Raadsvoorstellen

Documentdatum 04-04-2000
Bestuursorgaan Gemeenteraad
Documentsoort Raadsvoorstellen
Samenvatting

2000 BIJLAGE van de notulen van Nr. 81

de gemeenteraad van Helmond

Onderwerp: Helmond, 24 maart 2000

Horecabeleidsplan Helmond 2000-2010

Aan de gemeenteraad,

Aanleiding en totstandkomingsproces

¿ In de Nota Integraal Veiligheidsbeleid (IVB) vastgesteld door uw raad in april 1995, is het

voornemen voor het opstellen van een horecabeleid opgenomen, mits er draagvlak uit de branche

zou zijn. In voorjaar 1997 bleek dit draagvlak er te zijn, toen de Koninklijke Horeca Nederland

afdeling Helmond een Beleidsplan aanbood. In een startnotitie is vervolgens opzet en aard van

een horecanota geschetst (vastgesteld door ons in febr. 1998, gehoord de commissie ABA). In het

vervolg van 1998 en gedurende 1999 zijn binnen de Kerngroep Integraal Horecabeleid - binnen

de kaders van het Grote Stedenbeleid en overige kaders - ontwikkelingen geanalyseerd en

voorstellen geformuleerd.

¿ Tussentijds heeft de KHN afd. Helmond drie maal voorstellen toegelicht en getoetst bij de

achterban, waarbij telkens leden én niet-leden (= alle overige commerciële horeca-

vergunninghouders, inclusief alle shoarmazaken) en enkele leden van de Kerngroep (gemeente

enlof politie en/of MDRE) werden uitgenodigd.

Deze waren op 25-11-97 [introduceren Kerngroep en opzet Beleidsplan]; 7-10-98 [o.a. voorstel

uiterste sluitingstijden natte en droge horeca, resp. 3.00 en 2.30 uur] en 22-11-99 [o.a.

legesvermindering, wijziging sluitingstijden en terrasbeleid].

¿ Het proces mondde uit in een concept-plan. Verdere bespreking binnen de gemeente van dit

concept, leidde tot het bijgevoegde definitieve concept.

¿ In het plan, dat een kaderplan voor de komende tien jaar is, zijn prioriteiten voor 2000 en 2001

aangegeven. Een nieuw te vormen beleidsoverleg - Werkgroep Integraal Horecabeleid - zal zoals

in het concept-plan wordt voorgesteld twee keer per jaar bijeenkomen om de, voortgang van de

uitvoering van de prioriteiten en verdere aanbevelingen te bewaken. Deze werkgroep zal van

ongeveer dezelfde samenstelling zijn als de Kerngroep die het beleidsplan heeft voorbereid.

De vaststelling van een horecabeleidsplan is de laatste uit te voeren concrete activiteit uit de

genoemde Nota IVB uit 1995. Door het ontwikkelen van het beleidsplan binnen bestaande ambtelijke

capaciteit, zoals bepaald in de nota IVB, heeft het proces langere tijd in beslag genomen dan wellicht

wenselijk ware geweest.

Samenvatting aanbevelingen en prioriteiten

Kort samengevat zijn de belangrijkste:

¿ Nadere uitwerking en verheldering van het vergunningenbeleid en handhaving, nadere

harmonisering horecarelevante wetgeving op lokaal niveau en gedeeltelijke lastenverlichting

¿ Nadere uitwerking horeca-coördinatiefunctie

¿ Verbetering kwaliteitsbeeld en attractiviteit van de horeca, middels verschillende instrumenten

¿ Veelzijdiger aanbod en meer evenementen, ook voor jongeren, meer uitstraling en meer

concentratie van het horeca-aanbod

¿ Brochure horecabeleid opstellen door en voor ondernemers

¿ Instelling werkgroep horecabeleid

¿ Vaststelling nieuw terrasbeleid en hiervoor leges en precarioverordening 2000 bijstellen, waarvoor

wijzigingsvoorstellen verderop in 2000 aan uw raad worden voorgelegd.

¿ Verandering sluitingstijden horeca en hiervoor APV Helmond 1978 gelijktijdig met de vaststelling

van het Beleidsplan wijzigen en hiervoor eveneens leges en precarioverordening 2000 bijstellen

(voorstel aan raad, ook verderop dit jaar).

Een uitgebreide samenvatting is te vinden op de gekleurde pagina's van het concept-beleidsplan.

Resultaten inspraakprocedure en voorstellen voor wijziging concept-Beleidsplan

In jan.-febr. 2000 heeft er een algemene schriftelijke inspraakronde van 3 weken plaatsgehad waarbij

direct belanghebbenden (alle horecavergunninghouders, bewoners(groeperingen» en overige

belanghebbenden en belangstellenden) een reactie konden geven (organisaties als KvK, FOH,

VVV/Stadspromotie). Tevens lag het plan voor algemene inspraak ter inzage bij de afdeling

2

Bijlage nr. 81

Communicatie. Uitdrukkelijk zijn ook de vertegenwoordigers van de KIHIN, afd. Helmond en de politie,

die als externe partners aan de Kerngroep Integraal Horecabeleid hebben deelgenomen, nogmaals in

de gelegenheid gesteld een schriftelijke reactie te geven, zoals voorafgaand als voorwaarde voor hun

deelname aan de kerngroep is afgesproken.

