- Bestuur
- Commissiestukken Facilitaire dienstverlening Razob
Commissiestukken Facilitaire dienstverlening Razob
Documentdatum | 18-12-2001 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Stedelijk Beheer en Volkshuisvesting |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
Behoort bij agenda nr. Toelichting bij B en W-adviesnota datum vergadering (-2) Nr ingekomen van: BD.BZ.BC Datum 22-oktober-2001 Onderwerp voorstel inzake facilitaire dienstverlening NV Razob 1. Inleiding Bij brief van 24 september 2001 biedt het dagelijks bestuur van het SRE aan u aan-het con- cept - Raamcontract facilitaire taken afvalverwijdering Zuidoost - Brabant en het concept - Deelcontract facilitaire taken afvalverwijdering Zuidoost - Brabant met het verzoek deze con- cepten ter vaststelling voor te leggen aan de gemeenteraad. Deze aanbieding vormt een on- derdeel van de aandelenoverdracht van NV Razob aan Essent en beoogt een voortzetting van de faciliatire dienstverlening waartoe behoren de explo6tie van de milieustraten en de inzame- ling van papier, glas en klein gevaarlijk afval. Tevens informeert het SRE u in voornoemde brief over de poorttarieven voor bouw - en sloop- afval 2001 en de tarieven milieustraten 2002 met het verzoek daar bekendheid aan te geven. 2. Facilitaire taken algemeen In het kader van de voorgenomen aandelenoverdracht van NV Razob aan Essent is in inter- gemeentelijk verband het idee ontwikkeld om de uitvoering van een aad-aéacilitaire taken op te dragen aan Esssent Milieu. Het betreft met name de exploitatie van milieustraten, de inzame- ling van papier, glas en klein gevaarlijk afval. Daartoe is een intergemeentelijke werkgroep ge- formeerd die belast werd met de opdracht om te bezien onder welke voorwaarden de door de NV Razob ter zake de uitvoering van voornoemde facilitaire taken zou kunnen worden geconti- nueerd. Deze werkgroep heeft uiteindelijk een notitie gepresenteerd en een concept - raam- contract gepresenteerd. In deze stukken gold als leidraad dat de gemeentelijke autonomie (zeggenschap) over de uitvoering van de facilitaire taken behouden diende te blijven, het ta- kenpakket op transparante wijze diende te worden uitgevoerd en de afrekening van de kosten per gemeente diende te geschieden. In september 2000 heeft de Regioraad ingestemd met de voorgestelde aanpak van het facilitai- re takenpakket. De door de intergemeentelijke werkgroep geproduceerde stukken dienden daarbij (enigszins geammendeerd) als basis voor de besluitvorming. Het SRE en de Razob hebben daarna het initiatief overgenomen en zijn onderhandelingen aangegaan met Essent om het standpunt van de Regioraad te effectueren. De intergemeentelijke werkgroep is daarbij nog in betrekkelijk geringe mate bij betrokken geweest. 3. Concept Raamcontract Facilitaire Taken Afvalverwijdering In het aan u voorgelegde conceptcontract worden de uitvoering van het basispakket facilitaire taken ter uitvoering opgedragen aan de NV Razob 1 Essent Milieu. Dit basispakket bestaat uit: 1 . Het beheren, in stand houden en uitvoeren van een regeling ten behoeve van een netwerk van milieustraten 2. Het instandhouden en uitvoeren van een regeling ten behoeve van de inzameling van de afvalstroom glas en papier 3. Indien het papier door plaatselijke verenigingen wordt ingezameld inzamelvoertuigen be- schikbaar stellen en het transport en de verwerking verzorgen 4. Het in stand houden en uitvoeren van een regeling ten behoeve van klein gevaarlijk afval. Het conceptcontract noemt een aantal aspecten waar de contractpartijen in onderling overleg en waar gewenst per gemeente nadere afspraken met elkaar over moeten maken. Het betreft onder meer de tarieven, acceptatieprocedures, transparantje van het kostprijsmodel, kosten- toedeling van per gemeente gemaakte kosten, juridische gevolgen, klachtenregeling, kwaliteit van de uitvoering etc. In het concept is