Paspoort of identiteitskaart aanvragen

Een paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) is een officieel reisdocument én identiteitsbewijs. Iedereen vanaf 14 jaar moet een identiteitsbewijs kunnen tonen. In de zorg geldt een identificatieplicht vanaf de geboorte en in het openbaar vervoer vanaf 12 jaar.

Aanvragen

Woont u in Helmond en heeft u een DigiD? Dan kunt u uw aanvraag eenvoudig online voorbereiden. Klik op de onderstaande knop om direct uw aanvraag te starten.

Online residocument aanvraag regelen met DigiD

Wilt u liever persoonlijk langskomen? Maak dan een afspraak in het Huis voor de Stad.

Document laten bezorgen of afhalen

Na uw aanvraag kunt u kiezen of u het document kosteloos wilt laten bezorgen of zelf wilt afhalen in het Huis voor de Stad.

  • Uw document laten bezorgen: U ontvangt uw paspoort of ID-kaart kosteloos op een door u gekozen tijdstip en adres. Lees  meer over Paspoort of ID-kaart laten bezorgen.
  • Zelf afhalen: Na 5 werkdagen kunt u uw document zonder afspraak afhalen in het Huis voor de Stad:
    • Maandag: 10.00 tot 17.00 uur
    • Dinsdag: 10.00 tot 19.00 uur
    • Woensdag t/m vrijdag: 10.00 tot 17.00 uur

U heeft 3 maanden de tijd om uw paspoort of identiteitskaart op te halen.

U kunt uw paspoort of identiteitskaart volledig kosteloos én veilig laten bezorgen op een door u gewenst tijdstip en adres. Dat kan ook ’s avonds en in het weekend. Bezorgen kan in heel Nederland, behalve op de Waddeneilanden.

AMP Groep bezorgt voor de gemeente Helmond de reisdocumenten. Zo werkt het:

De bezorgafspraak regelen

  • U gaat naar de afspraak voor de aanvraag van het reisdocument;
  • U geeft hierbij aan dat u uw reisdocument wilt laten bezorgen;
    > Wanneer u digitaal bent gestart met de aanvraag, heeft u online al kunnen kiezen voor de optie van bezorging
  • Wij sturen het reisdocument verzegeld op naar bezorgdienst AMP Groep;
  • U krijgt van AMP Groep bericht om een bezorgafspraak te maken via de website van AMP. Daarbij geeft u aan hoe u op de hoogte wilt worden gehouden. Dit kan zowel per e-mail als per sms.

Tijdens de bezorgafspraak

  • U neemt het paspoort of de identiteitskaart persoonlijk in ontvangst;
  • De bezorger opent de verzegeling en controleert uw identiteit;
  • U tekent voor ontvangst;
  • Ieder gezinslid dat een nieuw paspoort of nieuwe ID-kaart krijgt, is aanwezig;
  • Kinderen van 12 jaar en ouder tekenen zelf voor ontvangst;
  • Voor kinderen tot 12 jaar tekent alleen de ouder of gezaghouder;
  • Oude paspoorten of ID-kaarten levert u in bij de bezorger. Wilt u uw oude reisdocument houden, dan maakt de bezorger er gaten in.

In de volgende situaties kan uw reisdocument niet worden bezorgd:

  • U wilt een spoedaanvraag doen;
  • Uw paspoort bevat een geldig visum dat u nog wilt gebruiken;
  • U bent uw huidige document kwijtgeraakt tussen de aanvraag en bezorging;
  • U bent Nederlander geworden en moet uw vreemdelingendocument nog inleveren.

AMP Groep is te bereiken via:

Duurt 5 werkdagen te lang? Dan kunt u gebruik maken van de spoedprocedure. Neem hiervoor telefonisch contact met ons op via 14 0492 (plaats géén kengetal voor het nummer), dan plannen wij met u een afspraak in de spoedagenda. Vraagt u de spoedprocedure vóór 14.00 uur aan, dan heeft u uw paspoort of identiteitskaart binnen 1 werkdag in uw bezit. Een spoedaanvraag kost € 57,05 extra.

De kosten voor een Nederlands paspoort zijn:

  • voor personen tot 18 jaar: € 63,40
  • zakenpaspoort en tweede paspoort tot 18 jaar: € 63,40
  • voor personen van 18 jaar en ouder: € 83,85
  • zakenpaspoort of tweede paspoort 18 jaar en ouder: € 85,85

De kosten voor een Nederlandse identiteitskaart zijn:

  • voor personen tot 18 jaar: € 40,90
  • voor personen van 18 jaar en ouder: € 75,80

Wilt u met spoed een paspoort of identiteitskaart aanvragen? Dan betaalt u € 57,05 extra.

(tarieven 2024)

Wilt u snel uw aanvraag voor een reisdocument in het Huis voor de Stad regelen? Volg dan deze stappen:

1. Start uw aanvraag online

U kunt de aanvraag voor uw reisdocument eenvoudig online beginnen. Maak een afspraak, betaal met iDEAL en zorg dat u inlogt met uw DigiD. Dit kan ook als uw reisdocument kwijt of gestolen is. Klik hiervoor op de knop 'Online regelen met DigiD'.

