• Bestuur
  • Commissiestukken Tijdelijke stimuleringsregeling Hoogwaardige Handhaving

Commissiestukken Tijdelijke stimuleringsregeling Hoogwaardige Handhaving

Documentdatum 13-10-2003
Bestuursorgaan Commissie Samenleving en Economie
Documentsoort Commissiestukken
Samenvatting

Behoort bij agenda nr. St Ie

datum vergadering \ '3 - 10--03

Gemeen te H

Commissie-format

Verzoek College van 8 en W voor Commissiebehandeling.

Vastgesteld in 8 en W vergadering van: q ~.:ei':JteWl ~ 2-003

Onderwerp: Aanvraag "Tijdelijke stimuleringsregeling Hoogwaardig Handhaving". bij het ministerie van

Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor een bedrag van ¿ 75.000,-

Inhoud: Begin 2003 heeft de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zijn handtekening

gezet onder de "Tijdelijke stimuleringsregeling Hoogwaardig

Handhaven". Via deze stimuleringsregeling kunnen gemeenten een subsidie krijgen voor het verbeteren van

de handhaving op het terrein van sociale zekerheid. Elke gemeente kan tot een bedrag van maximaal ¿ .

75.000,00 subsidie krijgen om een start te maken met Hoogwaardig Handhaven. De Kennisbank

Hoogwaardig Handhaven is uitgangspunt, echter geen keurslijf.

Het doel van Hoogwaardig Handhaven is de nalevingsbereidheid van klanten te verhogen en de kans op

misbruik van sociale regelingen te minimaliseren. Gemeenten krijgen een subsidie voor de kosten van

ontwikkeling van beleid of van kosten van activiteiten gericht op het tot stand brengen van Hoogwaardig

Handhaven.

Het invoeren van Hoogwaardig Handhaven levert de gemeente veel op. Bij invoering van de nieuwe

bijstandswet zullen de kosten voor bijstandsuitkeringen geheel door de gemeente zelf gedragen moeten

worden. De gemeente loopt daarmee een groter risico maar daar staat tegenover dat de gemeente meer

invloed krijgt op de wijze van uitvoering. Het concept Hoogwaardig Handhaven is een goed instrument om u

hierbij te helpen. Door een effectievere en efficiëntere controlesystematiek komt er meer ruimte voor de

zorg- en reïntegratietaken van de gemeenten. Een grotere nalevingsbereidheid van een goed geïnformeerde

klant en een lik-op-stuk beleid verminderen het ten onrechte verstrekken van uitkeringen.

Daarnaast heeft de gemeente een verantwoordelijkheid naar haar burgers, naar haar klanten en haar

medewerkers. Financiële hulp moet uitsluitend terechtkomen bij diegene die dat echt nodig heeft.

Met dit verzoek mee te zenden stukken:

1. Activiteitenplan voor subsidie "Tijdelijk stimuleringsregeling Hoogwaardige Handhaving"

2. Aanvraag subsidie

3. Aantal uitkeringen peildatum 31 december 2002

Het college van B en W verzoekt:

voor te leggen aan: I ~- 10

de commissie SE OP ()8;;I9-2003 met als doel: ter kennisname

Commissie format

Pagina 1 van 2

4

Ruimte voor eventueel vervolg inhoud:

Gemeenten kunnen tot 1 september 2003 subsidie aanvragen bij het ministerie van SZW.

Subsidie is mogelijk voor projecten die in 2003 en 2004 worden uitgevoerd. Een aanvraag voor subsidie

wordt schriftelijk ingediend, vergezeld van een activiteitenplan en een gespecificeerde kostenbegroting. In

het activiteiten plan moeten worden opgenomen:

meetbare en tijdbepaalde resultaten van de activiteiten;

de wijze waarop de resultaten worden gemeten;

een nulmeting van de huidige "handhavingsituatie" (Quick Scan)

Na goedkeuring van het plan door het Ministerie wordt de subsidie via bevoorschotting verleend.

Bij de start van het traject zijn twee bureau's uitgenodigd voor het uitbrengen van een offerte. In het

bijzonder is hierbij gekeken naar de expertise die het bureau ten aanzien van hoogwaardige handhaving kan

inbrengen. Het advies bureau voor sociale vraagstukken Radar is daarbij als beste naar voren gekomen.

Radar heeft samen met een groot aantal gemeenten een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van het

concept Hoogwaardig Handhaven en de Kennisbank. De afgelopen twee jaar heeft Radar ruim 15 grote

gemeenten begeleid bij het implementeren van Hoogwaardig Handhaven. Daardoor heeft Radar een ruime

praktijkervaring opgedaan en is een breed aanbod aan ondersteuning ontwikkeld. Het gaat daarbij om het

ontwikkelen van een visie, het schrijven van een beleidsplan, het tot stand brengen van regionale

samenwerking, projectmanagement, ontwikkelen en uitvoeren van workshops en het ontwikkelen en

implementeren van nieuwe werkprocessen, werkmethodes, instrumenten en managementinformatie.

Tenslotte heeft Radar in de afgelopen jaren een brede expertise ontwikkeld in het in het integreren van

Hoogwaardig Handhaven in het casemanagement.

Radar heeft aangeboden het activiteiten plan (bijlage 1) te schrijven op basis 'no cure no pay'. In eerste

instantie is een nulmeting verricht op basis van vragenlijsten en interviews onder verschillende medewerkers

van de afdeling Ondersteuning en Controle (Sociale Recherche) en de afdeling Werk, Inkomen en Zorg. De

resultaten van de nulmeting (Quick Scan) zijn verwerkt in een activiteiten plan door Radar. Dit activiteitenplan

met begroting is onderdeel van de aanvraag voor subsidie.

Ten aanzien van de te verrichten activiteiten is met Radar afgesproken dat na afronding van elke activiteit er

een evaluatie plaats zal vinden betreffende de stand van zaken en specifiek opdracht wordt verstrekt voor de

daarop volgende activiteit. In de opdracht verstrekking zal worden opgenomen de specifiek uit te voeren

onderdelen in de betreffende activiteit en de omvang van de inzet van Radar en de gemeente. De afrekening

zal op basis van de verrichte werkzaamheden plaats vinden.

Het college gaat akkoord met de aanvraag van de stimuleringsregeling Hoogwaardige Handhaving bij het

ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor een bedrag van ¿ 75.000,-

Commissie format

Pagina 2 van 2

.'

Hoogwaardig Handhaven

Dienst Samenleving en Economie

Gemeente Helmond

Activiteitenplan

voor subsidie

'Tijdelijke stimuleringsregeling Hoogwaardig Handhaven'

.k

Inhoudsopgave

.L

Inleiding

4

2,

6

Meerjarenplan Hoogwaardig Handhaven (2003-2008)

l

Huidige stand van zaken: Nulmeting

9

:l

l\ctiviteitenplan

15

Aanvraagtraject

Voorbereidend programma

Uitvoerend programma

Analyseprogramma

15

15

16

18

2

Meetbare resultaten

20

Q,

Organisatie. planning. en begroting

21

6.1

Projectorganisatie

21

6.2

Planning

21

6.3

Bqrrotinv 20m en 2004

24

Overzicht afkortinyyn

Fout! Bladwijzer niet gedefinieerd.

1.

Inleiding

Vanuit de afdeling Ondersteuning en Controle (O&C) en de afdeling Werk, Inkomen en

Zorg (\V'IZ) is het verzoek gekomen een activiteitenplan te schrijven ten behoeve van een

aanvraag subsidie op grond van de Tijdelijke stimuleringsregeling Hoogwaardige

Handhaving. Beide afdelingen maken onderdeel uit van de dienst Samenleving en Economie

van de gemeente Helmond. Bij beide afdelingen werken ongeveer 120 medewerkers. Het

aantal cliënten bedraagt ongeveer 2700. De doelstellingen van beide afdelingen is het

bevorderen van activering en uitstroom, het bieden van een inkomenswaarborg en zorg

zolang dat noodzakelijk is, het voorkomen en bestrijden van misbruik en het bevorderen van

een adequate uitvoering.

De uitgangspunten van de afdeling O&C en WIZ vragen om een integraal beleid op de

gebieden uitstroom, handhaving en zorg, waarbij de leidende gedachte is dat het gemeentelijk

beleid ten dienste moet staan van de activering van mensen. Dit betekent dat de

professionals in de uitvoering bij alle onderdelen van het bijstandsbeleid, of het nu gaat om

armoedebestrijding, handhaving of activering, steeds voor ogen moeten houden dat zij

daarmee mensen met perspectief ook echt helpen op weg naar een zelfstandig bestaan.