een bepaling opgenomen over de wijze waarop de par- tijen overleg met elkaar zullen voeren over de uitvoering van het contract en alle daarmee ver- band houdende kwesties. In het concept staat dat partijen zich bereid verklaren tot construc- tief overleg over nog nader te bepalen aangelegenheden en dat dit overleg door het SRE wordt gefacilitereerd. in het betreffende artikel is verder bepaald dat het SRE een voorstel zal voor- leggen om deze faciliterende taak op te nemen in de gemeenschappelijke regeling. De te hanteren tarieven zullen volgens het raamcontract wordt gekoppeld aan de kostprijs voor de geleverde en te leveren diensten. In deze tarieven zal een onderscheid worden gemaakt in 3 Toelichting bij B en W-adviesnota Nr Ingekomen van: BD.BZ.BC Datum 22-oktober-2001 Onderwerp Voorstel inzake facilitaire dienstverlening NV Razob kapitaalslasten, personeelslasten, inzamelingslasten, verwerkingskosten, transportkosten, ove- rige exploitatiekosten en opbrengsten. De op kostprijs gebaseerde tarieven zullen worden ver- hoogd met een FEE van 5 %. De kostentoerekening geschiedt volgens het concept overeenkomstig het volgende toereke- ningsmodel: 1 . glascontract: vaste lasten per geplaatste container en per lediging; transport en verwerking per aangeboden kilo glas 2. papiercontract: verrekening op basis van ingezamelde kilo's papier 3. KGA - contract: verrekening per aangeboden kilo KGA 4. Milieustraten: toerekening van de werokelijke kosten per gemeente; alleen de kosten van infrastructuur, transport en management worden verrekend over het netwerk van 1 9 mili- eustraten op basis van inwonertal. De contracttermijn bedraagt 5 jaar, telkens met 5 jaar te verlengen met uitzondering van de tweede verlenging waarvoor een periode van 3 jaar geldt. Voor iedere nieuwe contractperiode geldt dat daar aan vooraf dient te gaan een door de Razob aan de gemeenten aan te bieden onafhankelijk onderzoeksrapport naar de prijs - kwaliteitverhouding van de door de Razob uit- gevoerde dienstverlening aan de gemeenten. Bij niet nakoming van deze verplichting kunnen de gemeenten na 5 respectievelijk 3 jaar vrijelijk uittreden zonder. Door het SRE is bij het concept -raamcontract een uitgewerkt voorstel gevoegd over de facilite- ring van het overleg met betrekking tot de uitvoering van de facilitaire taken. Volgens dit voor- stel verlenen de SRE-gemeenten aan het Dagelijks Bestuur van het SRE de opdracht om overleg te voeren met Essent Milieu en namens de gemeenten bindende afspraken te maken over te hanteren procedures, tarieven, het kostprijsmodel, investeringen in de infrastructuur, de gemeentelijke invloed op de uitvoering, klachtenregeling, publieksvoorlichting etc. Bij de tot standkoming van de deze bindende afspraken is een adviesrol weggelegd voor het portefeuil- lehoudersoverleg en de ambtelijke werkgroep milieu en afval. Beoogd wordt voorts de porte- feuiliehouder van het SRE voldoende mandaat te geven om een slagvaardig overleg te voeren met Essent. De inhoud van dat mandaat blijft in het voorstel in het midden. 4. Commentaar op concept - Raamcontract Facilitaire Taken Afvalverwijdering 1 . Een intergemeentelijke werkgroep heeft de basis gelegd voor de voorliggende stukken. De bedoeling van de werkgroep was dat, op het moment dat het contract ter besluitvorming zou worden voorgelegd aan de gemeenten, tevens inzicht zou wordt gegeven in een aantal aspecten, die door de werkgroep wel waren geïnventariseerd maar ter verdere uitwerking waren overgelaten aan Razob/Essent Milieu en SRE. Enkele van deze aspecten zijn de tarieven voor de contractperiode, transparant kostenmodel, gemeentelijke invloed op de uitvoering, kostentoedeling van per gemeente gemaakte kosten en klachtenregeling. Thans moet worden geconstateerd dat geen van deze aspecten is uitgewerkt. Het SRE vraag u nu om in te stemmen met een contract zonder dat bijvoorbeeld duidelijk wordt gemaakt welke kosten de uitvoering van de facilitaire taken voor de gemeente met zich meebrengt, hoe het kostprijsmodel eruit ziet etc. De werkgroep had destijds deze situatie voorzien en in het door haar ontwikkelde conceptcontract als ontbindende voorwaarde opgenomen dat met de gemeenten over voornoemde en andere aspecten overeenstemming diende te worden bereikt. Deze ontbindende voorwaarde is weggelaten uit het voorliggende concept. Aanbevolen wordt deze ontbindende voorwaarde alsnog toe te voegen. 