- Bestuur
- Commissiestukken Tijdelijke stimuleringsregeling Hoogwaardige Handhaving
Commissiestukken Tijdelijke stimuleringsregeling Hoogwaardige Handhaving
Documentdatum | 13-10-2003 |
---|---|
Bestuursorgaan | Commissie Samenleving en Economie |
Documentsoort | Commissiestukken |
Samenvatting |
Behoort bij agenda nr. St Ie datum vergadering \ '3 - 10--03 Gemeen te H Commissie-format Verzoek College van 8 en W voor Commissiebehandeling. Vastgesteld in 8 en W vergadering van: q ~.:ei':JteWl ~ 2-003 Onderwerp: Aanvraag "Tijdelijke stimuleringsregeling Hoogwaardig Handhaving". bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor een bedrag van ¿ 75.000,- Inhoud: Begin 2003 heeft de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zijn handtekening gezet onder de "Tijdelijke stimuleringsregeling Hoogwaardig Handhaven". Via deze stimuleringsregeling kunnen gemeenten een subsidie krijgen voor het verbeteren van de handhaving op het terrein van sociale zekerheid. Elke gemeente kan tot een bedrag van maximaal ¿ . 75.000,00 subsidie krijgen om een start te maken met Hoogwaardig Handhaven. De Kennisbank Hoogwaardig Handhaven is uitgangspunt, echter geen keurslijf. Het doel van Hoogwaardig Handhaven is de nalevingsbereidheid van klanten te verhogen en de kans op misbruik van sociale regelingen te minimaliseren. Gemeenten krijgen een subsidie voor de kosten van ontwikkeling van beleid of van kosten van activiteiten gericht op het tot stand brengen van Hoogwaardig Handhaven. Het invoeren van Hoogwaardig Handhaven levert de gemeente veel op. Bij invoering van de nieuwe bijstandswet zullen de kosten voor bijstandsuitkeringen geheel door de gemeente zelf gedragen moeten worden. De gemeente loopt daarmee een groter risico maar daar staat tegenover dat de gemeente meer invloed krijgt op de wijze van uitvoering. Het concept Hoogwaardig Handhaven is een goed instrument om u hierbij te helpen. Door een effectievere en efficiëntere controlesystematiek komt er meer ruimte voor de zorg- en reïntegratietaken van de gemeenten. Een grotere nalevingsbereidheid van een goed geïnformeerde klant en een lik-op-stuk beleid verminderen het ten onrechte verstrekken van uitkeringen. Daarnaast heeft de gemeente een verantwoordelijkheid naar haar burgers, naar haar klanten en haar medewerkers. Financiële hulp moet uitsluitend terechtkomen bij diegene die dat echt nodig heeft. Met dit verzoek mee te zenden stukken: 1. Activiteitenplan voor subsidie "Tijdelijk stimuleringsregeling Hoogwaardige Handhaving" 2. Aanvraag subsidie 3. Aantal uitkeringen peildatum 31 december 2002 Het college van B en W verzoekt: voor te leggen aan: I ~- 10 de commissie SE OP ()8;;I9-2003 met als doel: ter kennisname Commissie format Pagina 1 van 2 4 Ruimte voor eventueel vervolg inhoud: Gemeenten kunnen tot 1 september 2003 subsidie aanvragen bij het ministerie van SZW. Subsidie is mogelijk voor projecten die in 2003 en 2004 worden uitgevoerd. Een aanvraag voor subsidie wordt schriftelijk ingediend, vergezeld van een activiteitenplan en een gespecificeerde kostenbegroting. In het activiteiten plan moeten worden opgenomen: meetbare en tijdbepaalde resultaten van de activiteiten; de wijze waarop de resultaten worden gemeten; een nulmeting van de huidige "handhavingsituatie" (Quick Scan) Na goedkeuring van het plan door het Ministerie wordt de subsidie via bevoorschotting verleend. Bij de start van het traject zijn twee bureau's uitgenodigd voor het uitbrengen van een offerte. In het bijzonder is hierbij gekeken naar de expertise die het bureau ten aanzien van hoogwaardige handhaving kan inbrengen. Het advies bureau voor sociale vraagstukken Radar is daarbij als beste naar voren gekomen. Radar heeft samen met een groot aantal gemeenten een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van het concept Hoogwaardig Handhaven en de Kennisbank. De afgelopen twee jaar heeft Radar ruim 15 grote gemeenten begeleid bij het implementeren van Hoogwaardig Handhaven. Daardoor heeft Radar een ruime praktijkervaring opgedaan en is een breed aanbod aan ondersteuning ontwikkeld. Het gaat daarbij om het ontwikkelen van een visie, het schrijven van een beleidsplan, het tot stand brengen van regionale samenwerking, projectmanagement, ontwikkelen en uitvoeren van workshops en het ontwikkelen en implementeren van nieuwe werkprocessen, werkmethodes, instrumenten en managementinformatie. Tenslotte heeft Radar in de afgelopen jaren een brede expertise ontwikkeld in het in het integreren van Hoogwaardig Handhaven in het casemanagement. Radar heeft aangeboden het activiteiten plan (bijlage 1) te schrijven op basis 'no cure no pay'. In eerste instantie is een nulmeting verricht op basis van vragenlijsten en interviews onder verschillende medewerkers van de afdeling Ondersteuning en Controle (Sociale Recherche) en de afdeling Werk, Inkomen en Zorg. De resultaten van de nulmeting (Quick Scan) zijn verwerkt in een activiteiten plan door Radar. Dit activiteitenplan met begroting is onderdeel van de aanvraag voor subsidie. Ten aanzien van de te verrichten activiteiten is met Radar afgesproken dat na afronding van elke activiteit er een evaluatie plaats zal vinden betreffende de stand van zaken en specifiek opdracht wordt verstrekt voor de daarop volgende activiteit. In de opdracht verstrekking zal worden opgenomen de specifiek uit te voeren onderdelen in de betreffende activiteit en de omvang van de inzet van Radar en de gemeente. De afrekening zal op basis van de verrichte werkzaamheden plaats vinden. Het college gaat akkoord met de aanvraag van de stimuleringsregeling Hoogwaardige Handhaving bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor een bedrag van ¿ 75.000,- Commissie format Pagina 2 van 2 .' Hoogwaardig Handhaven Dienst Samenleving en Economie Gemeente Helmond Activiteitenplan voor subsidie 'Tijdelijke stimuleringsregeling Hoogwaardig Handhaven' .k Inhoudsopgave .L Inleiding 4 2, 6 Meerjarenplan Hoogwaardig Handhaven (2003-2008) l Huidige stand van zaken: Nulmeting 9 :l l\ctiviteitenplan 15 Aanvraagtraject Voorbereidend programma Uitvoerend programma Analyseprogramma 15 15 16 18 2 Meetbare resultaten 20 Q, Organisatie. planning. en begroting 21 6.1 Projectorganisatie 21 6.2 Planning 21 6.3 Bqrrotinv 20m en 2004 24 Overzicht afkortinyyn Fout! Bladwijzer niet gedefinieerd. 