Daarnaast is het van belang voor de afdeling O&C en WIZ om zorg te dragen voor de

mensen die langdurig afhankelijk blijven van een bijstandsuitkering. Het huidige

cliëntenbestand kent naar verhouding meer en meer cliënten met een zogenoemde

"meervoudige problematiek". Dat komt tot uiting in het hebben van problematische

schulden, fraudevorderingen, een grote afstand tot de reguliere arbeidsmarkt, langdurige

afhankelijkheid van hulpverleners, enz.

lIet bijstandsbeleid moet voor deze cliënten aansluiten bij de concrete individuele

mogelijkheden, rekening houdend met specifieke behoeften en belemmeringen. Gezien deze

taak van de gemeente staat de gemeente een integrale werkwijze voor ogen, waarbij

inkomensondersteuning, optimale inzet van arbeidsinstrumenten en handhaving een goed

samenspel moeten vormen.

De kernactiviteiten zijn derhalve werk, inkomen en zorg. De gemeente is bezig met

uitvoering van de Algemene bijstandswet (Abw) wat wil zeggen dat uitkeringsgerechtigden

worden gestimuleerd werk te aanvaarden via de verschillende reïntegratie trajecten, gedurende

de tijd dat dat niet lukt bestaat recht op een uitkering.

Om te zorgen dat alleen die mensen een uitkering ontvangen die daar recht op hebben dient

fraude bestreden te worden. Hoogwaardig handhaven is daar een middel bij.

Erkend wordt dat fraude bestrijding geïntensiveerd moet worden en dat invoering van

hoogwaardige handhaving daarbij noodzakelijk is.

Daarnaast is de gemeente Helmond zich aan het voorbereiden op de Wet Werk en Bijstand

(W\VB). De dienst IS zich bewust van de fmanciële risico's binnen de nieuwe wet en ziet het

belang van een fraudealerre organisatie.

I\Iiddels de stimuleringsregeling 1 loogwaardig Ilandhaven wil de gemeente I-Ielmond zowel

een beleidsplan Hoogwaardig Handhaven ontwikkelen als een activiteitenplan uitvoeren om

Hoogwaardig Handhaven daadwerkelijk te implementeren.

In dit activiteitenplan Helmond is opgenomen:

rg Ibdar

. -1dillileitellplclI/ .lÏfbJidie 1-{ooglvaardzg Handhaven cgetJJeenle He/molld

4

.

een meerjarenplan over de wijze waarop hoogwaardig handhaven wordt

geïmplementeerd in de organisatie

een inventarisatie van de huidige stand van zaken rondom handhaving (nulmeting)

een beschrijving van de activiteiten waarvoor in 2003 en 2004 subsidie wordt

aangevraagd

een beschrijving van het resultaat, of de resultaten, die met de in 2003/2004

verrichte activiteiten worden beoogd (in meetbare grootheden)

een beschrijving van de wijze waarop de resultaten die met de in 2003/2004

verrichte activiteiten worden beoogd worden gemeten

.

.

.

.

Lees/vijzer

Hoofdstuk 2 beschrijft het meerjarenplan over de wijze waarop Hoogwaardig handhaven

wordt ge"implementeerd. Hoofdstuk 3 behandelt de nulmeting. De activiteiten in het kader

van Hoogwaardig Ilandhann worden in hoofdstuk 4 beschreven. Hoofdstuk 5 worden de

resultaten in meetbare grootheden weergegeven en de aangegeven op welke wijze

Hoogwaardig Handhaven wordt gemeten. Hoofdstuk 6 geeft de planning, de organisatie en

de begroting weer.

(g Radar

.~ ldl/ll/eilenphm .llIbJiclie 11oo.g/vi/ardl~~ F Ii/ndhaven c~emeenle !Ie/mond

5

.'

2. Meerjarenplan Hoogwaardig Handhaven (2003-2008)

Meerjarenplan

De gemeente Helmond wil door middel van het project Hoogwaardig Handhaven de

uitvoering van handhaving op een hoger plan krijgen en het onderwerp in samenhang

brengen met de overige doelstellingen van de organisatie.

De Dienst Samenleving en Economie heeft het plan opgevat om een evenwichtig en

transparant preventief handhavingsbeleid, het zgn. concept hoogwaardig handhaven te

implementeren

Doel van handhaving

In de sociale zekerheid staat handhaven voor alles wat te maken heeft met het nastreven van

volledigheid en juistheid van uitvoering van wetgeving en met (het voorkomen van) fraude

met uitkeringen. Hiermee kan de solidariteit voor het verstrekken van uitkeringen aan

mensen, die daar echt recht op hebben, behouden worden. Handhaving zorgt voor het

draagvlak van de sociale zekerheid,

Het doel van handhaving in de sociale zekerheid is de spontane nalevingbereidheid van

uitkeringsgerechtigden te bevorderen en het bewerkstelligen dat aan de juiste personen de

juiste uitkeringen worden \"Crstrekt.

Handhaving is een wettelijk verplicht onderdeel bij de uitvoering van de Abw, IOAW (Wet

inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers),

10AZ (Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen

zelfstandigen) en Wik (de \\'et inkomensvoorziening kunstenaars; wordt niet uitgevoerd in

de gemeente Helmond), Handhaving behoort derhalve als deel van de uitvoeringsactiviteiten

tot de dagelijkse werkzaamheden van de Dienst Samenleving en Economie,

Definitie handhaving

Handhaving is het doen naleven van wet- en regelgeving ter bevordering van het juist

benutten en toepassen van wetten en regelingen overeenkomstig hun doel en strekking.

Handhaving staat derhalve \'oor alle bewust ondernomen activiteiten, die erop gericht zijn de

spontane naleving van wet- en regelgeving te bevorderen, Het gaat daarbij om zowel

repressieve als preventieve activiteiten,

De Dienst Samenlevl11g en EconomIe van de gemeente Helmond rekent het tot haar taak

uitkeringsgerechtigden duidelijk te maken welke rechten en verplichtingen zij hebben en zo

de verantwoordelijkheid \'an deze doelgroepen transparant te maken,

De maatschappelijke doelen

De gemeente Helmond heeft een belangrIJke maatschappelijke functie en

verantwoordelijkl1eid in de uitvoering van de wettelijke sociale zekerheid die gefinanCIerd

wordt uit collectieve publieke middelen, De gemeente Helmond hecht grote waarde aan het

afleggen van verantwoording over haar functioneren en de besteding van publieke middelen,

(Q Radar

,-ldilliteitenpl'lII JHb,lJdie 1I O~gIlJilil,.d{g IlillldbillJell,gemeellte 1I elmolld

6

De maatschappelijke betrokkenheid en verantwoordelijkheid worden tot uitdrukking

gebracht in het actief en in een open communicatie in contact treden met de omgeving over

de uitvoering van en het voorkomen van aanspraken op de wettelijke sociale verzekeringen

en de reïntegratie van uitkeringsgerechtigden.

Met de uitvoering en de handhaving van de Abw, IOAW, IOAZ en Wik worden

maatschappelijke doelen beoogd en bereikt. Hieronder passeren de belangrijkste doelen,

waarover overigens brede overeenstemming in de samenleving bestaat, de revue.

1.

Rechtmatige lIitkuingen: Het rechtmatig verstrekken van uitkeringen staat bovenaan de lijst.

Alleen mensen die er recht op hebben, moeten ook inderdaad een uitkering ontvangen.

Minder bijstandsfraude: Vermindering van sociale zekerheidsfraude is de tweede belangrijke

doelstelling. Hoewel niet objectief is vast te stellen hoe vaak er gefraudeerd wordt, is wel

duidelijk dat voor de samenleving elke frauderende klant er een te veel is. Door misbruik

wordt immers collectief geld ingezet ter verrijking van het individu. Bovendien frustreren

fraudeurs de uitstroom uit de bijstand - en daarmee ook verlaging van de

uitkeringslas ten.

Spontane naleving van de wet. Klanten zouden spontaan de juiste en volledige gegevens aan

de sociale dienst moeten verstreken, zodat deze kan bepalen of iemand ook echt recht

heeft op een uitkering. Een belangrijk preventief doel is dus: het vergroten van de

spontane nalevingsbereidheid van de klant.

