- Inwoner
- Zorg en ondersteuning
- Nieuwe inkoopstrategie Wmo
- Huishoudelijke hulp
- Veranderingen huishoudelijke hulp medewerker
Veranderingen huishoudelijke hulp medewerker
De contracten met aanbieders voor huishoudelijke ondersteuning lopen af op 1 april 2025. Daarom moet gemeente Helmond nieuwe contracten afsluiten. De gemeenteraad wil dat de zorg verbetert en heeft aangegeven wat zij belangrijk vindt. Hier wordt rekening mee gehouden bij het kiezen van aanbieders voor de nieuwe contracten. Dit betekent dat er een aantal dingen gaan veranderen. In deze Q&A voor zorgaanbieders willen wij zoveel mogelijk vragen van de huishoudelijke hulpen beantwoorden. Op deze manier krijgen alle huishoudelijke hulpen dezelfde informatie. Het staat de aanbieders vrij een keuze te maken in de vorm waarin ze deze informatie met de hulpen delen. Suggesties zijn een bijeenkomst, plaatsen op een intern kanaal (bv intranet) of via persoonlijke gesprekken met (groepen) hulpen.
Op deze webpagina vindt u een Q&A die specifiek is opgesteld voor de inwoner. Deze informatie is met het verschijnen van de Raadsinformatiebrief (RIB) 174 beschikbaar. Hulpen kunnen cliënten naar deze informatie verwijzen.
Nieuwe aanpak huishoudelijke ondersteuning
In Helmond vinden we dat de inwoners die ondersteuning nodig hebben die moeten krijgen. Veel inwoners van Helmond krijgen huishoudelijke ondersteuning vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). De huishoudelijke hulp helpt hen om het huis schoon en leefbaar te houden. We gunnen het onze inwoners dat ze hierdoor langer thuis, in hun eigen omgeving, kunnen blijven wonen.
Er wordt in heel Nederland om meer zorg gevraagd dan geleverd kan worden. We moeten dus op zoek naar nieuwe oplossingen. Zo bekijken wij samen met een inwoner wat die nog zelf kan. Maar we kijken ook waar ondersteuning nodig is van familie, het netwerk of de huishoudelijke hulp. We kijken kritisch naar de samenwerking tussen de organisaties en voorzieningen die al actief en aanwezig zijn in de wijk. En we kijken waar we die kunnen verbeteren of moeten aanvullen.
Als we ons meer op de samenwerking in de wijk richten kunnen we tot passende zorg komen voor iedereen die dat nodig heeft. We organiseren de zorg rondom de inwoner en stellen deze centraal. Om dit te realiseren gaan we vanaf 1 april 2025 samenwerken met vijf geschikte zorgaanbieders die deze zorg kunnen aanbieden. Door het werken met minder zorgaanbieders is er ruimte voor samenwerking, innovatie en voldoende keuzevrijheid voor inwoners. Ondersteuning wordt hierdoor meer op maat en toekomstbestendig.
De contracten die de gemeente heeft met de aanbieders van hulp bij het huishouden lopen op 1 april 2025 af. De gemeente moet dus nieuwe contracten afsluiten. Er is gekeken wat de aanbieders moeten kunnen om goede hulp aan inwoners ook de komende jaren goed te regelen. De vijf aanbieders die dit het beste kunnen hebben een contract gekregen. Een deel van de eerder gecontracteerde aanbieders krijgt geen contract meer.
Vanaf 1 april 2025 krijgen de volgende aanbieders een contract.
- Acteon Thuiszorg BV
- Poetszorg, poetsen met een praatje
- Savant, organisatie voor zorg
- Thuiszorg Samen Verder
- TZorg
Zij zijn zorgaanbieders die op dit moment al een contract hebben en huishoudelijke hulp aanbieden in Helmond.
Er zijn 19 zorgaanbieders die een contract hebben met de gemeente Helmond. Voor de nieuwe periode vanaf 1 april 2025 sluiten we met 5 zorgaanbieders een contract af. Met minder verschillende zorgaanbieders is het makkelijker om afspraken te maken. Deze aanbieders kunnen niet alleen goede huishoudelijke hulp bieden, maar gaan ook samenwerken met elkaar en met andere organisaties, zoals Sociale Teams Helmond. Zo kunnen we inwoners nog beter ondersteunen.
Tot 1 april 2025 gaat uw werk zoveel mogelijk als gewoonlijk door.
