voegen ten aanzien van de Jan van Goyenlaan. Ik

begrijp dat die op dit moment niet zo geweldig soepel verloopt. Ik hoop de situatie tot een goed

einde te brengen. De raad weet dat het niet de gewoonte van deze wethouder is om slordig om te

gaan met de communicatie met omwonenden. Ik vind het overigens jammer dat de zaak aan het

escaleren is. De reden daarvoor ontgaat mij. Ik zal ingrijpen in de situatie.

Ik ga van harte mee met het betoog van de heer Rieter inzake monumentale panden, maar

wij hebben het hier toch echt over een bouwval. De ontwikkelingen die op stapel staan, zijn heel

gewenste ontwikkelingen, zowel waar het gaat om de combinatie van koop- en huurappartemen-

ten, in combinatie met zorg, als waar het gaat om de vormgeving. Tijdens de informatieavond in

Stiphout zat de zaal bomvol (zo'n 250 mensen). Drie aanwezigen maakten zich bezorgd om de

tulpenboom. De overige aanwezigen zouden zich het liefst ter plekke hebben ingeschreven.

Door Adriaans Projectontwikkeling is bevestigd dat ze uiterst zorgvuldig zal omgaan met

de tulpenboom. Men heeft Pius Floris in de arm genomen om, voordat er gebouwd gaat worden,

een situatieschets van de huidige toestand te maken. De boom zal met alle zorg omringd worden.

De boom komt niet tegen de gevel aan te staan, doordat de plannen inhouden dat er drie

bouwlagen komen, die terugwijken.

Zonder stemming wordt overeenkomstig de voorstellen van burgemeester en wethouders

besloten.

(Het lid Van Heugten komt, te 19.12 uur. ter

vergadering.)

Voorstel tot aankoop van grond met opstallen van J. Gimenez Loriente te Helmond (bijlage nr.

102).

Het lid RIETER (Hetmondse Belangen): Voorzitter! Ik wil een opmerking maken met

betrekking tot de punten 6, 7 en 8. Wij zijn benaderd door enkele particuliere woningeigenaren

die zich afvragen hoe het zit met de leefbaarheid in de'omgeving van de panden. De panden

worden gekocht door de gemeente en moeten straks leeg opgeleverd worden. Wat gaat de

gemeente met die panden doen'?

Het lid mevrouw JONKERS-GOEDHART (wethouder): Voorzitter! Als de panden gekocht

zijn, draag ik ze over aan collega Hesen, die ze bij de uitwerking van de herstructurering zal

betrekken. Wij moeten de panden verwerven op het moment dat de plannen nog niet helemaal

concreet zijn. In de tussentijd zullen wij ervoor zorgen dat daar geen narigheid gebeurt, zoals wij

gewend zijn te doen.

Zonder stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders

besloten.

7. Voorstel tot aankoop van grond met opstallen van de heer F.J.M. van der Steen te Helmond

(bijlage nr. 104).

-4- 1 1 mei 1999.

8. Voorstel tot aankoop van grond met opstallen van de heer H.J.M. Pansier te Zeeland (biilage nr.

10-5)-

Zonder stemming wordt overeenkomstig deze voorstellen van burgemeester en wethouders

besloten.

9. Voorstel tot vaststelling van de Reg7elinz behandeling klachten wegens onverantwoorde beïnvloe-

ding, van de coneurrentieverhoudingen bij de uitvoering van de Wet inschakeling werkzoekenden

(biilage nr. 106).

Het lid FERWERDA (D66): Voorzitter! Wie zit er in de klachtencommissie'?

Het lid PRINSEN (wethouder): Voorzitter! De leden van de klachtencommissie worden

benoemd door het RBA. Ik neem aan dat er benoemingen vanuit werkgevers- en vanuit werk-

nenierszijde plaatsvinden. zodat de klachten goed beoordeeld kunnen worden. Ik weet niet wie

feitelijk deel van de commissie uitmaken. Als de heer Ferwerda daar prijs op stelt, dan zullen wij

informatie terzake toesturen.

Zonder stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders

besloten.

10. Voorstel met hetrekkinz tot de invulling van beroepsmatige ondersteuning peutersneelzalen (biilage

nr. 1 1 3).

(Tijdens de behandeling van dit voorstel is het lid

Ferwerda niet in de zaal aanwezig.)