Geen 'onnodige' strafreeht::;.aken: Voorkomen moet worden dat klanten onnodig in een

strafrechttraject terechtkomen. Onnodig wil zeggen: doordat de sociale dienst of

uitvoeringsorganisatie onvoldoende controleert. Het is een maatschappelijke

verantwoordelijkheid stafrechtelijke overtredingen te voorkomen.

Optimale handhaafbaarheid: Om misbruik effectief te voorkomen of te bestrijden, moet de

wet- en regelgeving natuurlijk zo handhaafbaar mogelijk zijn. Dat betekent dat de

uitvoering zodanig georganiseerd moet worden dat er optimaal grip ontstaat op de

efficiëntie, de effectiviteit en de fraudebeheersing.

Maa!Jehappelijk drat{g/l/ak: Als de samenleving het idee krijgt dat iedereen die dat wil (dus

ook de fraudeur) gemakkelijk een uitkering kan krijgen, dan brokkelt het draagvlak voor

sociale zekerheid snel af. Dat zou betekenen dat degenen die wél recht hebben op een

uitkering, moeten lijden onder de fraudeurs. Het is zaak deze omgekeerde wereld met

kracht verre van ons te houden.

2.

3.

4.

5.

6.

Ambitie op Hoogwaardige Handhaving

De Dienst Samenleving en Economie benoemt vier groepen activiteiten die er gezamenlijk

zorg voor dragen dat mensen zich spontaan aan de wet- en regelgeving houden en dat juiste

uitkerIngen worden verstrekt. In de visie hoogwaardig handhaven passeren verschillende

elementen de revue.

Elementen gericht op voorkoming van fraude (preventie):

1. Vroegtijdige voorlichting aan uitkeringsgerechtigden

') Optimaliseren dienstverlening

Elementen gericht op aanpak van fraude (repressie):

3. V roegtijdig constateren en afllandelen van overtredingen/ fraudesituaties

4. Daadwerkelijke sanctionerIng in geval van geconstateerde fraude

cg Radar

. /jdilliteitenp/an Jl(bsidie 1-1 o~gJlJilard{g Handhatlell ,gemeente I-Ie/mond

7

.'

De ambitie van de Dienst Samenleving en Economie is om samenhang te creëren tussen

deze vier onderdelen door deze zo te positioneren en te implementeren dat onderlinge

versterking plaatsvindt. De gemeente Helmond zal dit verwoorden in het Hoogwaardig

Handhavings beleid.

Samenhang visie-elementen

Met de benoeming van de verschillende visie-elementen is handhaving tegelijkertijd nader

gedefinieerd. Met preventie worden verder die activiteiten bedoeld die betrekking hebben op

vroegtijdig informeren en op optimaliseren van de dienstverlening. Repressieve activiteiten worden nader

omschreven met vroegtijdige detedie & afhandeling en daadlverkelgke sandionering. Met preventie

kan draagvlak verkregen en geconsolideerd worden. De hiermee verdiende credits zijn nodig

om de repressieve elementen in te kunnen zetten. Uitkeringsgerechtigden worden

bijvoorbeeld goed geïnformeerd over hun rechten en plichten, maar worden ook intensief

gecontroleerd op mogelijke risicogebieden.

Op basis van deze visie op handhaving wil de Dienst Samenleving en Economie zich erop

toeleggen om de uitvoeringspraktijk in te richten op het realiseren van de balans tussen

. .

preventie en repressie.

Samenhang visie-elementen hoogwaardige handhaving

Vroegtijdige

detectie/afhandeling

Vroegtijdig

informeren

Optimaliseren

dienstverlening

Daadwerkelijk

sanctioneren

(Q Radar

..1diviteitenp/iIl/ mbJidie j-Ioogl1Jaard{g /Ial/dhaven ,gemeente I -lelmlJl/d

8

3. Huidige stand van zaken: Nulmeting

De Nulmeting bestaat uit drie onderdelen: Quick scan om de bedrijfsvoering in beeld te

brengen, de actuele organisatieontwikkelingen waar binnen het concept van Hoogwaardig

Handhaven wordt ingebed en de stand van zaken m.b.t. producten Hoogwaardig

Handhaven.

Quick scan

De huidige stand van zaken met betrekking tot handhaving in de gemeente Helmond is in

beeld gebracht door middel van een Quick scan en aan de hand van de beleids- en plancyclus

uit de kennisbank.

.... ,.'

;.i~:;~ a r

Beleids- en plancvclus

.

~.

evalUatie

.1f

)lJs!e

. heleld5l'la".~

wc!kprocessen

}-

randvoor-

wa~rden

""

v

Via de Quick Scan uit de kennisbank is de stand van zaken gemeten. Met de Quick Scan

wordt een actuele foto genomen van de organisatie. De foto wordt, in dezelfde beeldspraak,

genomen met de zelfontspanner. De meting heeft plaatsgevonden middels een informatief

gesprek, \'la de bestudering van documenten en via een vragenlijst. De vragenlijst is ingevuld

door de medewerkers. De antwoorden op de vragenlijst vormen de basis voor de

beoordeling in hoeverre een aandachtsgebied is ontwikkeld.

De resultaten van de Quick Scan worden weergegeven in de vorm van bovenstaande beleids-

en plan cyclus welke is opgebouwd uit een achttal spaken. De spaken zijn de verschillende

([) Radar

. /ldllll/el/enp/an J/llm'dle lIoog}vaard~:~ Handhallen ,~emeen/e Helmond

9

."

aandachtsgebieden die essentieel zijn voor een succesvol handhavingsbeleid en een actieve

handhaving vertegenwoordigen.

De gedachte achter de beleids- en plan cyclus (het 'wiel') is dat de spaken onderling ongeveer

op gelijke spanning moeten staan. Als alle spaken voldoende op spanning staan dan draait de

beleids- en plancyclus optimaal rond. Anders gezegd: als aan alle voorwaarden om een

succesvol handhavingsbeleid te voeren is voldaan, zal de uitvoeringspraktijk bedrijfsmatig

zijn opgezet en leiden tot resultaten op het beleidsterrein handhaving en fraudebestrijding.

In Helmond ziet de nulmeting er als volgt uit:

- ----- ---_u -.---.----- .--

Radardiagram aspectscores

Visie

Evaluatie,,-

--_...__'__O9"r-

-,.;j -

-,

Aansturing

Werkprocessen

5~.

Resultaat --

. Randvoorwaarden

Ke nnis/va a rdighe de nla ttitudes

(Q Radar

.1di1)i/ellenp~1I/ .iÏlbJidic l1oo,~lvaardz~ lIandhaven gemeente /-Ie/mond

10

Per spaak valt het volgende te zeggen over de stand van zaken:

Visie (22)

Er is geen duidelijke visie op Handhaving. Handhaving is als visie-onderdeel nog

onvoldoende verwerkt in de bredere visie van zorg, uitstroom en fmanciële dienstverlening.

De visie op Handhaving moet nog sterk ontwikkeld worden met als kern het bevorderen van

de spontane nalevingsbereidheid van de regels door de klanten. Het ontwikkelen dient plaats

te vinden op zowel bestuurlijk, management als medewerkersniveau.

Beleidsplan handhaving (28)

De gemeente Helmond beschikt over een duidelijk, inhoudelijk uitgewerkt beleidsplan, maar

in het beleidsplan ontbreken nog de concreet meetbare handhavingsdoelen op de vier visie-

onderdelen van Hoogwaardige Handhaving. Verder leeft het beleidsplan weinig bij de

medewerkers. De meeste medewerkers hebben er weinig zicht op. Voor het ontwikkelen van

het beleidsplan is het van groot belang dat dit met betrokkenheid van en in communicatie

met de medewerkers tot stand komt.

Werkprocessen (20)

De werkprocessen van de dienst zijn beschreven en opgemerkte fraudesignalen worden

geregistreerd in een registratiesysteem. De werkprocessen zijn onvoldoende gescreend op

fraudegevoeligheid. De koppeling met het proces boete/maatregel is niet eenvoudig op te

starten. De organisatie beschikt in onvoldoende mate over protocollen/instructies voor

zowel het reguliere en intensieve controle traject als het opsporingstraject. De werkprocessen

zijn niet gebaseerd op risicoprofielen. Op het werkprocesniveau dient er duidelijk

geïnvesteerd te worden. Hierbij dient zowel op signaalsturing als risicosturing een

ontwikkeling plaats te vinden.

