- Inwoner
- Actueel
- Nieuws voor ondernemers en instellingen
- Beleidsregels coronanoodfonds voor Helmondse culturele en maatschappelijke organisaties
Beleidsregels coronanoodfonds voor Helmondse culturele en maatschappelijke organisaties
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond houdende regels omtrent de toekenning van tegemoetkoming aan Helmondse amateursportorganisaties, cultuur en welzijnsinstellingen die financieel geraakt zijn door de gevolgen van COVID-19 (Bijdrageregeling noodfonds corona 4de tranche).
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond, gelet op het bepaalde in artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht;
Overwegende dat:
- De Rijksoverheid besloten heeft tot ingrijpende maatregelen om de verspreiding van het Coronavirus COVID-19 tegen te gaan;
- Deze maatregelen grote gevolgen hebben voor diverse organisaties binnen de domeinen sport, welzijn en cultuur die actief en gevestigd zijn in de gemeente Helmond;
- Het college het wenselijk acht deze organisaties tegemoet te komen indien zij in acute financiële nood verkeren als gevolg van de hiervoor bedoelde maatregelen én er voor deze organisaties geen landelijke steunmaatregelen beschikbaar zijn, deze niet afdoende blijken te zijn of te laat beschikbaar komen om deze financiële nood op te heffen;
- Het college hiervoor in 2020 en 2021 een Noodfonds corona bestaande uit drie tranches heeft ingericht en het college wenst aan te sluiten bij het voornemen van de regering te voorkomen dat organisaties niet meer aan hun betalingsverplichtingen kunnen voldoen en daardoor in hun voortbestaan worden bedreigd;
- Het college daarom steun wenst te verlenen in de vorm van een geldelijke tegemoetkoming om te voorkomen dat dergelijke organisaties tot het einde van de coronacrisis niet aan hun betalingsverplichtingen kunnen voldoen en daardoor in hun voortbestaan worden bedreigd.
Besluit op 15 februari 2022 vast te stellen de hierna volgende beleidsregel tegemoetkoming Helmondse amateursportorganisaties, cultuur- en welzijnsorganisaties COVID-19.
Artikel 1. Begrippen
- Amateursportorganisatie, cultuur- of welzijnsorganisatie, ook aan te duiden als organisaties: een privaatrechtelijke rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid zonder winstoogmerk of een door het college aanvaardbaar geachte organisatorische eenheid die zich ten doel stelt voor inwoners in Helmond sportieve, culturele dan wel op welzijn gerichte activiteiten te organiseren en in de gemeente Helmond is gevestigd;
- College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond;
- Doorlopende lasten: de lasten voor huur, gas, water of licht, belastingen en heffingen, hypotheeklasten of andere kosten gerelateerd aan leningen en verzekeringen, personele lasten en onderhoud die direct betrekking hebben op het gebruik van de accommodatie van de aanvrager in de periode van 1 juli 2021 tot 1 januari 2022;
- Omzetverlies: verschil tussen het totaal van inkomsten van de organisatie in de periode van 1 juli 2021 tot 1 januari 2022 en het totaal van inkomsten in de periode van 1 juli 2019 tot 1 januari 2020;
- Tegemoetkoming: een tegemoetkoming als omschreven in artikel 2, zijnde een geldelijke bijdrage uit het Noodfonds corona.
Artikel 2. Verstrekking tegemoetkoming
- Het college verstrekt op aanvraag een tegemoetkoming uit het Noodfonds corona aan een organisatie die aannemelijk maakt dat zij in de periode tussen 1 juli 2021 tot 1 januari 2022 niet aan haar betalingsverplichtingen kon voldoen als gevolg van de maatregelen ter bestrijding van de verdere verspreiding van COVID-19 en daardoor in acute financiële nood verkeert.