Het lid RIETER (Helmondse Belangen): Voorzitter! In de raadsbijlage wordt gesproken

over het goede overleg met stichting HOP en de SWH. Recentelijk kregen wij echter een brief van

stichting HOP en de SWH die anders doet vermoeden. Wij zouden hierop graag een toelichting

van de wethouder hebben. Misschien geeft de brief reden om het voorstel nogmaals te agenderen

voor de commissie. Binnen de fractie bestond de indruk dat bepaalde zaken nogal tegenstrijdig

waren.

Wij vragen aandacht voor de vele vrijwilligers die de afgelopen jaren/decennia verantwoor-

delijk zijn geweest voor het peuterwerk. Wij hopen niet dat vrijwilligers móeten afvloeien, i-naar

dat. als zij dat willen, zij ook in de geprofessionaliseerde situatie hun steentje kunnen bijdragen.

De raadsbijlage is daarover niet helemaal duidelijk.

Hoe staat het met het onderzoek naar het functioneren van de SWH, omdat dit van invloed

kan zijn op het peuterwerk? Wij hebben begrepen dat het onderzoeksrapport uit Groningen

inmiddels binnen is en circuleert op het stadskantoor. Ik hoop dat de raad daar al dan niet

vertrouwelijk spoedig over zal worden geïnformeerd, al was het maar in het licht van de

aanstaande voorjaarsnota.

Het lid RIETVELD (GroenLinks): Voorzitter! Na het lezen van de raadsbijlage, had ik

weinig problemen met het voorstel. Ik werd wat op een ander been gezet door de brief val]

stichting HOP, waar ik informatie over heb ingewonnen. Volgens mij is er niet zoveel sprake van

een probleem.

In de raadsbijlage staat dat het beschikbare budget aan stichting HOP ter beschikking wordt

,jesteld. Daar hebben wij geen probleem mee, als de mensen vervolgens bij de SWH worden

aangehaakt. Daar gaat het stichting HOP volgens mij om.

Ik heb de indruk dat het om een storm in een glas water gaat en dat het met name om

communicatiestoornissen gaat tussen de mensen binnen de SWH en de mensen binnen stichting

HOP. Misschien speelt ook het college daar een rol in. Als dat zo is, hoor ik dat graag.

Het lid RIETER (Heimondse Belangen): In de brief wordt bijvoorbeeld gewezen op cel]

verschil tussen 255 uur en 510 uur. Dat is toch iets meer dan een communicatiestoornis,

Het lid RIETVELD (GroenLinks): Dat klopt, maar ik heb inmiddels van ambtelijke zijde

-5- 1 1 mei 1999.

begrepen dat de cijfers die stichting HOP geeft, kloppen. Daarover bestaat overeenstemming. Het

gaat dan ook om een kleinigheid die ik hier niet wil noemen.

Het lid YEYDEN (PvdA): Voorzitter! Wij juichen het enorm toe dat de peuterspeelzalen

geprofessionaliseerd worden. Wij zetten een vraagteken bij de uitbreiding met ~-functionaris-

sen. Ons is niet duidelijk wat de taken zullen zijn van deze functionarissen en wat de meerwaarde

ervan zal zijn. Wij vinden het een goede zaak dat er MBO'ers aangesteld worden. De meerwaarde

van een HBO-functionaris is ons op dit moment nog niet duidelijk. Wij zien graag dat een

duidelijke taakomschrijving aan de commissie wordt voorgelegd.

De brief van stichting HOP en de SWH stelt ons voor de nodige vraagtekens. Collega Van

Rooij heeft daar al een opmerking over gemaakt. Ik neem aan dat de wethouder daarover iets

zegt.

Het lid HENRAAT (SDH): Voorzitter! Wij stellen voorop dat het hier gaat om de peuters.

Die zijn voor ons het belangrijkste. Het is een goede zaak dat de professionalisering van het

peuterspeelzaalwerk is doorgevoerd. Het is fijn om gehoord te hebben dat ook de mensen die al

jarenlang als vrijwilliger in de peuterspeelzalen meewerken, blijven meedraaien. De kennis van

deze mensen is behouden gebleven.

Ik wil ingaan op de laatste stelling in de brief van de SWH en stichting HOP. Wij hebben

er in principe niets op tegen om vandaag niet uit te spreken dat over drie jaar de beroepskrachten

ondergebracht moeten worden bij stichting HOP. Er kan in korte tijd zoveel veranderen.

Het lid PRINSEN (wethouder): Voorzitter! Ik ben blij dat er brede steun is voor het

voorstel dat voorligt, afgezien van de commotie die is ontstaan over de brief die is ondertekend

door de directeur van de SWH en de voorzitter van stichting HOP.