De inspraakronde leidde tot 1 1 reacties:

0 KHN afd. Helmond (wijzigingsvoorstellen op verschillende onderdelen van het plan)

0 Martax Helmond (tegen de voorgestelde vervroeging sluitingstijd droge horeca)

0 8 shoarmazaken met een algemene reactie ondertekend door Bella Amica, Pyramide, Toros,

Marmaris, Parao, Tel Aviv, Antalya en Efes, (tegen de voorgestelde vervroeging van sluitingstijd

droge horeca)

0 Pharao (aanvullende opmerkingen bij algemene reactie t.a.v. vervroeging sluitingstijden droge

horeca)

0 Raad voor de Sport Helmond (opmerkingen ten aanzien van sportverenigingen en met name

t.a.v. vereisten AmvB Horeca, Sport, Recreatieinrichtingen)

De reacties overziend, dan kan geconstateerd worden dat het Beleidsplan in brede zin wordt

onderschreven, op enkele onderdelen na.

In de Nota van commentaar en wijzigingen naar aanleiding van de inspraak op het concept-

`Beleidsplan Horeca Helmond - `De smaak te pakken`; zijn de reacties gebundeld en van commentaar

voorzien.

Voorgestelde wigzigingen hoofdtekst:

¿ De voorstellen voor wijzigingen en toevoegingen houden in een aantal gevallen in een nadere

uitleg en onderbouwing van bepaalde keuzen en werkwijzen zoals beschreven in het plan (m.b.t.

paracommercie, horecacoördinatiefunctie, sluitingstijden met name).

¿ Daarnaast is voorgesteld het beleidsoverleg Kerngroep te blijven noemen van dezelfde

samenstelling als de huidige en niet een nieuwe werkgroep te formeren en deze toch vaker, vier

maal per jaar, bijeen te laten komen, volgens voorstel van KHN afd. Helmond. ,

¿ In het terrassenplan is naar aanleiding van de reactie van de KHN voorts voorgesteld om het

onderwerp terrasvergunningen bij evenementen, kermissen en markten in nadere

uitwerkingsafspraken, door B&W vast te stellen, vast te gaan leggen en om een subsidieregeling

voor terrasmeubilair aan het plan toe te voegen, bedoeld voor kleine horecaondernemers om

kwalitatief meubilair aan te moedigen.

¿ De laatste toevoeging betekent tevens dat voorgesteld wordt omfl 25.000 in totaal per jaar extra te

ramen voor 2000-2003 voor deze regeling (i.p.v. fl 8000-, zoals voorgesteld in het concept-plan),

en voor een restant vermindering inkomsten door leges- en precarioverlagingen. Voor 2000 te

dekkeri uit Onvoorzien Structureel en voor 2001-2003 te betrekken bij de afwegingen in de

Voorjaarsnota.

¿ Ten aanzien van de reacties op de vervroegde sluiting droge horeca is voorgesteld toch de

veronderstelde openbare orde gevolgen als doorslaggevend te beschouwen en het experiment

toch uit te voeren, naast toevoeging van een nadere uitleg van de redenen voor het experiment.

Financiële implicaties

een heel aantal zaken binnen bestaande gemeentelijke budgetten

lastenvermindering te dekken uit nieuwe middelen Horecabeleid begroting 2000 en verder;

voorstel middelen horecabeleid met 25.000 te verhogen in totaal (voor restant vermindering

inkomsten leges en precario en voor tegemoetkoming kwaliteit terrasmeubilair), i.p.v. fl 8000-,

zoals voorgesteld in het concept-plan, naar aanleiding van de inspraak. Dit bedrag wordt voor

2000 gedekt uit `Onvoorzien structureel` en als bedrag voor 2001-2003 betrokken in de

afweging voor de Voorjaarsnota 2000.

gemengde extern-interne of geheel externe financiering van aanbevelingen: nog te vergaren

financiering binnen andere kaders (bv. Plan van aanpak Centrum; Wijkontwikkelingsplannen

etc.), nog te vergaren

3

Bijlage nr. 81

Het gezamenlijk advies van de commissies algemene en bestuurlijke aangelegenheden, economische

aangelegenheden, financiën en personeel en stedelijk beheer en volkshuisvesting zal, na ontvangst,

voor u ter inzage worden gelegd.

Burgemeester en wethouders van Heimond,

De burgemeester,

Mr. W.J.B.M. van Eik.

De secretaris,

Mr. A.C.J.M. de Kroon.

CONCEPT-BESLUIT

Bijlage nr. 81

De raad der gemeente Helmond;

Gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 24 maart 2000, bijlage nr. 81;

Gelet op de artikelen 147 en 149 van de Gemeentewet;

B E S L U 1 T:

1 . Vast te stellen het Horecabeleidsplan Helmond 2000-2010 zoals aangepast op basis van de

Nota van commentaar en wijzigingen naar aanleiding van de inspraak

2. Vast te stellen de navolgende wijziging van de Algemene Politieverordening Helmond 1978 (30e

wijziging) luidende als volgt:

ARTIKEL 1

Artikel 57, eerste lid te wijzigen als volgt:

Het is de houder van een inrichting met uitzondering van die bedoeld in lid 2, verboden deze zonder

vergunning van de burgemeester voor publiek geopend te hebben of daarin of aldaar publiek toe te

laten of te verblijven tussen 02.00-08.00 uur .

ARTIKEL 11

Deze verordening kan worden aangehaald als 30e wijziging van de Algemene Politieverordening

Helmond 1978.

ARTIKEL 111

Deze verordening treedt in werking op een door burgemeester en wethouders te bepalen tijdstip.

Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 4 april 2000.

De raad voornoemd,

De voorzitter,

De secretaris,

Uw Reactie
Uw Reactie