BelangnJk gegeven in Helmond is dat de inkomstenverklaringen (LV.'s) zijn afgeschaft en

vervangen zijn door een mutatieformulier. De verwachte mutaties zijn uitgebleven en de

gemeente is op dit moment bezig uit te zoeken wat de oorzaak hiervan is. In het kader van

de stimuleringsregeling wil Helmond het afschaffen van de LV.'s verbinden aan het opzetten

van een model van risicoanalyse/ risicosturing.

Uit de landelijke benchmark (onder sociale diensten) blijkt dat Helmond een zeer intensief

heronderzoeksbeleid voert. Helmond geeft aan dat de huidige uitvoering van de bijstandswet

om een andere benaderU1g \"raagt. Het idee is dan ook om middels een activiteit in het kader

van de stimuleringsregeling de mogelijkheid van het afschaffen van het huidige

heronderzoekssysteem te onderzoeken en dit te koppelen aan het invoeren van het

statusformulier/mutatieformulier. Controle op maat komt hiermee duidelijk centraal te staan

in het activiteitenprogramma van Helmond. Om de controle op maat sytematiek goed te

laten functioneren, dienen activiteiten op de overige visie-elementen als ondersteuning.

Hierbij wordt gedacht aan bijvoorbeeld een informatiernap, een dienstverleningsgesprek, de

kwaliteits- en handhavingscnteria voor de dienstverlening en de \VBM (\X1et Boeten en

~!aatregelen)-wilzer.

De sociale recherche van Helmond werkt regIOnaal. Het team bestaande uit een teamleider,

een administratieve kracht en 5 sf)(laal rechercheurs, bedient een gebied van 4000-5000

klanten. In het kader van de stimulenngsregeling is het plan om het team meer preventief te

laten opereren middels een pro-actieve ondersteuning aan de casemanangers, waarbij ze

onderdeel zijn van de teams en samenwerking centraal staat.

cg Radar

..ldi/li/ei/enp/atl .IJlbJidie lI()o.wvacm/{~ Halldhaven .~emeen/e I-fe/mond

11

Randvoonvaarden (48)

De beschrijving van de taken en bevoegdheden van medewerkers ten aanzien van

handhaving is voor verbetering vatbaar. Uit de nuhneting blijkt dat de medewerkers redelijk

positief zijn als het gaat om de ingevulde randvoorwaarden van tijd, veiligheid, geordende

dossiers en de snelheid waarop medewerkers de fraudespecialisten kunnen benaderen.

De tijd die medewerkers kunnen besteden aan intensieve controle en/ of huisbezoek zou

meer mogen Zijn.

In het kader van het ontwikkelen van een preventieve fraudealerte organisatie middels de vier

visie-elementen van Hoogwaardige Handhaving zal bekeken worden of de randvoorwaarden

in voldoende mate faciliterend zijn aan de doelstellingen van Hoogwaardige Handhaving.

Kennis, vaardigheden en houding (48)

De gemeente Hehnond beschikt niet over een opleidingsplan waarin aandacht is voor

handhaving. De medewerkers en het management tolereren geen fraude. Uit de nuhneting

blijkt dat de medewerkers qua attitude fraudealert zijn en dat zij over kennis en vaardigheden

beschikken om fraudesignalen te detecteren. Er vindt nog onvoldoende coaching plaats op

handhaving. Daarnaast wordt ervaren dat het management duidelijk aandacht heeft voor

fraude.

Volgens het management valt er nog wel wat te winnen op het terrein van fraudealertheid

binnen Hehnond. Voor de oudgedienden is fraudealertheid niet altijd vanzelfsprekend. Zij

handelen nog zichtbaar vanuit het zorgperspectief. De fraudealertheid is persoonsgebonden.

De nieuwe lichting medewerkers heeft minder moeite met het confronteren van de klant. Er

is vanuit Helmond behoefte aan een training/opleiding die past binnen de nieuwe visie op

Hoogwaardige Handhaving. Het is van groot belang dat deze training (gekoppeld aan

workshops, coaching, intervisie) duidelijk aansluit op de leervraag van de organisatie. Middels

een opleidingsanalyse kan deze leervraag worden omgezet in een opleidingsaanbod.

-'lansturing (27)

Er wordt te weinig gestuurd op handhaving. Dit wordt zowel door de medewerkers als het

management aangegeven. Daarnaast is er onvoldoende gestructureerd overleg over de te

behalen doelstellingen. Uit de Quickscan is niet gebleken of dit te maken heeft met

onvoldoende sturingsinformatie of met de stijl van aansturing/leidinggeven. Om een

daadwerkelijke verbetering In de handhavingsaanpak te realiseren zal er zichtbaar leiding

gegeven moeten worden aan Hoogwaardig Handhaven en zichtbaar sturing moeten

plaatsvinden.

Resultaat (16)

Voor de sturingsinformatie op het terrein van handhaving is Hehnond afhankelijk van het

FRIS-systeem. Regelmatige resultaatmeting en terugkoppeling van resultaten vinden in

onvoldoende mate plaats. De effecten van het gevoerde beleid worden te weinig

gecommuniceerd met de medewerkers.

Op het onderdeel resultaatmeting en de communicatie en terugkoppeling van de behaalde

resultaten valt nog veel te \\;nnen voor de gemeente Helmond. Er wordt op dit moment

gewerkt aan een nieuwe set ,'an managementinformatie, maar dJt is in ontwikkeling. Dit

betekent dat dit een wezenlijk onderdeel vormt van het activiteitenprogramma.

<9 Radar

/ldivileilenplan .iHbJidie Ifor{glvaard{g f-Iandhtwell ,ge/menIe Helmond

12

Evaluatie (14)

Evaluatie van het handhavingsbeleid staat nog in de kinderschoenen. Dit betekent dat in de

beleidscyclus evaluatie als een onderdeel van het activiteitenprogramma wordt opgenomen in

de implementatie van Hoogwaardige Handhaving.

0 rganis a tieon twikkelingen

De Dienst Samenleving en Economie heeft conform de SUWI-wetgeving een aantal jaren

geleden casemanagement ingevoerd. De dienst is op dit moment aan het bekijken in

hoeverre het integrale model van casemanagement aanpassingen behoeft. In relatie tot

maatschappelijke en economische ontwikkelingen maar ook in relatie tot de nieuwe wet

Werk en Bijstand en hoogwaardig handhaven. Hierbij wordt ook de relatie tot handhaving

gelegd.

De dienst heeft het inlichtingenbureau operationeel. Het proces van de verwerking van de

signalen is bij de afdeling Sociale Recherche gelegd. De sociale recherche werkt voor de

gemeente Helmond en omgeving. De gemeente heeft reeds aangegeven ook gebruik te

maken van de stimuleringsregeling controle en opsporing en uitbreiding regionale

samenwerking. Met de uitbreiding van de controle-capaciteit wordt het mogelijk de

casemanagers meer preventief te ondersteunen.

De dienst heeft in haar controle-activiteiten al in eerder stadium besloten de

inkomsten verklaringen af te schaffen en deze te vervangen door een wijzigingsformulier met

twee maal per jaar een door de klant te tekenen statusfomulier. Dit onderdeel wordt op dit

moment geëvalueerd. Daarnaast kent de dienst een hoge heronderzoeksfrequentie. In het

kader van de stimuleringsregeling Hoogwaardig Handhaven willen ze naar een signaal- en

risicogestuurde controlesystematiek, waarbij de effectiviteit en efficiency voorop staan.

De Dienst Samenleving en Economie maakt gebruik van de tijdelijke stimuleringsregeling

intensivering opsporing en controle Abw. Hiermee wil de dienst de extra controles in het

kader van het verbeteren van de handhavingsaanpak formatief opvangen.

Op het terrein van reïntegratie kent de dienst het project Direct Werk. Dit is een belangrijk

project in het kader van het toeleiden van werk en de verplichtingenkant van handhaven.

Als ketenpartner is het Centrum voor \\'/erk en Inkomen (CWI) van groot belang in een

handhavingsgerichte aanpak. Binnen de huidige stimuleringsregeling concentreert de dienst

zich in haar activiteiten op het verbeteren van de eigen organisaties. Op termijn zullen ook

de ketenpartners hierbij betrokken worden.

In de maand jul1l wordt een nieuwautomatiseringssysteem geïntroduceerd, te weten

GWS4all. Dit vraagt op dit moment alle aandacht voor de organisatie.