Najaar 1997 is het project professionalisering peuterspeelzaalwerk ingezet. Het bedrag van

f 300.000,-- dat dit jaar is gevoteerd, betreft dan -ook een vervolgstap. Globaal is door de vorige

raad de keuze gemaakt om verder te professionaliseren in de pluszalen (zalen die ook in het

onderwijskansbeleid een rol spelen), in tegenstelling tot de overige peuterspeelzalen.

Het mag duidelijk zijn dat bij het aanstellen vorig jaar van de eerste beroepskrachten op

vijf peuterspeelzalen rekening is gehouden met de vrijwilligers. Voor de vrijwilligers is een

overgangsregeling getroffen. Geen enkele vrijwilliger komt op straat te staan. In Helmond zijn

ongeveer 220 vrijwilligsters dagelijks of drie, vier keer per week actief in het peuterspeelzaal-

werk. Het gaat voor de vijf speelzalen waarin is geprofessionaliseerd, maar om een relatief gezien

klein aantal vrijwilligsters, die zeker niet aan de kant zijn gezet. Er is een overgangsregeling voor

de vergoeding geweest. Gezien het grote aantal vrijwilligsters in Helmond, denk ik dat deze

vrijwilligsters binnen één of twee jaar wel geherplaatst zijn. Overigens is er een aantal vrijwillig-

sters dat vorig jaar heeft meegedaan in de procedure om als MBO-beroepskracht aangesteld te

kunnen worden.

Over de uitbreiding met de HBO-functionarissen is vrij intensief gediscussieerd met zowel

de SWH als stichting HOP. Die discussie betrof de vraag of er nog behoefte zal zijn aan

ondersteuning door ~-functionarissen, als in de , OVG-pluszalen MBO-beroepskrachten

werkzaam zijn. Die discussie heeft opgeleverd dat de behoefte aan ondersteuning blijft bestaan, al

was het maar omdat die ondersteuning niet alleen gericht is op de begeleiding van de MBO-

beroepskrachten, maar ook betrekking heeft op het feit dat bijvoorbeeld in de binnenstad nog maar

30% of 40% van de allochtone peuters wordt bereikt. Dat betekent dat nog niet de helft van de

peuters gebruikmaakt van de voorziening. Dat betekent dat er nogal wat inspanningen in de

richting van de ouders verricht moeten worden (werving, ouderavonden, begeleiding vrijwilli-

gers). Daar zijn de HBO-uren voor bedoeld. Ik heb er geen probleem mee om een en ander in de

commissie terug te laten komen.

Over het onderzoek inzake de SWH is een rapport uitgebracht. De heer Rieter refereert

daaraan. Dit rapport is intern in procedure. Ik heb afspraken gemaakt met het bestuur van de

SWH over de wijze waarop wij omgaan met het rapport. Zowel het bestuur van de SWH als het

college dient een standpunt in te nemen over het rapport. Wij zullen een standpunt innemen bij het

rapport dat er ligt. Via het college komt dit in de commissie aan de orde. Dit zal niet lukken v()()i-

de voorjaarsnota (hopelijk wel voor de zomervakanties.

Voorts wil ik ingaan op hetgeen de heer Rietveld omschrijft als een storm in een glas

water. In het college hadden wij het gevoel dat het onderhand een tornado in een jeneverglas aan

1 1 mei 1999.

-6-

het worden is. De brief van de SWH en stichting HOP verbaasde ons hogelijk. Ik heb me eraan

geïrriteerd. Het is allereerst belangrijk om zeer zorgvuldig om te gaan met belangenverstrengeling.

Dat is ieders eigen verantwoordelijkheid. Die wordt nu ook genomen. In de tweede plaats zijn wij zeer

verbaasd, vanwege het feit dat wij een verwijt krijgen met betrekking tot de gang -van zaken rond de

circonrapportage. Wij hadden de afspraak gemaakt om de circonrapportage inzake de vormgeving van

het voorschoolse beleid in de commissie af te wikkelen in samenhang met het aan de orde zijnde

voorstel. In januari komen de SWH en stichting HOP in dezelfde personen die nu de brief

ondertekenen, bij mij met het klemmende verzoek - daar de SWH, stichting HOP en het

onderwijskansbeleid anders niet vooruit kunnen - om voorliggend voorstel te behandelen vóórdat de

circonrapportage aan de orde is. De commissie schaart zich in meerderheid achter dat verzoek. Er

wordt geen spreekrecht gevraagd, noch door de SWH noch door stichting HOP. Als dan een dag voor

de raadsvergadering een brief in huis valt - ondertekend door dezelfde mensen die n-áj in januari

benaderd hebben om de zaak te ontkoppelen (wat ik bij dezen doe) - met het vriendelijke verzoek het

voorstel wél te combineren met de circohrapportage, dan moet ik zeggen dat het mij voor de grootste

welzijnsorganisatie in deze stad af en toe wat te benauwd wordt. Ik hoop dat wij te zijner tijd met

elkaar nog een heel positieve discussie kunnen krijgen over het rapport van PVK.