1. Inleiding Vanuit de afdeling Ondersteuning en Controle (O&C) en de afdeling Werk, Inkomen en Zorg (\V'IZ) is het verzoek gekomen een activiteitenplan te schrijven ten behoeve van een aanvraag subsidie op grond van de Tijdelijke stimuleringsregeling Hoogwaardige Handhaving. Beide afdelingen maken onderdeel uit van de dienst Samenleving en Economie van de gemeente Helmond. Bij beide afdelingen werken ongeveer 120 medewerkers. Het aantal cliënten bedraagt ongeveer 2700. De doelstellingen van beide afdelingen is het bevorderen van activering en uitstroom, het bieden van een inkomenswaarborg en zorg zolang dat noodzakelijk is, het voorkomen en bestrijden van misbruik en het bevorderen van een adequate uitvoering. De uitgangspunten van de afdeling O&C en WIZ vragen om een integraal beleid op de gebieden uitstroom, handhaving en zorg, waarbij de leidende gedachte is dat het gemeentelijk beleid ten dienste moet staan van de activering van mensen. Dit betekent dat de professionals in de uitvoering bij alle onderdelen van het bijstandsbeleid, of het nu gaat om armoedebestrijding, handhaving of activering, steeds voor ogen moeten houden dat zij daarmee mensen met perspectief ook echt helpen op weg naar een zelfstandig bestaan. Daarnaast is het van belang voor de afdeling O&C en WIZ om zorg te dragen voor de mensen die langdurig afhankelijk blijven van een bijstandsuitkering. Het huidige cliëntenbestand kent naar verhouding meer en meer cliënten met een zogenoemde "meervoudige problematiek". Dat komt tot uiting in het hebben van problematische schulden, fraudevorderingen, een grote afstand tot de reguliere arbeidsmarkt, langdurige afhankelijkheid van hulpverleners, enz. lIet bijstandsbeleid moet voor deze cliënten aansluiten bij de concrete individuele mogelijkheden, rekening houdend met specifieke behoeften en belemmeringen. Gezien deze taak van de gemeente staat de gemeente een integrale werkwijze voor ogen, waarbij inkomensondersteuning, optimale inzet van arbeidsinstrumenten en handhaving een goed samenspel moeten vormen. De kernactiviteiten zijn derhalve werk, inkomen en zorg. De gemeente is bezig met uitvoering van de Algemene bijstandswet (Abw) wat wil zeggen dat uitkeringsgerechtigden worden gestimuleerd werk te aanvaarden via de verschillende reïntegratie trajecten, gedurende de tijd dat dat niet lukt bestaat recht op een uitkering. Om te zorgen dat alleen die mensen een uitkering ontvangen die daar recht op hebben dient fraude bestreden te worden. Hoogwaardig handhaven is daar een middel bij. Erkend wordt dat fraude bestrijding geïntensiveerd moet worden en dat invoering van hoogwaardige handhaving daarbij noodzakelijk is. Daarnaast is de gemeente Helmond zich aan het voorbereiden op de Wet Werk en Bijstand (W\VB). De dienst IS zich bewust van de fmanciële risico's binnen de nieuwe wet en ziet het belang van een fraudealerre organisatie. I\Iiddels de stimuleringsregeling 1 loogwaardig Ilandhaven wil de gemeente I-Ielmond zowel een beleidsplan Hoogwaardig Handhaven ontwikkelen als een activiteitenplan uitvoeren om Hoogwaardig Handhaven daadwerkelijk te implementeren. In dit activiteitenplan Helmond is opgenomen: rg Ibdar . -1dillileitellplclI/ .lÏfbJidie 1-{ooglvaardzg Handhaven cgetJJeenle He/molld 4 . een meerjarenplan over de wijze waarop hoogwaardig handhaven wordt geïmplementeerd in de organisatie een inventarisatie van de huidige stand van zaken rondom handhaving (nulmeting) een beschrijving van de activiteiten waarvoor in 2003 en 2004 subsidie wordt aangevraagd een beschrijving van het resultaat, of de resultaten, die met de in 2003/2004 verrichte activiteiten worden beoogd (in meetbare grootheden) een beschrijving van de wijze waarop de resultaten die met de in 2003/2004 verrichte activiteiten worden beoogd worden gemeten . . . . Lees/vijzer Hoofdstuk 2 beschrijft het meerjarenplan over de wijze waarop Hoogwaardig handhaven wordt ge"implementeerd. Hoofdstuk 3 behandelt de nulmeting. De activiteiten in het kader van Hoogwaardig Ilandhann worden in hoofdstuk 4 beschreven. Hoofdstuk 5 worden de resultaten in meetbare grootheden weergegeven en de aangegeven op welke wijze Hoogwaardig Handhaven wordt gemeten. Hoofdstuk 6 geeft de planning, de organisatie en de begroting weer. (g Radar .~ ldl/ll/eilenphm .llIbJiclie 11oo.g/vi/ardl~~ F Ii/ndhaven c~emeenle !Ie/mond 5 .' 2. Meerjarenplan Hoogwaardig Handhaven (2003-2008) Meerjarenplan De gemeente Helmond wil door middel van het project Hoogwaardig Handhaven de uitvoering van handhaving op een hoger plan krijgen en het onderwerp in samenhang brengen met de overige doelstellingen van de organisatie. De Dienst Samenleving en Economie heeft het plan opgevat om een evenwichtig en transparant preventief handhavingsbeleid, het zgn. concept hoogwaardig handhaven te implementeren Doel van handhaving In de sociale zekerheid staat handhaven voor alles wat te maken heeft met het nastreven van volledigheid en juistheid van uitvoering van wetgeving en met (het voorkomen van) fraude met uitkeringen. Hiermee kan de solidariteit voor het verstrekken van uitkeringen aan mensen, die daar echt recht op hebben, behouden worden. Handhaving zorgt voor het draagvlak van de sociale zekerheid, Het doel van handhaving in de sociale zekerheid is de spontane nalevingbereidheid van uitkeringsgerechtigden te bevorderen en het bewerkstelligen dat aan de juiste personen de juiste uitkeringen worden \"Crstrekt. Handhaving is een wettelijk verplicht onderdeel bij de uitvoering van de Abw, IOAW (Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers), 10AZ (Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen) en Wik (de \\'et inkomensvoorziening kunstenaars; wordt niet uitgevoerd in de gemeente Helmond), Handhaving behoort derhalve als deel van de uitvoeringsactiviteiten tot de dagelijkse werkzaamheden van de Dienst Samenleving en Economie, Definitie handhaving Handhaving is het doen naleven van wet- en regelgeving ter bevordering van het juist benutten en toepassen van wetten en regelingen overeenkomstig hun doel en strekking. Handhaving staat derhalve \'oor alle bewust ondernomen activiteiten, die erop gericht zijn de spontane naleving van wet- en regelgeving te bevorderen, Het gaat daarbij om zowel repressieve als preventieve activiteiten, De Dienst Samenlevl11g en EconomIe van de gemeente Helmond rekent het tot haar taak uitkeringsgerechtigden duidelijk te maken welke rechten en verplichtingen zij hebben en zo de verantwoordelijkheid \'an deze doelgroepen transparant te maken, De maatschappelijke doelen De gemeente Helmond heeft een belangrIJke maatschappelijke functie en verantwoordelijkl1eid in de uitvoering van de wettelijke sociale zekerheid die gefinanCIerd wordt uit collectieve publieke middelen, De gemeente Helmond hecht grote waarde aan het afleggen van verantwoording over haar functioneren en de besteding van publieke middelen, (Q Radar ,-ldilliteitenpl'lII JHb,lJdie 1I O~gIlJilil,.d{g IlillldbillJell,gemeellte 1I elmolld 6 De maatschappelijke betrokkenheid en verantwoordelijkheid worden tot uitdrukking gebracht in het actief en in een open communicatie in contact treden met de omgeving over de uitvoering van en het voorkomen van aanspraken op de wettelijke sociale verzekeringen en de reïntegratie van uitkeringsgerechtigden. Met de uitvoering en de handhaving van de Abw, IOAW, IOAZ en Wik worden maatschappelijke doelen beoogd en bereikt. Hieronder passeren de belangrijkste doelen, waarover overigens brede overeenstemming in de samenleving bestaat, de revue. 