2. In het ontwikkelingsproces van het faciiitaire takenpakket is als belangrijkste randvoor- waarde gehanteerd dat de gemeentelijke autonomie (zeggenschap) behouden zou blijven. Daar is alle reden voor. Het gaat in casu immers om een rechtstreekse vorm van dienst- verlening (afvalinzameling) aan de burgerij. Daarbij is het zaak dat de gemeente meester blijft over de inhoud van de dienstverlening, de kostenontwikkeling en de te hanteren tarie- ven. Onderkend wordt wel de noodzaak om bij de uitvoering van het takenpakket als ge- meenten collectief op te treden met name door de overlegcapaciteit ten opzichte van de andere contractpartner (Essent Milieu) te bundelen. Aanvankelijk werd daarbij gedacht aan de oprichting van een Vereniging van Contractanten. Het SRE kiest er blijkens het raam- 4 Toelichting bij B en W-adviesnota Nr Ingekomen van: BD.BZ.BC Datum 22-oktober-2001 Onderwerp Voorstel inzake facilitaire dienstverlening NV Razob contract echter voor een overlegvorm die door haar wordt gefaciliteerd. Dit is niet bezwaar- lijk. Het SRE heeft de overlegvorm verder uitgewerkt. Deze uitwerking staat haaks op het uitgangspunt dat de gemeentelijke autonomie dient te worden behouden. SRE stelt name- lijk voor dat het dagelijks bestuur het overleg met Essent Milieu gaat voeren en namens de gemeenten bindende afspraken gaat maken over de tarieven, het kostprijsmode[, de in- vesteringen in de infrastructuur van het netwerk milieustraten, de gemeentelijke invloed op de uitvoering, de klachtenregeling, de publieksvoorlichting etc. Mede gegeven het feit dat geen van deze aspecten is uitgewerkt en geen marges zijn geformuleerd waarbinnen het SRE bij uitvoering van deze bevoegdheid dient te opereren, wordt bij instemming met het ofoverlegvoorstel" aan het SRE carte blanche gegeven. De dienstverlening aan de burgerij gaat over naar het SRE en de gemeente heeft nog slechts een adviesrol. SRE bepaalt en de gemeente betaalt. Aanbevolen wordt met het "overlegvoorstel" van het SRE niet in te stemmen. 3. Laatste opmerking betreft tenslotte de kostentoerekening. Als uitgangspunt goldt voor de intergemeentelijke werkgroep dat de kosten van de dienstverlening op basis van vaste netto lasten per individuele germeente per milieustraat rechtstreeks in rekening worden gebracht bij de gemeenten met dien verstande dat de kosten van de infrastructuur milieu- straten en de kosten van transport worden verevend over het netwerk van 19 milieustraten op basis van inwonertal. De kosten van het glascontract, het papiercontract en het KGA - contract zouden per gemeente worden afgerekend. In het concept - Raamcontract wordt van dit uitgangspunt wordt hier van afgeweken. Bepaald wordt dat: a. Per gemeente de werkelijke kosten van de milieustraten worden toegerekend en de kosten van infrastructuur, transport en management worden verevend. b. De kosten van het papiercontract en het KGA - contract verrekend worden op basis van aangeboden 1 ingezamelde kilogrammen. Hierbij wordt het volgende opgemerkt: Ad a. Hantering van de suggestie vande werkgroep (vaste netto kosten per individuele gemeente pe;:4n lividöe'c-96pi~ geeft meer zekerheden dan het voorstel van het SRE. Dit voorstel is evenwel bespreekbaar maar dan moet eerst overeenstemming be- staan over het te hanteren kostprijsmodel. De toevoeging van de kosten van manage- ment is niet