Wij hadden een akkoord met de stichting HOP, zij het niet met het bestuur maar met de

beroepskrachten (het gaat dus niet om een communicatiestoornis met het college, maar kennelijk

intern). Er was een akkoord om de zaak op de voorgestelde manier af te werken en het budget over te

hevelen naar stichting HOP. Dat had een praktische reden. Wij doen aan budgetfinanciering. Het is

voor ons daarom heel lastig om uit te zuiveren wie welk geld zou rn-oeten krijgen. Het akkoord had

twee voordelen. De vrijwilligersvergoedingen worden sowieso rechtstreeks aan de aangesloten

peuterspeelzalen uitbetaald. Dat loopt niet via de SWH. Het zou bovendien een aardige gelegenheid

zijn voor stichting HOP om op inkoopbasis voorlopig bij de SWH de uren in te kopen. Het gaf

tegelijkertijd iets aan over - zonder daarover een einduitspraak te doen - de verhouding tussen de SWH

en stichting HOP. Kennelijk lopen daar te veel dingen door elkaar. Ik denk dat het goed is om die

dingen eens uit elkaar te trekken, zodat het voor iedereen helder wordt hoe de vork aan de steel steekt.

De brief heeft enigszins kwaad bloed gezet. U weet: deze wethouder wordt niet gauw kwaad,

maar als hij kwaad wordt, dan...

Ten aanzien van de 255 uur gaat het inderdaad om een correctie. In de blauwe nota (uit de

vorige raadsperiode) is er sprake van 50% uitvoering en 50% begeleiding. In het totale plaatje praatje

dan ook inderdaad over 5 1 0 uur.

Het lid HENRAAT (SDH): Voorzitter! Wij hebben als raad middelen beschikbaar gesteld voor

de professionalisering, om daarmee de peuters te kunnen bereiken, die tot nu toe moeilijk te bereiken

waren. Hoe kun wij straks nagaan of die inderdaad bereikt worden?

Het lid PRINSEN wethouder): In het kader van het onderwijskansbeleid heeft de raad als

speerpunt aangegeven de voorschoolse periode. De professionalisering van het peuterspeelzaalwerk

past in het kader van de voorschoolse periode. Dit verhaal is dan ook terug te vinden in het

onderwijskansenplan. Voorligt een nadere uitwerking, waarbij het gaat om de kwaliteit van het peuter-

speelzaalwerk, met name in de achterstandswijken, waar professionalisering het hardste nodig is. Dit

strekt alleen maar tot doel om zoveel mogelijk kinderen te bereiken en tegelijkertijd de

startkwalificatie aan de onderkant (voor de start van de basisschool) zo optimaal mogelijk te maken.

Het lid VAN ROOIJ (PvdA): Voorzitter! Ik vind dat de wethouder zich heel tactisch en netjes

opstelt. Ik constateer echter het betreurenswaardige gegeven dat een brief die is verzonden aan de

gemeenteraad, berust op onwaarheden. Ik begrijp van de wethouder dat er afspraken gemaakt zijn, die

nu herroepen worden. In de brief wordt de stelling betrokken als zou de gemeente dit hebben gedaan.

Het omgekeerde is juist het geval.

Ik betreur ten zeerste dat de heer Ferwerda zich in de belangenverstrengeling mengt. Ik erger

me er bijzonder aan. Ik heb begrip voor het antwoord van de wethouder, maar de constatering dat de

brief in strijd is met de feiten, wil ik hier hardop uitspreken.

Het lid YEYDEN (PvdA): Voorzitter! De antwoorden van de wethouder waren bevredi-

-7- 1 1 me'] 1999.

gend. Wij zijn voorstander van een goede professionalisering van stichting HOP. Die moet niet

plaatsvinden achterop het bagagerek van de SWH. Er moeten harde afspraken over gemaakt

worden dat stichting HOP op termijn volledig geprofessionaliseerd wordt. Wij hebben er geen

goede ervaring mee dat beroepskrachten functioneel op een bepaalde plek zijn en hiërarchisch

ergens anders aangehaakt zijn. De juiste kwaliteit komt er dan niet uit.