- Het college beslist afwijzend op een aanvraag indien de aanvrager reeds van of namens de Rijksoverheid een tegemoetkoming voor doorlopende lasten ontvangt op grond van een van de landelijke regelingen, één van de regelingen voor de creatieve en recreatieve sector of één van de regelingen voor amateursportverenigingen. Tenzij de aanvrager aannemelijk maakt dat deze tegemoetkoming de dreigende acute financiële nood niet heeft opgelost.
Artikel 3. Hoogte van de tegemoetkoming
- De hoogte van de tegemoetkoming per organisatie is afhankelijk van de doorlopende lasten van de betreffende aanvrager en – indien ter sprake – een bijdrage uit landelijke (corona) regelingen vanuit het Rijk.
- Artikel 4:25, tweede en derde lid, van de Algemene wet bestuursrecht is van overeenkomstige toepassing op het verstrekken van tegemoetkomingen op grond van onderhavige regeling.
Artikel 4. De aanvraag
- Voor de aanvraag van een tegemoetkoming wordt een vastgesteld formulier gebruikt.
- De aanvraag voor een tegemoetkoming kan worden ingediend over de periode van 1 juli 2021 tot 1 januari 2022.
- De aanvragen worden beoordeeld op basis van de vaste lasten en gerealiseerde omzetgegevens die worden overgelegd en eventuele bijdragen uit landelijke (corona) regelingen vanuit het Rijk.
- Het college beslist binnen vier weken na ontvangst van de volledige aanvraag over de tegemoetkoming.
Artikel 5. Definitieve toekenning tegemoetkoming
- Op verzoek van het college toont de aanvrager aan dat hij voldoet aan de voorwaarden van deze beleidsregel door het overleggen van een ingevuld aanvraagformulier met bijlagen waaruit blijkt dat er acute nood is, door onder meer inzage te geven in vaste lasten en (geprognosticeerde) omzet.
- De definitieve toekenning van de tegemoetkoming is gelijk aan de vaststelling tenzij met terugwerkende kracht de omstandigheden in de periode tot 1 januari 2022 of na toewijzing significant gewijzigd blijken.
- Aanvrager is verplicht het college actief te informeren wanneer er in haar situatie sprake is van significante wijziging van omstandigheden. De aanvraag wordt alsdan opnieuw beoordeeld en vastgesteld.
- Het college kan een besluit tot toekenning van een tegemoetkoming (gedeeltelijk) intrekken indien:
- De aanvrager aan wie een tegemoetkoming is toegekend in een situatie komt te verkeren als bedoeld in artikel 5.2 van deze regeling;
- de aanvrager aan wie een tegemoetkoming is toegekend onjuiste of onvolledige informatie heeft verschaft, waardoor een tegemoetkoming ten onrechte is toegekend;
- het besluit tot toekenning van een tegemoetkoming anderszins onjuist was (of later blijkt, bijvoorbeeld als verwachte inkomsten na indiening van de aanvraag hoger blijken te zijn dan geprognosticeerd) en de aanvrager dit wist, dan wel behoorde te weten.
- Het college vordert een bedrag dat als gevolg van een besluit als bedoeld in het tweede lid ten onrechte is uitbetaald terug van degene aan wie is uitbetaald.
Artikel 6. Inwerkingtreding en vervaldatum
Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van datum van publicatie en vervalt met ingang van 1 juli 2022.
Artikel 7. Hardheidsclausule
Het college kan deze beleidsregel buiten toepassing laten of van de bepalingen in deze beleidsregeling afwijken, indien onverkorte toepassing zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard.
Artikel 8. Citeertitel
Deze beleidsregel wordt aangehaald als: beleidsregel tegemoetkoming Helmondse amateursportorganisaties, cultuur en welzijnsinstellingen COVID-19
Besloten in de vergadering van 15 februari 2022.
Burgemeester en wethouders van Helmond,
mevrouw P.J.M.G. Blanksma-van den Heuvel de heer H.J. de Ruiter
de burgemeester de secretaris