1. Rechtmatige lIitkuingen: Het rechtmatig verstrekken van uitkeringen staat bovenaan de lijst. Alleen mensen die er recht op hebben, moeten ook inderdaad een uitkering ontvangen. Minder bijstandsfraude: Vermindering van sociale zekerheidsfraude is de tweede belangrijke doelstelling. Hoewel niet objectief is vast te stellen hoe vaak er gefraudeerd wordt, is wel duidelijk dat voor de samenleving elke frauderende klant er een te veel is. Door misbruik wordt immers collectief geld ingezet ter verrijking van het individu. Bovendien frustreren fraudeurs de uitstroom uit de bijstand - en daarmee ook verlaging van de uitkeringslas ten. Spontane naleving van de wet. Klanten zouden spontaan de juiste en volledige gegevens aan de sociale dienst moeten verstreken, zodat deze kan bepalen of iemand ook echt recht heeft op een uitkering. Een belangrijk preventief doel is dus: het vergroten van de spontane nalevingsbereidheid van de klant. Geen 'onnodige' strafreeht::;.aken: Voorkomen moet worden dat klanten onnodig in een strafrechttraject terechtkomen. Onnodig wil zeggen: doordat de sociale dienst of uitvoeringsorganisatie onvoldoende controleert. Het is een maatschappelijke verantwoordelijkheid stafrechtelijke overtredingen te voorkomen. Optimale handhaafbaarheid: Om misbruik effectief te voorkomen of te bestrijden, moet de wet- en regelgeving natuurlijk zo handhaafbaar mogelijk zijn. Dat betekent dat de uitvoering zodanig georganiseerd moet worden dat er optimaal grip ontstaat op de efficiëntie, de effectiviteit en de fraudebeheersing. Maa!Jehappelijk drat{g/l/ak: Als de samenleving het idee krijgt dat iedereen die dat wil (dus ook de fraudeur) gemakkelijk een uitkering kan krijgen, dan brokkelt het draagvlak voor sociale zekerheid snel af. Dat zou betekenen dat degenen die wél recht hebben op een uitkering, moeten lijden onder de fraudeurs. Het is zaak deze omgekeerde wereld met kracht verre van ons te houden. 2. 3. 4. 5. 6. Ambitie op Hoogwaardige Handhaving De Dienst Samenleving en Economie benoemt vier groepen activiteiten die er gezamenlijk zorg voor dragen dat mensen zich spontaan aan de wet- en regelgeving houden en dat juiste uitkerIngen worden verstrekt. In de visie hoogwaardig handhaven passeren verschillende elementen de revue. Elementen gericht op voorkoming van fraude (preventie): 1. Vroegtijdige voorlichting aan uitkeringsgerechtigden ') Optimaliseren dienstverlening Elementen gericht op aanpak van fraude (repressie): 3. V roegtijdig constateren en afllandelen van overtredingen/ fraudesituaties 4. Daadwerkelijke sanctionerIng in geval van geconstateerde fraude cg Radar . /jdilliteitenp/an Jl(bsidie 1-1 o~gJlJilard{g Handhatlell ,gemeente I-Ie/mond 7 .' De ambitie van de Dienst Samenleving en Economie is om samenhang te creëren tussen deze vier onderdelen door deze zo te positioneren en te implementeren dat onderlinge versterking plaatsvindt. De gemeente Helmond zal dit verwoorden in het Hoogwaardig Handhavings beleid. Samenhang visie-elementen Met de benoeming van de verschillende visie-elementen is handhaving tegelijkertijd nader gedefinieerd. Met preventie worden verder die activiteiten bedoeld die betrekking hebben op vroegtijdig informeren en op optimaliseren van de dienstverlening. Repressieve activiteiten worden nader omschreven met vroegtijdige detedie & afhandeling en daadlverkelgke sandionering. Met preventie kan draagvlak verkregen en geconsolideerd worden. De hiermee verdiende credits zijn nodig om de repressieve elementen in te kunnen zetten. Uitkeringsgerechtigden worden bijvoorbeeld goed geïnformeerd over hun rechten en plichten, maar worden ook intensief gecontroleerd op mogelijke risicogebieden. Op basis van deze visie op handhaving wil de Dienst Samenleving en Economie zich erop toeleggen om de uitvoeringspraktijk in te richten op het realiseren van de balans tussen . . preventie en repressie. Samenhang visie-elementen hoogwaardige handhaving Vroegtijdige detectie/afhandeling Vroegtijdig informeren Optimaliseren dienstverlening Daadwerkelijk sanctioneren (Q Radar ..1diviteitenp/iIl/ mbJidie j-Ioogl1Jaard{g /Ial/dhaven ,gemeente I -lelmlJl/d 8 3. Huidige stand van zaken: Nulmeting De Nulmeting bestaat uit drie onderdelen: Quick scan om de bedrijfsvoering in beeld te brengen, de actuele organisatieontwikkelingen waar binnen het concept van Hoogwaardig Handhaven wordt ingebed en de stand van zaken m.b.t. producten Hoogwaardig Handhaven. Quick scan De huidige stand van zaken met betrekking tot handhaving in de gemeente Helmond is in beeld gebracht door middel van een Quick scan en aan de hand van de beleids- en plancyclus uit de kennisbank. .... ,.' ;.i~:;~ a r Beleids- en plancvclus . ~. evalUatie .1f )lJs!e . heleld5l'la".~ wc!kprocessen }- randvoor- wa~rden "" v Via de Quick Scan uit de kennisbank is de stand van zaken gemeten. Met de Quick Scan wordt een actuele foto genomen van de organisatie. De foto wordt, in dezelfde beeldspraak, genomen met de zelfontspanner. De meting heeft plaatsgevonden middels een informatief gesprek, \'la de bestudering van documenten en via een vragenlijst. De vragenlijst is ingevuld door de medewerkers. De antwoorden op de vragenlijst vormen de basis voor de beoordeling in hoeverre een aandachtsgebied is ontwikkeld. De resultaten van de Quick Scan worden weergegeven in de vorm van bovenstaande beleids- en plan cyclus welke is opgebouwd uit een achttal spaken. De spaken zijn de verschillende ([) Radar . /ldllll/el/enp/an J/llm'dle lIoog}vaard~:~ Handhallen ,~emeen/e Helmond 9 ." aandachtsgebieden die essentieel zijn voor een succesvol handhavingsbeleid en een actieve handhaving vertegenwoordigen. De gedachte achter de beleids- en plan cyclus (het 'wiel') is dat de spaken onderling ongeveer op gelijke spanning moeten staan. Als alle spaken voldoende op spanning staan dan draait de beleids- en plancyclus optimaal rond. Anders gezegd: als aan alle voorwaarden om een succesvol handhavingsbeleid te voeren is voldaan, zal de uitvoeringspraktijk bedrijfsmatig zijn opgezet en leiden tot resultaten op het beleidsterrein handhaving en fraudebestrijding. In Helmond ziet de nulmeting er als volgt uit: - ----- ---_u -.---.----- .-- Radardiagram aspectscores Visie Evaluatie,,- --_...__'__O9"r- -,.;j - -, Aansturing Werkprocessen 5~. Resultaat -- . Randvoorwaarden Ke nnis/va a rdighe de nla ttitudes (Q Radar .1di1)i/ellenp~1I/ .iÏlbJidic l1oo,~lvaardz~ lIandhaven gemeente /-Ie/mond 10 Per spaak valt het volgende te zeggen over de stand van zaken: Visie (22) Er is geen duidelijke visie op Handhaving. Handhaving is als visie-onderdeel nog onvoldoende verwerkt in de bredere visie van zorg, uitstroom en fmanciële dienstverlening. De visie op Handhaving moet nog sterk ontwikkeld worden met als kern het bevorderen van de spontane nalevingsbereidheid van de regels door de klanten. Het ontwikkelen dient plaats te vinden op zowel bestuurlijk, management als medewerkersniveau. Beleidsplan handhaving (28) De gemeente Helmond beschikt over een duidelijk, inhoudelijk uitgewerkt beleidsplan, maar in het beleidsplan ontbreken nog de concreet meetbare handhavingsdoelen op de vier visie- onderdelen van Hoogwaardige Handhaving. Verder leeft het beleidsplan weinig bij de medewerkers. De meeste medewerkers hebben er weinig zicht op. Voor het ontwikkelen van het beleidsplan is het van groot belang dat dit met betrokkenheid van en in communicatie met de medewerkers tot stand komt. Werkprocessen (20) De werkprocessen van de dienst zijn beschreven en