Het lid RIETVELD (GroenLinks): Voorzitter! Ik draai al een tijd mee op welzijnsgebied in

Helmond. Ik stoor mij uitermate aan de vele keren dat het woord "communicatie` valt in relatie

tot de SWH. Ik hoop dat wij de discussie met de SWH goed kunnen voeren. Wij hebben niet voor

niets een onderzoek laten uitvoeren. Ik ben er bezorgd over. Ik doe een oproep aan de directeur

van de SWH en zijn bestuur om zich zo goed mogelijk op te stellen. Wij hebben heel veel meer te

doen in de stad dan ons bezighouden met communicatieproblemen.

Het lid PRINSEN (wethouder) Voorzitter! Ik deel met de heer Rietveld de bezorgdheid

over de communicatie i-net en in de SWH. Het is niet de eerste keer dat zich communicatieproble-

men voordoen. Het is vaak lastig werken als de communicatielijnen niet helder en transparant zijn,

ook voor een wethouder die ervan uitgaat dat er afspraken gemaakt zijn. Ik werk met vele

instellingen in en buiten de stad. De SWH is een heel lastige. Ik hoop dat het advies in de

rapportage op dit punt wat lucht kan geven.

De heer Van Rooij merkt op dat ik tactisch reageer op de brief. Ik ben inderdaad niet op

alle onderdelen ingegaan. Er staan een paar pertinente onwaarheden in. De directeur van de

instelling had bij een raadslid kunnen navragen dat het niet voor de hand ligt om via een laatste

brief te verzoeken een raadsbesluit aan de raad voor te leggen dat anders luidt dan in de stukken

staat.

Op termijn beogen wij een afzonderlijke stichting die het peuterspeelzaalwerk beheert (25

speelzalen, waarvan er 7 bestuurd worden door de SWH). Naarmate die stichting meer body

krijgt, zal dat betekenis hebben voor de wijze waarop de voorschoolse periode binnen de SWH

wordt ingevuld. Ik ben het met de heer Yeyden eens dat het over en weer detacheren in deze

situatie af en toe tot de nodige onduidelijkheid leidt, omdat er een vermenging van belangen

plaatsvindt door mensen die gedetacheerd vanuit de ene instelling ten behoeve van een andere

werken.

Zonder stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders

besloten.

(Het lid Ferwerda neemt zijn zetel wederom in.)

1 1. Voorstel tot het aangaan van een grondtransactie met de heren F.J.J.J. en C.J. Bloemers te

Helmond (biila@ze nr. 114).

Het lid KLAUS (SP): Voorzitter! Er is over dit voorstel advies gegeven door de commissie

economische aangelegenheden, financiën en personeel. Had de commissie stedelijke ontwikkeling

geen advies moeten geven'?

Het lid mevrouw JONKERS-GOEDHART (wethouder): Voorzitter! Het grondbedrijf is

verantwoordelijk voor de aankoop. Waar het gaat om de verkoop van bedrijventerreinen, is de

wethouder economische aangelegenheden in beeld. Hier betreft het bovendien een ruil. Wij

hebben er in dit geval dan ook voor gekozen de economische kant te laten prevaleren.

Zonder stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders

besloten.

12. Voorstel tot vaststelling van:

a. de eerste wijziging van de Verordening onroerende-zaakbelastingen 1999;

b. de tw ede wijziging van de Legesverordening 1999;

c. de eerste wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van parkeerbelastinLyen

1998;

d. de eerste wijzizins@ van de Verordening op de heffing en de invordering van de riooirechten

1999,

1 1 mei 1999.

-8-

e. de eerste wijziging van de Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffen~

heffing en reinigingsrecht 1999 (hi*lage nr. 1161.

13. Voorstel tot vaststelling van het plan van scholen voor basisonderwijs 2000-2003 (binlage nr. 1 18).

Zonder stemming wordt overeenkomstig deze voorstellen van burgemeester en wethouders

besloten.

14. Voorstel tot vaststelling van de tweede wijziging van de Verordening voorzieningen huisvesting

onderwijs 2erneente Helmond (bijlage nr. 119).

Het lid VAN REST (CDA): Voorzitter! Ik heb begrepen dat in de commissie naar

aanleiding van voortiggend voorstel een discussie is gevoerd over de onderwijshuisvesting in

Brouwhuis. Het doet onze fractie deugd, ook gezien de acties onzerzijds die reeds in de vorige

raadsperiode ondernomen zijn, dat het punt onderwijshuisvesting Brouwhuis voor de volgende

corninissievergadering is geagendeerd. Wij gaan overigens akkoord met het voorstel.