Tenslotte is er ook nog een managementinformatiesysteem in ontwikkeling.

Producten

In de nulmeting hebben we de productontwikkeling van de gemeente Helmond vergeleken

met de producten op het terrein van 1 loogwaarwg Handhaven.

cg Radar

,"ldilliteitenpliln .mbJidie 1I(}~gJ/Jailrd{g nandballen ,gemeente Helmond

13

De Dienst Samenleving en Economie is bezig met een managementinformatiesysteem voor

de dienst. Het management informatiesysteem zal ook gegevens gaan bevatten voor

handhaving.

De dienst heeft een informatiemap waarin de rechten en plichten van de klant staan vermeld.

Deze wordt op dit moment uitgereikt op het CWI, maar is niet gekoppeld aan een

dienstverleningsgesprek met de casemanager. De dienst kent geen intern & extern

communicatieplan handhaving.

De Dienst Samenleving en Economie heeft het dienstverleningsgesprek inmiddels verankerd

in de organisatie. Het doel van het dienstverlenend gesprek is dat de klant tijdens dit gesprek

geïnformeerd wordt over alle aspecten waarmee hij/ zij te maken krijgt en informatie krijgt

over rëintegratietrajecten, rechten, plichten en uitkering.

De criteria voor een handhavingsgerichte dienstverlening zijn nog niet aanwezig bij de dienst.

De organisatie kent een globale aanpak van doelgroepgerichte dienstverlening. Deze is niet

gebaseerd op klantprofielen of risicogroepen.

De controlesystematiek is gebaseerd op een heronderzoekssysteem een hoge frequentie.

De werkprocessen van de dienst zijn niet gescreend op fraude-alertheid. De organisatie kent

geen module fraude-alertheid in haar opleidingspakket.

De WBM-wijzer (fraudekompas) wordt als een belangrijke ondersteuning gezien voor de

uitvoerende medewerkers. Deze moet nog op maat gemaakt worden.

Op basis van deze nulmeting heeft de Dienst Samenleving en Economie een activiteitenplan

opgesteld, waaraan de organisatie in 2003 en 2004 concreet wil gaan werken. Dit is verder

uitgewerkt in het volgende hoofdstuk.

cg Radar

.Idiviteitenp/dn .iJlbJidie Uoo,gJvaardzg HandbiJl/en .gemeente !-Ie/mond

14

4. Activiteitenplan

De visie-elementen vertaalt in concrete activiteiten

Wat moet er geïmplementeerd worden om in de uitvoeringsorganisatie van de Dienst

Samenleving en Economie het hoogwaardige handhaven te kunnen realiseren? Het

management staat voor de taak om de visie-elementen te vertalen naar activiteiten. Daarmee

wordt planmatig vastgesteld wat in ieder geval georganiseerd moet worden om de visie in de

bedrijfsvoering te kunnen vertalen, Hieronder volgt een volledige opsomming van alle

belangrijkste activiteiten voor hoogwaardig handhaven binnen de gemeente Helmond.

Het activiteiten programma bevat het aanvraagtraject, waarin de nulmeting en het

ontwikkelen van een activiteitenprogramma is opgenomen,

Dit wordt veryolgd met het voorbereidend programma. In de voorbereiding wordt de

projectorganisatie neergezet en vinden de voorbereidingen plaats voor de uitvoeringsfase.

Een apart onderdeel in de voorbereidingsfase is het ontwikkelen van een beleidsplan

Hoogwaardig Handhaven. In het uitvoerend programma zijn de activiteiten op de vier visie-

elementen uitgewerkt. In het analyserende deel van het activiteiten programma wordt

ingegaan op welke wijze het project wordt gemeten, beschreven en geëvalueerd.

Aanvraagtra/eet

Activiteit 1: Uitvoeren nulmeting en opzetten activiteitenprogramma

Op basis van de Quick scan bestaande uit een vragenlijst onder het personeel en

management wordt de huidige stand van zaken in beeld gebracht ten aanzien van

Hoogwaardig Handhaven. Vanuit de nulmeting wordt gezamenlijk met de organisatie een

activiteitenprogramma ontwikkeld.

Voorbereidend programma

Activiteit 2: Opbouwen bemensing projectorganisatie

Het opbouwstadium van het project is bedoeld om overeenstemming te bereiken tussen alle

relevante betrokkenen over de aard, de omvang, het belang en dergelijke van het project

Hoogwaardige Handhaving.

Activiteit 3: Ontwikkelen van een beleidsplan gebaseerd op de visie van

Hoogwaardig Handhaven.

De visie van Hoogwaardig Ilandhaven zal vorm worden gegeven in een meerjarig

beleidsplan. Dit beleidsplan zal tot stand komen middels een aantal bijeenkomsten met een

vertegenwoordiging van de organisatie. Het resultaat van deze bijeenkomsten zal vastgelegd

\vorden in het beleidsplan I [oot,rwaardige I [andhaving 2003-2008.

Kern van dit handhavingsbeleid zal worden gevormd door vier samenhangende beleidslijnen:

(1) Het beter en vroegtijdig informeren van klanten;

(2) Het wegnemen van drempels zodat de kans op spontane naleving vergroot wordt;

(3) VroegtiJdige detectie en atlundeling van fraudesIgnalen;

(4) [n ge\'a! \'an geconstateerde fraude daadwerkelijk te sanctioneren.

~ lZadar

..1dl/lilei/enp/illl .ut/mdie /-Iol~gll/ilardl~g fland/hllJen ,gemeente He/mond

15

De ambitie van de Dienst Samenleving en Economie is om de vier deelfacetten van het

hoogwaardig handhaven binnen vier jaar te implementeren. 2003 zal in het teken staan van

beleidsontwikkeling en voorbereiding van het project. 2004 staat in het teken van het

implementeren van de activiteiten zoals deze in het activiteitenplan staan benoemd. In 2005

en 2006 worden de ketenpartners betrokken in de handhavingsaanpak en staat de borging

van Hoogwaardige Handhaving centraal.

Uitvoerend programma

Het uitvoerend programma is in activiteiten onder gebracht binnen de vier visie-elementen

van hoogwaardig handhaven.

Vroegtijdig informeren

Het vroegtijdig informeren van doel- of risicogroepen is het eerste preventieve visie-element.

Als klanten weten wat hun rechten en plichten zijn, kunnen zij deze ook gemakkelijker

naleven. De gemeente Helmond wil dit tot stand brengen middels de volgende activiteit:

Activiteit 4: Intern en extern communicatieplan

Een plan voor een gestructureerde, consequente en transparante communicatie over doel,

werkwijze en resultaten van hoogwaardig handhaven. Onderscheid wordt gemaakt in een

intern communicatieplan (gericht op medewerkers, bestuur en ketenpartners) en een extern

communicatieplan (gericht op klanten en 'de maatschappij').

Optimaliseren dienstverlening

Het wegnemen van organisatorische drempels is het tweede preventieve visie-element. Het

betreft ook de integriteit van de uitvoeringsorganisatie. Met een optimale dienstverlening kan

afglijden voorkomen worden. De gemeente Helmond laat dit punt samenvallen met signaal-

. . .

en rlSlcosturlng.

V roegtijdige detectie en afhandeling

Het vroegtijdig detecteren van fraudesignalen en het af11andelen ervan is het eerste

repressieve visie-element. Hierbij gaat het om het besef dat de Dienst Samenleving en

Economie meer aandacht moet hebben voor de specifieke eisen die het handhavingproces

stelt en die handhaving aan de processen stelt. Door vroegtijdige detectie en afuandeling

blijft de schade beperkt en ook wordt voorkomen dat werkgevers, verzekerden en

uitkeringsgerechtigden onnodig in een strafrechttraject kunnen terechtkomen.