opgemerkte fraudesignalen worden geregistreerd in een registratiesysteem. De werkprocessen zijn onvoldoende gescreend op fraudegevoeligheid. De koppeling met het proces boete/maatregel is niet eenvoudig op te starten. De organisatie beschikt in onvoldoende mate over protocollen/instructies voor zowel het reguliere en intensieve controle traject als het opsporingstraject. De werkprocessen zijn niet gebaseerd op risicoprofielen. Op het werkprocesniveau dient er duidelijk geïnvesteerd te worden. Hierbij dient zowel op signaalsturing als risicosturing een ontwikkeling plaats te vinden. BelangnJk gegeven in Helmond is dat de inkomstenverklaringen (LV.'s) zijn afgeschaft en vervangen zijn door een mutatieformulier. De verwachte mutaties zijn uitgebleven en de gemeente is op dit moment bezig uit te zoeken wat de oorzaak hiervan is. In het kader van de stimuleringsregeling wil Helmond het afschaffen van de LV.'s verbinden aan het opzetten van een model van risicoanalyse/ risicosturing. Uit de landelijke benchmark (onder sociale diensten) blijkt dat Helmond een zeer intensief heronderzoeksbeleid voert. Helmond geeft aan dat de huidige uitvoering van de bijstandswet om een andere benaderU1g \"raagt. Het idee is dan ook om middels een activiteit in het kader van de stimuleringsregeling de mogelijkheid van het afschaffen van het huidige heronderzoekssysteem te onderzoeken en dit te koppelen aan het invoeren van het statusformulier/mutatieformulier. Controle op maat komt hiermee duidelijk centraal te staan in het activiteitenprogramma van Helmond. Om de controle op maat sytematiek goed te laten functioneren, dienen activiteiten op de overige visie-elementen als ondersteuning. Hierbij wordt gedacht aan bijvoorbeeld een informatiernap, een dienstverleningsgesprek, de kwaliteits- en handhavingscnteria voor de dienstverlening en de \VBM (\X1et Boeten en ~!aatregelen)-wilzer. De sociale recherche van Helmond werkt regIOnaal. Het team bestaande uit een teamleider, een administratieve kracht en 5 sf)(laal rechercheurs, bedient een gebied van 4000-5000 klanten. In het kader van de stimulenngsregeling is het plan om het team meer preventief te laten opereren middels een pro-actieve ondersteuning aan de casemanangers, waarbij ze onderdeel zijn van de teams en samenwerking centraal staat. cg Radar ..ldi/li/ei/enp/atl .IJlbJidie lI()o.wvacm/{~ Halldhaven .~emeen/e I-fe/mond 11 Randvoonvaarden (48) De beschrijving van de taken en bevoegdheden van medewerkers ten aanzien van handhaving is voor verbetering vatbaar. Uit de nuhneting blijkt dat de medewerkers redelijk positief zijn als het gaat om de ingevulde randvoorwaarden van tijd, veiligheid, geordende dossiers en de snelheid waarop medewerkers de fraudespecialisten kunnen benaderen. De tijd die medewerkers kunnen besteden aan intensieve controle en/ of huisbezoek zou meer mogen Zijn. In het kader van het ontwikkelen van een preventieve fraudealerte organisatie middels de vier visie-elementen van Hoogwaardige Handhaving zal bekeken worden of de randvoorwaarden in voldoende mate faciliterend zijn aan de doelstellingen van Hoogwaardige Handhaving. Kennis, vaardigheden en houding (48) De gemeente Hehnond beschikt niet over een opleidingsplan waarin aandacht is voor handhaving. De medewerkers en het management tolereren geen fraude. Uit de nuhneting blijkt dat de medewerkers qua attitude fraudealert zijn en dat zij over kennis en vaardigheden beschikken om fraudesignalen te detecteren. Er vindt nog onvoldoende coaching plaats op handhaving. Daarnaast wordt ervaren dat het management duidelijk aandacht heeft voor fraude. Volgens het management valt er nog wel wat te winnen op het terrein van fraudealertheid binnen Hehnond. Voor de oudgedienden is fraudealertheid niet altijd vanzelfsprekend. Zij handelen nog zichtbaar vanuit het zorgperspectief. De fraudealertheid is persoonsgebonden. De nieuwe lichting medewerkers heeft minder moeite met het confronteren van de klant. Er is vanuit Helmond behoefte aan een training/opleiding die past binnen de nieuwe visie op Hoogwaardige Handhaving. Het is van groot belang dat deze training (gekoppeld aan workshops, coaching, intervisie) duidelijk aansluit op de leervraag van de organisatie. Middels een opleidingsanalyse kan deze leervraag worden omgezet in een opleidingsaanbod. -'lansturing (27) Er wordt te weinig gestuurd op handhaving. Dit wordt zowel door de medewerkers als het management aangegeven. Daarnaast is er onvoldoende gestructureerd overleg over de te behalen doelstellingen. Uit de Quickscan is niet gebleken of dit te maken heeft met onvoldoende sturingsinformatie of met de stijl van aansturing/leidinggeven. Om een daadwerkelijke verbetering In de handhavingsaanpak te realiseren zal er zichtbaar leiding gegeven moeten worden aan Hoogwaardig Handhaven en zichtbaar sturing moeten plaatsvinden. Resultaat (16) Voor de sturingsinformatie op het terrein van handhaving is Hehnond afhankelijk van het FRIS-systeem. Regelmatige resultaatmeting en terugkoppeling van resultaten vinden in onvoldoende mate plaats. De effecten van het gevoerde beleid worden te weinig gecommuniceerd met de medewerkers. Op het onderdeel resultaatmeting en de communicatie en terugkoppeling van de behaalde resultaten valt nog veel te \\;nnen voor de gemeente Helmond. Er wordt op dit moment gewerkt aan een nieuwe set ,'an managementinformatie, maar dJt is in ontwikkeling. Dit betekent dat dit een wezenlijk onderdeel vormt van het activiteitenprogramma. <9 Radar /ldivileilenplan .iHbJidie Ifor{glvaard{g f-Iandhtwell ,ge/menIe Helmond 12 Evaluatie (14) Evaluatie van het handhavingsbeleid staat nog in de kinderschoenen. Dit betekent dat in de beleidscyclus evaluatie als een onderdeel van het activiteitenprogramma wordt opgenomen in de implementatie van Hoogwaardige Handhaving. 0 rganis a tieon twikkelingen De Dienst Samenleving en Economie heeft conform de SUWI-wetgeving een aantal jaren geleden casemanagement ingevoerd. De dienst is op dit moment aan het bekijken in hoeverre het integrale model van casemanagement aanpassingen behoeft. In relatie tot maatschappelijke en economische ontwikkelingen maar ook in relatie tot de nieuwe wet Werk en Bijstand en hoogwaardig handhaven. Hierbij wordt ook de relatie tot handhaving gelegd. De dienst heeft het inlichtingenbureau operationeel. Het proces van de verwerking van de signalen is bij de afdeling Sociale Recherche gelegd. De sociale recherche werkt voor de gemeente Helmond en omgeving. De gemeente heeft reeds aangegeven ook gebruik te maken van de stimuleringsregeling controle en opsporing en uitbreiding regionale samenwerking. Met de uitbreiding van de controle-capaciteit wordt het mogelijk de casemanagers meer preventief te ondersteunen. De dienst heeft in haar controle-activiteiten al in eerder stadium besloten de inkomsten verklaringen af te schaffen en deze te vervangen door een wijzigingsformulier met twee maal per jaar een door de klant te tekenen statusfomulier. Dit onderdeel wordt op dit moment geëvalueerd. Daarnaast kent de dienst een hoge heronderzoeksfrequentie. In het kader van de stimuleringsregeling