Het lid RAAYMAKERS (GroenLinks): Voorzitter! Wij gaan akkoord met de tweede

wijziging van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Heimond. Deze

betreft standaardeorrecties.

Tijdens de commissievergadering van 22 april waren naar aanleiding van voorliggend

voorstel Brouwhuis en Dierdonk met elkaar in concurrentie, terwijl Dierdonk daarna nog eens

apart. naar aanleiding van het advies inzake het vestigen van een dependance, aan de orde kwam.

Ik vroeg mij af waarom de kwestie van de onderwijshuisvesting in Dierdonk voor de vergadering

van vandaag niet geagendeerd was. Ik heb hierover informatie ingewonnen. Wethouder en

ambtenaar hebben toen gezegd dat, als er vanavond.in de raad niets negatiefs over Dierdonk wordt

gezegd, morgen bericht kan worden dat de actie voor werving van leerlingen kan starten. De

formaliteit komt dan in de raad van juni aan de orde.

In het verslag van de commissievergadering staat: "Als de commissie positief adviseert en

de raad op 1 1 mei met het voorstel instemt, kan het schoolbestuur op 12 mei officieel starten. De

commissie kan instemmen met het voorstel in de notitie (nr. 4): het bestemmen van twee tot vier

lokalen van de schoolwoningen van de dependance voor openbaar onderwijs. `

De kwestie Dierdonk is niet geagendeerd. Ik doe een beroep op de wethouder om

duidelijkheid te scheppen. De commissie heeft een unaniem positief advies afgegeven. Kennelijk

heeft de wethouder ervoor gekozen het voorstel, in combinatie met eventuele andere wijzigingen

van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Helmond, te agenderen voor

de raadsvergadering van juni. Klopt het inderdaad dat met de aanstaande besluitvorming morgen] J@

de bestuurscommissie openbaar onderwijs Helmond en basisschool De Bundertjes kunnen starten

met de werving'? De tijd dringt. Volgens planning zijn de schoolwoningen op 1 augustus klaar. Op

23 augustus moet de school gaan draaien. Er is alle belang bij dat op een goede manier kali

worden geworven. GroenLinks heeft er vertrouwen in dat, als de wethouder mijn vraag bevesti~

"end beantwoordt, het openbaar onderwijs een goede start kan maken.

W

Het lid KUYPERS (Ondernemend Helinond): Mijnheer de voorzitter! Komt de onderwijs-

huisvesting Brouwhuis terug in de commissie, zoals de heer Van Rest zei'? Dat staat niet in de

stukken.

Het lid BETHLEHEM (wethouder): Voorzitter! Ondanks het feit dat wij getracht hebben in

de commissie de zaak duidelijk te behandelen, bestaan er misverstanden.

In de commissie hebben wij het onderwerp bewust in drie delen behandeld:

1 De technische wijziging in liet kader van de wetswijzigingen;

2 School Brouwhuis heeft gebruikgemaakt van het spreekrecht om in de commissie haar

probleem voor wat betreft cie huisvestingsverordening naar voren te brengen;

3 Het probleem Dierdonk, waarbij wij dependancevorming vanuit De Bundertjes in Dierdonk

mogelijk zouden maken, als de commissie positief zou adviseren.

Op punt 1 werd in de commissievergadering geen commentaar geleverd.

Ten aanzien van Brouwhuis hebben wij gezegd dat de commissie voornemens was met een

positieve blik naar de problemen van de school te kijken en dat ze vervolgens in positieve zin naar

1 1 mei 1999.

-9-

de verordening wilde kijken. Wij wilden alle informatie terzake bij elkaar zoeken. In de commis-

sie hebben wij dan ook geadviseerd het onderwerp voor de vergadering van 20 mei op de agenda

te plaatsen.

Wij hadden de verordening feitelijk kunnen aanpassen aan de situatie in Dierdonk. Gezien

de discussie die omtrent Brouwhuis wordt gevoerd en de intentie van de commissieleden orn ook

richting Brouwhuis mogelijk positief naar de verordening te kijken, heb ik in de commissie

voorgesteld alles naar de volgende vergadering door te schuiven. Naderhand hebben wij echter

alsnog besloten de technische wijziging voor de raadsvergadering van vanavond op de agenda te

plaatsen. Afwachtend de discussie over Brouwhuis zullen wij de derde wijziging van de verorde-

ning in één keer goed doen en aanpassen aan de plaatselijke situatie. Daarbij zullen wij de

verordening voor Dierdonk aanpassen en deze mogelijk aanpassen voor Brouwhuis, mocht de

commissie dit nodig achten. De beslissing daarover is een maand uitgesteld.