juist. Volgens het conceptcontract wordt de kostprijs al verhoogd met een FEE van 5%. Daar zitten de managementkosten al in. Ad b: Dit voorstel betekent dat de kosten van papier en glas niet per gemeente worden afgerekend doch dat een vereveningsregeling zal worden gehanteerd. Dit is in strijd met de afspraak dat de betreffende kosten per gemeente worden afgerekend. Voorgesteld wordt in te stemmen met de voorgestelde kostentoerekening met uit- zondering van de uitvoeringskosten van het papier - en het KGA - contract. Aanbe- volen wordt daarbij vast te houden aan het uitgangspunten dat deze kosten per gemeente dienen te worden afgerekend. Aan de instemming met de kostentoereke- ning ware voort,# de voorwaarde te koppelen dat overeenstemming wordt bereikt over het te hanteren transparante kostprijsmodel 4. Concept Deelcontract Facilitaire Taken Afvalverwijdering Zuidoost - Brabant Dit conceptcontract wordt u door het SRE eveneens ter accordering voorgelegd. In dit concept worden per gemeente een aantal specifieke wensen en nadere afspraken vastgelegd. Het gaat hier om zaken zoals de openingstijden van de milieustraat, acceptatie van bepaalde deelstro- men afval op de milieustraat en afspraken met betrekking tot de inzameling van de deelstro- men glas, papier en klein gevaarlijk afval. Deze lijst is door het SRE in samenspraak met de Dienst Stadsbeheer opgesteld. Aan die lijst dient te worden toegevoegd dat ook gebruik wordt gemaakt van de acceptatie van door de gemeente aangeboden zwerfafval en kadavers. Ook voor dit conceptdeelcontract geldt dat het SRE en Razob geen inzicht geven in de tarieven die zijn gekoppeld aan de uitvoering van deze wensen en nadere afspraken. Aanbevolen 5 Toelichting bij B en W-adviesnota Nr Ingekomen van: BD.BZ.BC Datum 22-oktober-2001 Onderwerp Voorstel inzake facilitaire dienstverlening NV Razob wordt in te stemmen met het deelcontract onder de ontbindende voorwaarde dat over- eenstemming wordt bereikt over de tarieven. 5. Poorttarieven milieustraten 2002 Sinds 1999 worden er op de gemeentelijke milieustraten uniforme tarieven gehanteerd. Deze tarieven zijn gebaseerd op klantvriendelijkheid, laagdrempeligheid en het behalen van schaal- voordelen. Voorts wordt met uniforme tarieven beoogt dat een veelvoud van tarieven op de mi- lieustraten wordt voorkomen. Het dagelijks bestuur van het SRE stelt voor om de uniformiteit binnen het netwerk van milieustraten ook in 2002 te behouden. Tevens wordt voorgesteld de poorttarieven voor 2002 ongewijzigd te laten (Zie overzicht op bijlage l). Het voorstel is geba- seerd op het feit dat uit onderzoek is vastgesteld dat er aan de poort van de milieustraten spra- ke is van een toenemende mate van (verbaal) geweld. De direkte aanleiding daarvan is met name het tarief van fl 25,- gekoppeld aan een maximale levering van 2 m3 per keer voor bouw- en sloopafval. De burgers vinden dit tarief te hoog. Met ingang van 1 juni 2000 is daarom de volgende tariefsaanpassing voor uitsluitend bouw -en sloopafval doorgevoerd: a. bouw - en sloopafval 0 - 1 m3: 10,- b. 1 - 2 m3: 25,- C. 2 - 4 m3: 50,- Voorts stelt het SRE voor om in verband met de invoering van de euro en de praktische uit- voerbaarheid de tarieven per 1 januari 2002 zodanig te wijzigen dat de bedragen uit hele euro's bestaan en daarbij de volgende afrondingen te gebruiken: Tarief in guldens Tarief in niet afgeronde euro's Tarief in hele euro's 5,- 2,27 euro 2 euro 1 o,- 4.54 euro 5 euro 25,- 11.34 euro 11 euro Met dit voorstel kan worden ingestemd. 