Hoogwaardig Handhaven willen ze naar een signaal- en risicogestuurde controlesystematiek, waarbij de effectiviteit en efficiency voorop staan. De Dienst Samenleving en Economie maakt gebruik van de tijdelijke stimuleringsregeling intensivering opsporing en controle Abw. Hiermee wil de dienst de extra controles in het kader van het verbeteren van de handhavingsaanpak formatief opvangen. Op het terrein van reïntegratie kent de dienst het project Direct Werk. Dit is een belangrijk project in het kader van het toeleiden van werk en de verplichtingenkant van handhaven. Als ketenpartner is het Centrum voor \\'/erk en Inkomen (CWI) van groot belang in een handhavingsgerichte aanpak. Binnen de huidige stimuleringsregeling concentreert de dienst zich in haar activiteiten op het verbeteren van de eigen organisaties. Op termijn zullen ook de ketenpartners hierbij betrokken worden. In de maand jul1l wordt een nieuwautomatiseringssysteem geïntroduceerd, te weten GWS4all. Dit vraagt op dit moment alle aandacht voor de organisatie. Tenslotte is er ook nog een managementinformatiesysteem in ontwikkeling. Producten In de nulmeting hebben we de productontwikkeling van de gemeente Helmond vergeleken met de producten op het terrein van 1 loogwaarwg Handhaven. cg Radar ,"ldilliteitenpliln .mbJidie 1I(}~gJ/Jailrd{g nandballen ,gemeente Helmond 13 De Dienst Samenleving en Economie is bezig met een managementinformatiesysteem voor de dienst. Het management informatiesysteem zal ook gegevens gaan bevatten voor handhaving. De dienst heeft een informatiemap waarin de rechten en plichten van de klant staan vermeld. Deze wordt op dit moment uitgereikt op het CWI, maar is niet gekoppeld aan een dienstverleningsgesprek met de casemanager. De dienst kent geen intern & extern communicatieplan handhaving. De Dienst Samenleving en Economie heeft het dienstverleningsgesprek inmiddels verankerd in de organisatie. Het doel van het dienstverlenend gesprek is dat de klant tijdens dit gesprek geïnformeerd wordt over alle aspecten waarmee hij/ zij te maken krijgt en informatie krijgt over rëintegratietrajecten, rechten, plichten en uitkering. De criteria voor een handhavingsgerichte dienstverlening zijn nog niet aanwezig bij de dienst. De organisatie kent een globale aanpak van doelgroepgerichte dienstverlening. Deze is niet gebaseerd op klantprofielen of risicogroepen. De controlesystematiek is gebaseerd op een heronderzoekssysteem een hoge frequentie. De werkprocessen van de dienst zijn niet gescreend op fraude-alertheid. De organisatie kent geen module fraude-alertheid in haar opleidingspakket. De WBM-wijzer (fraudekompas) wordt als een belangrijke ondersteuning gezien voor de uitvoerende medewerkers. Deze moet nog op maat gemaakt worden. Op basis van deze nulmeting heeft de Dienst Samenleving en Economie een activiteitenplan opgesteld, waaraan de organisatie in 2003 en 2004 concreet wil gaan werken. Dit is verder uitgewerkt in het volgende hoofdstuk. cg Radar .Idiviteitenp/dn .iJlbJidie Uoo,gJvaardzg HandbiJl/en .gemeente !-Ie/mond 14 4. Activiteitenplan De visie-elementen vertaalt in concrete activiteiten Wat moet er geïmplementeerd worden om in de uitvoeringsorganisatie van de Dienst Samenleving en Economie het hoogwaardige handhaven te kunnen realiseren? Het management staat voor de taak om de visie-elementen te vertalen naar activiteiten. Daarmee wordt planmatig vastgesteld wat in ieder geval georganiseerd moet worden om de visie in de bedrijfsvoering te kunnen vertalen, Hieronder volgt een volledige opsomming van alle belangrijkste activiteiten voor hoogwaardig handhaven binnen de gemeente Helmond. Het activiteiten programma bevat het aanvraagtraject, waarin de nulmeting en het ontwikkelen van een activiteitenprogramma is opgenomen, Dit wordt veryolgd met het voorbereidend programma. In de voorbereiding wordt de projectorganisatie neergezet en vinden de voorbereidingen plaats voor de uitvoeringsfase. Een apart onderdeel in de voorbereidingsfase is het ontwikkelen van een beleidsplan Hoogwaardig Handhaven. In het uitvoerend programma zijn de activiteiten op de vier visie- elementen uitgewerkt. In het analyserende deel van het activiteiten programma wordt ingegaan op welke wijze het project wordt gemeten, beschreven en geëvalueerd. Aanvraagtra/eet Activiteit 1: Uitvoeren nulmeting en opzetten activiteitenprogramma Op basis van de Quick scan bestaande uit een vragenlijst onder het personeel en management wordt de huidige stand van zaken in beeld gebracht ten aanzien van Hoogwaardig Handhaven. Vanuit de nulmeting wordt gezamenlijk met de organisatie een activiteitenprogramma ontwikkeld. Voorbereidend programma Activiteit 2: Opbouwen bemensing projectorganisatie Het opbouwstadium van het project is bedoeld om overeenstemming te bereiken tussen alle relevante betrokkenen over de aard, de omvang, het belang en dergelijke van het project Hoogwaardige Handhaving. Activiteit 3: Ontwikkelen van een beleidsplan gebaseerd op de visie van Hoogwaardig Handhaven. De visie van Hoogwaardig Ilandhaven zal vorm worden gegeven in een meerjarig beleidsplan. Dit beleidsplan zal tot stand komen middels een aantal bijeenkomsten met een vertegenwoordiging van de organisatie. Het resultaat van deze bijeenkomsten zal vastgelegd \vorden in het beleidsplan I [oot,rwaardige I [andhaving 2003-2008. Kern van dit handhavingsbeleid zal worden gevormd door vier samenhangende beleidslijnen: (1) Het beter en vroegtijdig informeren van klanten; (2) Het wegnemen van drempels zodat de kans op spontane naleving vergroot wordt; (3) VroegtiJdige detectie en atlundeling van fraudesIgnalen; (4) [n ge\'a! \'an geconstateerde fraude daadwerkelijk te sanctioneren. ~ lZadar ..1dl/lilei/enp/illl .ut/mdie /-Iol~gll/ilardl~g fland/hllJen ,gemeente He/mond 15 De ambitie van de Dienst Samenleving en Economie is om de vier deelfacetten van het hoogwaardig handhaven binnen vier jaar te implementeren. 2003 zal in het teken staan van beleidsontwikkeling en voorbereiding van het project. 2004 staat in het teken van het implementeren van de activiteiten zoals deze in het activiteitenplan staan benoemd. In 2005 en 2006 worden de ketenpartners betrokken in de handhavingsaanpak en staat de borging van Hoogwaardige Handhaving centraal. Uitvoerend programma Het uitvoerend programma is in activiteiten onder gebracht binnen de vier visie-elementen van hoogwaardig handhaven. Vroegtijdig informeren Het vroegtijdig informeren van doel- of risicogroepen is het eerste preventieve visie-element. Als klanten weten wat hun rechten en plichten zijn, kunnen zij deze ook gemakkelijker naleven. De gemeente Helmond wil dit tot stand brengen middels de volgende activiteit: Activiteit 4: Intern en extern communicatieplan Een plan voor een gestructureerde, consequente en transparante communicatie over doel, werkwijze en resultaten van hoogwaardig handhaven. Onderscheid wordt gemaakt in een intern communicatieplan (gericht op medewerkers, bestuur en ketenpartners) en een extern communicatieplan (gericht op klanten en 'de maatschappij'). Optimaliseren dienstverlening Het wegnemen van organisatorische