Bij de heer Raaymakers bestond zorg over de situatie rond de school in Dierdonk. Ik ben

namens de raad voorzitter van de besiuurscommissie openbaar onderwijs. Men mag van mij

aannemen dat de trein al loopt, mede gezien de uitkomst van de commissievergadering. De raad

krijgt van mij de verzekering dat de procedure die wij nu volgen, zeker geen vertraging zal

opleveren voor de dependancevorming in Dierdonk. De zaak kan nu formeel afgewerkt worden.

Men heeft waarschijnlijk al in de krant gelezen dat de eerste avond al gepland is op 25 mei. Die

kan wat ons betreft doorgaan.

Zonder stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders

besloten.

15. Voorstel tot vaststelling van de Subsidieverordening millenniumfestiviteiten (bijlage nr. 1 10).

Zonder stemming wordt overeenkomstig dit voorstel van burgemeester en wethouders

besloten.

i 6. Voorstel tot vaststelling van de Verordening betrekking hebbend op het overleg lokaal sportbeleid

Helmond 1999 (bijlage nr. 103).

Het lid WIJNEN (SDH): Voorzitter! In de bijlage staat dat er gezocht wordt naar een pand

in het centrum van onze stad. Ik hoop dat men hierbij denkt aan de rand van het centrum, want er

zitten al genoeg uitzendbureaus e.d. op de Markt. Wij zien daar liever winkels.

Het lid BETHLEHEM (wethouder): Voorzitter! Uiteraard zal het zoeken van huisvesting

plaatsvinden in overleg met de nieuw te benoemen sportraadsleden. Ik heb begrepen dat men

vooral naar het huidige pand van de Vrijwilligers Centrale gekeken heeft. Dat wil overigens niet

zeggen dat dit inderdaad wordt betrokken.

Het lid WIJNEN (SDH): Voorzitter! Wij kunnen sturen. Iedereen wil natuurlijk midden in

het centrum zitten, maar er kan ook een goed punt in de nabijheid gezocht worden, dat niemand

stoort. Ik zie op de Markt liever een winkel, dan weer een kantoor erbij.

Zonder stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders

besloten.

17. Voorstel tot vaststelling van de Telecommunicatieverordening gemeente Helmond 1999 (biila@@e nr.

11-5).

Het lid KUYPERS (Ondernemend Helmond): Mijnheer de voorzitter! Onze fractie mist

enkele zaken, die summier in de modelverordening van de VNG en het Staatsblad wel zijn

opgenomen.

In haar modelverordening geeft de VNG in artikel 5.2, vierde lid, aan dat de gemeenteraad

in ieder geval bij verordening regels dient vast te stellen voor o.a. de wijze van uitvoering en

onderhoud. Vooral waar het gaat om de zogenaamde trafo- of relaishuisjes missen wij in de

gemeentelijke verordening spelregels met betrekking tot plakvervuiling en graffiti. Wij verzoeken

het college de verordening op dit punt aan te passen.

1 1 mei 1999.

~10-

in onze gemeentelijke verordening zijn geen bepalingen opgenomen in verband met de

coördinatieplicht. De verplichting inzake kabelgoten is niet overgenomen.

Met betrekking tot de horizonvervuiling (de plaats van masten bijvoorbeeld) zijn er geen

richtlijnen genoemd. Wij verzoeken het college dan ook te willen nagaan of ten aanzien van het

plaatsen van masten binnen onze gemeente op andere manieren richtlijnen juridisch hard zijn

vastgelegd.

Het lid HESEN (wethouder): Voorzitter! Wij hebben niet alle bepalingen uit de VNG-

i-nodelverordening overgenomen. Dat heeft te maken met het feit dat er in Helniond voorzieningen

zijn op het gebied van bijvoorbeeld de verwijdering van graffiti.

Voor wat betreft de masten kennen wij een gedragslijn. Wij maken een afweging, die

eigenlijk gebaseerd is op de uitspraken van het Europese Hof voor de Rechten van de Mens. Die

houden in dat de vrije toegankelijkheid van informatiestromen gegarandeerd dient te worden. In de

uitspraken is vastgelegd dat een maximummasthoogte van 15 m is toegestaan.

Het lid RIETER (Helmondse Belangen): Voorzitter' Ik heb gisteren een mast val] 15 in

gezien die uitschuift. Dan wordt de mast 20 tot 30 m. De mast is door de gemeente goedgekeurd.