Let op: De persoon die inlogt met DigiD is de aanvrager. Wilt u een reisdocument aanvragen voor een minderjarig kind? Start de aanvraag dan met de DigiD van het kind.

2. Kom naar uw afspraak in het Huis voor de Stad

Na uw online aanvraag komt u op afspraak naar het Huis voor de Stad. Neem de volgende documenten mee:

  • Een recente kleurenpasfoto die voldoet aan de officiële eisen (niet ouder dan 6 maanden). Let op: een schoolfoto voldoet niet. Bekijk de pasfoto-eisen op de website van de Rijksoverheid.
  • Al uw huidige reisdocumenten, ook als deze verlopen zijn. Heeft u een dubbele nationaliteit? Neem dan ook uw buitenlandse reisdocument mee.

3. Afhandeling en bezorging

Heeft u gekozen voor kosteloze bezorging? Dan is de afspraak in het Huis voor de Stad het enige moment dat u hoeft langs te komen. Wilt u het document liever zelf ophalen? Dan kunt u na 5 werkdagen terecht in het Huis voor de Stad zonder afspraak.

Meer informatie over bezorgopties: Zie de pagina over de bezorgoptie

Geen online aanvraag doen?

Wilt u de aanvraag liever niet online starten? Een paspoort of identiteitskaart aanvragen kan uitsluitend op afspraak in het Huis voor de Stad. Maak digitaal of telefonisch een afspraak. Ook in dit geval kunt u kiezen voor kosteloze bezorging, of ervoor kiezen het document op te halen zonder afspraak. Vergeet bij het afhalen uw afhaalbewijs niet.

Belangrijk: Betaling bij aanvraag

U betaalt uw reisdocument bij de aanvraag. Wij verzoeken u vriendelijk om met PIN te betalen.

  • Paspoort of identiteitskaart voor volwassenen: 10 jaar
  • Paspoort of identiteitskaart voor jongeren tot 18 jaar: 5 jaar

Dit geldt voor documenten die zijn uitgegeven na 9 maart 2014. Is je paspoort of identiteitskaart voor deze datum uitgegeven, dan is deze 5 jaar geldig. 

Kinderen hebben een eigen paspoort of identiteitskaart nodig om naar het buitenland te reizen. Kinderen vanaf 14 jaar moeten zich in Nederland kunnen identificeren. Het kind moet bij de afspraak persoonlijk aanwezig zijn. Vanaf 12 jaar mogen kinderen zelf een identiteitskaart aanvragen. Kinderen onder de 18 jaar hebben voor het aanvragen van een paspoort toestemming van de ouder(s) met gezag nodig. Hiervoor zijn 3 mogelijkheden:

Reist u met een kind naar het buitenland waarover u niet het gezag heeft? Op de website van Rijksoverheid (onder 'meer informatie') staat een formulier dat u kunt gebruiken om aan te tonen dat u toestemming heeft van de personen die het gezag over het kind hebben om met het kind naar het buitenland te reizen.

Identificatieplicht kinderen onder 14 jaar

Er zijn 2 uitzonderingen: in de zorg en in het openbaar vervoer. In het openbaar vervoer geldt een identificatieplicht vanaf 12 jaar. Anders dan de algemene identificatieplicht is er in de zorg geen leeftijdsgrens. Wanneer u medische zorg nodig heeft, moet u een geldig identiteitsbewijs laten zien aan de zorgverlener. De identificatieplicht geldt hier dus vanaf de geboorte.

Het is belangrijk dat u een vermist reisdocument zo snel mogelijk laat opnemen in de (inter)nationale registers als ‘ongeldig’. Zo voorkomt u fraude. Aangifte doen bij de politie is niet nodig. U kunt digitaal aan ons doorgeven dat uw reisdocument vermist is.

Wilt u een nieuw reisdocument aanvragen? Dan moet u daarvoor nog wel een afspraak maken in het Huis voor de Stad.

Als u de Nederlandse nationaliteit heeft en in het buitenland ingeschreven staat, kunt u voor het aanvragen of verlengen van een reisdocument naar het Nederlandse consulaat of de Nederlandse ambassade in het land waar u ingeschreven staat.

U kunt een zakenpaspoort aanvragen als u vaak naar het buitenland reist. Een zakenpaspoort heeft extra pagina's voor buitenlandse douanestempels en/of visa. Bezoekt u zakelijk of privé regelmatig verschillende landen? Soms veroorzaken stempels van bezochte landen in uw paspoort problemen bij de toelating in een ander land. Dan is een tweede paspoort een oplossing. Om een tweede paspoort aan te kunnen vragen, moet uw eerste paspoort nog minimaal 6 maanden geldig zijn. Ook moet u kunnen aantonen dat u het tweede paspoort nodig heeft. Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid.

Het is niet mogelijk om een pasfoto te laten maken in het Huis voor de Stad. Zorg er daarom voor dat u een kleurenpasfoto meeneemt naar de afspraak die voldoet aan de richtlijnen. De pasfoto mag bijvoorbeeld niet ouder zijn dan 6 maanden en moet goedgelijkend zijn. Bekijk deze eisen op rijksoverheid.nl.

Wij adviseren u om de foto door een professionele fotograaf te laten maken. Hiermee voorkomt u dat we uw pasfoto moeten afwijzen voor uw aanvraag.

Handige links

Uw Reactie
Uw Reactie