drempels is het tweede preventieve visie-element. Het betreft ook de integriteit van de uitvoeringsorganisatie. Met een optimale dienstverlening kan afglijden voorkomen worden. De gemeente Helmond laat dit punt samenvallen met signaal- . . . en rlSlcosturlng. V roegtijdige detectie en afhandeling Het vroegtijdig detecteren van fraudesignalen en het af11andelen ervan is het eerste repressieve visie-element. Hierbij gaat het om het besef dat de Dienst Samenleving en Economie meer aandacht moet hebben voor de specifieke eisen die het handhavingproces stelt en die handhaving aan de processen stelt. Door vroegtijdige detectie en afuandeling blijft de schade beperkt en ook wordt voorkomen dat werkgevers, verzekerden en uitkeringsgerechtigden onnodig in een strafrechttraject kunnen terechtkomen. De Dienst Samenleving en Economie wil op dit onderdeel de volgende activiteiten opzetten: Activiteit 5: Opzetten signaal- en risicosturing Binnen het onderdeel controle op maat wordt Hoogwaanlig Handhaven verankerd in de werkprocessen van de organisatie. Deze verankering vindt plaats door middel van signaal- en nslcostunng. Slgnaal- en ri,icostunng i, ck tegenhanger van periodieke algemene controles voor iedereen. Er wordt bij ,ignaalstllnng 111 het kader van beoogde vroegtijdige detectie van (fraude)signalen gestreefd naar een genchte inzet van de beperkte controlecapaciteit, zodat efficiencywinst ontstaat. De vroegtijdige detectie begint bij de behandeling van de aanvraag van een uitkering en speelt gedurende de lopende uitkering en de beëindiging van de uitkering een rol. Uit de gesprekken (intake, activerIng, rechtmatigheid, etc.) en de gegevens / documenten die de klant verschaft kunnen onduidelijkheden naar voren komen. Deze signalen zijn aanleiding voor de consulent om de klant In gelegenheid te stellen zelf het rg lZadar . -ldi/ll"teilenpliln mbsidie H o~~II)aard(~ HandhclIJen ,~e1Jleenle 11 el mond 16 signaal te weerleggen door het aanleveren van argumenten, gegevens of documenten. Indien de weerlegging onvoldoende is vindt er een overdracht plaats naar het intensieve controle traject en zonodig naar de opsporingsdienst. De veronderstelling is dat gevallen waarin een (fraude)signaal (meteen) nader onderzocht wordt meer opleveren dan ongerichte controles. Of dat zo is zal nog nader moeten blijken aan de hand van analyses van resultaten achteraf. Risicosturing kent de volgende aanpak. Als er sprake is van een administratief vast te stellen situatie van verhoogd risico, vindt intensieve controle plaats op basis van een vooraf opgesteld op het specifieke risico gericht controleprotocol. Het opzetten van signaal- en risicosturing wordt in samenhang ontwikkeld met het concept van casemanagement. Activiteit 6: Normen en waarden bijeenkomst Frat/dealer/heid moet in de organisatie in het algemeen en in de functieprofielen, werkprocessen (waaronder verificatie en validatie) en werkmethodieken in het bijzonder verankerd worden. Er moet een organisatiebreed bewustwordingsproces worden gestart. Wat is fraude en welke schade richt het aan? Met welk handhavingsbeleid kan dat op een goede manier voorkomen worden? Welke rol spelen de verschillende lagen in de organisatie hierin? Wat vraagt dat de verschillende functies, werkprocessen en werkmethodieken? Door op deze vragen als organisatie een eigen antwoord te formuleren, wordt fraudealertheid eenduidig verankerd en ontstaat er samenhang op inhoud en draagvlak. Om deze verankering te realiseren, wordt een normen en waarden bijeenkomst gehouden in het kader van het project Hoogwaardige Handhaving. Activiteit 7: Opleidingsanalyse training fraudealertheid Om de huidige situatie en welke bijdrage de training fraudealertheid hierin kan hebben goed in beeld te krijgen is een opleidingsanalyse noodzakelijk. Dit opleidingsanalyse-instrument is ontwikkeld om de organisatie in staat te stellen vast te stellen welke leertrajecten moeten worden aangeboden aan de betrokken medewerkers. Om de opleiding effectief in te zetten IS het van belang dat er een duidelijk en gedragen conceptueel opleidingsprogramma ontwikkeld wordt voor een trainings- en coachingsprogramma in Helmond. Hierbij gaat het om: De cognitieve kant: het kennen (w.o. de basiskennis boeten en fraudeaanpak); De vaardigheden kant: het kunnen (w.o. gesprekstechnieken, dossieranalyse); Persoonlijke ontwikkeling - attitude met daarin de grondhouding en de beroepshouding (w.o. de gedragscodes); Het leren van de medewerker vanuit een opleidingsnoodzaak. De leerdoelen moeten helder geformuleerd zijn. De opleiding wordt opgebouwd vla de bouwstenen grondhouding, beroepshouding, kennis (cognitieve kant) en \'aardigheden. Activiteit 8: Training en coaching fraudealertheid Training Hoogwaardig Handhaven Haagt voor zcJ\vel de organisatie als het management en de uitvoerende medewerkers een hoge mate van professionaliteit. De gemeente Helmond wij (Q Radar . 'ldi/!l/eltenp~m .U/bsidie j-{o({gJl!ilardzg f-{andhmle!l ,gemeente II e/mond 17 deze professionaliteit van haar medewerkers vergroten door middel van een training. Middels een modulaire aanpak wordt de training gegeven. De modules zijn als volgt opgebouwd: . Module 1 Een workshop met management . Module 2 Het leren herkennen van de klant en zijn signalen . Module 3 Fraudealertheid middels instrumenten . Module 4 Het gesprek als instrument . Module 5 Test van de kennis en vaardigheden Com'hing Coaching is een verantwoordelijkheid van de leidinggevenden. In dit kader zal er een coachingsprogramma voor leidinggevenden worden aangeboden. Met de coaching van medewerkers worden twee belangen gediend: . verhoging van de effectiviteit van de training fraude-alertheid , ook op langere termijn . inbedding van toepassing van fraude-alertheid-vaardigheden in het totaalpakket van activiteiten van de case-managers Daadwerkelijke sanctionering Het daadwerkelijk sanctioneren is het tweede repressieve visie-element. Wie fraudeert wordt daadwerkelijk gestraft. Fraude wordt altijd aangepakt, moet daarbij het credo zijn. De Dienst Samenleving en Economie voert de \Vet Boete en Maatregelen stringent uit en wil met de volgende activiteit de medewerkers nog beter faciliteren: Activiteit 9: Op maat maken van fraudekompas Naast het inbedden van het Hoogwaardig Handhaven in de werkprocessen is het van belang dat de medewerkers worden gefaciliteerd middels concrete instrumenten. Deze instrumenten zijn het fraude- en verplichtingenkompas. Het fraudekompas is een instrument voor signaalsturing. Het vergroot de objectieve en de subjectieve pakkans. De subjectieve pakkans wordt vergroot door op het juiste ogenblik zichtbaar extra te controleren. Consulenten laten zien dat zij fraudealert reageren op een signaal dat zij opmerken. Dit doen zij door extra door te vragen, extra gegevens bij de klant uit te vragen, maar ook door direct te reageren. Het fraudekompas geeft per signaal aan waarop doorgevraagd kan \vorden en welke extra gegevens bij de klant uitgevraagd kunnen worden. Het fraudekompas helpt consulenten in het reguliere controletraject (groen). Het helpt hen bij het herkennen van een signaal