Het lid KUYPERS (Ondernemend Heimond): Voorzitter! Ik had gevraagd naar de

coördinatieplicht. Het gebeurt nog wel eens in Helniond dat de ene week een gleuf wordt

gegraven voor kabels en de week daarna een gleuf wordt gegraven voor een andere leiding. Er

wordt in de verordening niet op ingegaan. Dit punt had in de verordening opgenomen kunnen

worden. Ondernemend Helmond heeft ooit het voorstel gedaan kabelgoten te leggen, waardoor liet

mogelijk is door één goot verschillende kabels te trekken.

Voor wat betreft de masten gaat het mij niet zozeer om de hoogte, alswel om het feit dat

die soms geplaatst worden op plekken waar ze visuele vervuiling veroorzaken.

Het lid HESEN (wethouder): Voorzitter! Op dat laatste punt heeft de heer Kuypers gelijk.

Overigens is het zo dat wij ons houden aan regelgeving die aanwezig is. Voor een uitschuitbare

mast die geplaatst is en niet conform de aan ons aangereikte tekening is uitgevoerd, krijgt men een

aanschrijving om de mast te verwijderen dan wel deze aan te passen aan hetgeen is afgesproken.

Het is essentieel aan de wetgeving dat coördinatie van de aanleg van de kabels in feite bij

de gemeente wordt gelegd. Dat is de essentie van de verordening. Wij controleren via de

wijkopzichters nadrukkelijk hetgeen gebeurt.

Zonder stemming wordt overeenkomstig liet voorstel van burgemeester en wethouders

besloten.

18. Voorstel tot vaststelling van de bestuursovereenkomst handhaving milieuwet@"evinz Noord-Brabant

(biilage nr. 97).

Zonder stemming wordt overeenkomstig dit voorstel van burgemeester en wethouders

besloten.

19. Voorstel tot vaststelling van de 45e, 46e, 51e en 53e wiiziiiniz van de zemeentebeLyrotinii 1999

(nr. 45 betreft interne milieuzorz gemeente Helmond, nr. 46 betreft benchmark Lyemeenteliik

ondernemersklimaat grote steden, nr. 51 betreft white paper informatie- en communicatietechnolo-

gie; nr. 53 betreft cadeau gemeente Helniond t.g.v. ()r)enin£! bedriivencentrum Carré).

Het lid KUYPERS (Ondernemend Helmond): Voorzitter! Mijn opmerking betreft de 51e

wijziging.

De fractie van Ondernemend Helmond heeft liet besluit om de zogenaamde white paper te

laten opstellen positief ontvangen.

Ten aanzien van de ontwikkelingen op het gebied van multimedia en informatie- en

communicatietechtiologie heeft de gemeente Helmond een actief beleid voorgesteld. Daarbij sluiten

wij ons aan. Nu Boscotondo nog niet helemaal klaar is, is het misschien mogelijk om op internet

te gaan, zodat raadsleden en andere burgers van Helniond via internet kunnen bekijken welke

papieren allemaal in onze koffers verdwijnen. Ik heb al eens een ijdele poging gedaan om dit te

1 1 mei 1999.

zegoen. In de commissie hebben wij gevraagd orn een bijdrage van f 10.000,--, zodat wij niet

r'

meer zulke grote koffers hoeven te sjouwen, maar op internet kunnen bekijken welke raadsstukken

wij nodig hebben.

De VOORZITTER: Dames en lieren! Het gaat ongetwijfeld om zaken die in de toekomst

op ons afkomen. Of dit zal betekenen dat de raadsleden geen papier meer thuis krijgen, durf ik

niet te garanderen.

Zonder stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders

besloten.

10. Ingekomen stukken en mededelingen behorende bii de agenda voor de vergaderimz an de

Gemeenteraad van 1 1 mei 1999.

Het lid RIETER (Helmondse Belangen): Voorzitter! Ik wil een opmerking maken over

ingekornen stuk 5. waarin het gaat om het invoeren van een autoloze zondag. In de beantwoording

van liet college en in de B.- en W.-besluitenlijst wordt gesproken over 9 september. Dat zou een

autoloze donderdag betekenen. De juiste datum is 19 september.

De VOORZITTER: Wij zullen dat corrigeren.

Met betrekking tot de ingekomen stukken en mededelingen wordt, met inachtneming van

de door de voorzitter aangegeven wijziging, zonder stemming besloten overeenkomstig hetgeen

daarorntrent door burgemeester en wethouders is voorgesteld.

De VOORZITTER sluit hierna, te 19.55 uur, de vergadering.

Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering van

De raad voornoemd,

De voorzitter,

De secretaris,

i

1

1

@ji

Uw Reactie
Uw Reactie