De Dienst Samenleving en Economie wil op dit onderdeel de volgende activiteiten opzetten:

Activiteit 5: Opzetten signaal- en risicosturing

Binnen het onderdeel controle op maat wordt Hoogwaanlig Handhaven verankerd in de

werkprocessen van de organisatie. Deze verankering vindt plaats door middel van signaal- en

nslcostunng. Slgnaal- en ri,icostunng i, ck tegenhanger van periodieke algemene controles

voor iedereen. Er wordt bij ,ignaalstllnng 111 het kader van beoogde vroegtijdige detectie van

(fraude)signalen gestreefd naar een genchte inzet van de beperkte controlecapaciteit, zodat

efficiencywinst ontstaat. De vroegtijdige detectie begint bij de behandeling van de aanvraag

van een uitkering en speelt gedurende de lopende uitkering en de beëindiging van de

uitkering een rol. Uit de gesprekken (intake, activerIng, rechtmatigheid, etc.) en de gegevens /

documenten die de klant verschaft kunnen onduidelijkheden naar voren komen. Deze

signalen zijn aanleiding voor de consulent om de klant In gelegenheid te stellen zelf het

rg lZadar

. -ldi/ll"teilenpliln mbsidie H o~~II)aard(~ HandhclIJen ,~e1Jleenle 11 el mond

16

signaal te weerleggen door het aanleveren van argumenten, gegevens of documenten. Indien

de weerlegging onvoldoende is vindt er een overdracht plaats naar het intensieve controle

traject en zonodig naar de opsporingsdienst. De veronderstelling is dat gevallen waarin een

(fraude)signaal (meteen) nader onderzocht wordt meer opleveren dan ongerichte controles.

Of dat zo is zal nog nader moeten blijken aan de hand van analyses van resultaten achteraf.

Risicosturing kent de volgende aanpak. Als er sprake is van een administratief vast te stellen

situatie van verhoogd risico, vindt intensieve controle plaats op basis van een vooraf

opgesteld op het specifieke risico gericht controleprotocol. Het opzetten van signaal- en

risicosturing wordt in samenhang ontwikkeld met het concept van casemanagement.

Activiteit 6: Normen en waarden bijeenkomst

Frat/dealer/heid moet in de organisatie in het algemeen en in de functieprofielen,

werkprocessen (waaronder verificatie en validatie) en werkmethodieken in het bijzonder

verankerd worden.

Er moet een organisatiebreed bewustwordingsproces worden gestart. Wat is fraude en welke

schade richt het aan? Met welk handhavingsbeleid kan dat op een goede manier voorkomen

worden? Welke rol spelen de verschillende lagen in de organisatie hierin? Wat vraagt dat de

verschillende functies, werkprocessen en werkmethodieken? Door op deze vragen als

organisatie een eigen antwoord te formuleren, wordt fraudealertheid eenduidig verankerd en

ontstaat er samenhang op inhoud en draagvlak. Om deze verankering te realiseren, wordt

een normen en waarden bijeenkomst gehouden in het kader van het project Hoogwaardige

Handhaving.

Activiteit 7: Opleidingsanalyse training fraudealertheid

Om de huidige situatie en welke bijdrage de training fraudealertheid hierin kan hebben goed

in beeld te krijgen is een opleidingsanalyse noodzakelijk.

Dit opleidingsanalyse-instrument is ontwikkeld om de organisatie in staat te stellen vast te

stellen welke leertrajecten moeten worden aangeboden aan de betrokken medewerkers. Om

de opleiding effectief in te zetten IS het van belang dat er een duidelijk en gedragen

conceptueel opleidingsprogramma ontwikkeld wordt voor een trainings- en

coachingsprogramma in Helmond. Hierbij gaat het om:

De cognitieve kant: het kennen (w.o. de basiskennis boeten en fraudeaanpak);

De vaardigheden kant: het kunnen (w.o. gesprekstechnieken, dossieranalyse);

Persoonlijke ontwikkeling - attitude met daarin de grondhouding en de beroepshouding

(w.o. de gedragscodes);

Het leren van de medewerker vanuit een opleidingsnoodzaak. De leerdoelen moeten

helder geformuleerd zijn.

De opleiding wordt opgebouwd vla de bouwstenen grondhouding, beroepshouding, kennis

(cognitieve kant) en \'aardigheden.

Activiteit 8: Training en coaching fraudealertheid

Training

Hoogwaardig Handhaven Haagt voor zcJ\vel de organisatie als het management en de

uitvoerende medewerkers een hoge mate van professionaliteit. De gemeente Helmond wij

(Q Radar

. 'ldi/!l/eltenp~m .U/bsidie j-{o({gJl!ilardzg f-{andhmle!l ,gemeente II e/mond

17

deze professionaliteit van haar medewerkers vergroten door middel van een training. Middels

een modulaire aanpak wordt de training gegeven. De modules zijn als volgt opgebouwd:

. Module 1 Een workshop met management

. Module 2 Het leren herkennen van de klant en zijn signalen

. Module 3 Fraudealertheid middels instrumenten

. Module 4 Het gesprek als instrument

. Module 5 Test van de kennis en vaardigheden

Com'hing

Coaching is een verantwoordelijkheid van de leidinggevenden. In dit kader zal er een

coachingsprogramma voor leidinggevenden worden aangeboden. Met de coaching van

medewerkers worden twee belangen gediend:

. verhoging van de effectiviteit van de training fraude-alertheid , ook op langere termijn

. inbedding van toepassing van fraude-alertheid-vaardigheden in het totaalpakket van

activiteiten van de case-managers

Daadwerkelijke sanctionering

Het daadwerkelijk sanctioneren is het tweede repressieve visie-element. Wie fraudeert wordt

daadwerkelijk gestraft. Fraude wordt altijd aangepakt, moet daarbij het credo zijn. De Dienst

Samenleving en Economie voert de \Vet Boete en Maatregelen stringent uit en wil met de

volgende activiteit de medewerkers nog beter faciliteren:

Activiteit 9: Op maat maken van fraudekompas

Naast het inbedden van het Hoogwaardig Handhaven in de werkprocessen is het van belang

dat de medewerkers worden gefaciliteerd middels concrete instrumenten. Deze instrumenten

zijn het fraude- en verplichtingenkompas.

Het fraudekompas is een instrument voor signaalsturing. Het vergroot de objectieve en de

subjectieve pakkans. De subjectieve pakkans wordt vergroot door op het juiste ogenblik

zichtbaar extra te controleren. Consulenten laten zien dat zij fraudealert reageren op een

signaal dat zij opmerken. Dit doen zij door extra door te vragen, extra gegevens bij de klant

uit te vragen, maar ook door direct te reageren. Het fraudekompas geeft per signaal aan

waarop doorgevraagd kan \vorden en welke extra gegevens bij de klant uitgevraagd kunnen

worden.

Het fraudekompas helpt consulenten in het reguliere controletraject (groen). Het helpt hen

bij het herkennen van een signaal en het afhandelen van een signaal.

Bij een fraudesignaal wordt er doorgevraagd bij de klant en worden aan de klant extra

gegevens gevraagd. Bij twijfel wordt het signaal overgedragen naar het intensieve

controletraject (oranje).

~1 na!)'Jepr~gramma

! Iet derde onderdeel van activiteiten bestaat uit meten en evalueren.

Activiteit 10: Sturingsmodel Hoogwaardige Handhaving

De visie van de Hoogwaardige Handhaving is hierboven vertaald in een aantal activiteiten.

Om de resultaten van de activiteiten te kunnen meten dienen de doelstellingen concreet

gemaakt te worden. De activiteiten moeten derhalve vertaald worden in meetbare

(Q Ibdar

~ldi1)iteitef/plaf/ whidie J-lo~g]vaard{g Handhaven ,gemeente Helmond

18

doelstellingen. De Dienst Samenleving en Economie wil de resultaten van hoogwaardige

handhaving meetbaar maken door het ontwikkelen van een sturingsmodel.

Er wordt een model ontwikkeld en geïmplementeerd voor registratie en analyse van het

fraudeaanbod en de afhandeling ervan. Dit model moet een beleidscyclus mogelijk maken.

Gewenste kengetallen voor de kwaliteit van fraudebestrijding worden in het verlengde

hiervan ontwikkeld.

Naast een model is het belangrijk dat er gecommuniceerd wordt over fraude. Fraude moet

op de agenda komen in een meer structurele overlegstructuur op verschillende niveaus.

Activiteit 11: Evaluatie Hoogwaardige Handhaving

De hierboven genoemde activiteiten worden door middel van de Quick Scan,

documentenanalyse en interviews geëvalueerd. Uit de evaluatie moeten aanbevelingen volgen

voor de verdere implementatie van Hoogwaardig Handhaven in de Gemeente Helmond.

(Q Radar

.-ldilJileitenplclll .mbJldie f looc~1IJ{lilrd{g Halldbaven gemeente He/mond

19

5.