en het afhandelen van een signaal. Bij een fraudesignaal wordt er doorgevraagd bij de klant en worden aan de klant extra gegevens gevraagd. Bij twijfel wordt het signaal overgedragen naar het intensieve controletraject (oranje). ~1 na!)'Jepr~gramma ! Iet derde onderdeel van activiteiten bestaat uit meten en evalueren. Activiteit 10: Sturingsmodel Hoogwaardige Handhaving De visie van de Hoogwaardige Handhaving is hierboven vertaald in een aantal activiteiten. Om de resultaten van de activiteiten te kunnen meten dienen de doelstellingen concreet gemaakt te worden. De activiteiten moeten derhalve vertaald worden in meetbare (Q Ibdar ~ldi1)iteitef/plaf/ whidie J-lo~g]vaard{g Handhaven ,gemeente Helmond 18 doelstellingen. De Dienst Samenleving en Economie wil de resultaten van hoogwaardige handhaving meetbaar maken door het ontwikkelen van een sturingsmodel. Er wordt een model ontwikkeld en geïmplementeerd voor registratie en analyse van het fraudeaanbod en de afhandeling ervan. Dit model moet een beleidscyclus mogelijk maken. Gewenste kengetallen voor de kwaliteit van fraudebestrijding worden in het verlengde hiervan ontwikkeld. Naast een model is het belangrijk dat er gecommuniceerd wordt over fraude. Fraude moet op de agenda komen in een meer structurele overlegstructuur op verschillende niveaus. Activiteit 11: Evaluatie Hoogwaardige Handhaving De hierboven genoemde activiteiten worden door middel van de Quick Scan, documentenanalyse en interviews geëvalueerd. Uit de evaluatie moeten aanbevelingen volgen voor de verdere implementatie van Hoogwaardig Handhaven in de Gemeente Helmond. (Q Radar .-ldilJileitenplclll .mbJldie f looc~1IJ{lilrd{g Halldbaven gemeente He/mond 19 5. Meetbare resultaten De resultaten die in het project Hoogwaardig Handhaven bereikt gaan worden zijn direct gekoppeld aan de activiteiten uit hoofdstuk 4: 1. Een nuhneting en een activiteitenplan Hoogwaardige Handhaving 2. Een projectorganisatie met daarin opgenomen de taken en verantwoordelijkheden en de wijze waarop de gemeente Hehnond extern ondersteund wordt 3. Een meerjaren beleidsplan Hoogwaardige Handhaving met concrete doelstelling op de vier visie-elementen van Hoogwaardige Handhaving 4. Intern- en extern handhavingscommunicatieplan 5. Een systeem van signaal- en risicosturing 6. Een toegenomen bewustwording door de normen en waarden show 7. Een uitgevoerde opleidingsanalyse 8. Een uitgevoerd trainings- en coachingsprogramma fraudealertheid 9. Een \'VBM-wijzer op maat 10. Een sturingsmodel waarop de activiteiten van Hoogwaardige Handhaving gemeten kunnen worden 11. Een uitgevoerde evaluatie van het project Hoogwaardige Handhaving waarop toekomstig beleid kan worden geformuleerd. (Q Radar . .1dliJi/ei/enp/al/ .I/lb.ridie I {oo.~JlJaard(~ Handbaljen ,~emeen/e Helmond 20 6. Organisatie, planning, en begroting In dit hoofdstuk geven wij de organisatie, de planning van het project en de begroting van de aangevraagde subsidie weer over 2003 en 2004. 6. 1 Prqjedorganisatie De gemeente kiest voor een projectmatige aanpak. Er kan vanuit gegaan worden dat een hoeveelheid activiteiten die met beperkte middelen ten behoeve van een uniek resultaat beheerst uitgevoerd moeten worden. Het project wordt ondersteund door het externe bureau Radar. Het project wordt als volgt ingericht: Hfd \'VIZ (hoofd Werk Inkomen Zorg) opdrachtgever Het project Hoogwaardig Handhaven wordt uitgevoerd door de projectgroep Hoogwaardig Handhaven. Het hoofd \VIZ is opdrachtgever en stuurt de projectgroep. Projectgroep Hoogwaardig Handhaven Projectgroep bestaat uit; Teamleider Oost Teamleider SR (Sociale Recherche) Beleidsmedewerker \'VIZ (\'\!erk Inkomen Zorg) Beleidsmedewerker JA Ouridische Afdeling) 2 casemanagers extern projectleider Radar De projectgroep rapporteert aan het teamleidersoverleg en hoofd \'\!IZ 6.2 Planning Het project kent vier onderdelen met daarin opgenomen een aantal fasen: aanvraag, voorbereiding, uitvoering en analyse. De aanvraag en voorbereiding vinden plaats in 2003, de uitvoering en analyse in 2004. In de onderstaande figuur is het project grafisch weergegeven. cg Radar /ldillz/ellenp/an mbJldie Hoo.~lJ!a,ml{g l-{andhczven.~emeenle Helmond 21 Het project kent drie onderdelen met daarin opgenomen een aantal fasen: Aanvraagfase: Projectaanvraag . IDêe't~ióJect Daadwerkelijk sanctioneren Nulmeting en opstellen activiteitenplan en het doen van de aanvraag. 1-4-2003 tot 1-7-2003 Voorbereidingsfase In de voorbereidingsfase \\iorden de voorbereidingen getroffen om de verschillende onderdelen van de Hoo~\iaardige Handhaving in uitvoering te zetten. Opbouw project Het opbouwstadium van het project is bedoeld om overeenstemming te bereiken tussen alle relevante betrokkenen onr de aard, de omvang, het belang en dergelijke van het project Hoogwaardige Handhaving. 1- 11- 2003 tot 1-1- 2004 (Q Radar 22 /ldizJiteitenp/iln JubJldie I-Io~gzvaardig E-Iandbaven ,gemeente E-Ie/mond Op maat maken producten In de voorbereidingsfase zal het project er vooral op gericht zijn om de producten die geïmplementeerd moeten worden op maat te maken voor Helmond. In deze fase worden de basisproducten vanuit de Kennisbank op maat gemaakt voor de gemeente. De kennisbank is een conceptueel cyclisch geheel van op handhaving gerichte activiteiten dat in schriftelijke en digitale vorm door de Minister aan de colleges van burgemeester en wethouders beschikbaar is gesteld. 1-7-2003 tot 1-1-2004 Ontwikkelen beleidsplan Hoogwaardige Handhaving 1-7-2003 tot 1-11-2003 Uitvoeringsfase: Project in uitvoering In 2004 gaan de verschillende deelprojecten in uitvoering. De deelprojecten bevatten alle activiteiten zoals deze in dit hoofdstuk zijn beschreven. Analysefase: Project beschreven en geëvalueerd 2005 Meetfase Voor de analyse is het belangrijk dat alle activiteiten gemeten worden middels een s turings model. 1 - 7- 2003 tot 1 - 1 - 2005 Evaluatiefase Op basis van het verslag en op basis van interviews wordt door de projectgroep Hoogwaardig Handhaven het project geëvalueerd. 1 -11 - 2004 tot 1 - 1 - 2005 (Q Radar /Idiviteitenplilll JIIIJJldie 11 oo,gJviltlrd(g Hillld/Javen gemeente J-{ elmolld 23 6.3 Begroting 2003 en 2004 In dit hoofdstuk zijn de noodzakelijke kosten, rechtstreeks aan de ontwikkeling van beleid of de uitvoering van activiteiten gericht op de totstandbrenging van Hoogwaardig Handhaven, in beeld gebracht. Extern advies is begroot op [J 588,50 per dagdeel (inclusief 7% reiskostenvergoeding). De trainingskosten op [: 749,00 (inclusief 7% reiskosten) per dagdeel. Acteurskosten 388,25 (inclusief 7% reiskosten) Interne uren zijn begroot op '., 240,- per dagdeel. Nr Activiteit Externe Bedrag in begeleidings uren in d.d. Interne uren Bedrag in in dagdelen (Q Radar ,-ldiviteitenp/an JUbJidie Ho~~]vaardig Handhaven ,gemeente He/mond 24 Nr ! Activiteit Externe Bedrag in ¿ Interne uren Bedrag in ¿ ! begeleidings in dagdelen i I uren in d.d. I I Fase 1 ; 1. I Nuhnecing, maken van activiteitenplan 5 0 11 240,00 I i en schrijven subsidieaanvraag I I 1.1.1. Fase 2 zon:ler ; i traininRen: I~:I ~~~;::~eeraop~_:-- ~;j- -_.:;;---'; ! I visie Hf! ! ! 