- Bestuur
- Bezwaarschriftencommissie
Bezwaarschriftencommissie
Wanneer u (als burger, bedrijf of instelling) het niet eens bent met een besluit van het gemeentebestuur (burgemeester en wethouders, de burgemeester of de gemeenteraad), dan kunt u hiertegen in veel gevallen een bezwaarschrift indienen. Voordat een beslissing op uw bezwaar wordt genomen vraagt het gemeentebestuur advies van een onafhankelijke bezwaarschriftencommissie. Dit doet het gemeentebestuur niet bij belastingkwesties.
De bezwaarschriftencommissie ontvangt van ons de stukken die wij hebben gebruikt om tot het besluit te komen. Deze stukken ontvangt u ook. In de meeste gevallen houdt de commissie vervolgens een hoorzitting. De hoorzitting gebruikt de commissie om extra informatie te krijgen. Daarna brengt de bezwaarschriftencommissie een advies uit.
De bezwaarschriftencommissie bestaat uit twee kamers. Elke kamer bestaat uit een voorzitter en twee leden. We hebben meer leden benoemd, zodat er altijd voldoende leden beschikbaar zijn voor een hoorzitting en advies. De voorzitter en de leden werken niet bij de gemeente Helmond. De bezwaarschriftencommissie wordt ondersteund door een ambtelijk secretaris, die werkt wel voor de gemeente Helmond.
Kamer 1
Adviseert over bezwaarschriften, onder meer op het gebied van bouwzaken, ruimtelijke ordening, milieu, de Algemene Plaatselijke verordening (APV), horeca en verkeersbesluiten. Kamer 1 houdt in principe twee keer in de maand zitting op donderdagavond, vanaf 18.45 uur.
De samenstelling is als volgt:
Voorzitter:
De heer mr. E.T. de Jong
Leden:
De heer mr. I. Smeenk
mevrouw mr. M. Karnata-Jovic
De heer mr. J.L.E. Laudy
De heer mr. A.P.T. Boers
Secretaris:
Mevrouw mr. A. Slagmolen (a.i.)
Kamer I
Vergaderschema hoorzitting 23 januari 2025
Zaak 1
18:45 – 19:30 / 52290323
Inzake: Bezwaar gericht tegen het besluit van 20 november 2024 waarbij is gewaarschuwd vanwege reclameposters die op de lantaarnpalen waren geplakt op de locatie Goorsebaan te Helmond.
Zaak 2
19:30 – 20:15 / 52260274, 52278034, 52264193
Inzake: Bezwaar gericht tegen het besluit van 25 oktober 2024 waarbij een omgevingsvergunning is verleend voor de tijdelijke daklozenopvang aan de Jeroen Boschstraat 19 te Helmond.
Kamer 2
Adviseert over bezwaarschriften op het gebied van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, Bijzondere bijstand en Individuele inkomenstoeslag in het kader van de Participatiewet, Schuldhulpverlening, Subsidies en de Wet Basisregistratiepersonen. Kamer 2 houdt in principe twee keer in de maand zitting op woensdagavond vanaf 18.45 uur. De samenstelling is als volgt:
Voorzitter:
mevrouw mr. A.P.M.A. Laeyendecker
Leden:
mr. R.M. Brill
mr. M. Bruin
mevrouw mr. A.J.M. Roestenberg
Secretaris:
mevrouw mr. N. Louali
Voor meer informatie kunt u terecht bij het onder aan de pagina vermelde secretariaat:
Jaarverslag
- Jaarverslag 2023 van de Bezwaarschriftcommissie (pdf, 1,33 MB)
- Jaarverslag 2022 van de Bezwaarschriftcommissie (pdf, 751 KB)
- Jaarverslag 2021 van de Bezwaarschriftcommissie (pdf, 5,16 MB)
Bezwaarschriften in het kader van urgentiebeschikkingen (huisvesting) worden behandeld door de bezwaarschriftencommissie Eindhoven. De gemeente Helmond neemt zelf het besluit op bezwaar.
Bezwaarschriften in het kader van bijstandsuitkeringen, worden behandeld door de Regionale bezwaarschriftencommissie Senzer. Senzer neemt ook het besluit op bezwaar.
Adres | B&O, team Juridische Zaken |
---|---|
Woonplaats | Helmond |
jt@helmond.nl | |
Telefoon | Secretariaat Kamer 1: 0492 58 70 42, Secretariaat Kamer 2: 0492 58 71 40 |