Als de aanbieder waar u werkt een nieuw contract krijgt voor het aanbieden van huishoudelijke ondersteuning vanuit de WMO, dan verandert er voor u niet direct iets. Wel krijgt uw organisatie er mogelijk nieuwe cliënten en huishoudelijke hulpen bij. Of en welke gevolgen dat mogelijk heeft hoort u dat van uw werkgever.
Wat betekent dat voor mijn werk als huishoudelijke hulp?
Werkt u voor een aanbieder die geen nieuw contract krijgt, dan verandert er wel wat. Cliënten die huishoudelijke ondersteuning vanuit de WMO krijgen, kunnen alleen gebruik maken van aanbieders met een contract. Deze cliënten zullen dus overstappen naar een gecontracteerde aanbieder. Als hulp van deze cliënt kunt u ook overstappen naar een nieuwe aanbieder als u dat wilt.
Aanbieders en de gemeente maken samen een plan om de overstap van cliënten en/of hulpen zo soepel mogelijk te laten verlopen. U wordt hierover geïnformeerd door uw werkgever en in januari 2025 organiseren wij een bijeenkomst voor medewerkers waarin u alle informatie krijgt hierover.
We weten dat veel huishoudelijke hulpen en cliënten het belangrijk vinden om bij elkaar te blijven. De gemeente en de zorgaanbieders gaan hun best doen om zoveel mogelijk cliënten en hulpen bij elkaar te houden door de cliënt meer over te laten gaan naar de nieuwe aanbieder samen met de vaste hulp. Dit lukt mogelijk niet altijd.
U kunt aangeven dat er de komende periode meer duidelijkheid komt. De gecontracteerde aanbieders en de aanbieders die niet meer gecontracteerd zijn moeten namelijk nog afspraken maken met elkaar. Uw cliënt wil waarschijnlijk het liefste dat u bij haar of hem blijft. U kunt zeggen dat de gemeente en de zorgaanbieders hun best gaan doen dat dit ook na 1 april 2025 zo blijft.
Het zou bijvoorbeeld kunnen dat u er voor kiest om over te gaan naar een andere aanbieder en dat u toch dezelfde cliënten behoudt. Het kan ook zijn dat uw huidige werkgever een nieuw contract krijgt en dan verandert er niets voor u en uw cliënten.
Als u gaat werken bij een aanbieder die vanaf 1 april 2025 een contract heeft dan behoudt u uw arbeidsvoorwaarden. De aanbieders moeten zich namelijk houden aan de CAO VVT. Hierin staan regels over overnemen van personeel van aanbieders die geen nieuw contract krijgen. De gemeente ziet er op toe dat deze regels worden nageleefd.
Tot 1 april 2025 verandert er voor u en de cliënten niets. De hulp loopt gewoon door. U wordt de komende periode regelmatig geïnformeerd over wat u kunt verwachten.
Op vrijdag 6 december 2024 is definitief welke aanbieders een contract krijgen voor het leveren van huishoudelijke ondersteuning vanuit de WMO. Daarna worden alle aanbieders en cliënten geïnformeerd met een brief die op maandag 9 december wordt verzonden. Hulpen zullen door hun eigen organisatie geïnformeerd worden nadat de aanbieders zijn geïnformeerd.
Daarna gaan we samen met alle aanbieders een plan maken voor de overgang naar de nieuwe situatie. In januari organiseren we ook een bijeenkomst voor alle aanbieders en hun medewerkers om hen te informeren over de afspraken die zijn gemaakt en wat dat precies betekent.
We willen de overgang voor iedereen zo soepel mogelijk proberen te maken.
U kunt uw vragen stellen aan uw teamleider of leidinggevende. Ook vindt u op onze website www.helmond.nl/zorgenondersteuning (Veranderingen Wmo 2025-2026) informatie over de veranderingen in de Wmo en een Q&A voor inwoners.
De gemeente heeft op 9 december naar alle cliënten een brief gestuurd over de veranderingen in de inkoop huishoudelijke ondersteuning. Hebben cliënten vragen die niet beantwoord worden in deze brief? Dan kunnen zij een kijkje nemen op de webpagina www.helmond.nl/zorgenondersteuning (Veranderingen Wmo 2025-2026. Bellen kan ook naar onze afdeling Zorg & Ondersteuning op 14 0492 (optie 2) of mailen naar zorgpoort@helmond.nl.