4. I Intern en extern communicatie plan 8 4.708,00 4 ; i 5. I Signaal- en risicosturing ; 20 11.770,00 10 I ~J -~~~i!~~t e_~- ~~=~=~=-~ ==~:J ~~~~~~~~==~-'~~==J - -==lj~~~8 ~-== =~~~~==~ - - -- - _~I- - - - - -- - --~- -- --- ! 9. I Fraudekompas op maat I - 4 2.354,00 - 2 i ! 10. I Sturing sm ode 1 Hf! I 8 4.708,00 41 , I Communicatiemateriaal klanten, , I I fraude kompas, e.d. : i I Productkosten ! [=~=J---j7:L- - S~==-i--~~=~=---~~ -- 4T~60.~~ --- -- - - --40-;----14:600,06: 2.400,00 1.440,00 960,00 2.400,00 __i~q~QJ _480,00 ! 480,00 i 960,00 ! 5.000,00 I --_?J_-}~;;~:;~~~==-=--- - 2! i---T---~~l.l.]. Fase] ,i 2 ~- J~~~!~!~g~~~~y<1j~!~-=- ---- i?Q!Q9J --.--_.m._-- ~~- I ;=;~nfas~~~2 e~ 3 zonder ; m~ I 119%BTW ! [' ~~=IT ~ta arzondeïj~~~f~~n - - -~~===--=~~~~==] -===-~ - - -- --- -- -- - m - - ----- -- m --- 46.491,50 43 15.320,00 ! I 8.833,39 --- _mm_-__m_- 55.324,89 --i 15.320,00 ; @ Radar A ctiUteitenplan subs idre H ~rdig H andhawz ~ H elrmrrl 25 Nr Activiteit Externe Bedrag in ¿ Interne uren I Bedrag in ¿ I training & opleiding & coaching begeleidings in dagdelen I I uren in d.d. ! i i 1.1.4. Fase 2 tr~i 1%1 Training Fraudealertheid consulenten i ; I 2 groepen x 6 d.d. + acteur 3 d.d. : i 9.b I Training coachint I i 1 groep x 4 d.d. trainer + 2 d.d. acteur r-i 0% B1W L_____I I~~~ ~~~ g~~-- - ------ -- j_m 12 trainer 6 acteur 4 trainer 2 acteur 8.988,00 2.329,50 2.996,00 776.50 0,00 15.090,00 i I I ! -- 46.491,50 15.090,00 61.581,50 15.320,00 i 15.320,00 76.901,50 I [_____1 Totaal bedrag_subsidi~ aanvraag L________L Tevens willen wij u verwijzen naar de bijlage B1W-compensatiefonds, waarin venneld staat hoe u de B1W kunt terugvorderen. Deze is tevens te vinden op www.minfin.nl/btwfonds. @ Radar A ctiUteit£nplan suhidie H wgcmardig HandhaW1 ~ H ebrvnd 26 ," ;. Aan de staatssecretaris van het Millisterie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid T.a.v. dhr. R. van der Aa Postbus 90801 2509 LV DEN HAAG Plaatsnaam, 28 juli 2003 Betreft: Aanvraag subsidie op grond van de Tijdelijke stimuleringsregeling Hoogwaardige Handhaving (Staatscourant 29 januari 2003, nr. 20/pag. 22) Geachte dames en heren, De gemeente [naam] wenst gebruik te maken van de Tijdelijke stimuleringsregeling Hoogwaardige Handhaving. De gemeente heeft daarom in samenwerking met Radar een activiteitenplan en begroting gemaakt, welke u bijgaand ontvangt. Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Helmond verzoekt u op basis van de vastgestelde begroting een subsidie ter hoogte van 0 75.000,- te verlenen, ter uitvoering van het activiteitenplan. In het bijgevoegde acti,"iteitenplan staat beschreven: de huidige stand van zaken, een beschrijving van activiteiten 2003 en 2004, een beschrijving van de beoogde doelen en een beschrijving van de wijze waarop de resultaten worden gemeten, tezamen met de begroting. Indien u vragen heeft over het activiteitenplan enl of de bijbehorende begroting, dan kunt u contact opnemen met dhr. J. Vrieswijk, functie hoofd afdeling Werk, Inkomen en Zorg, telefoonnummer 0492-587307, e-mail s.vrieswijk@helmond.nl Hoogachtend, Burgemeester en Wethouders van Helmond De Burgemeester De secretaris Bijlagen: opgaaf aantal uitkeringen peildatum 31 december 2002 1 en activiteitenplan I (:()lIf()l1ll :Irt IJ Ti,dclllkc ,tlll1ulcl1llgsrcgclmg 11()(»),'Waardlgc Ilallllhavmg. Ministerie van Sociale Zaken en SZ~. ""'.o,..onhcid . . . Helmond + Model als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Regeling financiering en verantwoording Abw, IOAW en IOAl Declaratie Wet financiering Abw, IOAW en IOAl (Wfa) + Datum ontvangst (niet invullen) Jaar 2002 Documentnr. Gemeentenr. + Rekeningnr. BNG 31916 794 285003739 type formulier 30101G Wfa Omschrijving Abw Niet gebudgetteerde kostensoorten Bob U itvoeringskosten Bob art. 12 Wfa Uitvoeringskosten art. 12 Wfa Gebudgetteerde kostensoorten Algemene bijstand Normbijstand jonger dan 21 jaar Normbijstand van 21 tot 65 jaar Normbijstand van 65 jaar en ouder Personen in een inrichting Toeslagen Ontvangsten m.b.1. overbruggingsuitkering Uitgaven m.b.t. krediethypotheek Ontvangsten mbt. krediethypotheek Ontvangsten m.b.1. terugvordering Ontvangsten m.b.1. verhaal Zelfstandigen Bijstand om niet Uitgaven m.b.1. renteloze lening Ontvangsten m.b.1. renteloze lelllng Uitgaven m b.1. bedrijfskapitaal Ontvangsten mb.1. bedrijfskapitaal Uitgaven mb.1. voorbereidingskrediet, ren1eloos Uitgaven mb.1. voorbereidingskrediet, rentedragend Ontvangsten m.b.1. rentedragend, voorbereidingskrediet Ontvangsten mbl. terugvordering, zelfstandigen Boeten Ontvangsten uit boeten Totaal uitgaven in verband met Abw (optellen code 101 tot en met 631) + Verg. Code % 100% 100% kwartaal G formuliercode 3 0 1 0 1 9 0 0 2 0 0 2 2 1 Aantal c Uitgaven/ontvangsten (in hele euro's) c Rijksvergoeding (in hele euro's) c 4936r, 5108086 127798 22387 1041219 4860 1310 c 1 ~l1-406 c 41573 c 592 15883 ?08<:)5 C 51200 3759 c 41+37 6246')40 ::: bili ~ ~ 37024 3831065 95849 0 3645 983 c 05 c 31183 c 444 11912 15641 c 38400 2819 c c 3328 4688129 c 90% 75% 301 75% 302 75% 303 75% 304 75% 311 75% 75% 75% 75% 75% 75% 75% 75% 75% 75% 75% 75% 75% 75% 57 2052 1"7 11 1550 + Zenden aan: Pagina 1 van 2 321 331 I 10 332 341 351 ::; 5E 512 521 I 522 2 [J Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Directie FEZ, afdeling Bekostiging, Postbus 90801, 2509 LV Den Haag ::: CB 533 541 75% 631 698 I 3817 D Ministerie van Sociale Zaken en S~~. ......,'..",0';' . . Helmond + Model als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Regeling financiering en verantwoording Abw, IOAW en IOAZ Declaratie Wet financiering Abw, IOAW en IOAZ (Wfa) + Datum ontvangst (niet invullen) Jaar 2002 Documentnr. 31916 Gemeentenr. 794 + Rekeningnr. BNG 285003739 type formulier 30101[;] Wfa Omschrijving Totaal uitgaven in verband met Abw (ovememen code 698 van pagina 1) ")AW .>ebudgetteerde kostensoorten Uitkeringen Ontvangsten m.b.1. terugvorderingen Ontvangsten m.b.1. boeten Totaal uitgaven in verband met IOAW (optellen code 711 flm 731) IOAZ Niet gebudgetteerde kostensoorten Uitvoeringskosten art. 12 Gebudgetteerde kostensoorten Uitkeringen Ontvangsten m.b.1. terugvorderingen Jntvangsten m.b.1. boeten Totaal uitgaven in verband met IOAZ (optellen code 801 flm 831) Totaal uitQaven en riiksvergoeding Wfa (code 6g9 + 799 + 899) Verklaring kwartaal GJ formuliercode 3 0 1 0 1 9 0 0 2 0 0 2 2 1 Verg. Code Aantal c Uitgavenlontvangsten c % (in hele euro's) 699 ~Ol 6246540 101 Rijksvergoeding (in hele euro's) 46a8129 10 c 75% 711 GQ]O 75% 721 c C 75% 731 799 [iiQJ0 334428 3877 250821 2908 330551 247913 90% 801 DOl 75% 811 QO 75% 821 75% 831 899 ~O 999 13955 I 0 I 1597 I 0 I 143710 40569 119 30427 89 c c 42047 31775 ,619138 10 I 1+967817 : 0 Burgemeester en Wethouders van de gemeente H mond verklaren deze declaratie deugdelijk en naar waarheid te hebben opgesteld Datum 5 februari De burgemeester De wethouder De voorzitter + Contactpersoon De secretaris .; C. do 'li t Telefoonnummer: QLI92:"?87333 + Zenden aan: Pagina 2 van 2 Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Directie FEZ, afdeling Bekostiging, Postbus 90B01, 2509 LV Den Haag |