Meetbare resultaten

De resultaten die in het project Hoogwaardig Handhaven bereikt gaan worden zijn direct

gekoppeld aan de activiteiten uit hoofdstuk 4:

1. Een nuhneting en een activiteitenplan Hoogwaardige Handhaving

2. Een projectorganisatie met daarin opgenomen de taken en

verantwoordelijkheden en de wijze waarop de gemeente Hehnond

extern ondersteund wordt

3. Een meerjaren beleidsplan Hoogwaardige Handhaving met concrete

doelstelling op de vier visie-elementen van Hoogwaardige Handhaving

4. Intern- en extern handhavingscommunicatieplan

5. Een systeem van signaal- en risicosturing

6. Een toegenomen bewustwording door de normen en waarden show

7. Een uitgevoerde opleidingsanalyse

8. Een uitgevoerd trainings- en coachingsprogramma fraudealertheid

9. Een \'VBM-wijzer op maat

10. Een sturingsmodel waarop de activiteiten van Hoogwaardige

Handhaving gemeten kunnen worden

11. Een uitgevoerde evaluatie van het project Hoogwaardige Handhaving

waarop toekomstig beleid kan worden geformuleerd.

(Q Radar

. .1dliJi/ei/enp/al/ .I/lb.ridie I {oo.~JlJaard(~ Handbaljen ,~emeen/e Helmond

20

6.

Organisatie, planning, en begroting

In dit hoofdstuk geven wij de organisatie, de planning van het project en de begroting van de

aangevraagde subsidie weer over 2003 en 2004.

6. 1 Prqjedorganisatie

De gemeente kiest voor een projectmatige aanpak. Er kan vanuit gegaan worden dat een

hoeveelheid activiteiten die met beperkte middelen ten behoeve van een uniek resultaat

beheerst uitgevoerd moeten worden. Het project wordt ondersteund door het externe

bureau Radar. Het project wordt als volgt ingericht:

Hfd \'VIZ (hoofd Werk Inkomen Zorg) opdrachtgever

Het project Hoogwaardig Handhaven wordt uitgevoerd door de projectgroep Hoogwaardig

Handhaven. Het hoofd \VIZ is opdrachtgever en stuurt de projectgroep.

Projectgroep Hoogwaardig Handhaven

Projectgroep bestaat uit;

Teamleider Oost

Teamleider SR (Sociale Recherche)

Beleidsmedewerker \'VIZ (\'\!erk Inkomen Zorg)

Beleidsmedewerker JA Ouridische Afdeling)

2 casemanagers

extern projectleider Radar

De projectgroep rapporteert aan het teamleidersoverleg en hoofd \'\!IZ

6.2

Planning

Het project kent vier onderdelen met daarin opgenomen een aantal fasen: aanvraag,

voorbereiding, uitvoering en analyse. De aanvraag en voorbereiding vinden plaats in 2003, de

uitvoering en analyse in 2004. In de onderstaande figuur is het project grafisch weergegeven.

cg Radar

/ldillz/ellenp/an mbJldie Hoo.~lJ!a,ml{g l-{andhczven.~emeenle Helmond

21

Het project kent drie onderdelen met daarin opgenomen een aantal fasen:

Aanvraagfase: Projectaanvraag

. IDêe't~ióJect

Daadwerkelijk

sanctioneren

Nulmeting en opstellen activiteitenplan en het doen van de aanvraag.

1-4-2003 tot 1-7-2003

Voorbereidingsfase

In de voorbereidingsfase \\iorden de voorbereidingen getroffen om de verschillende

onderdelen van de Hoo~\iaardige Handhaving in uitvoering te zetten.

Opbouw project

Het opbouwstadium van het project is bedoeld om overeenstemming te bereiken tussen alle

relevante betrokkenen onr de aard, de omvang, het belang en dergelijke van het project

Hoogwaardige Handhaving.

1- 11- 2003 tot 1-1- 2004

(Q Radar

22

/ldizJiteitenp/iln JubJldie I-Io~gzvaardig E-Iandbaven ,gemeente E-Ie/mond

Op maat maken producten

In de voorbereidingsfase zal het project er vooral op gericht zijn om de producten die

geïmplementeerd moeten worden op maat te maken voor Helmond. In deze fase worden de

basisproducten vanuit de Kennisbank op maat gemaakt voor de gemeente. De kennisbank is

een conceptueel cyclisch geheel van op handhaving gerichte activiteiten dat in schriftelijke en

digitale vorm door de Minister aan de colleges van burgemeester en wethouders beschikbaar

is gesteld.

1-7-2003 tot 1-1-2004

Ontwikkelen beleidsplan Hoogwaardige Handhaving

1-7-2003 tot 1-11-2003

Uitvoeringsfase: Project in uitvoering

In 2004 gaan de verschillende deelprojecten in uitvoering. De deelprojecten bevatten alle

activiteiten zoals deze in dit hoofdstuk zijn beschreven.

Analysefase: Project beschreven en geëvalueerd 2005

Meetfase

Voor de analyse is het belangrijk dat alle activiteiten gemeten worden middels een

s turings model.

1 - 7- 2003 tot 1 - 1 - 2005

Evaluatiefase

Op basis van het verslag en op basis van interviews wordt door de projectgroep

Hoogwaardig Handhaven het project geëvalueerd.

1 -11 - 2004 tot 1 - 1 - 2005

(Q Radar

/Idiviteitenplilll JIIIJJldie 11 oo,gJviltlrd(g Hillld/Javen gemeente J-{ elmolld

23

6.3

Begroting 2003 en 2004

In dit hoofdstuk zijn de noodzakelijke kosten, rechtstreeks aan de ontwikkeling van beleid of

de uitvoering van activiteiten gericht op de totstandbrenging van Hoogwaardig Handhaven,

in beeld gebracht. Extern advies is begroot op [J 588,50 per dagdeel (inclusief 7%

reiskostenvergoeding). De trainingskosten op [: 749,00 (inclusief 7% reiskosten) per dagdeel.

Acteurskosten 388,25 (inclusief 7% reiskosten) Interne uren zijn begroot op '., 240,- per

dagdeel.

Nr

Activiteit

Externe Bedrag in

begeleidings

uren in d.d.

Interne uren Bedrag in

in dagdelen

(Q Radar

,-ldiviteitenp/an JUbJidie Ho~~]vaardig Handhaven ,gemeente He/mond

24

Nr ! Activiteit Externe Bedrag in ¿ Interne uren Bedrag in ¿

! begeleidings in dagdelen

i

I uren in d.d.

I

I Fase 1 ;

1. I Nuhnecing, maken van activiteitenplan 5 0 11 240,00 I

i en schrijven subsidieaanvraag I

I 1.1.1. Fase 2 zon:ler

; i traininRen:

I~:I ~~~;::~eeraop~_:-- ~;j- -_.:;;---';

! I visie Hf! !

! 4. I Intern en extern communicatie plan 8 4.708,00 4 ;

i 5. I Signaal- en risicosturing ; 20 11.770,00 10 I

~J -~~~i!~~t e_~- ~~=~=~=-~ ==~:J ~~~~~~~~==~-'~~==J - -==lj~~~8 ~-== =~~~~==~ - - -- - _~I- - - - - -- - --~- -- ---

! 9. I Fraudekompas op maat I - 4 2.354,00 - 2 i

! 10. I Sturing sm ode 1 Hf! I 8 4.708,00 41

, I Communicatiemateriaal klanten, ,

I I fraude kompas, e.d. :

i I Productkosten !

[=~=J---j7:L- - S~==-i--~~=~=---~~ -- 4T~60.~~ --- -- - - --40-;----14:600,06:

2.400,00

1.440,00

960,00

2.400,00

__i~q~QJ

_480,00 !

480,00 i

960,00 !

5.000,00 I

--_?J_-}~;;~:;~~~==-=--- - 2!

i---T---~~l.l.]. Fase]

,i 2 ~- J~~~!~!~g~~~~y<1j~!~-=- ----

i?Q!Q9J

--.--_.m._--

~~- I ;=;~nfas~~~2 e~ 3 zonder ; m~

I 119%BTW !

[' ~~=IT ~ta arzondeïj~~~f~~n - - -~~===--=~~~~==] -===-~ - - -- --- -- -- - m - - ----- -- m ---

46.491,50

43

15.320,00 !