6 @@r iso 9001 MILIEUDIENST !WKEMA E REGIO EENDHOVEN RAAD VOOR ACCREDIT@T71E Postbus 435 5600 AK Eindhoven u College van burgemeester E RZ(-, en wethouders van Heimond E N Postbus 950 01.006886 2 SEP. 2991 5700 AZ HELMOND uw kenmerk uw brief van ons kenmerk datum ADV/01-3122/CSIGH 24 september 2001 onderwerp projectnummer doorkiesnummer facilitaire dienstverlening 040-2594664 poorttarieven Geacht college, Het proces van verkoop van de NV RAZOB aan Essent Milieu heeft beduidend meer tijd gevraagd dan aanvankelijk was voorzien. Dit was vooral het gevolg van de complexiteit van taken die door de NV RAZOB worden uitgevoerd en de hiermee samenhangende juridische, financiële en fiscale regelingen. De onderhandelingen met Essent Milieu verkeren in een eindfase. Het Dagelijks Bestuur heeft op 3 september jl. onder voorwaarden ingestemd met het concept "Overeenkomst op hoofdlijnen tussen SRE en Essent Milieu inzake aandelen- overdracht NV RAZOB". Definitieve afronding kan plaatsvinden indien duidelijkheid is verkregen over de toestemming van de Nederlandse mededingingsautoriteit (Nma), het behoud van de fiscale regelingen en de uitkomst van het onderzoek dat Essent als koper uitvoert bij de NV RAZOB (het "due diligence"). Spoedig daarna zullen wij u over de stand van zaken informeren. FACILITAIRE DIENSTVERLENING Onderdeel van de aandelenoverdracht vormt de overeenkomst over de voortzetting van de facilitaire dienstverlening, waartoe behoren de werkzaamheden op de milieustraten en de inzameling van oud papier, glas en klein gevaarlijk afval. Over deze overeenkomsten en het overleg over de uitvoering dienen de afzonderlijke gemeenten een raadsbesluit te nemen. Raam- en deelcontract De Regioraad heeft in het kader van de aandelenverkoop van de NV RAZOB in september 2000 ingestemd met het voorstel de uitvoering van de facilitaire taken voor een periode van vijf jaar op te dragen aan Essent Milieu en heeft hiertoe het concept "Raamcontract facilitaire taken afvalverwijdering Zuidoost-Brabant" vast- gesteld. Hierin zijn de voor alle regiogemeenten gelijkluidende afspraken vastgelegd. Bezoekadres: Keizer Karel V Singel 8, 561 5 PE Eindhoven, telefoon: 040-2594605, telefax: 040-259451 0 C) MILIEUDIENST ILITE REGIO EENDHOVEN Blad 3 Tarieven 2002 huishoudelijk restafval en GFT afval Door Afvalsturing Brabant zijn de gemeenten op 13 juni jl. geïnformeerd over de (voorlopige) verwerkingstarieven huishoudelijk restafval en gft-afval in 2002. Deze tarieven bedragen voor het huishoudelijk restafval E 146,1 5/ton en voor gft- afval E 67,1 0/ton en zijn intussen door de Raad van Commissarissen Af valsturing vastgesteld. De tarieven zijn gebaseerd op de tariefmodellen welke in het kader van de verkoop van Afvalsturing Brabant aan Essent Milieu zijn opgesteld en per 1 januari 2000 van toepassing zijn. OVERIGENS In het POHO M&A is de wens uitgesproken om onverkort te streven naar realisering van een eindmodel voor het hele netwerk van milieustraten naar inhoud en tijd. Hiertoe zal de bestuurlijke werkgroep afval met afgevaardigden uit het POHO M&A worden gereactiveerd om een concreet voorstel te formuleren. Met de NV RAZOB wordt momenteel gewerkt aan: 1 . de (financiële) afronding van de facilitaire werkzaamheden in 2000; 2. de uitwerking naar gemeenten van de compensatie/overgangsvergoeding, gekoppeld aan de invoering van het nieuwe toerekeningsmodel facilitaire kosten; 3. de uitwerking van de versnelde afschrijving infrastructuur milieustraten; 4. kostenmodel facilitaire taken; 5. tarieven 2002 facilitaire taken. Over de punten 1 t/m 3 zult u binnenkort worden geïnformeerd; de punten 4 en 5 komen in het overleg over de uitvoering facilitaire aan de orde. Mocht u meer informatie wensen, dan kunt u contact op te nemen met de heer G. Hovestad (telefoon 040-2594664, g.hov @stad@>milieudienst.sre.ni). Hoogachtend, het Dagelijk,@Bestuur van het Sa nwerkings band Regio Eindhoven, dr. de vo de secretaris bi' aa ntract in duplo Dee ntract in duplo (indien van toepassing) Concept gemeenteraadsvoorstel Concept gemeenteraadsbesluit POHO-voorstel poorttarief bouw- en sloopafval 2001 POHO-voorstel poorttarieven 2002 Toelichting overlegstructuur facilitaire taken Delegatiebesluit overleg facilitaire taken |