I

8.833,39 --- _mm_-__m_-

55.324,89

--i

15.320,00 ;

@ Radar

A ctiUteitenplan subs idre H ~rdig H andhawz ~ H elrmrrl

25

Nr Activiteit Externe Bedrag in ¿ Interne uren I Bedrag in ¿ I

training & opleiding & coaching begeleidings in dagdelen I I

uren in d.d. !

i i 1.1.4. Fase 2 tr~i

1%1 Training Fraudealertheid consulenten i

; I 2 groepen x 6 d.d. + acteur 3 d.d. :

i 9.b I Training coachint

I i 1 groep x 4 d.d. trainer + 2 d.d. acteur

r-i 0% B1W

L_____I I~~~ ~~~ g~~-- - ------ -- j_m

12 trainer

6 acteur

4 trainer

2 acteur

8.988,00

2.329,50

2.996,00

776.50

0,00

15.090,00

i

I

I

!

--

46.491,50

15.090,00

61.581,50

15.320,00 i

15.320,00

76.901,50 I

[_____1 Totaal bedrag_subsidi~ aanvraag

L________L

Tevens willen wij u verwijzen naar de bijlage B1W-compensatiefonds, waarin venneld staat

hoe u de B1W kunt terugvorderen. Deze is tevens te vinden op www.minfin.nl/btwfonds.

@ Radar

A ctiUteit£nplan suhidie H wgcmardig HandhaW1 ~ H ebrvnd

26

,"

;.

Aan de staatssecretaris van het

Millisterie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

T.a.v. dhr. R. van der Aa

Postbus 90801

2509 LV DEN HAAG

Plaatsnaam, 28 juli 2003

Betreft: Aanvraag subsidie op grond van de Tijdelijke stimuleringsregeling

Hoogwaardige Handhaving (Staatscourant 29 januari 2003, nr. 20/pag. 22)

Geachte dames en heren,

De gemeente [naam] wenst gebruik te maken van de Tijdelijke stimuleringsregeling

Hoogwaardige Handhaving. De gemeente heeft daarom in samenwerking met Radar

een activiteitenplan en begroting gemaakt, welke u bijgaand ontvangt.

Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Helmond verzoekt u

op basis van de vastgestelde begroting een subsidie ter hoogte van 0 75.000,- te

verlenen, ter uitvoering van het activiteitenplan.

In het bijgevoegde acti,"iteitenplan staat beschreven: de huidige stand van zaken, een

beschrijving van activiteiten 2003 en 2004, een beschrijving van de beoogde doelen

en een beschrijving van de wijze waarop de resultaten worden gemeten, tezamen met

de begroting.

Indien u vragen heeft over het activiteitenplan enl of de bijbehorende begroting, dan

kunt u contact opnemen met dhr. J. Vrieswijk, functie hoofd afdeling Werk,

Inkomen en Zorg, telefoonnummer 0492-587307, e-mail s.vrieswijk@helmond.nl

Hoogachtend,

Burgemeester en Wethouders van Helmond

De Burgemeester

De secretaris

Bijlagen: opgaaf aantal uitkeringen peildatum 31 december 2002 1 en activiteitenplan

I

(:()lIf()l1ll :Irt IJ Ti,dclllkc ,tlll1ulcl1llgsrcgclmg 11()(»),'Waardlgc Ilallllhavmg.

Ministerie van Sociale Zaken en

SZ~. ""'.o,..onhcid

.

.

.

Helmond

+

Model als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de

Regeling financiering en verantwoording Abw, IOAW

en IOAl

Declaratie Wet financiering Abw, IOAW

en IOAl (Wfa)

+

Datum ontvangst

(niet invullen)

Jaar

2002

Documentnr.

Gemeentenr.

+

Rekeningnr. BNG

31916

794

285003739

type formulier

30101G

Wfa

Omschrijving

Abw

Niet gebudgetteerde kostensoorten

Bob

U itvoeringskosten Bob art. 12 Wfa

Uitvoeringskosten art. 12 Wfa

Gebudgetteerde kostensoorten

Algemene bijstand

Normbijstand jonger dan 21 jaar

Normbijstand van 21 tot 65 jaar

Normbijstand van 65 jaar en ouder

Personen in een inrichting

Toeslagen

Ontvangsten m.b.1. overbruggingsuitkering

Uitgaven m.b.t. krediethypotheek

Ontvangsten mbt. krediethypotheek

Ontvangsten m.b.1. terugvordering

Ontvangsten m.b.1. verhaal

Zelfstandigen

Bijstand om niet

Uitgaven m.b.1. renteloze lening

Ontvangsten m.b.1. renteloze lelllng

Uitgaven m b.1. bedrijfskapitaal

Ontvangsten mb.1. bedrijfskapitaal

Uitgaven mb.1. voorbereidingskrediet,

ren1eloos

Uitgaven mb.1. voorbereidingskrediet,

rentedragend

Ontvangsten m.b.1. rentedragend,

voorbereidingskrediet

Ontvangsten mbl. terugvordering,

zelfstandigen

Boeten

Ontvangsten uit boeten

Totaal uitgaven in verband met Abw

(optellen code 101 tot en met 631)

+

Verg. Code

%

100%

100%

kwartaal G

formuliercode 3 0 1 0 1 9 0 0 2 0 0 2 2 1

Aantal

c

Uitgaven/ontvangsten

(in hele euro's)

c

Rijksvergoeding

(in hele euro's)

c

4936r,

5108086

127798

22387

1041219

4860

1310 c

1 ~l1-406 c

41573 c

592

15883

?08<:)5 C

51200

3759 c

41+37

6246')40

::: bili ~ ~

37024

3831065

95849

0

3645

983 c

05 c

31183 c

444

11912

15641 c

38400

2819 c

c

3328

4688129

c

90%

75% 301

75% 302

75% 303

75% 304

75% 311

75%

75%

75%

75%

75%

75%

75%

75%

75%

75%

75%

75%

75%

75%

57

2052

1"7

11

1550

+

Zenden aan:

Pagina 1 van 2

321

331 I 10

332

341

351

::; 5E

512

521 I

522

2 [J

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Directie FEZ, afdeling Bekostiging, Postbus 90801, 2509 LV Den Haag

::: CB

533

541

75%

631

698 I 3817 D

Ministerie van Sociale Zaken en

S~~. ......,'..",0';'

.

.

Helmond

+

Model als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de

Regeling financiering en verantwoording Abw, IOAW

en IOAZ

Declaratie Wet financiering Abw, IOAW

en IOAZ (Wfa)

+

Datum ontvangst

(niet invullen)

Jaar

2002

Documentnr.

31916

Gemeentenr.

794

+

Rekeningnr. BNG

285003739

type formulier

30101[;]

Wfa

Omschrijving

Totaal uitgaven in verband met Abw

(ovememen code 698 van pagina 1)

")AW

.>ebudgetteerde kostensoorten

Uitkeringen

Ontvangsten m.b.1. terugvorderingen

Ontvangsten m.b.1. boeten

Totaal uitgaven in verband met IOAW

(optellen code 711 flm 731)

IOAZ

Niet gebudgetteerde kostensoorten

Uitvoeringskosten art. 12

Gebudgetteerde kostensoorten

Uitkeringen

Ontvangsten m.b.1. terugvorderingen

Jntvangsten m.b.1. boeten

Totaal uitgaven in verband met IOAZ

(optellen code 801 flm 831)

Totaal uitQaven en riiksvergoeding Wfa

(code 6g9 + 799 + 899)

Verklaring

kwartaal GJ

formuliercode 3 0 1 0 1 9 0 0 2 0 0 2 2 1

Verg. Code Aantal c Uitgavenlontvangsten c

% (in hele euro's)

699 ~Ol 6246540 101

Rijksvergoeding

(in hele euro's)

46a8129 10

c

75% 711 GQ]O

75% 721 c C

75% 731

799 [iiQJ0

334428

3877

250821

2908

330551

247913

90% 801 DOl

75% 811 QO

75% 821

75% 831

899 ~O

999 13955 I 0 I

1597 I 0 I

143710

40569

119

30427

89

c

c

42047

31775

,619138 10 I

1+967817 : 0

Burgemeester en Wethouders van de gemeente H mond verklaren deze declaratie deugdelijk en naar waarheid te hebben opgesteld

Datum

5 februari

De burgemeester

De wethouder

De voorzitter

+

Contactpersoon

De secretaris

.;

C. do 'li t

Telefoonnummer:

QLI92:"?87333

+

Zenden aan:

Pagina 2 van 2

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Directie FEZ, afdeling Bekostiging, Postbus 90B01, 2509 LV Den Haag

Uw Reactie
Uw Reactie